Huizen/woningmarkttopic #2

Zijn er ook gegadigden voor een instapklare eengezinswoning met 5 slaapkamers in het Noorden van het land?

2 likes

Ja de omliggende dorpen zijn idd ook al drama! We hebben een aankoopmakelaar dus dat scheelt al wel. Sommige huizen komen niet op funda dus dan kunnen we alsnog bezichtigen. Helaas heeft bijna elk stel die nu bezichtigd een aankoopmakelaar heb ik het idee :joy:

1 like

Ook een lastige prijscategorie. Veel succes! :four_leaf_clover:

1 like

Kan iemand met wat klus ervaring mij misschien helpen? Er is een huis op funda gekomen waar oude mensen hebben gewoond. Er moet een draagmuur doorgebroken, nieuwe keuken, alles opnieuw gestuct, nieuwe wc boven en beneden, de badkamer, zowel boven als beneden nieuw vloeren. Als het goed is is de elektronica en cv wel recent gedaan, en hebben de kozijnen al dubbel glas en de dakkapel is ook nog okĂ©. Ik heb een beetje als volgt gerekend, maar don’t know of t realistisch is.

Doorbreken draagmuur 6k
Keuken van Ikea 10k
Hele huis stucen 5k
Nieuwe wc’s samen 5k
Badkamer budget 10k
Vloer beneden 3k
Vloeren boven 1k
Alles verven 1k
Onvoorziene kosten 10%

Dan kom ik in totaal op 45-50.000 euro aan klussen. De vraag prijs ligt dusdanig hoog dat we wel een reeele inschatting moeten maken om te kunnen beslissen of we ĂŒberhaupt kunenn/willen bieden maar ik vind dit stukje zooo lastig

2 likes

Hebben jullie genoeg tijd om dit aan te pakken? En begrijp ook dat de aannemers om dit soort werk te doen (of een gedeelte ervan) het ontzettend druk hebben dat je soms wel een jaar moet wachten op hulp.

2 likes

Fair question, I don’t know eerlijk gezegd. Maargoed instap klare huizen kunnen we niet betalen of worden we steeds grof overboden
 dus het is ook niet echt alsof dat een keuze is voor mijn gevoel.

We hebben wel handige mensen in de familie en zouden veel zelf willen/kunnen doen. En het is geen onbewoonbaar huis gelukkig, het is gewoon verouderd
 maarja

Oei ik denk dat je vrij laag hebt ingezet op je berekening. De prijzen zijn bizar gestegen door tekort aan alles en omdat de hele wereld ineens wilt verbouwen zijn klusmannen ook ontzettend duur geworden. Een heel huis stucken voor 5000 zit er bijvoorbeeld echt niet in. Kunnen jullie veel dingen zelf? Misschien dat je daar op kan besparen?

12 likes

Oke thanks @JustinBieber hier heb ik wat aan! Precies de eye opener die ik even nodig had geloof ik haha.

Maar even los van mijn eigen situatie. Dit is toch niet te doen? Een huis dat af is gaat 4x over de kop, maar aannemers, klussers en klushuizen zijn ook te duur :disappointed_relieved:

Ik denk dat je met een aantal dingen wel laag zit maar dat hangt ook af van of je het zelf wil/kan doen en hoe luxe je keuzes worden. Vooral het stucen idd lijkt 5 me te weinig (maar weet niet hoe groot het huis is natuurlijk). Keuken denk ik alleen haalbaar als je én zelf alles plaatst én geen luxe keuzes maakt. Vloeren vind ik ook erg laag ingeschat. Wcs zou nog wel kunnen denk ik maar badkamer ook al krap. En toch een wat moeilijkere klus om zelf te doen mss? Als je die laat plaatsen moet je grofweg minimaal op het dubbele van het materiaal rekenen en daarnaast zie dan maar iemand te vinden die daarvoor komt werken
 Draagmuur geen idee.

En met zo veel wat je wil doen en het lage budget dat je inschat zou ik eigenlijk wat meer marge nemen voor als er dingen mis gaan (bijvoorbeeld vloer moet toch geëgaliseerd of blijken balken niet goed oid). Dubbel glas is trouwens ook al best wel ouderwets dus misschien wil je dat (op termijn) ook weer vernieuwen. Dit is heel grof geschat want ik weet niks van het huis (en heb wel verbouw ervaring maar niks bijzonders verder) zou ik echt wel 80k minimaal aanhouden? En er dan van uit gaan dat het basic gaat worden, lang gaat duren (en dus lang in zooi of dubbele lasten) en je weinig ruimte hebt voor dingen die mis gaan.

4 likes

Het hangt er heel erg vanaf wat je zelf wil doen. Stucen, wc’s, vloeren en verven zou je zelf/familie/vrienden kunnen doen en dat scheelt weer. Is de badkamer/keuken gewoon verouderd of móét er echt een nieuwe in? Wij hebben eerst de keuken gedaan maar wachten nu even een paar jaartjes op een badkamer. En ja die is uit de jaren 70, viezig en geel met bloemetjes, maar het werkt.

