Huizen stijgen relatief. Grotere huizen op betere locaties stijgen in absolute getallen dus harder. Tenzij je van plan bent voor altijd in je huidige huis te blijven wonen of hierna kleiner te gaan wonen betekent een prijsstijging altijd dat jouw volgende stap ook duurder wordt. Als de prijzen stijgen ben je dus gunstig uit als je al in de markt zit omdat je ten opzichte van andere starters overwaarde meeneemt. Maar je bent nog altijd minder gunstig uit dan de situatie waarin de markt kalm bleef en er geen prijsstijging was. Ten opzichte van die situatie is je logische vervolgstap nu gewoon duurder.
Voorbeeld uit mijn eigen situatie met een huis waar we ook daadwerkelijk naar gekeken hebben. Waren de prijzen gelijk gebleven vanaf het moment dat mijn vriend en ik iets kochten hadden we in de drie jaar op onze vorige woonplek een beetje afgelost op ons huis van ongeveer 200.000 euro. In de tijd dat we dat huis kochten kostte een ruime nieuwe eengezinswoning rond de 350.000 euro. In de werkelijke situatie steeg ons huis met 150.000 euro in waarde, maar die ruime eengezinswoning steeg met 225.000 euro, waardoor die vervolgstap ondanks onze eigen winst toch verder uit ons zicht verdween.