Huizen/woningmarkttopic #2

Nee, niet goed uitgelegd, de 2.5 slaapkamers blijven behouden (we offeren hoe dan ook een stuk van 1 grotere 4M X 5M slaapkamer op)

1 like

Maar waar komt dan de extra ruimte vandaan?

Wij denken dat beide opties uitkomen op even veel vierkante meter (we gaan de hele layout van het huis veranderen, en zijn nog enorm aan het puzzelen met de hele plattegrond). De slaapkamers zijn ongebruikelijk groot en hebben al de juiste wateraansluiting, we kunnen beide opties verwerken in de plattegrond

1 like

Persoonlijk zou ik niet weten wat ik met twee badkamers moet in een huis dat niet mega groot is en alles op 1 verdieping heeft. Een grotere badkamer zou daarentegen wel echt een plus zijn!

27 likes

Klinkt bijna alsof je bij mij in de straat komt wonen haha, de benedenwoningen zijn 100m2 met grote slaapkamers. Je ziet hier eigenlijk de meerderheid van de mensen voor een grote badkamer gaan. Ik heb 1 benedenwoning voorbij zien komen met 2 badkamers en ik vond het er heel onlogisch uitzien Ʃn ook echt heel zonde van de ruimte. 100m2 is zeker niet klein, maar met 2 slaapkamers en op 1 verdieping zou ik de meerwaarde niet zo zien. Tenzij je bv vaak logees hebt en het fijn is als die een eigen badkamer hebben? Ik denk dat voor dit type woning mensen eerder behoefte hebben aan een losse wc en verder goed benutte ruimte, dan 2 badkamers.

4 likes

Ik moet er niet aan denken om een extra badkamer te moeten poetsen. Vind dat echt de kutste schoonmaakklus :joy:

22 likes

Dan zou ik als het echt gaat om meerwaarde/verkoopbaarheid eerder ergens een werkplek proberen te creƫren aangezien deels thuiswerken wel de norm blijft voor velen, of die halve kamer vergroten.
Twee badkamers levert denk ik weinig extra overwaarde op en is ook duurder qua installatie.

Maar als je het zelf megafijn vindt en je denkt er jaren te wonen zou ik dat wel mee laten wegen.

Ik zou absoluut voor een grotere badkamer gaan en als je daar een dubbele wasbak in doet en de wc apart hebt heb je denk ik zelden de behoefte aan nog een tweede badkamer.
Als je ook nog een bad met aparte douche neemt kan je zelfs nog tegelijk in bad/douchen als je wil.

1 like

Even een random vraag: binnen twee maanden kan onze aannemer beginnen met klussen. Maar we hebben de financiƫn nog niet geregeld :sweat_smile: Iemand enig idee wat de doorlooptijden bij de bank nu zijn? Het gaat om een bouwdepot bovenop een bestaande hypotheek.

Ben echt bang dat we het niet gaan redden. Maar heb nu nog zoveel vraagtekens dat ik er onrustig van wordt. Heb ook geen idee wanneer de aannemer geld verwacht. Ik neem aan dat er eerst een aanbetaling nodig is oid.
Over twee weken ook pas een gesprek kunnen krijgen bij onze financieel adviseur. We gaan maandag ook maar onze bank rechtstreeks bellen. Bluuh.

1 like

Als je een huis koopt is het voorbehoud van financiering vaak 6 of 8 weken, dus binnen die tijd moet de financieel adviseur of bank ook een hypotheek kunnen regelen. Denk dat het voor alleen een bouwdepot wel dezelfde termijn zal zijn, dus dan zou het wel moeten lukken binnen 2 maanden.

1 like

In principe duurt het ongeveer net zo lang als je eerdere hypotheek alleen hoef je (gok ik) niet naar de notaris. Maar je moet wel alles opnieuw aanleveren voor inkomen en woningwaarde (gok ik) dus als je dat nog niet gedaan hebt zou ik daar meteen achteraan!

1 like

Klinkt alsof het krap gaat worden maar ook weer niet compleet onmogelijk! Bedankt voor het meedenken.
Veel stukken hebben we wel snel verzameld, dat zal niet zo spannend worden allemaal.
Hij kan ook in oktober maar vind dat ook weer zonde met de stijgende prijzen…

Goed voorbeeld hoe het compact kan blijven! Lijkt alleen wel alsof je je handen niet kan wassen… (Opzich kan je dat ook in de keuken doen)

Ik zou zo’n huis (100m2, twee badkamers) in deze markt, met deze prijzen denk ik niet kopen. Zo’n samengeperst extra toilet en douche in een huis waar je in tien stappen doorheen bent vind ik echt zonde van de ruimte. Net als twee wc’s op een verdieping, dan liever een ruim bad en dubbele douche in de badkamer en een losse wc. Veel liever ƩƩn volwaardige ruime badkamer en een fijn washok, thuiswerkkamer of bergruimte.

13 likes

Houd er rekening mee dat het huis ook opnieuw getaxeerd moet worden, en daar ook weer tijd overheen gaat.
Hier was de aanvraag binnen een maand rond

1 like

Dit is hier in Zweden heel gebruikelijk, bijna alle huizen en ook vaak appartementen hebben een wc + douche en nog een aparte grotere badkamer met wc. Ik moet zeggen dat ik het met logees echt ideaal vind, zeker omdat familie bij ons vaak een week blijft.

1 like

Wij hebben dit ook gehad, maar ik twijfel in dit geval wel, omdat ik niet weet hoe vaak je op appartement met 2 slaapkamers logees krijgt. Wij hadden een extra douche met wc op de zolder, waar nog een slaap- en studeerkamer was. Voor logees ideaal. Voor alleen eigen gebruik lijkt het me vooral extra poetsen. Dan liever een badkamer met dubbel badmeubel, douche en bad en de wc los.

Of @Rapsody, is er nog een losse wc?

Zorg dat je een goede hypotheekadviseur hebt en het snel duidelijk is wat je wil.

Wij hebben door verkeerd advies, een slechte adviseur en een hele moeilijke bank het niet op tijd rond gekregen (zijn denk ik wel 3 maanden bezig geweest) waardoor we zelf moesten voorschieten, ook geld moesten lenen om de aannemer te betalen en op een bepaald moment ook te laat waren met het betalen van een factuur (rond de 20.000 euro) omdat de middelen toen echt op waren. Het bouwdepot was toen gelukkig snel daarna rond maar het heeft me verschrikkelijk veel stress gekost, dus zou het niemand aanraden. We hebben overigens wel geld terug gekregen van de hypotheekadviseur, dat was een schrale troost…

Ik zou altijd voor een aparte toilet gaan. Zo chill als gasten niet in je (al dan niet rommelige) badkamer naar de toiltet moeten en ondertussen zitten te koekeloeren naar je dagcreme. Badkamer is lekker mn eigen plekje kos van het toilet.

8 likes

Ik bedoel ook niet dat 100m2 klein is, alleen dat het niet twee badkamers groot is. Ik woon op bijna 80, het is 9 bij 9 min een uitham en in tien grote stappen ga je wel van voordeur naar het achterste gedeelte. Twee badkamers op dit oppervlak zou ik echt gekkenwerk vinden. Dan kan je in een goede koprol (okay ik overdrijf) van badkamer A naar badkamer B. Maar goed je moet er zelf wonen dus als je het zelf wel gaat gebruiken, moet je het doen. Denk alleen niet dat het waardevermeerderend is.

4 likes