Ik zou een kennismakingsgesprek bij een hypotheekbemiddelaar inplannen, het liefst een die bij meerdere partijen afsluit omdat er door de haken en ogen (geen baangarantie nog bv) wel veel risicoās zijn en er dus veel partijen af zullen vallen.
In theorie kun je denk ik nu al een overbruggingshypotheek afsluiten, dat hebben wij ook gedaan toen onze vorige woning nog niet eens in de verkoop was. Op basis van taxatierapport kijken ze dan wat je kan lenen en als je niet over je overwaarde heen gaat met de nieuwe woning die je koopt zou je dus daarna na de verkoop in 1x die overbruggingshypotheek weer af kunnen lossen van die overwaarde. (Even heel simpel gezegd hoor, zitten nog wel wat meer haken en ogen aan natuurlijk). Ze trokken er bij ons trouwens 10% af als marge, voor als de markt in stort. Die moesten we of uit eigen middelen betalen (maar gingen ook verbouwen voor overdracht oude woning en hadden daar onze eigen middelen voor nodig) of weer apart financieren, wat bij ons geen probleem was vanwege vaste inkomens. Onze overbruggingshypotheek mocht max 2 jaar lopen trouwens, zal wellicht ook nog verschil in zitten. Maar als jullie daarna geen baan meer hebben / nog geen nieuwe baangarantie kan ik me voorstellen dat een verstrekker heel veel haken en ogen ziet en het niet zo simpel is. Dan zou je eerst je huis moeten verkopen en na de overdracht met de overwaarde iets nieuws kopenā¦
Zoān eerste gesprek is trouwens gratis, als je daarna met ze verder gaat ga je pas betalen.
Ik zou de markt goed in de gaten houden; hoe realistisch is een woning onder de 2 ton daar? Wat wordt er overboden op dat soort woningen? Houd ook rekening met je kosten koper etc. Heb je straks kosten die je nu niet hebt bv auto door grotere reisafstanden etc.