Ik heb een hele rare tip, maar als er meerdere vergelijkbare woningen zijn ga voor de gene met nummer 13 (als die er is). Er zijn echt minder mensen die zich daarop inschrijven, als er vergelijkbare alternatieve zijn.
Haha dit vind ik echt een leuke tip
Wij gaan weer bieden op een klushuis. Wel echt een leukerd met veel licht en ramen en fijne sfeer, grote tuin enzo. Maar ik vind het nu wel een beetje spannend worden met de stijgende rente en afschaffen van de jubelton⦠wat als ik net op de piek van de markt een huis koop? En dit het begin is van het stabiliseren van de prijzen? Aan de andere kant hebben we heel erg het gevoel āhet is nu of nooitā want ons te lenen bedrag zakt ook per week ivm de rente dus t water staat aan onze lippen. Gekke tweestrijd inmijn hoofd wel
Bij ons project was er wel sprake van een loting.
Zodra ik lucht kreeg van de plannen, ben ik gaan bellen met de makelaar die dit project beheerde.
Veel (enthousiast) bellen, langsgaan op kantoor, en bij hen de financiƫle check laten doen.
Ik weet zeker dat het geholpen heeft, ook was hier sprake van de gun factor.
Voor de 36 woningen, waren er meer dan 280 inschrijvingen vertelde de makelaar achteraf.
Zelfs al komt een huis onder water, dat zou alleen erg zijn als je weg moet/moet verkopen. Als je er kunt blijven zitten, dan kun je die golf vaak wel uitzingen. Maar ik snap wel dat het spannend is!
Ik duim dat āt deze keer gaat lukken
Bij ons waren bijvoorbeeld de prijzen nog niet bekend, dus daar heb ik regelmatig over gebeld, wat de mogelijkheden waren mbt de meerwerk optiesā¦hahahaha ik denk dat ze gek van me werden af en toe maar he, ik heb ze laten zien dat ik super geĆÆnteresseerd was. En ze kenden mijn naam op den duur.
Ik had die dag 2 afspraken op kantoor: een met hun financieel adviseur en eentje met de makelaar die me ā meer zou vertellenā over het project. De afspraak met de makelaar was in principe niet nodig natuurlijk, maar ik wilde mijn gezicht laten zien.
We hebben ons ingeschreven voor een nieuwbouwproject. Krijg je het eigenlijk ook te horen als je bent uitgeloot? Of word je alleen gecontact als je bent ingeloot?
De inschrijftermijn is trouwens bijna 2 maanden, is dat niet onwijs lang? Naar mijn idee is het meestal maar 2 weken ofzoā¦
Ja dat is lang, gemiddeld een paar weken volgens mij.
Als je uitgeloot bent laten ze dat ook weten (zeggen ze), lijkt me ook wel zo netjes.
En daarna veranderd het bouwnummer naar huisnummer en wonen mensen van bouwnummer 15 toch op nummer 13
Bij mij was nieuwbouw inloting, maar je moest wel papieren meesturen waarmee je kon aantonen dat je het kan betalen. Daar werd eerst naar nagekeken. Je mocht een sollicitatiebrief schrijven, oh bedoel natuurlijk āmotivatiebriefā. Ze zeiden dat die brief in eerste instantie niet gelezen wordt. Het financiĆ«le plaatje is belangrijker, maar de brief wel kan helpen. Denk dus qua gunfactor. Zeker voor op de reservelijst. Misschien dat je dan wat hoger eindigtā¦
We hadden beide gestuurd. We werden in eerste instantie niet ingeloot. Na +/- 1,5 maand kregen we toch een belletje dat er een huis vrij was gekomen.
Het was een hoekwoning. Dus duurder dan de tussenwoning waar we eerst voor gingen. Dus financieel moesten we nog even wat regelen, maar uiteindelijk gelukt! Het huis wat wij nu toegewezen hebben gekregen was al 2x āin onderhandelingā. Dus we hebben echt geluk gehad. Hiervoor hebben we wel gezorgd dat we in de picture kwamen. Dus een goede motivatiebrief geschreven en wat het beste werkte veel contact met de verkoopmanager of makelaar. Toen er een woning vrij kwam dachten ze gelijk aan ons
Ik ben echt super blij met ons huis en heel veel zin om te gaan verhuizen! Alleen ik maak me wel een beetje zorgen om de gasprijzen. Ik ging even snel een berekening doen en we zouden ā¬400,- per maand moeten gaan betalen. We betalen nu ongeveer ā¬120,- per maand (appartement van 85 m2 met onder- en bovenburen en veel ramen, op het westen).
