Huizen/woningmarkttopic #2

Ja inderdaad :weary:

2 likes

Ik snap je echt zo goed. Hoezo willen jullie zo graag in Breda wonen? Binding met familie of de omgeving zelf? Hebben jullie haast bij de zoektocht?

Wij wilden ongeveer datzelfde eisenlijstje in Amersfoort, maar dat was ook niet te vinden binnen ons budget. Best wel wat rondgekeken. Uiteindelijk zagen we ons niet wonen in een 80m2 klushuis uit de jaren 60 met lekkend dak en houtrot. Dat bleek realistisch gezien wel de categorie waar we in terecht zouden komen. Dan hadden we wel een plekje in de stad gehad, maar totaal niet het soort huis waar we jaren voor gespaard hebben en op gehoopt hadden voor de toekomst.

We zijn 40 km verderop beland, aan de rand van een wat minder sfeervolle stad, en we zijn eigenlijk zo blij dat we toch concessies hebben gedaan op locatie en niet op het huis. Naar een andere stad toe reizen wil nog wel een keer als je dichtbij woont. In je huis leef je dag na dag na dag. Maar de sfeer van een stad is ook wel wat waard.

4 likes

Heel persoonlijk, maar wij hebben uiteindelijk een concessie gedaan op het huis maar niet op de locatie. Uit een eerdere ervaring wist ik dat de locatie/ligging voor mij heel belangrijk is en dat reistijd voor mij wel zwaar weegt. Het is dus heel persoonlijk waar je wel of geen concessie op moet doen als je een huis gaat kopen.

12 likes

Ik heb hetzelfde inderdaad.
Ik wilde heel graag in de binnenstad wonen en dan het liefst in een jaren 30 woning met erker en openslaande deuren naar de tuin. Die erker riep ik al jaren. We reageerden op een oude kosterswoning met mega veel karakter, perfecte ligging, maar werden met 50.000 overboden. Uiteindelijk is het een saaie jaren 80 woning 1 straat erachter geworden.
Het is mij veel meer waard dat ik met 3 stappen in de stad ben dan of m’n huis karakter heeft, bleek dan toch.

2 likes

Ik werk in B en heb juist het idee dat m’n collega’s daar vlot een huis kunnen kopen. Zelfde prijscategorie en wensen als jullie. Heb je wel eens naar nieuwbouwprojecten gekeken of willen jullie dat echt niet.

1 like

Echt dit. Ik krijg van heel veel adviezen die mensen elkaar geven op de markt (en dit is geen sneer naar iemand hier, heb het vaak ook bij mijn eigen tips) echt een wrang gevoel. Het is vaak heel erg ‘wat voor mij werkte was, dus misschien kun je dat doen’. Wat ook erg uit dat het je eigen schuld is dat het nog niet gelukt is als je dat nog niet gedaan hebt. Terwijl je vaak ook echt al wel hebt nagedacht of je naar een andere plek wilt, kleiner wilt, agressiever wilt bieden, je voorwaarden wilt aanpassen.

5 likes

Ja en hoeveel consessies ga je doen om dan uiteindelijk maar een koophuis te bezitten? Je bent aan de ene kant bang er niet meer tussen te komen in de toekomst, maar aan de andere kant kan het weer helemaal instorten en dan ben je blij dat je niet voor de hoofdprijs een huis gekocht hebt waar je niet echt (of echt niet) blij van werd. Ik herken die wanhoop ook.

3 likes

Cody Hochstenbach zegt hier ook iets heel raaks over in zijn nieuwe boek. Het komt neer op dat de koopobsessie aanzet tot calculerend gedrag. Waardoor financiële overwegingen het denken en handelen gaan domineren en dat je er ook nog moet wonen bijna een bijzaak lijkt. Vond dat zelf ook wel herkenbaar voor mijn eigen denken. Mocht je hier nou wel of geen passages posten? Dan maak ik een foto.

1 like

Volgens mij mogen passages sowieso wel, maar hele artikelen achter de paywall niet! En dat boek staat nog op mijn lijstje

3 likes

Ik kan hem echt aanraden. Heb tot nu toe alleen maar het hoofdstuk over jongeren gelezen omdat dat superrelevant is voor mijn werk nu, maar vind het heel helder geschreven, scherp ook, met hier en daar echt gepaste woede. Het stuk over de jubelton en ouderlijke hulp vond ik ook echt waanzinnig geschreven. Geen nieuwe info, wel heel scherp uiteengezet wat dat met de generatie doet.

13 likes

Wow ja helemaal on point! Precies zoals ik het ook voel maar dan in duidelijke taal uitgeschreven haha

3 likes

Afoort is ook echt krankzinnig he! Enorm veel mensen vanuit Amsterdam met een zak geld (want overwaarde) die er neerstrijken, valt niet tegenop te bieden.

