De k dat ik die boot graag had willen missen. Wat een hoge maandlasten zul je dan hebben zeg…
Ik vind 1400 al verschrikkelijk veel en dan komt het leven er nog bij hè.
Wat een druk om te moeten werken om die hut te betalen
De k dat ik die boot graag had willen missen. Wat een hoge maandlasten zul je dan hebben zeg…
Ik vind 1400 al verschrikkelijk veel en dan komt het leven er nog bij hè.
Wat een druk om te moeten werken om die hut te betalen
Leuk zo’n jubelton, zou er 2 keer over na moeten denken om hem af te slaan. Maar dan denk je toch nooit: hebben we maar mooi ff geflikt met z’n twee.
Vriend van ons krijgt ook veel geld van z’n ouders, maar moet altijd toestemming vragen om het uit te geven. Vreselijk, blijf je altijd in de handen van je ouders en die bepalen wat je met het geld gaat doen.
Ja die lui liggen er wss ook niet wakker van als de huizenprijzen gaan dalen, met zoveel overwaarde staat je huis niet onder water…
Zou het ook wel lastig vinden! Proberen jullie nou daar een huis te kopen of is het vooral dagdromen?
Pfft dit! Ik zie het in mijn omgeving al bij hypotheken rond de 5 ton. Mensen die niet meer kunnen verbouwen of überhaupt meubels kopen omdat ze nauwelijks iets over houden. Laat staan een dag minder kunnen gaan werken als er kinderen komen, ben heel benieuwd hoe ze dat dan gaan doen qua kinderdagverblijf kosten etc. Maar dat gaat dan wel om de volle 5 ton aan hypotheek en daarmee maandlasten, dus geen schenkingen etc. Als het zo moet, dan was ik toch liever blijven huren.
Alleen het probleem is ook (in de randstad iig) dat de huren ook niet mals zijn. Wij betalen nu hetzelfde aan bruto hypotheek als bruto huur toen we samen huurden, en zijn er ca 60m2 op vooruit gegaan. Als we groter hadden willen huren, dan was het verschil tussen kale huur en bruto hypotheek echt groot geworden (in dezelfde periode hebben we een huurhuis bezichtigd van 100m2 voor 1400 euro kale huur, en het huis dat we gekocht hebben van 120m2 oid nu voor 950 bruto hypotheek). Kopen wordt aan alle kanten te zwaar beloond.
Ik heb zelf geen jubelton gehad, verre van zelfs, maar je bent wel gek als je een mogelijkheid om vermogen op te bouwen in de vorm van een koophuis, wat zonder die jubelton veel lastiger zo niet onmogelijk zou zijn, afslaat omdat je het liever zelf wil opbouwen. Want huizenprijzen stijgen zo 10 procent per jaar. En dan kan je je vasthouden aan je principes en alles zelf willen doen, maar elke maand dat je wacht met een huis kopen stijgt de prijs van een huis weer met ongeveer €4.000 (1% per maand bij een gemiddelde huizenprijs van 4 ton). Elke maand raakt dat koophuis verder uit zicht.
Los daarvan zou ik voor de afschaffing van een jubelton zijn omdat het de ongelijkheid vergroot, maar mocht ik in de positie zijn geweest een schenking te kunnen ontvangen voor de aankoop van een huis zou ik zeker geen nee zeggen uit zelfkastijding.
Wij gaan morgen bij het klushuis kijken waar ik het eerder over had. Mijn makelaar gaat mee dus die zal ook kritisch kijken, maar zijn er nou echt dingen waar ik op moet letten? Dus zoals de staat van elektra/meterkast, de kozijnen, of er een houten of betonnen vloer ligt, welke muren er dragend zijn, of en waar er isolatie is, de staat van het dak, ect?
Spannend! Ik had niet meer gereageerd op je post omdat je al veel reacties had maar hier ook een klushuis. Ik zou bij de bezichtiging ook checken of het huis een kruipruimte heeft en of deze droog is. En of de afvoer en riolering oke is. Dat was hier nog een vervelende verrassing .
Hoe check je de afvoer en riolering? Kranen en wc’s doorspoelen en de kruipruimte dus checken?
Als het goed is, gaat de makelaar daar op letten. Je zou wel kunnen aangeven wat jullie willen doen en vragen of dat mogelijk is qua constructie zoals bv dragende muren. Onze makelaar heeft in dat soort dingen heel goed meegedacht! Enige waar wij niet op gelet hadden en pas bij de bouwkundige keuring achter kwamen, was lood en asbest terwijl dat best goed zichtbaar was achteraf gezien.
Zou voor een klushuis sowieso bieden ovb van bouwkundige keuring, vaak blijken daar pas de echte problemen uit.
Ja ik zou zeker even de kranen laten lopen en de wc´s doortrekken. Soms zie je het ook wel hoor, hier zat er bijvoorbeeld een geel doekje en ducttape achter de wc beneden en die was ook zo lek als wat.
Wij hebben alles verbouwd behalve de badkamer en hadden wel een beetje pech. Badkamer zag er nog prima uit en het geld was op dus a 3 maanden verbouwen gingen we voor het eerst douchen en in bad in het nieuwe huis. Toen bleek dat de douche was vastgeroest en maar op 1 temperatuur kan (is ook niet goedkoop op te lossen ivm inbouwmengkraan van een merk dat inmiddels failliet is). Het bad functioneert op zich wel maar de handdouche en de bubbelbadfunctie lekken allebei. Dus na de eerste keer in bad regende het in gang en in de meterkast . Toen hadden we de sleutel al 3 maanden dus stap je ook niet even naar de vorige bewoner. Ik weet niet of je zulke dingen kunt ondervangen hoor bij de bezichtiging maar wel goed om op te letten.
