Huizen/woningmarkttopic #2

Huizen stijgen relatief. Grotere huizen op betere locaties stijgen in absolute getallen dus harder. Tenzij je van plan bent voor altijd in je huidige huis te blijven wonen of hierna kleiner te gaan wonen betekent een prijsstijging altijd dat jouw volgende stap ook duurder wordt. Als de prijzen stijgen ben je dus gunstig uit als je al in de markt zit omdat je ten opzichte van andere starters overwaarde meeneemt. Maar je bent nog altijd minder gunstig uit dan de situatie waarin de markt kalm bleef en er geen prijsstijging was. Ten opzichte van die situatie is je logische vervolgstap nu gewoon duurder.

Voorbeeld uit mijn eigen situatie met een huis waar we ook daadwerkelijk naar gekeken hebben. Waren de prijzen gelijk gebleven vanaf het moment dat mijn vriend en ik iets kochten hadden we in de drie jaar op onze vorige woonplek een beetje afgelost op ons huis van ongeveer 200.000 euro. In de tijd dat we dat huis kochten kostte een ruime nieuwe eengezinswoning rond de 350.000 euro. In de werkelijke situatie steeg ons huis met 150.000 euro in waarde, maar die ruime eengezinswoning steeg met 225.000 euro, waardoor die vervolgstap ondanks onze eigen winst toch verder uit ons zicht verdween.

14 likes

Ha exact! Het beste is inderdaad voor iedereen als het kalmer wordt. Het blijft natuurlijk wel oneerlijk dat ‘onze’ generatie (weet niet tot welke generatie jij behoort, maar ik denk niet tot de generatie die nu hun huis heeft afbetaald en met dikke winst kleiner wil gaan wonen) nu vooral de lasten heeft en niet de lusten.

4 likes

Snap wat je bedoelt hoor want het is nogal wat om zo’n mega bedrag neer te leggen/ te lenen. Maar zelfs àls de prijzen gaan dalen heb je daar geen last van zolang je niet verkoopt. Plus dat als je huurt je ook maandelijks geld neerlegt dat je niet meer terug ziet.
Bedoel dit overigens niet kritisch. Zeg het ook voor mijn eigen peace of mind haha

4 likes

Oh daar ben ik het zeker mee eens hoor. Het is heel oneerlijk. Ik denk ook dat als er een grote prijsdaling komt die echt niet zonder hulp voorbij kan gaan. Maar dat staat los van dat het echt wel goed zou zijn als de markt afkoelt ten opzichte van nu.

2 likes

Snapt iemand hier iets van woz-waarden? De laatste waarde die ik kan vinden heeft als peildatum 01-01-2021 (toen was ons huis nog enkel grond). Kan ik dan dit jaar ook die van 01-01-2022 inzien of is dat pas volgend jaar?

1 like

De woz waarde wordt altijd met terugwerkende kracht vastgesteld. Dus de woz waarde van 2022 wordt pas bekend in 2023.

1 like

Thanks! Wel sad, niet het antwoord waar ik op hoopte. Ik ben op zoek naar een waardebedrag van ons huis zonder te taxeren.

2 likes

Misschien kan je een calcasa rapport gebruiken? Ik weet niet waar je het voor nodig hebt maar als het bijv. om lagere risicoklasse en dus lagere hypotheekrente gaat accepteren sommige banken een calcasa rapport. Dat kost €30 ofzo

2 likes

het gaat over een lagere risicoklasse maar calcasa kan bij ons niet. Denk doordat het nieuwbouw is op een plek waar weinig vergelijkbaars staat. Jammere is dat we nu fors hebben afgelost met de overwaarde (hadden in eerste instantie het hele bedrag gefinancierd), maar we over 1.5 jaar waarschijnlijk nog een klasse omlaag kunnen en dan voor altijd in de laagste klasse zitten. Twee keer in korte tijd taxeren kan niet echt uit.

Is ook om chagrijnig van te worden want de waardebepaling die we hebben gebruikt voor de financiering is nu niet meer geldig. Denk echt: joh, we weten beiden dat dit huis in deze markt niet in prijs gezakt is, waarom wil je niet gewoon dat bedrag nemen.

1 like

Hulp van wie/wat en aan wie?

2 likes

Ellendig is dat he. Zeker als je tov aankoopbedrag in de huidige markt een risicoklasse kan zakken, waarom dan zo moeilijk. Alsof dat huis ineens €50.000 minder waard is.

