Geen idee eerlijk gezegd. Zou dat navragen bij een adviseur. Ben geneigd om nee te zeggen omdat er bij ons nooit naar gevraagd is in adviesgesprekken (niet dat wij buiten de randstad zijn gaan zoeken, maar het ging vooral over dat je een baan moet hebben en veel minder om waar het nieuwe huis aan moest voldoen).
Trouwens: je kunt berichten citeren. Als je een stukje tekst selecteert komt er en citeerknop. Dan hoef je niet zelf te copy/pasten/italic.
Ik vind dit echt heel risicovol en eerlijk gezegd onrealistisch. Je vraagt om advies maar mijn advies ga je niet leuk vinden. Ik woon in Drenthe, en weet hoe het hier c.q. in Groningen is. Je wilt rust en ruimte dus ik ga er van uit dat je iets vrijstaands wilt kopen
Voor 200.000 euro heb je in Groningen hoogstwaarschijnlijk een heel slecht geïsoleerde woning die ook nog eens in een aardbevingsgebied staat en ook daar misschien schade van heeft. Als dit zo is dan moet je deze kosten meenemen in je hypotheek, je koopt immers een woning die dan al schade heeft. Op zn best hoef je de woning qua isolatie etc “alleen maar” aan te passen naar deze tijd. Dit is, helemaal tegenwoordig, erg duur. Dit gaat je van die 2 ton niet lukken.
De banenkans is in Groningen aanzienlijk kleiner dan in de Randstad. Qua kosten zijn veel dingen hier duurder, denk aan wegenbelasting. Slecht geïsoleerde woning = hoge energiekosten.
Je zit overal ver(der) vanaf, in veel dorpjes zit noet eens een supermarkt dus een auto is behoorlijk noodzakelijk. OV is namelijk een drama zodra je boven Zwolle komt. Veel dorpjes hebben geen basisschool, laat staan een moddelbare school. Dat betekend dus iedere dag je kinderen, waarschijnlijk met de auto, wegbrengen. Waar ga je dit van doen als je geen inkomen hebt?
Met wat er nu gaande is in de werel is de kans op een economische crisis groot, Groningen, Drenthe en Friesland zijn dan echt de slechtste plekken om te wonen.
Ik weet niet hoe je nu woont, maar een huis op de ruimte = veel onderhoud, niet alleen het huis zelf maar ook de grond die je er bij hebt. Dat is niet alleen een hoge kostenpost, maar ook veel werk.
Edit: nog een aanvulling: in veel dorpjes hier is het echt moeilijk om er tussen te komen, als in tussen de gemeenschap. Helemaal als westerling. Klinkt heel stom, maar zo is het vaak nog echt hier, hoe hoger in het Noorden hoe wantrouwiger de mensen zijn over het algemeen.
Dat gezegd hebbende, als het je zou lukken dan alle resepct, en dan heb je wel iets heel moois!
Totaal offtopic, maar dit verbaast me elke keer weer als ik bij mijn moeder ben. Dat er Nederlandse plaatsen zijn die zo onmogelijk te bereiken zijn. Hoe kom je weg met eens per twee uur een bus.
Haha, ja dit inderdaad! Met mn auto ben ik in 45 minuten op mn werk, zou ik met het OV gaan dan dik 2 uur (en dan kan ik niet eens om 8 uur op kantoor zijn, dat red ik niet)
Fijn dat je je eerlijke mening geeft, juist fijn om alles mee te nemen in de overweging.
Nog een kleine uitleg: Wij gaan nu 1 x per maand een lang weekend die kant op en slapen dan in het huis van mijn ouders (ze hebben een 2e huis in die omgeving). Wij willen juist in een rijtjes woning in een kindvriendelijke buurt gaan wonen, niet iets vrijstaands oid. In dat dorpje heb je ook een directe treinverbinding met Groningen stad. Mijn man werkt in de zorg, en zou graag op een zorg boerderij aan de slag willen. Nogmaals, al je argumenten neem ik mee, en zet me aan het denken. Je hebt overigens ook gelijk dat het als westerling lastig is om er tussen te komen!
