Huizen/woningmarkttopic #2

Er zit wel een correctie op hoor! Dus in 2019 getaxeerd voor x, huidige geschatte waarde is dan x + 20% (voorbeeld). Die komen op je taxatierapport te staan. Dus denk niet dat dat per se opgaat.

1 like

Ik zeg toch niet dat iemand dat heeft gezegd?

2 likes

Ik lees één anekdote over een kennis/vriend met strenge ouders van één persoon. Ik denk dan echt: wees blij met jouw schenking en laat anderen daar terecht zuur over zijn/kritiek over uiten. Om helemaal eerlijk te zijn vind ik de kritiek die doorgaans komt op mensen met een jubelton nog mild. Als de gemiddelde nederlander ook maar enigzins de boosheid zou tonen die bij dit soort maatregelen (of de staat op de markt in algemeen) past waren ze allang afgeschaft.

Maar je zegt het nu toch zelf ‘kritiek op mensen met een jubelton’, dat is dus wat ik bedoel in dit topic. Dat slaat toch nergens op? Laat die mensen profiteren van iets als ze daarmee een huis kunnen kopen. Ook al geldt dat blijkbaar niet voor jou, die regeling bestaat nou eenmaal en mijn opmerking heeft verder helemaal niks te maken met of die wel of niet afgeschaft moet worden of wat de gemiddelde Nederlander ergens van moet vinden.

2 likes

Maar waarom slaat het precies nergens op dat ik niet boos zou morgen zijn op de leeftijdsgenoot die mijn kansen op de markt verdrukt? Of de ouder die zijn kind vooruit helpt wetende dat andere kinderen op nog meer achterstand komen te staan. Dat die doet dat doen door gebruik te maken van legale middelen maakt voor mijn opties niet zoveel uit. Nu zit het mij persoonlijk niet zo hoog omdat ik niet echt meer reden tot klagen heb omdat wij heel veel geluk hebben gehad qua moment van instappen en eerste huis, maar ik snap wel dat het anderen wel hoog zit. Hoezo zou je dat niet mogen uiten? Wat is precies de schade aan de jubeltonmensen? Dat ze een seconde ongemak moeten voelen en daarna weer kunnen beseffen hoe lucky ze zijn?

Ik snap - maar dit is een bredere ergernis - nooit zo goed hoe Nederland zoveel begrip heeft voor de acties van rijke mensen die letterlijk de positie van mensen met veel minder verdrukken.

Mijn primaire reden om mensen niet gewoon lekker te laten is omdat hun gedrag invloed heeft op de positie van de ander. Als de jubelton een maatregel was met neutraal effect was er niks an de hand. Het is echter niet neutraal. Hij vergroot ongelijkheid binnen een en dezelfde generatie en drijft prijzen op. Ik zal niemand achtervolgen met een hooivork, je zult mij ook niet betrappen op een persoonlijke aanval, maar ik heb echt weinig begrip voor het overgevoelige gedrag van mensen die met hulp van ouders een voorsprong kochten.

16 likes

Ik vind dit wel veel tricky met “maar” 35.000 eigen geld. Vergeet ook de kosten koper niet, daarvoor ben je zo 20.000 kwijt bij jouw koopsom. Of begrijp ik je verkeerd?

1 like

We hebben 50k eigen geld om te overbieden dus we houden nog een beetje een marge over. Daarvan willen we ook een deel gebruiken voor de kosten koper inderdaad, omdat die ook niet mis is. Daarnaast hebben we ook nog ander spaargeld voor o.a. de kosten koper, verhuizing, schilderen, nieuwe meubels etc.

Edit: ik bedoelde dus eigenlijk te zeggen dat we 35k willen overbieden, i.p.v. “we hebben 35k om te overbieden”. Dus officieel hebben we 50k maar willen we niet alles gebruiken om te overbieden, ook i.v.m. onvoorziene kosten.

1 like

Aah dat klinkt al iets minder tricky ja! Wel spannend alsnog. Kan jullie makelaar niet vlak voor de sluiting van de inschrijving polsen bij de verkoopmakelaar wat op dat moment het hoogste bod is? Ik weet dat dat eigenlijk niet mag, maar volgens onze aankoopmakelaar gebeurt het wel dat er onderling wordt gebeld en dat er dan bijv. wordt gevraagd of het zin heeft om te bieden met een bepaald bod. Zou zo zonde zijn als je onnodig tienduizenden euro’s teveel overbiedt.

