Huizen/woningmarkttopic #2

Haha allemaal positieve reacties en dan 1 “flauwe” reactie en dan ben je gelijk op je tenen getrapt :laughing:

Dan deel je toch lekker niets over jouw huizenzoektocht, boeit mij niet.

4 likes

Truth be told: altijd als ik daar fiets stel ik me voor hoe de buurtapp op rood gaat omdat er zwarte mensen gespot zijn. Ik ken er nie-mand, misschien zijn ze wel heel vriendelijk, maar dat is wel de uitstraling van die wijk. Misschien is het een teken dat je het huis niet hebt😆

—-
Wij hebben morgen oplevering en onze bouwer was zo zelfverzekerd dat ze voor ons allemaal de kosten van vereniging eigen huis inspecteurs betalen. Denk dat ze inmiddels spijt hebben want er zijn dus superveel problemen (meerdere huizen 40+ punten, en een mogelijke constructiefout in alle huizen).

6 likes

Oeiii, dingen waar je last van gaat hebben/vertraging gaan opleveren bij het verder afbouwen (vloer, wanden afwerken etc?) Of valt dat mee?

2 likes

Het verschilt heel erg. Ik ben dus mega benieuwd in wat voor staat ons huis is. De constructiefout zit bij het dak, dus ik hoop dat dat zonder mega ingrepen op te lossen is. Verder: veel afwerkingsdingen zoals goed zichtbare krassen op vloeren (je kon bij dit project de vloer al laten leggen), lekkage in de badkamer bij meerdere huizen. Meest zure vind ik dat in de technische omschrijving staat dat de eerste en tweede verdieping wit gesaust opgeleverd zou worden. Dat sauswerk schijnt nu al best viezig en beschadigd te zijn vanwege de volgorde waarin gewerkt is. De bouwer geeft nu aan; het is toch gesaust, dus wij zijn onze belofte nagekomen. Daar hadden we niet opgerekend.

1 like

Nouja zeg, voor haar is dit toch met zo rot als voor de personen die een huis van 4 ton willen kopen en het niet lukt? Iets met referentiekaders. Ik zie het nu al gebeuren dat er ook negatief wordt gereageerd als @anon50301661 nu plots een huis van 5 ton zal kopen. Dan heb je er weer mensen bij die gaan ouwehoeren “Oh, zij heeft veel meer te besteden en nakt nu ineens zo’n huis weg terwijl er mensen zijn die dat net kunnen betalen en niks anders kunnen kopen, oNeErLiJk” leef en laat leven en laat haar gewoon lekker balen.

19 likes
  1. Daar kan zij niks aan veranderen/draagt zij niet aan bij 2. ze baalt dat ze dit huis niet kon kopen, maar ze zegt toch niet dat ze uberhaupt geen huis kan kopen of iets dergelijks? Ik snap niet wat je dan verwacht voor reactie.
2 likes

Ik vind de opmerking ook onnodig en een flauw, maar dit is natuurlijk ook niet helemaal waar. Het is super frustrerend kan ik me ook voorstellen, maar starters kunnen echt vastzitten en moeten minimale eisen qua ruimte, handige woonplekken ten opzichte van werk inleveren. Dat is in dat segment natuurlijk niet aan de orde.

8 likes

Pfff dat klinkt wel kut! Hopelijk valt het bij jullie mee…

Klinkt qua afwerking overigens wel hoe het bij mijn huis vorig jaar ook ging, veel wat er ‘af’ in zat (bijvoorbeeld deuren en deurposten) was echt zwaar toegetakeld of gewoon ondermaats afgewerkt. En als ze iets komen fixen gaat iets anders weer kapot omdat er onvoorzichtig wordt gewerkt. Dus dan ga je het zelf maar oplossen… Maar echt vervelend wel.

