Huizen/woningmarkttopic #2

Ik lees al een tijdje mee dus toch maar even een account aangemaakt na vandaag wéér flink overboden te zijn op een huis. Ik wil even mijn frustratie kwijt omdat ik merk dat vrienden (voornamelijk degene die al wel een koopwoning hebben) een beetje gek worden van ons gezeur :sweat_smile:

Wij zoeken in Breda een woning tot max 535.000. Onze eisen zijn: minimaal 100m2, 3 slaapkamers, een tuin en een kindvriendelijke buurt. We huren nu een appartement van 90m2 in het centrum voor 1400 euro per maand.

We hebben 50k eigen geld gespaard waarvan ook de k.k. gefinancierd moet worden. We zoeken in de prijscategorie van 400-500k. We kunnen dus wel een beetje overbieden maar niet heel veel. Ik ben de tel kwijt maar we zijn denk ik inmiddels al zo’n 15x overboden :sob: en vaak flink. Een prijscategorie lager zoeken kan, maar dan kom je vaak in kleinere huizen terecht (80 m2 met 2 slaapkamers) of huizen waar zoveel aan gedaan moet worden dat het met ons budget ook niet lukt.

Ik vind het echt frustrerend dat met ons budget een “simpele” tussenwoning zelfs in Breda niet mogelijk is. De opties zijn uitwijken naar een ander dorp of stad maar dat willen we niet. Er zijn een stuk of 3 wijken wel betaalbaar maar dat zijn echt hele slechte wijken dus dat willen we niet, vind een bepaald gevoel bij een huis/wijk wel echt belangrijk.

7 likes

Ik ga voor je duimen, gun het jullie zo!

2 likes

Oh wat balen voor jullie. Ik ken die markt daar niet, met wat voor bedragen word je overboden?

5 likes

Heel herkenbaar, frustrerend hoor! Hebben jullie een aankoopmakelaar? Dat kan nog wel eens helpen in onderhandelingen en tot een goed bod te komen. En is nieuwbouw een optie?

3 likes

Verschillend! Hebben een paar keer “dichtbij” gezeten en dan was er 10-20k meer overboden maar ook soms met 50-80k meer :sob:. Zelfs de verkoopmakelaar van die huizen schrok soms van de prijzen.

Ja hebben we! Die zorgt er iig voor dat we kunnen bezichtigen en belt idd net voor de sluiting met de verkoopmakelaar. Niet elke verkoopmakelaar laat iets los over de biedingen, maar met de bieding van vandaag had de verkoopmakelaar gezegd dat ons bod een zeer goede optie was en waren er alsnog 5 biedingen na ons komen waarvan 2 hoger :confused:

Nieuwbouw hebben we geprobeerd, telkens uitgeloot helaas :pleading_face:

2 likes

Ja dit echt hè. Ik geloof dat het een illusie is om te denken dat je weet hoe de biedingen liggen. Want mijn makelaar zei vandaag ook: “je weet nooit of mijn telefoontje het laatste is, en zelfs dán weet je niet of ik de waarheid te horen krijg”

Ik pleit heel erg voor transparantie over de biedingen na het ondertekenen van de koopovereenkomst of zo. Zodat je kunt zien hoe er geboden is, en of de info die je vergaard hebt wel klopt

6 likes

Nee klopt idd het blijft echt een psychologisch spelletje.

Ik zou ook graag willen weten wat iedereen heeft geboden achteraf!

Ja we hebben idd al in Teteringen/Bavel/Ulvenhout/Prinsenbeek gekeken maar die prijzen zijn bijna gelijk aan Breda. Liever willen we ook niet naar een dorp maar echt in Breda blijven. Dat het dan iets verder van de stad is (bijv Westerpark) dat vinden we minder erg. Alleen Haagse Beemden/Hoge Vucht is echt een no go, totaal geen sfeer en fijne vibe daar.

2 likes

Hoe lang wil je zo nog doorzoeken voordat je concessies overweegt?

