Vorig jaar ben ik exact door deze situatie gegaan. Zijn adviseur gedroeg zich wel onafhankelijk en wees hem bijv. zelfs op kosten die hij zelf moest betalen om mij uit kopen ipv het 50/50 doen uit ‘goedheid’ (zoals de advieskosten), want het werkt eigenlijk voor je ex allemaal net als bij een nieuwe koper. Heel naar dat deze dat niet doet.
Stap 1 is in ieder geval zoals anderen al zeiden: een taxatie laten doen door een partij die niet door zijn adviseur is ingeschakeld. Dan weet je voor hoeveel je uitgekocht moet worden. Een taxatie heeft hij toch nodig voor jouw ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid/zijn koop neem ik aan.
Laat je niet ompraten om voor weinig weg te gaan, want jij hebt net zo veel recht op de volledige uitbetaling inclusief overwaarde en jullie hebben afgelost, maar dat maakt jouw deel niet goedkoper. Jouw 50%-deel van het hele huis koopt hij, want eigenlijk “koopt” hij jouw volledige deel van jou. Dat deel had hij nog niet in zijn bezit en dus moet hij 50% van het huis kopen alsof hij een nieuwe koper is. Het kan dus best zo zijn dat hij het niet kan betalen en ze het daarom zo spelen.
Je kan me altijd een privébericht sturen!