2 likes

Bij oplevering met eigenhuis een punt er van maken. Vergeet niet dat je altijd nog de woning kunt weigeren, als ze dan over de werkbare dagen heen zijn, moeten ze jullie een vergoeding geven. Is dan ff kut, maar zijn zijn ondertussen een half jaar verder en net is een een nieuw raam geplaatst en de kledingkast is beschadigd. " nee hoor zat er al, heb ik niet gedaan". Alles met alles zorgt dat voor zoveel stress. Wij zijn ondertussen op het punt beland dat we zelf al het materiaal naar boven brengen zodat ze het schilderwerk aan de muur niet stuk maken en er gewoon bij blijven als ze gaan klussen. Kunnen ze nooit zeggen; zat er al.

Oh en na 3 maanden na de opgeleverde datum waar ze alles herstelt moeten hebben gewoon overdragen aan de rechtsbijstand. Helpt ons enorm goed en is een grote steun. Niet denken; ik wil het zelf doen, ik los mijn eigen problemen op (zoals wij) , je kan niet op als particulier tegen een bouwbedrijf.

4 likes

En starters mogen ook niet klagen, want er zijn ook dakloze mensen. En die mogen ook niet klagen, want er zijn ook dakloze mensen zonder benen. En die mogen ook niet klagen, want er zijn ook dakloze mensen zonder benen die ook nog blind zijn.

Iedereen heeft frustraties/struggles in z’n eigen belevingswereld en die hoeven we niet tegen elkaar te ranken om te bepalen of ze hier gepost mogen worden of niet. Je kan je er misschien niet in inleven, prima, dan reageer je niet.

38 likes

Ik vind de opmerking ook wel flauw. Want hoe het nu met die woning waarop Bergamot geboden heeft is gelopen laat toch alleen maar zien hoe fucked up de héle woningmarkt in alle prijsklassen is? Zo loopt ook de doorstroom van mensen op de woningmarkt scheef. Het gaat dus niet alleen om de woningen in de meest populaire prijsklasse, maar gewoon in elke. En Bergamot is toch ook al lang aan het zoeken, waarom zou het voor haar dan minder kut zijn dan voor anderen? Beetje zoals Merel hierboven zegt, er zijn altijd mensen die het minder getroffen hebben…

16 likes

Helemaal waar, maar dan hebben we het toch niet over hetzelfde ‘probleem’? Dan gaat het erover dat iedereen frustratie mag hebben en dat daar ruimte voor is en dat is precies waarom ik zeg dat ik de opmerking flauw vind. Maar het is toch overtrokken om die frustraties allemaal te scharen onder dezelfde noemer van problemen op de huizenmarkt waar we voor hebben geprotesteerd.

Ik was net even aan het kijken wat we maximaal zouden kunnen lenen in Nederland en dat is gewoon bijna 2 ton meer dan we hier (Zweden) kunnen lenen. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd! En dan moet je hier ook nog 20% van de koopsom zelf inleggen, dit kun je niet lenen. Ik snap opeens waarom de prijzen in Nederland zo gigantisch zijn gestegen

Ja :crossed_fingers:t5:. En anders komt het ook wel weer goed. Ik heb volgende week gelukkig voorjaarsvakantie van werk dus het moet sowieso lukken om de woonkamer en slaapkamer af te krijgen. De rest doen we dan als we er wonen. Kan mezelf ook wel voor het hoofd slaan want ik was ergens al sceptisch omdat ik op de laatste kijkdag echt dacht: ze gaan dit echt niet nog een keer verven en er egalinevlekken op witte muren zaten etc. Toen was de vloer nog niet eens gelegd. Maar de bouwer is dus heel trots op deze huizen dus die hield allemaal verhalen over perfecte opleveringen zonder punten, luxe afwerkingsniveau. Ik ben gevoelig voor marketing​:joy:

@Rebeccabloomwood wat een ellende bij jullie. Thanks voor de adviezen. Goed om te weten dat je ook kan weigeren, al hoop ik dat het niet zo ver komt omdat we binnenkort ook ons appartement opleveren. Bizar ook hoe lomp ze met je spullen omgaan. In ons huidige appartement heeft een klusser het kaatste gepresteerd om het drukvat van de muur af te slopen (hij kwam, er donderde iets keihard op, hij ging en zei dat er niks stuk was, dag erna bleek dat dat vat helemaal los zat en lekte). Echt bizat

2 likes

Kutte is dat de afwerking van een nieuwbouw woning altijd mag afwijken. Zo hebben wij dus 300 euro betaald voor een stopcontact 10 cm verder op en bleek niet juist ze zijn. Het is marge, mag gewoon was de reactie.

