Huizen/woningmarkttopic #2

@the.rebel.club ik heb 3 jaar geleden al ongeveer €8.000 betaald om ons hele huis te laten stucen (120m2, 3 woonlagen en zolder niet meegestuct). Dit was wel incl. latex spuiten op alle plafonds en de wanden op de slaapverdieping. €5.000 met de prijzen van nu is niet haalbaar

10K voor een ikea keuken moet haalbaar zijn mits je geen quooker neemt en alles zelf in elkaar zet en plaatst. Badkamer moet je ongeveer 50 procent voor arbeid en 50 procent voor materiaal rekenen. Ik denk dat je met de 10K net de arbeidskosten hebt gedekt, een badkamer plaatsen is heel arbeidsintensief.

Wat ik ook nog in je lijstje zou verwachten is verduurzaming. Dat hoeft niet meteen misschien, maar ik woon in een jaren 70 rijtjeshuis en dat was de eerste winter echt steenkoud. We waren 5 dagen van huis en het was 14 graden binnen, dat soort werk. Dat is echt geen comfortabele leefomgeving. Spouwmuur isolatie is niet zo duur, maar dak- en vloerisolatie tikt aardig aan.

3 likes

Ik heb niet echt veel ervaring maar we hebben toevallig een nieuwe vloer. Beneden pvc, boven laminaat. Zij hebben de bestaande laminaatvloer eruit gesloopt en weggehaald, dubbele egalisatie en we waren voor een huis van 90m2 6000 euro kwijt.
We hadden veel kunnen besparen door zelf het laminaat weg te halen en te leggen trouwens, dat was 1000 euro in totaal maar we hebben betaald voor het gemak.

Nieuwe keuken van Ikea krijgen we ook. Wel besteld vóór de prijsverhogingen maar inclusief keramiek blad en luxe apparatuur (geen quooker of die fancy afzuigkap in je kookplaat, maar goede vaatwasser en oven en dergelijke) zijn we iets van 12.000 kwijt. Dat kon echt veel goedkoper. We hebben trouwens geen eiland ofzo.
Dat is trouwens ook weer inclusief stucwerk en een geheel nieuwe meterkast.

Het is net hoe luxe jij het wil hebben denk ik.

Alles wat je nu hebt berekend, lijkt me laag op dit moment. Ik denk bijv bij stucen dat je (weet niet hoe groot het huis is precies en hoe de staat van de muren is etc) ongeveer aan het dubbele zit dan wat je nu hebt begroot. Prijzen zijn echt bizar gestegen nu, ook aannemers zijn stuk duurder (en wachttijd is ongeveer een jaar: hier in de regio tenminste).

1 like

Thanks voor de vele verhelderende reacties! Had wel zoiets verwacht, maar het is gewoon zo moeilijk om een goede inschatting te maken zonder overal miljoen offertes op te vragen. Dus heb hier onwijs veel aan! Wij gaan verder puzzelen 😵‍💫

5 likes

Ik vraag me af of het realistisch is. Wij zitten nu ruim over de helft van dat bedrag voor enkel beneden, globaal:

• Keuken, wc en woonkamer stucen (700 euro)
  • Wc vervangen (inclusief loden leiding verwijderen, weet het exacte bedrag niet meer maar zat ruim boven 500 euro)
  • Nieuwe Keuken (12k excl overige werkzaamheden wat ook nog iets van 1500 was)
  • Vloer inclusief ondervloer beneden en plinten (8k)
  • Alles verven (sowieso ruim over de 1000 euro voor materiaal en verf)
  • Elektriciteit beneden doortrekken en nieuwe meterkast (1500 euro)

Wij doen heel veel zelf, zijn 4 weken full time bezig geweest en zijn na een jaar nog steeds lang niet klaar. En dan hebben we tot nu toe nog niks aan constructie gedaan. Wij hebben ca 50.000 begroot voor de eerste ronde verbouwen en dat is nog excl badkamer, uitbouw en isolatie boven. Denk ook aan andere kosten: bij ons moet onverwachts nog een kozijn vervangen worden, er is al een regenpijp vervangen die we niet op ons lijstje hadden staan, dak is gisteren kapot gegaan incl schade daardoor binnen, afvoeren van afval hadden we een container voor nodig en dat was ook vrij duur, we kwamen asbest tegen waar je afvoerkosten voor betaalt. Deurklinken zijn kennelijk mega duur, even een slot op een deur zetten ben je zo een dag en veel geld verder. We hebben ook veel gereedschap moeten kopen omdat we niks hadden, ook een behoorlijke kostenpost. Ik heb inmiddels geleerd dat je voor elke klus twee keer langer uit moet trekken dan je denkt, en vrij regelmatig onvoorziene kosten hebt.

Verder kan ik een klushuis 10/10 aanraden hoor! Wij hebben een klushuis light maar zijn al een beetje op zoek naar een echt bouwval voor als we hier klaar zijn haha.