Dat hele taxeren is soms ook een wassen neus hoor, wij hebben ons huis laten taxeren tbv overbruggingshypotheek. Kopers van ons huis moesten opnieuw voor taxatie betalen, want ons taxatierapport was niet in opdracht van hun. Stond precies hetzelfde in uiteindelijk. Lekker makkelijk geld verdiend dus, ze zijn niet eens een 2e keer komen kijken.

3 likes

Overheidsbeleid dat te hulp schiet als straks blijkt dat deze hoge prijzen een grote groep mensen in de problemen hebben gebracht, van dezelfde overheid die het bewust zo ver laat komen. Ik ben hier heel kort door de bocht, want eigenlijk weet ik het zelf ook niet:p.

@Suikerklontje wat een onzin dat ook. Bij de taxatie van ons oude huis was die vent amper 10 minuten binnen en was er al van tevoren afgesproken wat het ongeveer zou worden. Verdient ook makkelijk geld. En zeker ellendig, vind het gewoon zo’n onzin om nu kosten te gaan maken terwijl we het een halfjaar geleden allemaal zonder taxatie eens waren over de waarde (vraagprijs + bouwdepot) en ze dat toen zonder enige kik volledig gefinancierd hebben. Hoezo zou die waarde nu biet meer staan. Nog los van dat er blijkbaar ook banken zijn die dit ook automatisch doen.

3 likes

Hmm dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar goed wie weet!

Ja echt belachelijk. Werd bij ons ook gevraagd waarvoor gaan jullie het verkopen en dat was de taxatiewaarde. Bij nieuwe kopers stond dan het bedrag erin wat zij hebben geboden, inc. overbieden.

Is een bewijs van waar jullie het voor hebben gekocht echt niet genoeg? Dat is toch best idioot, als ze daarop wel je financiering goedkeuren, maar nu je wat hebt afgelost en daardoor in een lagere risicoklasse zit (en zij er dus minder geld op pakken in de vorm van rente) moet je ineens wel iets extra’s laten zien? Of heb je om in die lagere risicoklasse te vallen bewijs nodig dat het huis nu meer waard is?

En die woz-waarde van 2021, is die nog niet hoog genoeg om in die lagere risicoklasse te vallen?

1 like

Mij ook, maar een mens mag dromen.

@Suikerklontje nop, dat is niet genoeg, terwijl dat wel genoeg was voor de financiering. Dat maakt het zo achterlijk. Het enige dat ook veranderd is, is dat wij een aanzienlijk bedrag hebben afgelost, dus het is ook niet zo dat tienduizend meer of minder in waarde verschil zou maken. De woz2021 is helaas enkel de grondprijs, toen bestond het huis nog niet. Heb nu inderdaad aan onze tussenpersoon gevraagd of hij nog wat kan betekenen dus daar nu fingerscrossed voor.

En wat me nu te binnenschiet; heb je de hypotheek rechtstreeks afgesloten of via een tussenpersoon/hypotheker oid? Anders kan het nog de moeite waard zijn die even te contacteren en te vragen of die advies hebben hoe het voor elkaar te krijgen.

3 likes

Volgens mij werd bij mijn oude werkgever bij het vaststellen van de rente van de nieuwbouwwoning al meteen rekening gehouden met de overwaarde die ingezet zou worden (of de grove schatting daarvan mits oude woning nog niet verkocht was). Voor nieuwbouw was de waarde gewoon altijd de koop-aanneemsom + 15% als je een aanbouw deed + bepaald meerwerk oid.

Irritant joh! Hopelijk kan de tussenpersoon wat voor je betekenen. Kan me ook voorstellen idd dat het verschil niet zó groot is dat je er 2 taxaties uit haalt qua kosten…

2 likes

Het gaat om een half procentpunt aan rente en daarna nog een keer 0.08. Heb jij toevallig een idee van een tooltje waarbij je kunt kijken wat dat scheelt in maandlast. Dan kan ik evt berekenen wat het slimst is.

1 like

Ohja dat maakt het wel lastig. Gemeentelijke belastingen worden ook op woz berekend, dus wellicht kun je een herberekening aanvragen? Gaan die belastingen waarschijnlijk ook wel omhoog, maar gaan ze anders uiteindelijk toch en dat verschil is wellicht icm de lagere risicoklasse nog steeds gunstig. Geen idee hoe dat dan werkt, wie weet heeft je tussenpersoon een goede tip!

Vind het echt te idioot voor woorden dat je er wel geld op kan lenen en het nu ineens niet meer goed genoeg is.

Je tussenpersoon kan je waarschijnlijk zo vertellen wat dat renteverschil je gaat opleveren, die halen die bedragen vaak zo uit de tool die ze gebruiken :relaxed:

3 likes

Ah thanks! Superfijn

6 likes