3 likes

Ja en iedereen uit Amersfoort die daar eruit geprijsd wordt koopt hier een nieuwbouwwoningđŸ„Č

1 like

Er is al heel veel gezegd over consessies etc. en dat is gewoon super persoonlijk hoe ver je daar in wilt gaan en wat het meest waard is voor je qua locatie/ruimte. En dan is het ook nog eens super irritant omdat iedereen het altijd beter weet haha, maar jij bent uiteindelijk degene die er moet wonen dus het moet gewoon goed voelen. Maar wat bij mij heeft geholpen is wat minder focussen op de duur dat ik ergens wil wonen en het ‘plaatje’ wat daarbij hoort. Dus het idee van rond je 30e (ik weet niet hoe oud je bent, maar zo was het voor mij) ‘moet’ je een huis hebben waar je minstens 10 jaar gaat wonen en dat moet dan een huis zijn die aan x en x eisen voldoet want dat ‘hoort’ en is het fijnst met eventuele kinderen etc. Natuurlijk moet je nog nadenken over de toekomst en je kan niet elke 5 jaar een nieuw huis kopen, maar het heeft mij wel geholpen om de ideeen die ik had over wat mijn ‘droomhuis’ was meer los te laten. En te accepteren dat dat voor nu ‘te hoog gegrepen’ is en dat dat over 7 of 10 of whatever hoeveel tijd ook nog steeds kan. Bedoel absoluut niet te zeggen dat je eisen te hoog zijn oid, maar het heeft voor mij wel geholpen om met een meer open blik naar andere opties te kijken en beter na te denken over wat we echt het belangrijkste vonden. En toen we dat helder hadden was het uiteindelijk fijn dat er een einde kwam aan die frustrerende zoektocht haha.

3 likes

Ik kom hiervandaan en mijn ouders wonen hier, die passen ook 2 dagen per week op ons kindje. We hebben echt ons leven hier met vrienden, familie, sport etc. en ook een super fijne opvang voor ons kindje.

Ik zie het gewoon echt niet voor me om verderop te gaan wonen en voor elk bezoekje de auto moeten pakken. Ook moeten we dan weer een andere opvang zoeken voor waarschijnlijk meer dagen per week als mijn ouders niet kunnen oppassen (= ook weer duurder haha).

Lang verhaal kort: we zijn gewoon heel erg gek op Breda! Mijn vriend komt uit Amsterdam dus dat zou helemaal mission impossible zijn :joy:

8 likes

Ja eens. Wij zochten eerst ook alleen op jaren '30 en nieuwbouw van een paar jaar oud, maar inmiddels kijken we gewoon naar alles. Bouwstijlen maakt ons niet (zoveel) meer uit, maar ik vind de sfeer die een wijk uitstraalt wel belangrijk.

2 likes

@Broodrooster serieus, dat is bijzonder haha want meerdere mensen in mijn omgeving struggelen hiermee. Wij zijn nu 1 jaar aan het zoeken waarvan een halfjaar echt fanatiek. Nieuwbouw meerdere malen ingeschreven maar telkens uitgeloot helaas.

@Shaaar @tessel ja eens met jullie allebei inderdaad. Meerdere mensen zeggen ook van: ga dan Breda uit, dan kun je zo iets kopen met je budget. Maar goed dan hebben we idd een huis maar worden we daar gelukkig? Ik denk het niet. Maar je de markt maakt je wel echt helemaal gek.

@quarterlife ja daar heb je ook zeker een goed punt! We zijn daarom ook al gezakt van 4 naar 3 slaapkamers, want we zouden het liefst 4 hebben i.v.m. wens voor tweede kindje en thuiswerkplek (beiden kantoorbaan). Maar 3 is ook al helemaal prima, minder dan 3 niet want dan zit je echt met een tweede kindje in de knoop. Als het moet kan het wel, maar liever niet.

Sorry heb nu pas de optie ontdekt om meerdere personen in 1 bericht te beantwoorden :relaxed:

3 likes

Snap ik volledig maar toch is de realiteit anders. Ik had ook prima willen blijven huren maar waar ik nu woonde was het onmogelijk om met een eventuele baby te wonen en huurhuizen met meer ruimte waren te duur. Dus het was gewoon niet mogelijk om er hetzelfde over te blijven denken. Ondanks dat ik ook vind dat je voor dat geld dat prima zou moeten kunnen kopen is de realiteit soms toch anders.

1 like

Zo zuur voor jullie dat het niet wil lukkenâ˜č! Mijn vriend en ik waren op zoek naar een woning in juist de omliggende dropen (e-l, Prinsenbeek enz.) maar daar was het al amper te doen, laat staan Breda zelf.

Hebben jullie een aankoopmakelaar die jullie misschien kan helpen?

2 likes

Wij zoeken ultieme max 375 maar liever onder de 355 ivm NHG! Dus zeker niet jullie prijsklasse haha!

2 likes