Je zegt dus dat mensen hun kansen moeten laten liggen omdat anderen die kansen niet hebben?

Edit: en je vindt het niet erg als iemand een voorsprong heeft omdat hij/zij zelf heel veel geld heeft gespaard, maar het is wel een probleem als hun ouders dat geld hebben gespaard?

2 likes

Lol sorry maar hoe is dit wat je uit deze uitgebreide en beredeneerde post haalt.

18 likes

Ja dat doet hij inderdaad altijd. Alleen het probleem is dat deze woning niet op Funda is gekomen en alleen via de makelaarsportal. Alle mensen die zijn komen kijken, zijn dus via een aankoopmakelaar. Dus ik ben bang dat de verkoopmakelaar niet veel prijs wil geven :cold_sweat:

Hè? Dat staat toch juist nergens. Volgens mij neemt niemand iemand iets kwalijk dat je voor je eigen belang kiest binnen de marges van de bestaande wetten en regelingen, maar own dan ook dat dat niet in het algemeen belang is.

2 likes

Geen ton inderdaad maar wel regelmatig lagere bedragen. Zelf heb ik ook wat geld gekregen van mijn ouders (€5000) nu zal die schenking niet heel veel mensen benadeeld hebben op de woningmarkt dus voel ik mij er ook niet schuldig over ofzo. Het was voor mij wel net het bedrag wat ik miste om mijn ex partner te kunnen uitkopen of nog beter gezegd het is voor mij het verschil geweest tussen dakloos of dak boven mijn hoofd. Nu ben ik alleen maar blij dat mijn ouders de mogelijkheid hadden al had ik ook nog hele lieve collega’s die op het punt stonden een inzameling te starten omdat die € 5000,- zoveel verschil zou maken.

4 likes

Denk dat het gaat tegenvallen, vooral die boomers in bejaardentehuizen. Reguliere bejaardenhuizen bestaan vrijwel niet meer in Nederland, je moet zolang mogelijk thuiswonen met (mantel)zorg en alleen met echt zware zorgindicaties kom je nog in verpleeghuizen. Dat gaat de doorstroom iig op dat gebied wel belemmeren. Ik hoop iig dat ik tegen die tijd weg ben uit mijn sociale huurflat, maar ik reken nergens meer op.

12 likes

Op hoop van zegen dan maar! Wanneer sluit de inschrijving? Veel succes in ieder geval, ik zal duimen voor jullie!

1 like

Ik zeg toch ook nergens dat het algemeen belang dient, heb die term niet eens gebruikt?!

We praten geloof ik allemaal langs elkaar heen, ik laat het hier verder bij.

Ik heb er dus echt een hard hoofd in, omdat de mensen die in de positie zijn om hier iets aan te veranderen daar vaak zelf geen belang bij hebben. Of het zelfs daar tegenin gaat. Eerder heb ik wel eens hier of ergens anders geroepen, dat het wel eigen belang is ook voor de ‘winnaars’ omdat anders hun kinderen geen juf of meester voor de klas hebben bijvoorbeeld. Maar deze maand stond er in het Onderwijsblad nog een reportage over docenten die in hotels wonen in regio’s met leraartekorten + hoge woningprijzen. Aan deze verschillen wordt vooralsnog nog ouderwets verdiend door tussenbureaus en dergelijke.

5 likes

Nee. Ik zeg precies niks van dat. Ik zeg dat je dan moet accepteren (of dat het je siert om dat te doen) dat je ook wel eens een terechte scheve blik krijgt en dat niet het einde van de wereld is.

En ja: dat geld zelf sparen is echt iets anders dan dat geld belastingvrij van je ouders krijgen.

1 like

Dankjewel! Hij sloot vandaag om 17:00u. Verkoopmakelaar wilde helaas niks toezeggen.

Ben heel benieuwd, denk dat we het morgen horen.

Oké nu lees ik ook nog eens dat de rentes aan het stijgen zijn. Ik weet dat dat er uiteindelijk voor moet zorgen dat de prijzen stabiliseren en dalen, maar het zorgt er nu ook gewoon voor dat we nóg minder kunnen veroorloven