Huizen/woningmarkttopic #2

@the.rebel.club ik zou sowieso een klacht indienen bij de NVM. Eventueel achteraf.

Ik heb inmiddels ook een update. Wij bleken uiteindelijk niet als enige een bod te hebben uitgebracht. We zijn mooi ruim overboden door een andere partij. :smiling_face_with_tear: Dus even uithuilen en maar weer door naar de volgende bezichtigingen.

11 likes

Heeft iemand ervaring met Rentbird? :blush:

1 like

Na 2 afzeggers waarvan 1 tijdens de bedenktijd staat ons huis weer op funda. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat we volgende week in ieder geval kijkers hebben… :four_leaf_clover:

22 likes

Wij hebben net een telefoontje gehad dat we t niet zijn geworden. Zijn met het hoogste bod gegaan, viel te verwachten. Gaan nadenken over een klacht over t verloop…

16 likes

Wat zuur! Zou zelf wel echt een klacht indienen, of het nu wel of niet precies binnen de regels is netjes is het sws niet. En als niemand klaagt blijven dit soort praktijken alleen maar standhouden.

7 likes

Je kunt misschien ook bij de NVM om advies vragen. Wellicht zien zij goede gronden voor een klacht of kunnen ze duidelijk uitleggen wat je rechten zijn. Ook kunnen er meerdere mensen zijn die over dezelfde makelaar hebben geklaagd, zo wordt je verhaal natuurlijk ook sterker.

4 likes

Had tegen de makelaar gezegd dat ik geen updates wou op hoeveel kijkers maar was toch te nieuwschierig. We hadden binnen 24 uur al 7 bezichtigingen gepland staan, de vorige keer hadden we daar ruim een week voor nodig om er 7 bij elkaar te sprokkelen. Word toch weer een beetje hoopvol :four_leaf_clover:

30 likes

Gewoon uit nieuwsgierigheid, ben je overgestapt naar een andere verkoopmakelaar?

1 like

Nee! Zelfde makelaar. We hebben gewoon echt hele domme pech gehad die niet te wijten valt aan de makelaar. Dus ons vertrouwen ligt nog bij hem.

2 likes

Ik ben nieuw in dit topic en lees al een tijdje met jullie mee. Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies. Wij zijn van plan om ons huis te verkopen (regio randstad) en een nieuw bestaan op te bouwen in het puntje van de provincie Groningen. Door de gekke huizenmarkt verwacht ik een overwaarde van 2 ton (huis 10 jaar geleden gekocht voor 3 ton). Met deze overwaarde willen we een nieuw huis aanschaffen. We moeten onze banen dan opzeggen. Dus het krijgen van een hypotheek is niet mogelijk. Is dit een realistisch plan? Ik vind het doodeng, maar wij voelen ons totaal niet meer verbonden in deze regio, en gaan echt voor de rust en ruimte met 2 kleine kinderen.

1 like

Kun je niet eerst huis verkopen, daar een kopen en dan pas je baan hier opzeggen en er een daar zoeken? Wel wat spaargeld achterhouden zodat je de vaste lasten kunt betalen. Want een huis voor 2 ton klinkt niet haalbaar ( je zult vast wel wat eisen hebben met twee kids).

3 likes

Ja huren was wat mij betreft een perfecte optie, maar ik begrijp dat je dan een inkomensverklaring nodig hebt. En die heb ik niet, alleen de overwaarde van het huis. En ik weet niet of dat een optie is.

1 like

Wij hebben vanochtend een bod uitgebracht op ons (voor ons) droomhuis.
Tot nu toe waren er alleen mensen buiten de regio wezen kijken. De verkopers willen liever mensen uit de regio.
Nu maar heel heel hard duimen

21 likes

Er zijn nog enkele huizen te verkrijgen onder de 2 ton, we hebben niet veel eisen maar ik snap zeker wat je bedoeld. Ik hoop tzt een baan te vinden en dan op den duur kijken voor een groter huis. Maar die 2 ton heb ik niet gegarandeerd. Pas als ons huis verkocht is, zou ik daar iets kunnen aanschaffen. Huren zou veel beter zijn, maar daarvoor heb je inkomens gegevens nodig.