En waarop zou je heel misschien willen inleveren?

2 likes

Wij zoeken ook in Breda toevallig. 1x met €80.000 overboden maar laatst ook met ‘maar’ max €10.000 overboden en we schenen daar het een na hoogste/beste bod te hebben. Nu echt fingers crossed dat ze de financiering niet rondkrijgen, maar geen idee hoe vaak dat gebeurd eigenlijk?

Wij zijn het niet geworden, helaas. Waren wel tweede hoogste bieder (altijd gvd). Wel met een verschil van 10.000 en volledig zonder voorbehoud van financiën. Dus hadden we sowieso niet tegenop gekund, want 10.000 meer hebben we gewoon niet.

4 likes

Wat shit zeg! Tegen zonder voorbehoud van financiering kun je meestal sowieso niet op nee :frowning: :disappointed_relieved: Hebben jullie nog bezichtigingen staan?

Ik had hier laatst gepost over ervaringen met een taxateur, omdat wij hadden overboden en wel graag 100% financiering wilden, en we hebben gisteren goed nieuws gehad: ons huis is gefinancierd op het bedrag wat wij hebben geboden (zelfs iets erboven)! Echt een pak van ons hart. Nu nog wachten op de hypotheekaanvraag, ligt bij de bank. Zo spannend, hoor van best veel mensen dat het mega lang duurde bij ze. We hebben nog 4 weken!

6 likes

Tadaaa :partying_face: Wel achteraf, maar het is in ieder geval een eerste goede stap vind ik.

4 likes

Wij hadden vanaf bieden tot goedkeuring 2 weken tijd maar. Als je alles op tijd aanlevert kan het echt heel snel gaan! :four_leaf_clover:

3 likes

Bij ons is het ook gelukt in 4 weken, als je alles gelijk invult en terugstuurt moet het lukken! Ik ken iemand die bij de ing werkt en ze geeft aan dat ze een compleet dossier best snel goedkeuren… Wij hebben nog een aantal dingen opnieuw moeten aanleveren zoals de werkgeversverklaring en t bewijs van geld op de spaarrekening… dat van de spaarrekening werd bijv 1e x afgekeurd omdat er geen datum op stond etc :rofl:
We moesten ook steeds een natte handtekening plaatsen, ik ging elke x naar werk om te printen… dus als je daar rekening mee houdt komt t goed!

4 likes

Oh spannend! Een beetje in dezelfde prijscategorie als wij of andere?

Geen idee hoe vaak dat voorkomt, wij hebben wel van te voren al zo’n check laten doen met onze maximale hypotheek. Ik hoop het voor jullie! :pray:

3 likes

Om eerlijk te zijn hebben we al best wat concessies gemaakt. We zochten eerst alleen in bepaalde wijken, minimaal 120m2 en 4 slaapkamers en een tuin op het westen/zuiden. Zoals iedereen in kopen zonder kijken dus :sweat_smile:

Maar toen beseften we dat dat eigenlijk al onrealistisch was voor ons budget. We willen echt niet in bepaalde wijken wonen (geen sfeer, veel overlast etc.) en kleiner ook niet, omdat we wel echt een “huis voor de toekomst” willen, althans waar we iets van 10 jaar kunnen wonen eventueel.

Dus dan blijft eventueel een optie over om toch naar een andere stad/dorp te gaan, maar daar wil ik nog liever niet aan denken :pleading_face:

Het is toch eigenlijk bizar dat je voor 535k nog geen eens een huis met 100 m2, 3 slaapkamers en een tuin kan vinden in de stad en dat je dan nog meer concessies moet gaan doen.

11 likes

Ah dat klinkt hoopvol en @JustinBieber dat is al helemaal snel!

Wij hoefden trouwens niks over ons spaargeld aan te leveren bedenk ik me nu. Misschien omdat we alles lenen en geen eigen geld inleggen? Ohhh ben zo benieuwd! :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes