Huizen/woningmarkttopic #2

Jaaaa finally! Lekker dat het officieel rond is nu, eindelijk een beetje de spanning eraf :partying_face: :partying_face:

Hier gaat t nog niet heel veel beter haha, de wereld is gek geworden. Wilden vandaag gaan bieden op een huis, wel echt een leuke maar echt een kluishuis in hart en nieren. Ik liep daar rond en letterlijk ALLES wat ik zag moest anders, vernieuwd, gerenoveerd of vervangen. Was een huis van 130m2 en ik en de makelaar dachten dat je uit zou komen op zo’n 1,5 ton klussen (disclaimer: dit soort geld hebben wij niet liggen). Hebben uiteindelijk dus ook besloten niet te bieden, maar met name ook omdat er reeds 6 (!!) biedingen binnen zijn gekomen, waarvan allemaal ver boven de vraagprijs en de hoogste 3 biedingen allemaal rond de 20% erboven :dizzy_face: Gelukkig vond onze aankoopmakelaar het ook absurd en hebben we samen smakelijk gelachen om deze belachelijke bedragen. Maar kom op zeg…

Edit: sorry ben een beetje een broken record aan het worden wat de huizenjacht betreft. Excuus :face_with_hand_over_mouth:

8 likes

Wij hebben dit ook gehad met een klushuis. Echt verliefd maar ging ineens door 1 partij voor 50.000 meer weg dan wij hadden verwacht/normaal vonden. Nu uiteindelijk bleek er nog zoveel meer met het huis mis dat die mensen tot de nek in de ellende zitten en wij echt heel blij zijn het niet te hebben gekregen toen :four_leaf_clover:

8 likes

Maar dat soort dingen snap ik niet. Hoe kun je een huis verkopen waar naderhand nog van alles mis mee is?
Krijgen je dan geen mega boete, of dat de kopers de koop alsnog mogen ontbinden?

1 like

Als je een klus huis koopt weet je waarschijnlijk toch dat er van alles mis mee is en je weet dat je dan wel een risico neemt toch. En vaak zit er dan ook een ouderdomsclausule in de koopovereenkomst.

4 likes

De bewoonster in kwestie had een herseninfarct gehad en niet meer goed bij de pinken helaas. Er zat dus ook een clausule in dat er niks te verhalen viel gezien haar staat. Ze wisten de echte staat niet omdat ze haar geen vragen konden stellen. Zo bleek dus uiteindelijk het dak lek, de zogenaamde lekkage die verholpen was bleek helemaal niet verholpen etc. Echt mega zuur en op het oog leek het niet zo erg als dat het achteraf dus bleek…

1 like

Nou lijkt me verschrikkelijk :cry:

1 like

De horror!

Echt vreselijk zuur voor de kopers zeg. Maar inderdaad kan je het de verkoopster in dit specifieke geval niet verwijten …

1 like

Wij hebben ook een klushuis gezien. Volgens mij mag je er zelfs nieuwbouw op doen, volgens advertentie. Maar vraagprijs is al zo hoog dat er geen budget overblijft daarvoor. En dan wordt het nog overboden waarschijnlijk.

2 likes

Huh wat vaag? Waarom zijn jullie dan niet opnieuw benaderd? Hoop dat t lukt!

1 like

In Nederland mag je tot 35 m2 zelf afvoeren, mits geschroefd of golfplaten! Pas daarboven komen de mannen in pakken. Wel even vergunning aanvragen.

3 likes

Dat mag in Nederland ook! In mijn gemeente is het max 35m2 en betaal je voor de speciale zakken, maar als het meer dan 35m2 was geweest dan had ik bv nog kunnen registreren bij mijn ouders (daar gaat het op 35 m2 per kenteken ipv adres). Wij hebben zelf 4m2 aan platen met asbesthoudende lijm weggehaald. Het risico daarvan was wel echt klein overigens omdat we de platen zonder breken of boren konden optillen, met een dak was het denk ik een ander verhaal geweest.

4 likes

Het mag idd zelf in Nederland maar wel onder voorwaarden! Wij hebben het gedaan en moesten heel wat informatie en foto’s opsturen naar de gemeente zodat we toestemming kregen en het in speciale zakken naar de stort mochten brengen. We hadden allemaal filmpjes gekeken enzo en m’n man was ZO panisch helemaal in zo’n pak, masker, handschoenen, bril, daarna z’n hele outfit incl schoenen weggegooid. Netjes zoals in het filmpje. Maar 1 plekje kreeg hij niet goed los (door de stress) dus we baalden dat we alsnog een bedrijf in zouden moeten huren. Wat trouwens mega duur is. Offerte voor een heel klein stukje achter de ketel was meer dan €5000. Maar we kwamen 2 dagen later weer op zolder had de aannemer het al weggehaald zonder bescherming niks! :exploding_head:

Maar niks geworden het huis?

