Huizen/woningmarkttopic #2

Ja eens. Het systeem hier werkt ook niet voor veel mensen en dit wordt wel eens geopperd. Eerst mocht je in Nederland zelfs meer dan de taxatiewaarde financieren. Dat is ook niet goed ivm eventueel onder water staan. Nou ja, ik weet wel wat niet goed werkt maar niet hoe het op te lossen :sweat_smile:

3 likes

Ja dit. Snap dat vergelijken in de huidige woningmarkt niet zo. Het is gewoon kut met peren. Ik merk dat ik mezelf nu al soms inhoud bij bepaalde personen (die tijdelijk thuiswonend zijn door gestrande relaties) omdat ik “tenminste nog wel een relatie heb en een eigen woning” (eigen woning lees: een klein huurappartement in vrije markt waar we relatief veel te veel voor betalen, maar je moet wat. Het avontuur om voor een koophuis te gaan laten we nu eerst nog even schieten vanwege de hysterie). Blijft gewoon om te janken als je binnen je budget gewoon niks kan vinden zonder als een gek te overbieden (tenzij je multimiljonair bent).

3 likes

ja vreselijk! Wij zijn enorm kritisch en nemen geen genoegen met minder. Kost enorm veel energie maar ja, betalen we flink voor. Soms vraag ik me af, wat is beter
je gelijk krijgen of je gelijk hebben maar niet krijgen.

Maarja, als het klopt volgens onze rechtsbijstand krijgen we nog 80k terug en kunnen we wel weer een dag minder werken. Probeer wat voor ogen te houden maar dat is soms erg moeilijk.

2 likes

Wow dat is serieus geld. Zijn dat kosten die jullie gemaakt hebben om dingen te herstellen of een soort schadevergoeding?

Ja zeg dat! Afwerkvloer van de zolder is verdubbeld en de nok van het huis is 20 cm lager dan op de tekening staat. Dat is nogal wat.

We hebben van de week alle punten gemaild wat er nog te doen staat en wat de de status is. Ook de reactie van de aannemer gekregen en hij spreekt zich in diverse punten gewoon tegen. Mooi dat t allemaal zwart op wit staat en hier halen we wel ons voordeel uit.
Maar eigenlijk hebben we geen zin in dit gezeik.
We willen er gewoon een streep onder zetten en genieten van ons huis en rust in ons hoofd. Mijn vriend is onderhand al bij de poh ggz omdat hij zichzelf niet meer is door dit gedonder.

2 likes

Wat een gedoe allemaal zeg! Wij twijfelen nog of we iemand van eigen huis meenemen bij de oplevering of dat we toch verder gaan zoeken.

De oplevering van ons huis zal waarschijnlijk begin mei zijn. Bij een kijk-/meetdag begin januari viel het gelukkig mee qua problemen, al waren de binnenkozijnen nog niet geplaatst en waren de wanden nog niet behangklaar afgewerkt. Ze zijn wel een wateraan- en afvoer in de keuken vergeten, dus hoop wel dat ze dit inmiddels hebben aangepast of dit op korte termijn gaan doen. Ook hebben ze in de wc tot aan het plafond getegeld ipv tot halverwege, maar omdat we in het najaar de badkamer en wc gaan ‘renoveren’ (klinkt echt debiel in een nieuwbouwhuis, maar ze konden niet bieden wat we wilden) laten we het hier maar bij.

Stoor me wel echt aan het gebrek aan communicatie vanuit de bouwer. Ben blij als alles achter de rug is en we er wonen.

Als er nu al problemen zijn zou ik sowieso iemand meenemen. Better safe than sorry.

1 like

We willen ook sowieso iemand mee, maar twijfelen of we iemand van eigen huis meenemen (de reden dat we nog lid zijn, maar hoor niet altijd de beste verhalen) of dat we iemand anders meenemen.

2 likes

Neem zelf de leiding in het gesprek en laat het niet in het midden. Is iets smerig of beschadigd, zit er boven op.

we hadden bijv. zwarte scharnieren in de deuren a 300 ps. ZIjn allemaal beschadigd achteraf
tijdens de oplevering waren die smerig.

1 like

Dank voor de tip! Ben benieuwd wat we nog allemaal gaan tegenkomen.

