Ik ben opgegroeid in een nieuwbouwwijk met allemaal kleine kinderen, allemaal in huizen aan het water. Wij leven allemaal nog mijn moeder zette altijd grote potten op de steiger, zodat we er niet tussendoor zouden kunnen.
Bedankt voor jullie reacties, @the.rebel.club, @anon18050057, @Fishing, @1103 en @tessel!
Is echt een gevoelskwestie. Ik wéét dat het best kan met een goed hek, dat er genoeg kinderen opgroeien aan het water of zelfs op een boot, dat er speciale reddingszwemlessen zijn voor jonge kinderen, etc., maar toch knaagt het.
Zo’n soort afscheiding wat jullie vroeger hadden, zou me dan het meest rust geven, @1103. Dan is het echt afgesloten en kan het hek niet per ongeluk open blijven staan oid.
Nou ja, genoeg om over na te denken dit weekend! Moeten uiterlijk woensdag een bod inleveren, dus we hebben nog even de tijd.
Wanneer betaal je de kosten koper en het verschil tussen wat je hebt overboden en taxatiebedrag? Is dat bij het voorlopig koopcontract of pas na die 6 weken als je de hypotheek rond hebt? Ik kan het niet echt vinden.
Wij moesten dit overmaken naar de notaris nadat we een afrekening kregen, vlak voor de overdracht van het huis zodat het op de passeerdatum op de rekening van de notaris stond.
Wij moesten het overmaken uiterlijk een dag voor de overdracht. Dus nadat alle hypotheekdingen geregeld zijn enzo.
Wel moesten we al taxateurs binnen 2 weken na de taxatie zelf betalen, maar dat is afhankelijk van de taxateur die je uitkiest.
Ah oké, dat scheelt weer! Eigenlijk wel heel logisch, pas als de ontbindende voorwaarden zijn vervallen.
Bij ons was de taxateur ook meegenomen in de betalingen die pas een dag voor de overdracht hoefden dus je hebt nog even tijd om het allemaal bij elkaar te sprokkelen.
Snap je heel goed! Ik ben zelf ook opgegroeid aan het water en heb daar heel positieve herinneringen aan. Maar mijn ouders zeggen nu achteraf dat ze het liever anders hadden gedaan 10 jaar geleden. Om 2 redenen: 1. vanwege de zorgen om je kinderen (als ze even kwijt zijn, is het water altijd een reële optie helaas) en 2. vanwege de drukte in de zomer met alle boten die langskwamen. Bij ons in de tuin was er altijd drukte vanaf het water (drukke recreatieve vaarroute). Maar dat hangt natuurlijk heel erg af van de plek. Moeilijke keuze in ieder geval!
Wij zijn met ongeveer 10.000 overboden zo balen, zag ons daar zo gelukkig zijn
Ja al werd ik nu teruggebeld door de aankoopmakelaar en zei ze dat t verschil toch wat onduidelijk was en mogelijk dat t toch meer was dan 10.000
Beetje raar weet ook niet of dat beter of slechter is, ben ik nu verward ipv sad
Nee dat klopt inderdaad. De eerste paar jaar dat we er woonden kon je niet bij het water komen, dan moest een deel van de afscheiding losgehaald worden. Als er een hekje in zou zitten, zou mij dat ook geen gerust gevoel geven. Op enig moment weten kinderen die toch open te krijgen en is alles wat daarachter ligt super interessant.
Pff het huis dat we vorige week bezocht hadden, was écht niet speciaal. Is voor 610 weggegaan terwijl de vp 490 was. Gewoon een krappe tussenwoning. Geen extra’s of mooie ligging of zo. Wist wel dat er overboden zou worden, maar dat mensen er echt 610 voor over hebben…
Net buiten U trouwens. Wij gaan in onze zoektocht maar nog wat verder opschuiven.
Holy shit dat is wel echt extreem hoog boven de vp. Wat een bizarre markt is dit zeg.
Wij zijn van de hoofdstad naar een groot dorp op een uur rijden verhuisd, ik woon dus nu een heel eind van mijn werk af, maar in de randstad blijven was gewoon onmogelijk. Aan jullie hoef ik niet uit te leggen hoe kansloos je bent als starter. Maar wat me wel enorm stoort zijn mijn collega’s van 50/60 jaar die dit onbegrijpelijk vinden. “Maar hoe zie je dat dan voor je!? Dan moet je zoveel reizen?” Die lui lijken gewoon echt niet te snappen dat je tegenwoordig de keuze niet meer hebt. Ugh
Ik word helemaal gek van al die mensen die ineens denken laat ik met ruim 20% overbieden in een klein dorp. Geef de normale mens ook een kans
Er is te veel vraag en veel te weinig aanbod. Je moet heel veel eigen geld inleggen om een huis aan te kunnen kopen (hoge huren maken het lastig om te sparen). Er worden wel huizen gebouwd maar die zijn vaak veel te duur voor starters. De randstad (en omliggende gebieden) worden haast onbetaalbaar omdat iedereen er wil wonen (er is natuurlijk ook veel meer werkgelegenheid dan bijvoorbeeld in Friesland). Er wordt veel met flex contracten gewerkt en hiermee is het lastiger een hypotheek af te sluiten. Dit alles bij elkaar opgeteld maakt dat het lastig is voor starters. Mij is het gelukkig wel gelukt door echt iedere cent te sparen en heel goedkoop te leven (geen vakanties, niet uit eten, geen kleren kopen). Ik ben ook terug verhuisd naar mijn ouders zodat ik meer kon sparen, al besef ik me dat dit niet voor iedereen een optie is. Je standaarden (ver) naar beneden bijstellen is lastig, maar daarmee heb ik wel mijn eerste appartementje kunnen kopen en inmiddels ben ik doorgestroomd naar een rijtjeshuis. De keuken is hopeloos ouderwets, op zolder ligt rode vloerbedekking, de tuin is een grote ravage, de kozijnen hebben een lelijke kleur, ik heb als 1 van de weinige in mijn rijtje geen dakkapel of mooie zonnepanelen, maar het is mijn huisje en ik ga de komende jaren weer geld bij elkaar sprokkelen en het zo stap voor stap opknappen. Geef niet op!
Maar hoeveel nemen jullie dan aan als eigen geld? Vind dit altijd een moeilijke.
Wij hebben geen eigen geld hoeven te gebruiken voor de aankoop, maar voor de kosten koper en nodige verbouwing waren we wel 25.000€ kwijt. Om een inschatting te geven.
Dat is al een ander verhaal. In België moet je minstens 20% kunnen inleggen van je gewenste hypotheek en dan nog kosten verkoop.
Wij hebben bijna 17.000 over gemaakt naar de notaris voor kosten koper. Hierbovenop komt nog al het geld wat we willen steken in het huis naar onze smaak maken. En we zijn dan nog voor een vrij goedkope notaris gegaan. Vind dit al bizar veel geld. Laat staan als we 20% van de hypotheek nog hadden moeten inleggen.