Echt, zorg dat je keihard bent en enorm kritisch bent. Let op ieder deukje van een kozijn of dagkant, deuken in het plafon of smeerwerk van het spakken/stucen.
Laat je niet afpoeieren door bijv. eigenhuis.“we hebben maar 3 uur en de oplevering is nog niet klaar” ja jammer gast, dan kom je nog maar een keer weer terug, blijkbaar is die 3 uur zeker nog". Neem de tekening mee naar de oplevering en ga lekker met een cm band meten.

Je merkt vast dat ik geen hoge pet op heb van eigen huis en bouwbedrijven :wink:

7 likes

Ja heel veel mensen kunnen veel lenen. Daarnaast kan je een taxateur uitzoeken die je bod ongeveer matcht, waardoor je je iig veel van je overbieding kan financieren. Daar gaat het m.i. ook mis.

Vind je het 20% inleggen een goed concept? Want zo hebben mensen meg rijke ouders ook een grote voorsprong op mensen zonder. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat iedereen ook minder belachelijk gaat bieden.

Ik ga mijn best doen! Kreeg ook al de tip om een zaklamp mee te nemen voor de donkere ruimtes. Dus die is al ingepakt. Idioot trouwens van dat stopcontact. Ik deel trouwens je niet zo hoge pet. Ontving van de week al een verrekening meerwerk die alvast naar de notaris was gestuurd. Week 2500 euro af in hun voordeel. Grapjassen.

1 like

Ik vind dat ook nog enorm klassistisch want dat maakt dat je niet alleen die 20% moet inleggen maar ook nog de kosten koper (ongeveer 20000 euro bij ons) waar je niet voor mag lenen. De huizen zijn hier in België ook duurder aan het worden maar het gekke overbieden is op dit moment enkel in de centrumsteden.
Koop je dan een huis waar werk aan is dan krijg je een lening waar ze vaak maar 75% van het project uitlenen.
Begint al aardig te tellen: 20% inleg, kosten koper dus de 3 à 12% van de aankoopprijs, 25% inleggen als je wilt renoveren.

4 likes

Nogmaals helemaal eens dat zeg ik nu al voor de derde keer? Maar jij zegt toch letterlijk dat het hetzelfde probleem is maar dan in een ander segment? Dat is waar ik op reageer en het niet mee eens ben.

Check idd ook goed stopcontacten, lichtknoppen, eventuele spotjes etc met de tekening. En het stucwerk van het plafond op de plekken waar de spotjes zitten. Was bij ons op diverse plekken gescheurd of hele deuken erin. Volgens stucadoor omdat elektricien te lomp is geweest, volgens elektricien omdat stucadoor de al voorgeboorde gaten in de plafondplaten open had moeten maken weer alvorens het stucwerk hard was. Echt, het interesseert mij niet wiens schuld het is maar los het op en ik betaal het niet. Rekening voor het herstelwerk kregen wij natuurlijk eerst wel gepresenteerd.

Wij hebben niet met een groot bouwbedrijf samengewerkt voor onze verbouwing maar een aannemer die we goed kennen en de lijst met dingen die mis waren gegaan als wij niet alert waren geweest… ook bv dat onze overstek aluminium kappen heeft en toen ze die kwamen plaatsen zag ik dat er op de kopse kanten geen gaten voor spotjes zaten. Aannemer heeft aan elektricien tekening gestuurd die ingezoomd was, waarbij de kopse kanten eraf vielen dus er is nooit elektra aangelegd voor die spotjes. En bedrijf wat de aluminum kappen heeft gemaakt heeft hier ter plekke ingemeten en niet meer de tekening erbij gepakt :expressionless: allemaal wel opgelost, maar als wij niet alert waren geweest hadden die kappen er al op gezeten en dan was het een hoop meer gedoe geweest.

1 like