We zitten er sowieso aan te denken om zonnepanelen te nemen aan de achterkant en we hebben een tuin op het zuiden, hopelijk zorgt dit voor wat warmte in de woonkamer. En verder dus maar veel met dekentjes op de bank en de verwarming zo min mogelijk aan.
Stom te zeggen, maar hierdoor heb je wel meer kans dat ingeloten huizen terugkomen. Het rondkrijgen van die financiƫn is vaak nog een hele opgave en niet voor iedereen (zeker nieuwbouw) haalbaar of zien er toch vanaf.
Wel fijn dat het gewoon echt loting is, maar wel jammer voor jou indd dat je nu nul invloed hebt. Mocht je eerste keer niet ingeloot zijn dan kan het altijd nog gebeuren mocht er dus wat terugkomen.
Wij vonden het ook spannend! Net 3 weken geleden gekocht toen de rente ineens boven de 2% was (nog steeds super laag natuurlijk). Maar als je het nu kan betalen en je kunt instappen, dan zou ik het doen. Zeker als het een huis is waar je je de komende jaren wel ziet blijven wonen. Met een eigen huis bouw je eigen vermogen op en ookal zouden de prijzen gaan dalen, dan maakt dat alsnog niets uit als je er blijft wonen. Als je de rente voor een langere tijd vastzet heb je hier in de toekomst ook nog profijt van.
Een vriendin van mij zei dit weekend het volgende: stel de prijzen zouden gaan dalen, dan woon je er nog niet minder om. En dan zal de rente wss verder gaan stijgen, dus kom je alsnog op dezelfde lasten uit.
Ik zie nog een voordeel van lagere huizenprijzen en hogere rente: je kunt mogelijk op enig moment aan rentemiddeling doen wanneer de rentes weer zakken. Dat gaat mij nooit lukken met een rente van rond de 1,5%, en mijn aankoopprijs blijft ook hetzelfde.
Ligt wel aan je hypotheek en waarde van het huis toch? Als ik dezelfde rekensom maak en we volledige hypotheek hadden gehad, zouden we wel degelijk onder water staan. Dan is de hypotheek nog 60K hoger dan wat het huis waard is.
Edit - ik maak wel een rekenfout. Want ik reken met het bedrag dat we nu aflossen en onze hypotheek is meer dan een ton lager dan wat de koopprijs was. Dus ik onderschat wat we over 5 jaar zouden hebben afgelost als we een hogere hypotheek hadden gehad.
Wij hadden vorige week een bod gedaan op een huis en we hadden ook het hoogste bod, maar we waren het in eerste instantie niet geworden omdat andere geĆÆnteresseerden zonder voorbehoud boden en betere voorwaarden hadden. Maar nu hebben zij er toch van af gezien en zijn wij het geworden! Echt zo blij. Nu maar hopen dat we de hypotheek rondkrijgen, vind dat nog wel heel spannend
Gefeliciteerd!
Staat vandaag in het NRC dat in 2007 2/3 van de hypotheeksom (ik denk alle hypotheken bij elkaar opgeteld?!) aflossingsvrij was. Wat kut voor elkaar
@Lemonade wat leuk! is er nog een reden dat het spannend is (ondernemers of dichtbij het max bedrag ofzo?)
Ik heb een domme vraag maar wat betekent aflossingsvrij? Ik kan het ook googelen maar zie het hier zo vaak terugkomen.
Ik ben zelf inderdaad zzpāer dus daardoor vind ik het wel spannend. Maar mijn vriend heeft een vast contract en we gaan niet onze max lenen. Dus dat biedt wel hoop, en onze hypotheekadviseur zegt ook dat het wel goed komt
Dat kan in Nederland, je betaalt dan tijdens de looptijd alleen rente en over dertig jaar het hele bedrag terug. Dan ga je het opnieuw financieren of je huis verkopen.