Huizen/woningmarkttopic #2

Je betaald dan alleen de rente over je hypotheek en lost je schuld niet af. Stel je hebt een hypotheek van 400.000 , dan heb je na 10 jaar nog steeds een hypotheek van 400.000. Na looptijd betaal je dan in 1x terug of verkopen of opnieuw financieren.

Je had ook zoiets als een spaarhypotheek , weet eigenlijk niet of dat nog bestaat? Dan spaarde je iedere maand een bedrag op speciale rekening zodat je aan het einde vd looptijd je hypotheek af kon lossen.

4 likes

Volledig aflossingsvrij kan niet meer in Nederland. Alleen nog een deel, hadden we naar gekeken maar was niet aantrekkelijk, konden daardoor 20k minder lenen.

@Suikerklontje volgens mij was de spaarhypotheek ook een soort aflossingsvrije hypotheek alleen dan met een spaarrekening eraan gekoppeld. Dit was voordelig omdat je daar ook rente over ontving en dat kon je dan weer deels gebruiken om je rente van te betalen? Kan helaas niet meer.

3 likes

Ja weet ik, ik reageerde op @Mae_Mobley die het had over de situatie in 2007

1 like

Ohja gaat idd een lampje bij branden. Is ook de moeite niet meer waard met de huidige rentepercentages op een spaarrekening. Dit was meer de tijd van hogere rentepercentages (maar ook op de hypotheek, mijn vader had een rente van 7,5% en dat was destijds echt een goede deal en “ja we gaan wel extra sparen voor als over 10 jaar de rente ineens een stuk hoger weer is hoor” )

1 like

En in die categorie had je ook nog de beleggingshypotheek, dan stortte je elke maand geld op een beleggingsrekening om te sparen voor je aflossing na 30 jaar, werd verkocht met de belofte dat je gegarandeerd zoveel rendement zou behalen dat je eigenlijk nauwelijks hoefde in te leggen, viel dat even tegen toen de beurs instortte :sweat:

Ja het zal zeker in sommige gevallen goed zijn. Maar in godsnaam, als het kan, los gewoon het grootste deel af :sob:

mijn ouders hebben dat wat @Merel omschrijft gehad. Dat geld is laatst vrijgekomen maar was echt veel minder dan voorspeld en dat had zeker een probleem kunnen zijn.

3 likes

Ik had destijds een volledig aflossingsvrije hypotheek, werd aangeraden door de hypotheekadviseur :flushed: achteraf echt belachelijk, was nog met NHG ook zelfs!

Oh wacht, ik lieg, door de post van @Merel bedenk ik me dat er ook een deel beleggingshypotheek bij zat. Net zo erg overigens

2 likes

Hoelang duurde het bij jullie tot er getekend werd voor jullie verkochte woning? Ik ben erg ongeduldig maar had eigenlijk gehoopt dat er voor het weekend getekend zou zijn (bod is maandag geaccepteerd) maar koper heeft nog niet eens het voorlopig koopcontract goedgekeurd en die heeft hij al 3 dagen in de mail
 Doordat er al 2 kopen fout gingen in deze fase merk ik dat ik echt heel slecht ga. Maar weet ook even niet meer wat normaal is. Vandaar mijn vraagâ˜ș

Bij ons ging er denk ik ruim een week overheen omdat er over en weer wat dingetjes moesten worden aangepast. Was ik, als koper, ook niet zo blij mee omdat ik bang was dat de verkopers zich zouden bedenken. Dit was trouwens in volle bak Coronatijd, dus ging allemaal via de mail.

4 likes

Ik heb net zelf een huis gekocht, en bij ons duurde het ook wel een weekje ofzo. Er kwam zoveel op ons af na de verkoop qua mails, bestanden e.d., dat we het allemaal even goed moesten uitzoeken en og wat dingetjes moesten aanpassen. Komt vast goed :pray:

Nog 2 weekjes en dan krijgen wij de sleutel! Keuken is uitgezocht, nu nog de vloer en badkamer final maken. Iedereen had ons al wel gewaarschuwd, maar alles is zo duur joh! Wij hebben een deel bouwdepot erbij geleend en ik dacht dat is meer dan genoeg (wij hebben een volledig kaal huis, maar er moeten ook wat leidingen omgelegd worden en verder dus keuken, vloer, badkamer), maar valt best tegen. Ik ben achteraf echt blij dat wij niet een echt klushuis hebben gekocht, want ik zou me dan denk ik echt mega verkeken hebben op het werk en geld wat dat nog kost. Een ton zit je zo aan.

12 likes

En is het goed gekomen :grinning: ?

Ik zit nu een beetje in hetzelfde schuitje en begin toch wel zenuwachtig te worden haha. Wij hebben ongeveer 3 weken geleden onze eengezinswoning te koop gezet. Van tevoren verwachtte iedereen (ook meerdere makelaars) dat het mega veel interesse ging opwekken en veel biedingen zouden komen. Het is een relatief nieuwe woning, groot, in de Randstad en op een mooie plek (aan het water). Woningen in de wijk zijn allemaal mega snel voor veel geld weggegaan.