3 likes

Wat een villa’s!
Kost hier echt veel geld.

1 like

Oh wauw dat zijn idd gave huizen. Die tuin ook van die laatste :heart_eyes:. Idd grappig dat het of of is, ik ben geen stadsmens dus ik zou het wel weten maar wel apart dat er weinig tussenin zit!

2 likes

Vandaag 2 uur na mijn bezichtiging al een afwijzing binnen. Ik vraag me af of de eigenaar mijn documenten überhaupt gezien heeft.

Ik word zo moedeloos van dit proces. Het kost me meerdere keren per week 1,5 uur om naar wéér een bezichtiging te gaan. Altijd onder werktijd, waardoor ik steeds afspraken moet verzetten en tijd moet inhalen. Om vervolgens of in een of ander crackpand te eindigen of in een leuke woning waar 30 anderen al voor in de rij staan. Ik ben er klaar mee, maar dat is gewoon geen optie want ik woon op 2 uur reizen van mijn werk en dat is op lange termijn ook geen doen.

2 likes

Ja dat is ook ontmoedigend.

Maar hoe kan het een (onaangename) verassing zijn als je gaat bezichtigen? Je hebt toch foto’s gezien etc?

Wat woon je ver van je werk! En telkens vrij nemen of afspraken verzetten is ook zo’n gedoe, helemaal als het uitloopt op een teleurstelling.

Moet toch een keer goed komen!

1 like

De foto’s lijken verrassend vaak niet op de realiteit. Alsof ze foto’s van 10 jaar geleden plaatsen. Van gigantische lekkagevlekken tot gaten in muren en plafonds tot compleet uitgewoonde keukens.

Ik hoop dat ik snel geluk heb. Want iedere keer dat circus door is slopend. Iedere dag continu die verhuursites refreshen want you snooze you lose. En zelfs als je direct reageert verlies je. Dus het is gewoon allemaal kut en stress en slopend.

/rant

1 like

@Tostibrood nav discussie Show je kasboekje

[Oke ik kom er niet uit met quoten en spoilers, dat doe ik nooit]

Die kale huur die jij zegt te kunnen betalen volgens de inkomenseisen voor huurhuizen, is megahoog. De inkomenseisen van makelaars in de verhuur lijken soms helemaal kut, maar zijn echt niet superstreng. Ze kijken wel uit, die huisjesmelkers willen natuurlijk niet dat niemand meer hun huizen kan huren. Liever hebben ze er iemand in die de huur wel net kan opbrengen, ten koste van bijvoorbeeld sparen voor de toekomst.

Die hypotheek die je kunt krijgen, past waarschijnlijk veel beter bij je financiële situatie. Je hebt dan ruimte over om te sparen, om je huis te onderhouden, om nou ja, simpelweg je leven te kunnen leiden zonder krom te liggen voor de huur.

En ja, je maakt meer kans op een koopwoning als je meer kunt lenen, maar hoe meer mensen meer kunnen lenen, hoe hoger de huizenprijzen uiteindelijk worden. Dat maakt het uiteindelijk schijn. Als iedereen steeds meer kan lenen, kun je met die leencapacitieit van 260k op moment 2 evenveel met die 215k eerder. Want de huizenprijzen zijn met de leennormen meegestegen.

5 likes

Allemaal waar natuurlijk, maar wat heb je eraan als je nu een woning probeert te krijgen?

2 likes

Als collectief/maatschappij is het ook niet wenselijk dat men steeds meer kan lenen, omdat het inderdaad de prijzen opstuwt. Maar als individu ben je er wel bij gebaat als je meer kan lenen door een maatwerkhypotheek, omdat je dan op korte termijn meer kans maakt op een woning. Want met je normale leencapaciteit heb je nog veel minder kans. Hoe het nu gaat, dat je als alleenstaande relatief heel weinig hypotheek kan krijgen in vergelijking met tweeverdieners vergroot de kloof alleen maar.

Want als tweeverdieners kunnen vriend en ik een hypotheek krijgen van 80 procent van één (het laagste vd twee) netto inkomen. Terwijl ik als alleenstaande een hypotheek zou kunnen krijgen van 30 procent van datzelfde netto inkomen/25 procent van mijn eigen netto inkomen. Dát is waar het scheef gaat en prijsopdrijvend gaat werken, dat het tweede inkomen steeds meer mee gaat tellen in de hypotheekberekening. Niet de alleenstaande die met een maatwerkhypotheek net iets meer kan lenen waardoor hij/zij misschien wel net kans maakt. En onder aan de streep incl onderhoud minder betaalt dan de huur die je zou kunnen betalen.

3 likes