Een overweging pro is overigens dat je nu je kinderen nog jong zijn veel flexibeler bent. Mijn moeder is dus toen ik tiener was met ons naar Drenthe verhuisd vanuit de randstad en dat was echt niet chill. Ik vond het ronduit verschrikkelijk.
Juist merk ik dat hier in Groningen steeds meer westerlingen komen om hier een huis te kopen.
Het nieuwbouw project waar wij een woning hebben gekocht zijn er meerdere stellen van buiten Groningen.
Mij zou het persoonlijk niks uit maken wie mijn woning koopt, een Groninger of westerling. Uiteindelijk gaat het erom dat je het samen eens kunt worden over de prijs.
Ik heb echt een beetje spijt van de bank waar wij onze hypotheek nu hebben lopen. De app is mega brak en ze zijn waanzinnig inflexibel, het duurde een week voordat de aktes verwerkt waren. Je moet formulieren op papier tekenen (we hebben geen printer). Nieuwste gezeik: ik ben in 2013 een nieuwe handtekening gaan gebruiken (mind you: ik was toen 19 én hij lijkt enorm op de oude). Ik heb er inmiddels diploma’s mee ondertekend, een huis mee gekocht (hypotheekakte mee getekend), testament mee ondertekend en alle andere minder belangrijke dingen die een mens in 7 jaar ondertekent. Nu mag ik er bij deze flutbank niet mijn partner mee machtigen, en moet ik voor de derde keer (eerst moest het geprint, toen was er iets met de penkleur, nu mijn handtekening) het machtigingsformulier opnieuw indienen. Ondertussen kunnen we dus al bijna een maand niet hij ons bouwdepot (wat geen van ons is gemachtigd) en hebben we alles zelf voorgeschoten. Dit moest ik even kwijt.
Oh en bijna het hoogtepunt vergeten: mijn handtekening is niet goed en ze belden mijn partner om dat terug te koppelen.
Vrienden zoeken in die omgeving een huis, heb ik laatst over gepost. Vergis je niet in de gekte die daar ook gaande is. Ze hadden interesse in een huis in Wetsinge dat te koop stond voor 295k, ze hadden 350k geboden en hadden bij lange na niet het hoogste bod. Ik denk dat je het met 200k echt niet gaat redden, je hebt ook nog kosten koper en verhuis/verkoopkosten waar je rekening mee moet houden.
€200.000,- lijkt me inderdaad erg optimistisch voor een eengezinswoning, zelfs in een dorp.
Hier moet je al snel rekenen voor een tussenwoning vanaf 250,000,- .
Wij zijn eigenlijk helemaal niet aan het kijken voor een huis maar nu kwam vandaag plots ons droomhuis voorbij en hebben we een bezichtiging gepland😮 Denk wel met 738393 anderen dus kans is heeeel klein, maar toch oh dit zou echt een droom zijn.
Misschien een gek idee, maar is het een optie om eerst nieuwe banen in het noorden te zoeken, dan de oude banen op te zeggen, tijdelijk in het tweede huis van jouw ouders te trekken en van daaruit een huis in die omgeving te zoeken? Dan heb je de overwaarde van je huis + extra financieringsmogelijkheden op basis van jullie inkomens. Ik weet alleen niet wat de mogelijkheden zijn om langere tijd in het huis van jouw ouders te zitten.
Daar hebben we ook over nagedacht inderdaad. Het huis is echter zo klein dat ze zelf in die periode daar niet kunnen verblijven. Ik weet zeker dat ze wel akkoord zouden gaan met het idee, maar het voelt zelf niet goed. Het is zeker nog wel in overweging te nemen. Er moet een hypotheek komen, dus een inkomen.