Huizen/woningmarkttopic #2

Bij deze zin dacht ik: kom in (regio) Den Haag wonen.

Tot hier. Een tuin is hier bijna een onmogelijkheid, dan lever je enorm in op woonruimte (ófwel benedenwoning van max 100m2 met tuin, ófwel grote bovenwoning maar dan met balkon en met geluk een dakterras). Wat ik wel weer heel Nederlands vind, is dat hier (in ieder geval in mijn wijk) om de zoveel meter een speeltuin is. Alleen niet echt op plekken waar ik mijn kind alleen heen zou laten gaan ivm drukke wegen. Echt een gemis ja!

Weet jij toevallig hoe in het Deens de woonwijken net buiten de stad heten? Ik bedoel een soort bungalow park met een gedeelde ruimte met wasmachines etc en 2 onder 1 kap gelijkvloerse woningen, vaak met kleine tuin. Ik vind dat ook iets dat ik alleen in Denemarken heb gezien en hier in Nederland nooit.

Ons huis had 2 badkamers op dezelfde verdieping maar wij hebben er 1 direct uit gesloopt en er een inloopkast van gemaakt. Als je niet zo vaak logees hebt kan je denk ik wel veel nuttigere dingen doen met de ruimte (die hierboven al zijn genoemd).

In Nederland zijn er wel steeds meer mensen die ook pleiten voor dit soort oplossingen. Sowieso meer binnenstedelijk bouwen en dan max 4 verdiepingen met appartementen en een functionele binnentuin (je ziet nu nog vaak gewoon steen en niet echt gezellige toevoeging aan je woning). Dit is over het algemeen wel wat meer puzzelen in een gemeente en helaas wordt er voor snelheid nog weleens gekozen voor bouwen in een weiland. Zeker met de politieke druk op veel en snel bouwen.

4 likes

We hebben net onze kosten koper betaald en vrijdag krijgen we de sleutels :closed_lock_with_key: :tada::tada:

50 likes

Ik ga alvast mijn bio op insta veranderen naar
:house: 20.10.2021
:closed_lock_with_key: 18.02.2022
:hammer: ongoing

37 likes

Ga je serieus een klusinsta bijhouden? Want dan wil ik je graag volgen als dat mag :star_struck:

2 likes

Tip: zolang er op papier niks is afgesproken over de hypotheek en eventuele gevolgen bij uit elkaar gaan zou ik als ik jou was geen eurocent meebetalen aan de aflossing. Maar heel goed dat jullie je laten adviseren! Dat is echt heel belangrijk en je hebt daar gewoon hulp bij nodig. Alleen weet ik niet of je dan bij de hypotheekverstrekker juist bent of dat je daarvoor beter naar een notaris kunt. Ik zou zelf eerder denken dat laatste, omdat het een juridische/eigendoms kwestie is.

3 likes

Hahah neen, was een grapje. Ik heb veel inspiratie gehaald bij de klusinsta’s maar zie het zelf niet zitten om een pagina zelf te beheren. Ik zal op mijn eigen pagina af en toe wel dingen delen of hier in klussen in je huis-topic.

4 likes

Iets waar je nu waarschijnlijk niet over nadenkt (in de huidige markt) maar ipv overwaarde kan een huis/hypotheek ook onder water komen te staan. Dat was bij mij het geval zo’n 9 jaar geleden. Je kunt het je nu niet voorstellen maar ik kreeg het echt aan de straatstenen niet kwijt (leuk appartement in het centrum). Ik heb in 1,5 jaar tijd welgeteld 1 kijker gehad. Uiteindelijk nooit een bod gehad dus het noodgedwongen aangehouden. Maar je kunt ipv een overwaarde ook een schuld hebben die je moet delen bij het uit elkaar gaan. Goed om eea uit te zoeken en vast te laten leggen.

8 likes

Ik zou hiervoor naar een notaris gaan en daar de opties verkennen. Wij zaten in dezelfde situatie en het was vrij ingewikkeld. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om samen iets nieuws te kopen (maar we wilden sws op termijn groter gaan wonen). Onze situatie was: we waren al samen, ik was aan het afstuderen, hij kocht ons huidige appartement. Toen dat werd opgeleverd werkten we inmiddels allebei en steeg de waarde van dit appartement extreem. Onze initiële afspraak was dat ik zou instappen in dit appartement als ik een baan had en we ons daar beiden goed bij voelden en we dan samen verder zouden gaan. Alleen zagen we even over het hoofd dat dat ook overdrachtsbelasting, notariskosten, advieskosten zou kosten (uit mijn hoofd was dat ruim 4000 euro). Uiteindelijk hebben we afgesproken dat ik mijn deel van de hypotheek zou sparen. Dat neem ik nu mee in het nieuwe huis en daarin delen we ook een deel van de huidige overwaarde.

3 likes

Omg wat een geld is daarvoor betaald :flushed: wel echt een heel tof huis, kan me voorstellen dat je daar iets prachtigs van kan maken.

4 likes

Vijf ton? Ik denk bijna: prima stik erin voor dat geld mag je het hebben en ik hoop dat je veel verborgen gebreken tegenkomt.

Je zal ook maar 5 ton extra cashen op je huis? Zegmaar een gemiddeld huis bovenop je vraagprijs.

26 likes

Ik vind die badkamer wel echt fantastisch trouwens.

Maar goed. Zo kut, dit is toch belachelijk??

3 likes

Ik hoop dat die 5 ton een hyperbool is maar anders: de tyfus zeg. Had het jullie zo gegund :pleading_face:

3 likes

Wow zelfs in Utrecht zou je in dit segment denken dat het overbieden wat minder is

1 like

Poeh wat shit zeg. 5 ton overbieden, bizar! Maar wel een prachtige plek en een enorm perceel zeg, ik snap jullie teleurstelling, zulke huizen komen niet vaak voorbij :sob:

1 like

:rofl::rofl::heart:
Haha ik moest hardop lachen hierom

—-
@anon50301661 niet tof :tired_face::heart:

3 likes

holy shit…wat een geld vooral gezien aan alles wat er nog aan moet gebeuren.

3 likes

Kan je zo berekenen als je ff gaat Google op “ozb tarief - naam gemeente-”. Het is woz waarde x 0,…%

2 likes

Ja echt sneu voor al die miljonairs :pensive:

8 likes