1 like

Oh poe poe ik ben weer zooo zenuwachtig haha. We moeten vandaag voor 17u bieden en heb over 10 min een belletje met onze makelaar staan om plan de campagne door te spreken ed. Nerveus!!!

15 likes

Ik heb niet het idee dat mensen met rijke ouders hier nou zoveel profijt van hebben, de Nederlandse jubelton is hier niet gebruikelijk. Het is meer dat je gewoon heel veel moet sparen, en een ton sparen is gewoon niet voor iedereen haalbaar. Het remt de prijsstijgingen wel enigszins, dus in die zin ben ik voorstander.

Overigens zit de woningmarkt verder heel anders in elkaar, het idee dat je niet sociaal mag huren als je boven een bepaald inkomen bent bestaat hier niet, je krijgt dan gewoon geen toeslag. Iedereen huurt, ook hoogopgeleide tweeverdieners met een gezin. Huurwoningen zijn ook veel mooier dan in Nederland, met een houten vloer, inductieplaat etc. Zoiets zie je bij een Nederlandse (sociale) huurwoning niet snel, dan moet je nog je eigen vloer en fornuis kopen. Dus huren is veel aantrekkelijker, werkt ook wel prijsdempend denk ik. (huren is niet supergoedkoop trouwens, wij betalen ook 1700 euro. Wel een groot duplex appartement in het centrum, maar toch, het is sociale huur)

3 likes

Ik vind dit ook wel een interessant idee, dat je toeslagen kan krijgen ongeacht het type woning waar je in zit. Het hield mij bijv. wel tegen om weg te gaan uit m’n sociale huurwoning, want wat als mijn inkomen wegvalt in een vrije sector woning: dan moet ik een andere woning vinden want met alleen een uitkering kom ik dan niet rond, terwijl je in een sociale huurwoning aanvullende toeslagen kan ontvangen in zo’n situatie.

Ja het is natuurlijk niet zo dat je dan opeens een dure woning kan huren voor een prikkie, er zitten grenzen aan de toeslag, maar het maakt wel dat je meer keus hebt. Er wordt (iig in de stad waar ik woon) ook enorm veel nieuwbouw ontwikkeld voor verhuur. Ik moet dat ‘sociale’ huur ook nuanceren trouwens, huur is gewoon huur hier. Je hebt een paar grote corporaties, die zie ik als ‘sociaal’ maar ook de kleinere verhuurders moeten zich aan de maximale huren houden.

5 likes

Hmm daar heb ik nog nooit van gehoord hier, geloof niet dat het bestaat (maar misschien mis ik iets, kan ook). Klinkt wel als een goed oplossing voor mensen met een kleinere beurs!

Oh wow, zo haal je zulke in theorie goede systemen wel onderuit
 zonde zeg

1 like

@simsalabim Het probleem in Nederland is ook dat kopen hier zwaar gesubsidieerd wordt (meer dan sociale huur) én gepusht wordt. Ik hoef echt niet per se woningeigenaar te zijn, krijg het spaansbenauwd bij het idee dat ik nu verplicht de bosjes op de erfgrens moet onderhouden van de gemeente en verantwoordelijk ben voor alles wat er met ons huis kan gebeuren. Denk dat dat voor meer dan genoeg mensen geldt, ware het niet dat in Nederland kopen in veel gevallen gewoon aanzienlijk goedkoper is op de lange termijn. Als kopen en huren meer in prijs hadden gescheeld had ik denk ik nooit gekocht. Vind het altijd bijzonder hoe ideeën over wonen per land zo verschillen

6 likes

En?? Al iets gehoord?

Alleen dat de biedingen om 16:58 heel dicht bij elkaar lagen. Inschrijving is gesloten om 17u, dus verwacht eigenlijk morgen pas respons.

Qua secundaire voorwaarden zijn we maybe wel een béétje interessant want financieren een deel zelf, hebben 4 weken financieringstermijn en zeer flexibel in datum voor overdracht. Hebben een hypotheek garantie formulier van de hypotheekverstrekker en natuurlijk een heel gezellig briefje :heart_eyes::nauseated_face:

We will see. Ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat iemand 5.000-10.000 boven ons bod gegaan is.

14 likes

Spannend hoor! Ik duim voor jullie :crossed_fingers:

3 likes