Huizen/woningmarkttopic #2

Wil belastingjaar 2021 weten? Dan kijken naar peildatum 1 januari 2020. Wil je van dit jaar weten, kijken naar peildatum 1 januari 2021.

Hier zou je moeten zien https://www.wozwaardeloket.nl/. Snap dat je je adres niet wilt geven, anders had ik ff met je mee kunnen kijken.

Wat lief dat je het vraagt! Van de 7 kijkers hebben we 6 biedingen gekregen. Waarvan er 4 boven het hoogste van de vorige keer zaten. Ook echt 15.000 erboven dus we dijn echt heel erg blij. Vandaag de koper gekozen en hopelijk gaat nu alles zoals het zou moeten gaan. Maar we hebben nu gelukkig wel wat back up plannen gezien het aantal biedingen wat rust bied :relaxed:

47 likes

We zijn onverwachts toch ingeloot voor een nieuwbouwwoning, stonden op de reservelijst. Maar heb nieuwbouw eigenlijk nooit als een reƫle optie gezien, dus me er niet zo in verdiept. Nu dus flink aan het inlezen. Wat zijn jullie ervaringen met nieuwbouw? En zijn er dingen die goed zijn om te weten?

8 likes

Gefeliciteerd! Wil je er voor gaan?

2 likes

Thanks! We hebben eerst nog een oriƫnterend gesprek! Denk dat er veel voordelen aan zitten (fris huis, alles naar je eigen zin maken), maar ook wat nadelen (grote hap uit je spaargeld, tijdelijke dubbele lasten, maar als alles eenmaal klaar is heb je er denk ik ook lange tijd weinig werk aan itt een ouder huis).

1 like

Nou leuk dat je optie er is! Er zijn hier wel mensen met ervaringen als jr verder terug scrollt. Ik niet dus kan hier niets zinnigs over zeggen :sweat_smile:

3 likes

Gefeliciteerd! Leuk! Wij zijn destijds ook ingeloot voor een nieuwbouw woning. Inmiddels staat de begane grond. Nog 2 verdiepingen te gaan.

Er komt veel op je af hoorde: regelen van de hypotheek, meerwerk opties: wat wel, wat niet.
Wat is handig om meteen door de aannemer te laten doen, wat kan evt. Later.

Inrichting van het huis; van deuren tot deurbeslag tot raambekleding aan toe.

Veel te regelen, maar wel leuk!

4 likes

Leuk, gefeliciteerd! Spannend wel, maar ik vond het oriƫnterende gesprek heel verhelderend! We hadden toen ook aardig wat vragen op papier gezet, over de installatie tot wat mag/kan wel en wat niet.

We hebben nu net de grond gepasseerd dus de bouw kan beginnen. Waar ik van te voren niet aan had gedacht: de onzekerheid van een jaar (of langer) wachten totdat je je eigen huis verkoopt (maar als je nu huurt heb je deze zorg niet) en dus geen financiƫle zekerheid (wat doet de markt, gaan we de overbrugging kunnen aflossen) en dat vooral de eerste maand enorm veel op ons af kwam. We waren de hypotheek nog aan het regelen, maar moesten ook al het meerwerk al doorgeven en een keuken uitzoeken. We hadden ons ook verkeken op het meerwerk, het kost een stuk meer dan we gedacht hadden en nu komen we eigenlijk maar het uit en moeten we de afwerking (vloer/muren/tuin) dus van ons spaargeld of evt extra overwaarde doen. Verder zou ik ook nagaan of er na jullie huis nog meer gebouwd gaat worden en of je straks daar overlast van hebt.

Daar tegenover staat wel dat het huis helemaal naar onze wens wordt aangepast! En ik vind het hele proces nu ook heel leuk, we gaan ook regelmatig op de bouwplaats kijken hoe het er voor staat.

Op de website van Vereniging Eigen Huis staat trouwens ook veel info en een checklist met meerwerk prijzen bijv.

4 likes

Die checklist ga ik bekijken, thanks! En ik denk dat het inderdaad een erg leuk proces is, omdat je zo lang ergens naar toeleeft en je steeds nieuwe stappen in het proces zet. Het niuewbouwhuis is ongeveer 10 minuten fietsen van onze huidige (huur)woning dus regelmatig kijken kan zeker!

2 likes

Ah dat wist ik niet! Dat je voor belastingjaar 2021 naar peildatum 2020 WOZ moet kijken! Weer wat geleerd. Thanks!!

1 like

:smiling_face_with_tear:

11 likes

Ja, best onlogisch he. Als je je aanslag hebt gehad staat het daar ook op. Als je twijfelt kun je daar altijd mee checken

2 likes

Ze kijken soms ook naar de duur dat je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrieven.

3 likes

Wij hebben ons een keer ingeschreven en waren toen uitgeloot, omdat we op dit moment in een andere stad wonen. De projectontwikkelaar zou hebben gekozen voor mensen die al in het dorp woonden. Dit gaat dus wel om een dorp, ik denk dat ze daar in een stad wel minder naar kijken

1 like

We hebben een gesprek gehad met de verkoop makelaar en toen het project en onze (financiƫle) situatie besproken. Bij dit project was geen sprake van loting maar werd je gekozen door de aannemer en de makelaar wist zo dat we echt serieus waren en het konden betalen.

Edit: er waren trouwens 80 inschrijvingen voor 14 huizen dus we hebben het idee dat het wel geholpen heeft.

3 likes

Vriendin van mij is net ingeloot door (op aanraden van de makelaar) naast een motivatie ook een filmpje mee te sturen. Ik was echt flabbergasted toen ik dit hoorde. Ken dit wel van reguliere verkoop, maar bij nieuwbouwloting?! Ze had het met frisse tegenzin gedaan maar het heeft in haar geval wel gewerkt.

Edit: ik zei loting, maar het lijkt me aannemelijk dat er gekozen is zoals @Bailey benoemd.

1 like

Een huis kopen lijkt meer en meer op een sollicitatieprocedure, zo ontmoedigend.

17 likes

Hier ook kennissen die opeens toch ingeloot waren na een verhaal over een zus in de wijk en een baby op komst en een huis in het centrum dat op instorten staat. Dus helaas, loten is niet altijd alleen loten.

Bij ons was geen loting, wij moesten een bod uitbrengen :smiling_face_with_tear: maar daarnaast alsnog de optie om een motivatiebrief mee te sturen (inderdaad net een sollicitatie, hebben we ook niet gedaan)

Ik weet niet of de makelaar op het project ook hypotheekadvies doet, maar wat ons verder denk ik nog heeft geholpen is dat we een adviesgesprek voor een hypotheek bij het makelaarskantoor hebben gedaan, zodat zij wisten dat we het konden betalen + dat ze ons dubbel als klant konden binnenhalen (zowel voor de aankoop van het huis als de hypotheek)

5 likes

De grotere bouwbedrijven in nl werken ook steeds meer met software waarmee ze hun ā€œidealeā€ koper in kaart brengen en dan geĆÆnteresseerden uiteindelijk rangschikken op basis van eigen vermogen, salaris en meerwerk. Vind er ethisch gezien echt iets van maar helaas gebeurd dit wel en kan het ook invloed hebben op de uiteindelijke loting…

3 likes