Dus ik denk dat het wel reëel is, alleen dat die draagmuur het meest tijd gaat kosten ivm aannemer.

Oh en, je kan prima wonen als dingen nog niet af zijn. Wij wonen al maanden met een keuken met een opengebroken muur en zonder vloer (of nouja er ligt een ondervloer). Ook heeft de badkamer en wc nog geen plafond (opengebroken voor de leidingen). En dat omdat we alles zelf/vrienden/familie doen. Maar zo wordt het wel echt ons projectje en hebben we enkel materiaalkosten, (maar ja als je oom kan stucen, betaalt ie vaak ook wel het stuc onder het mom van housewarminggift). Het is dus allemaal prima mogelijk, beetje roeien met de riemen die je hebt.

2 likes

De vraag die je jezelf denk ik moet stellen is hoe lang je in de troep wilt leven en of je straks nog steeds tevreden bent met bare minimum. Ik krijg echt stress van een onaffe woning, maar ik ken stel dat verbouwt en ondertussen in een slaapkamer woont en dat aankan. Een keuken onder de 10k (incl leidingwerk, elektra) is een vrij minimale keuken. Vloer van 1k kan prima, maar ik kan me voorstellen dat je iets luxer wilt als je maandenlang gaat klussen en voor lange tijd klaar wilt zijn. Ik kan je wel even een overzicht sturen van wat wij enkele jaren geleden hebben uitgegeven aan een klisappartement van 78m2. Het was meer dan de helft van jouw begroting en wij konden alle wanden laten staan, de elektra was al gedaan en leidingwerk ook. Vooral de 5.000 euro onvoorzien vind ik ook laag: als je één goede tegenvaller vindt is dat op.

Ik denk dat je met de huidige aanneemprijzen niet per se goedkoper uit bent met een klushuis als je geen ruimte toe voegt.

Daarnaast; kan je dan bijsparen? Zodat je dingen die je nu niet kunt betalen een jaar later wel kan of zit je dan tegen de max?

3 likes

De prijzen van het breken/stucen weet ik niet maar ik denk dat je wel meer moet rekenen voor de vloer en de muren

Gaan jullie zelf verven of uitbesteden?
Wrs willen jullie ook de deuren/kozijnen/trap etc verven is dat ook meegerekend in de prijzen?

Wat de vloer betreft: Wij hebben voor 130 m2 een offerte ontvangen van 6500 euro incl leggen.
Dat is met een deel pvc vloer, voor de begane grond kost dat al snel 43 euro per m2. De 1e en 2e verdieping gaan we voor laminaat (rond de 18eu per m2) met alu-ondervloer. Leggen is ong 2000 euro en duurder helaas vanwege de pvc vloer.

2 likes

Hele huis stucen voor 5k is echt te weinig. Denk dat wij al zoiets kwijt zijn geweest voor aanbouw + gang/kantoor afgelopen zomer. Op het stucen van een bestaand huis ouder dan 2 jaar mag trouwens 9% ipv 21% btw worden gerekend en dit mag dus ook voor bv een aanbouw die je aan een bestaand huis zet.

Edit; zie Btw-tarief werkzaamheden aan woningen ouder dan 2 jaar hledt ook voor isoleren en schilderen bv (staat op de site vd belastingdienst duidelijk omschreven wat er wel/niet onder valt).

1 like

Wij waren voor het stucen van onze slaapkamer al bijna €1000 kwijt en dat hebben we nog zwart laten doen ook

1 like

Welke provincie gaat het om?

1 like

Ja denk dat veel er zich nog op verkijken hoeveel werk erin zit. En dan rekende onze stucadoor geen eens een heel hoog tarief vond ik.

@the.rebel.club vloeren waren wij voor pvc-vloer boven (ong 90m2 geloof ik) €5000,- kwijt inc egaliseren en leggen. Beneden hebben we een iets duurdere vloer met dikkere toplaag, want die lijdt natuurlijk meer. Hebben daar aangelegd aan de bestaande vloer, dus hebben geen prijzen vergeleken van verschillende soorten (want het was aanleggen of alles beneden vervangen) maar waren voor 40m2 ongeveer €2800,- kwijt inc. egaliseren en leggen ook.

1 like

Wow, ik schrik echt van die prijzen. Ons huis is ontzettend slecht gestuct (geen idee door wie) en willen eigenlijk opnieuw laten doen maar met deze prijzen denk ik ‘laat maar’. Verbouwen is haast ook niet meer te doen joh.

Provincie Groningen, stad Groningen.
Over een aantal maanden ( april, mei) zullen we m waarschijnlijk in de verkoop zetten. Wel via onze Makelaar.

1 like

Kun je mij een privébericht sturen? Ik heb misschien interesse. Ga je uit de stad weg?

2 likes

Hoe doe je dat een privé bericht sturen? Sorry heb ik nog niet gedaan op dit forum :sweat_smile:

1 like