Ohja en qua afvoer zaten er allemaal wortels van een klimhortensia in de afvoer van de bijkeuken. De eerste keer dat we de wasmachine aandeden stond de hele vloer blank . Dit was gelukkig wel redelijk eenvoudig op te lossen maar zulke dingen zijn bijna niet te voorkomen en wel iets om rekening mee te houden als je een oud huis koopt.
We hebben vrijdag ons droomhuis bezichtigd en gaan vandaag een bod doen. Waarschijnlijk een ton boven de vraagprijs verklaar ons maar voor gek, doen wij ook, maar we hebben nu al zovaak mis gegrepen dat we er echt een keer klaar mee zijn.
Alleen nog wel even spannend of de woning wel getaxeerd wordt in de buurt van ons bod, maar onze makelaar had daar wel goede hoop op, hij staat namelijk iets lager in de markt. Te koop voor 435k, wij willen 535k bieden. We hebben 35k eigen geld om te overbieden dus als hij maar niet onder de 500k wordt getaxeerd.
Moeten we wel eerst het hoogste bod hebben natuurlijk
Zou je hem ook niet afslaan als je bij iedere uitgave het moest overleggen met je ouders of je het oké vinden? Dat je nooit op eigen benen kan staan?
Hij is 36 jaar en moet alles overleggen. Want “hier hebben mijn ouders hard voor gewerkt”. Z’n ouders willen alles in de hand houden, alle euro’s worden notarieel vast gelegd die hij in de woning steekt. Want dat willen zijn ouders. Ik zou er dood moe van worden en zou zeggen: zet er maar op een rekening voor kleinkinderen oid, maar ik wil het op eigen kracht doen en wil eigen keuzes maken.
Maar is misschien te makkelijk gedacht, wij wonen in het noorden en is makkelijker om aan een woning te komen dan bijv in de randstad.
Ik weet niet waar in het Noorden je zit maar zelfs in het Noorden is het bijna niet meer te doen hoor, rondom Groningen in ieder geval niet. Vorig jaar al niet, denk dat het inmiddels nog erger is geworden. Natuurlijk valt alles vergeleken bij de randstad mee, maar ik zou het allesbehalve ‘makkelijk’ noemen eerlijk gezegd.
Maar een jubelton komt toch niet per definitie met deze eisen/wensen van ouders? Mijn ouders hebben een schenking gedaan toen ik mijn eerste huis kocht maar hebben verder nooit eisen gesteld aan hoe ik mijn geld uitgaf.
Ik vind dat er hier wel heel zuur en streng wordt gedaan over de jubelton. Het feit dat het bestaat kun je mensen die er gebruik van maken niet aanrekenen vind ik.
Wil niet zeggen dat je er niks van mag vinden. De jubelton is nou eenmaal een behoorlijke ongelijkmaker die momenteel het verschil maakt tussen jong zijn en kunnen instappen en de boot missen. Het zal vast zuur zijn om hier te lezen dat men daar kritiek op heeft als je hem ontvangt, maar volgens mij is het nog altijd veel zuurder om de persoon zonder te zijn. De kritiek is niet persoonlijk, niemand komt je ton afpakken. Waarom zou je er niet geïrriteerd over mogen zijn over je mogen afvragen of je het wel zou willen als jouw ouders het zouden hebben?
Er worden hele verhalen bijgehaald over wat voor andere eisen er in dat geval bij kwamen kijken, die volkomen losstaan van de jubelton.
Je mag zuur zijn en geïrriteerd en whatever, maar het is ook niet zo dat mensen die het geluk hebben een schenking te krijgen iets fout doen doordat ze gebruik maken van een regeling die nou eenmaal bestaat.
Ben wel benieuwd wie dit hier dan zo gezegd heeft. Want ik lees vooral dat mensen balen van het concept en niet dat degenen die het aannemen iets verkeerd doen.
Maar dat gedrag van die ouders is toch ook niet normaal haha? Mag ik iig hopen van niet…
En het Noorden is idd niet meer zo makkelijk hoor, vrienden van ons kijken nu naar een huis van €300k waarvoor 160 (!!) bezichtigingsaanvragen waren, uiteindelijk mochten 40 mensen 15min komen kijken. En dan staat dit huis in een dorp van 50 inwoners ergens boven Groningen
En je taxatiewaarde wordt gewoon bepaald door huizen die eerder in de buurt verkocht zijn, dus als je gaat overbieden boven een taxatieprijs moet je alsnog cash ophoesten. Dat is hier niet anders dan andere delen van het land. Zijn de huizen hier wat goedkoper, ja, maar het overbieden is gewoon gelijk. Dat is vaak de beperkende factor omdat je dat vanuit je spaarrekening (of die van je ouders) moet neerleggen.
Misschien maakt dat het probleem nog wel groter, want er zijn minder huizen beschikbaar en veel mensen blijven (vooral in het noorden) ook langer op een plek wonen, dus langer geleden dat huizen in de omgeving verkocht zijn, dus lagere prijzen en dus lagere taxatiewaarde? Dit is pure speculatie hoor, maar kan me zo maar voorstellen dat het zo zal gaan.