1 like

Ik denk dat niemand hier kan zeggen of dit realistisch is met alleen deze info. Wat zoek je bijv voor die twee ton? Is er verder nog spaargeld? Zijn er huizen die goed onder de twee ton zitten zodat je tot twee ton kan overbieden? Waarom werk eerst opzeggen en dan pas daarheen, kan je niet op afstand je werk blijven doen etc.

4 likes

Je hebt gelijk, maar de vragen die je stelt zijn heel goed voor me om te overwegen. Werk kunnen wij op afstand niet doen, en de reistijd is 2,5 uur enkele reis.

1 like

Ik zou een kennismakingsgesprek bij een hypotheekbemiddelaar inplannen, het liefst een die bij meerdere partijen afsluit omdat er door de haken en ogen (geen baangarantie nog bv) wel veel risico’s zijn en er dus veel partijen af zullen vallen.

In theorie kun je denk ik nu al een overbruggingshypotheek afsluiten, dat hebben wij ook gedaan toen onze vorige woning nog niet eens in de verkoop was. Op basis van taxatierapport kijken ze dan wat je kan lenen en als je niet over je overwaarde heen gaat met de nieuwe woning die je koopt zou je dus daarna na de verkoop in 1x die overbruggingshypotheek weer af kunnen lossen van die overwaarde. (Even heel simpel gezegd hoor, zitten nog wel wat meer haken en ogen aan natuurlijk). Ze trokken er bij ons trouwens 10% af als marge, voor als de markt in stort. Die moesten we of uit eigen middelen betalen (maar gingen ook verbouwen voor overdracht oude woning en hadden daar onze eigen middelen voor nodig) of weer apart financieren, wat bij ons geen probleem was vanwege vaste inkomens. Onze overbruggingshypotheek mocht max 2 jaar lopen trouwens, zal wellicht ook nog verschil in zitten. Maar als jullie daarna geen baan meer hebben / nog geen nieuwe baangarantie kan ik me voorstellen dat een verstrekker heel veel haken en ogen ziet en het niet zo simpel is. Dan zou je eerst je huis moeten verkopen en na de overdracht met de overwaarde iets nieuws kopen…

Zo’n eerste gesprek is trouwens gratis, als je daarna met ze verder gaat ga je pas betalen.

Ik zou de markt goed in de gaten houden; hoe realistisch is een woning onder de 2 ton daar? Wat wordt er overboden op dat soort woningen? Houd ook rekening met je kosten koper etc. Heb je straks kosten die je nu niet hebt bv auto door grotere reisafstanden etc.

1 like

Ik denk dat het vooral een heel risicovolplan is. Huizen in die regio die voor 200.000 staan, gaan ook niet meer per definitie voor 2 ton weg. De werkgelegenheid is er lager, je weet niet hoe snel je weer in een comfortabele werksituatie komt zodat je wel financiering kan krijgen. De seconde dat je je huis verkoopt heb je geen waardestijging meer terwijl de markt wel doorstijgt, je kunt dus elke maand minder kppen voor die twee ton Ʃn je weet niet hoe snel je slaagt. Als je een jaar gaat zoeken kan het zo zijn dat twee ton niet meer voldoende is, daarnaast slinkt de twee ton iedere maand dat je huurt. Ik ben totaal geen expert dus laat je vooral goed voorlichten, maar ik zou eigenlijk vanuit je huidige huis daar een okay koophuis met hypotheek kopen terwijl je je baan nog hebt. De dag na de sleuteloverdracht krijg je je overwaarde, kan je aflossen en je baan opzeggen.

Meest risicovolle vind ik nog dat die twee ton een schatting is van je overwaarde. Stel je overwaarde blijkt niet 2 ton, maar 175.000 euro. Staat ee dan ook nog iets te koop?

8 likes

Dank je! Deze vind ik vooral heel goed: Ik ben totaal geen expert dus laat je vooral goed voorlichten, maar ik zou eigenlijk vanuit je huidige huis daar een okay koophuis met hypotheek kopen terwijl je je baan nog hebt. De dag na de sleuteloverdracht krijg je je overwaarde, kan je aflossen en je baan opzeggen.
Kijken ze bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek niet naar het feit dat je in een totaal andere regio koopt, waarbij ons werk nog in de randstad is? Dus dat het realistisch is dat je op zoek gaat naar een andere baan?

1 like

Dank je! Ik ga een afspraak maken bij een hypotheekbemiddelaar!