En wij hebben nu
 2 biedingen? Op zich zijn het prima biedingen waar we ook wel allebei akkoord mee zouden gaan, maar van die gekte waar iedereen over spreekt hebben wij niets gemerkt. En de vraagprijs ligt ook relatief laag in vergelijking met andere woningen die in de wijk zijn verkocht. Dus ik hoop maar dat 1 van deze 2 het gaat worden, maar het verloopt redelijk moeizaam.

Vind dit hele proces van woning verkopen nog spannender dan een woning kopen :sweat_smile:. Blij als het allemaal achter de rug is.

1 like

Er is gister getekend dus vrijdag mag de champagne pas ontkurkt worden. Heb er overigens wel echt vertrouwen in dat het dit keer goedkomt moet ik zeggen

Wat vervelend dat het zo stroef loopt. Je gaat het ook wel in met verwachtingen door de huidige markt en makelaars etc. Dat hadden wij ook. Maar we hebben meerdere makelaars gesproken die allemaal hetzelfde zeggen ‘het zijn ongelofelijk lastige 3 maanden geweest’. Weinig biedingen, weinig kijkers en weinig goeie biedingen. Het schijnt nu wel weer aan te trekken nu de rente behoorlijke stijging heeft gemaakt. Maar begin dit jaar is geen goeie start geweest voor de huizenmarkt.

Ik was ook heel erg teleurgesteld in het begin met 2 biedingen maar zolang ze goed zijn en de mensen het willen heb je natuurlijk in the end aan 1 genoeg. Het komt vast goed! Ik vond het verkopen ook echt veel spannender dan kopen. Ook logisch want met de verkoop hangt ook je koop samen natuurlijk.

Succes met de laatste lootjes, gaat er wel snel getekend worden voor jullie verkoop?

5 likes

Wij hebben ons huis (tussenwoning uit 2016) in december te koop gezet. Uiteindelijk maar 3 bezichtigingen gehad (ook wat afzeggingen ivm Corona), met twee biedingen. Daar hadden wij en makelaar van te voren ook meer van verwacht. Maar uiteindelijk hebben we een prima bod erop gekregen, waar we het huis mee verkocht hebben. Denk idd dat rond de jaarwisseling een wat lastiger tijd is geweest.

2 likes

Binnen de naaste familie hebben recent ook twee woningen te koop gestaan. Ook helaas weinig animo/biedingen. Een huis uiteindelijk tegen de vraagprijs verkocht. Een ander huis staat nu al 3 weken op funda
 lijkt er dan toch een kentering in de markt te zijn?

Die indruk krijg ik ook een beetje. Hier staat een huis al een maand te koop, inmiddels al €30.000 in vraagprijs verminderd.

Ik hoop met heel m’n hart voor een kentering. De hypotheekrentes stijgen nu ook snel, dit kan toch niet nog lang doorgaan zo

3 likes

Spannend voor jullie! Duimen dat de tijd snel voorbij gaat en het snel vrijdag is.

Ik ben wel tevreden hoor met de biedingen die zijn gedaan, maar ik had voor mijn gemoedsrust graag meer bedieningen gehad haha. Niet eens per se hogere biedingen, maar dan hebben we iig iets om op terug te vallen als het met een partij niet rondkomt. Want met de hoogste bieder op onze woning gaat het waarschijnlijk niet rondkomen door de financiering. Onze makelaar wil voordat we het bod accepteren wel wat bewijs hebben hoe ze het gaan financieren, maar dat komt maar niet. Ook willen we het volledige bedrag lenen en dat wordt misschien nog wel spannend icm de taxatie.
Dus waarschijnlijk gaan we in zee met het lagere bod. Hopen dat deze het wel wordt, want anders hebben we niets meer.

@Pijnappel klinkt als hoe het hier is gegaan! Als het laagste bod dat is gedaan uiteindelijk de koper wordt, dan zijn we ook meer dan tevreden hoor. Dus nu maar hopen dat dat allemaal rond komt.

1 like

Ik denk inderdaad dat het voor iedereen beter is als het allemaal wat afkoelt, maar persoonlijk voor ons (en de meeste mensen die nu een huis hebben gekocht/onze vrienden en kennissen) het wel echt klote zijn, allemaal net een huis met pijn en moeite voor de hoofdprijs bemachtigd haha. Maar aan de andere kant, risico hoort bij het vak :wink: maar blijft toch wel zuur dat vooral een generatie nu opgezadeld zit met de te hoge huizenprijzen, terwijl de generaties voor ons er ruim van heeft kunnen profiteren

7 likes

Zeker, helemaal mee eens!

3 likes

Bedenk: zolang als dat de markt niet zakt en de prijs ongeveer gelijk blijft is het ook in jouw eigen belang dat de prijzen niet verder stijgen.

2 likes

Huh waarom is mijn bericht verplaatst? Het gaat niet over een woning of de woning markt? @Lula

1 like