3 likes

Meh, ik ben op zoek naar een huurwoning in Den Haag maar ik word zo moedeloos. Er is amper aanbod en bij wat er is voldoe ik niet aan de inkomenseis (ondanks prima baan + garantsteller, maar dat willen ze dan ook weer niet) omdat ik alleen ben of blijkt het bij een bezichtiging de laatste 10 jaar geen onderhoud te hebben gehad. Ik was ergens kijken waar je voor <35 m2 900 euro betaalt en er zat, tussen alle lekkageplekken door, een letterlijk GAT in het plafond

3 likes

Als je vissengraat wil doe je er maar paar duizend boven op, gaat meer tijd in zitten dus is duurder

1 like

En niet iedere pvc-vloer is geschikt om als vissengraat te leggen werd ons verteld. Er komt met leggen meer kracht/druk op de hoeken vd planken en bij een iets lagere kwaliteit (wat bv in recht patroon prima is voor boven) is de kans dan groter dat de planken daar beschadigen. Dus vaak zit je ook al in de iets hogere prijscategorie.

2 likes

Ja precies, dacht ik al!

4 likes

Dit is wss een open deur, maar zoiets als the roofs? Of zit je dan met die inkomenseis? (Ik heb het idee dat ze niet heel kritisch zijn mbt inkomen icm BKR schulden :upside_down_face:)

1 like

Daar ga ik toevallig morgen kijken tijdens het open huis! Maar ik voldoe inderdaad niet aan de inkomenseis (en ze doen niet aan garantstelling :expressionless:), dus ik heb niet heel veel hoop
Het lijkt op de plaatjes wel heeeel mooi en qua locatie natuurlijk fantastisch

Ik heb zoiets vreemds. We hebben een woning bezichtigd en een bod gedaan. Het gaat op inschrijving en dit sluit volgende week. Ik heb telefonisch contact gehad met een makelaar van het kantoor en deze heeft losgelaten dat wij als enige een bod hebben gedaan en hij verwacht niet dat er nog een bod wordt gedaan. :face_with_monocle:

Aan de ene kant fijn dat we het huis blijkbaar gaan krijgen, maar ik krijg er ook twijfels door. Ben bang dat we iets over het hoofd zien. En we hebben natuurlijk vet overboden, dus ook bang dat we teveel geld neertellen.

Zit echt te twijfelen. Bod intrekken en een nieuw, lager bod uitbrengen? Iemand ideeën hierover?

3 likes

Ik denk niet dat dit ‘mag’? Het is inschrijving en dat betekent toch dat iedereen één kans krijgt?

5 likes

Lijkt me sterk dat ze daar nu al uitspraken over kunnen doen. Naar mijn ervaring worden de meeste biedingen pas het laatste kwartier ingeleverd ivm tipjes aan andere partijen.

@the.rebel.club uiteindelijk mag meer dan je van tevoren denkt. Onze biedingen vielen ook tegen. Maar 2 waarvan 1 heel laag. Toen de goeie partij wegviel hebben we haar een hoger tegenvoorstel gedaan terwijl ze het eigenlijk zo had ‘moeten krijgen’ ivm inschrijving.

5 likes

Ze weten iig goed hoe ze je het geld uit de zak weet de kloppen

2 likes

Bod intrekken kan zeker nog als de verkoper het bod nog niet heeft geaccepteerd. En ook daarna kun je er nog onderuit zolang er geen schriftelijke koopovereenkomst ligt of de 3-dagen bedenktermijn nog niet voorbij is.

@AnanasCitroen Ik snap je twijfel in deze situatie en zou het ook echt een lastige keuze vinden!

De vraag is of de verkopers nog zin hebben om jullie lagere bod te accepteren nadat je je eerdere bod hebt ingetrokken. Er is nog tijd om biedingen in te dienen, dus zekerheid heb je nog niet. Wij dienden ons bod altijd 5 minuten voor het sluiten van de termijn in.

Als je twijfelt over eventuele gebreken of de waarde van het huis, kan het ook een idee zijn om in overleg direct na akkoord een taxatie en bouwkundige keuring te laten uitvoeren, zodat je vóór het eindigen van de bedenktermijn nog onder de koop uitkan als dit nadelig uitvalt.

5 likes

Nee dat weet ik idd wel, maar het idee van een inschrijving is dat je 1x een bod doet. Dus als je het intrekt kan het best zijn dat ze jullie nieuwe bod niet aannemen zegmaar. Eigenlijk wat jij zelf nog toevoegt. Het mag natuurlijk wettelijk wel gewoon.

2 likes

Zou je mij ook een privebericht willen sturen😊?

1 like

Ja hoor, wat zou je willen weten?

2 likes

Je mag mij ook een pb sturen…weet niet of het gelukt is nl… :sweat_smile:

1 like