Huizen/woningmarkttopic #2

Pff het huis dat we vorige week bezocht hadden, was écht niet speciaal. Is voor 610 weggegaan terwijl de vp 490 was. Gewoon een krappe tussenwoning. Geen extra’s of mooie ligging of zo. Wist wel dat er overboden zou worden, maar dat mensen er echt 610 voor over hebben… :open_mouth:
Net buiten U trouwens. Wij gaan in onze zoektocht maar nog wat verder opschuiven. :woman_shrugging:

5 likes

Holy shit dat is wel echt extreem hoog boven de vp. Wat een bizarre markt is dit zeg.

3 likes

Wij zijn van de hoofdstad naar een groot dorp op een uur rijden verhuisd, ik woon dus nu een heel eind van mijn werk af, maar in de randstad blijven was gewoon onmogelijk. Aan jullie hoef ik niet uit te leggen hoe kansloos je bent als starter. Maar wat me wel enorm stoort zijn mijn collega’s van 50/60 jaar die dit onbegrijpelijk vinden. “Maar hoe zie je dat dan voor je!? Dan moet je zoveel reizen?” Die lui lijken gewoon echt niet te snappen dat je tegenwoordig de keuze niet meer hebt. Ugh :unamused:

7 likes

Ik word helemaal gek van al die mensen die ineens denken laat ik met ruim 20% overbieden in een klein dorp. Geef de normale mens ook een kans :joy:

2 likes

Er is te veel vraag en veel te weinig aanbod. Je moet heel veel eigen geld inleggen om een huis aan te kunnen kopen (hoge huren maken het lastig om te sparen). Er worden wel huizen gebouwd maar die zijn vaak veel te duur voor starters. De randstad (en omliggende gebieden) worden haast onbetaalbaar omdat iedereen er wil wonen (er is natuurlijk ook veel meer werkgelegenheid dan bijvoorbeeld in Friesland). Er wordt veel met flex contracten gewerkt en hiermee is het lastiger een hypotheek af te sluiten. Dit alles bij elkaar opgeteld maakt dat het lastig is voor starters. Mij is het gelukkig wel gelukt door echt iedere cent te sparen en heel goedkoop te leven (geen vakanties, niet uit eten, geen kleren kopen). Ik ben ook terug verhuisd naar mijn ouders zodat ik meer kon sparen, al besef ik me dat dit niet voor iedereen een optie is. Je standaarden (ver) naar beneden bijstellen is lastig, maar daarmee heb ik wel mijn eerste appartementje kunnen kopen en inmiddels ben ik doorgestroomd naar een rijtjeshuis. De keuken is hopeloos ouderwets, op zolder ligt rode vloerbedekking, de tuin is een grote ravage, de kozijnen hebben een lelijke kleur, ik heb als 1 van de weinige in mijn rijtje geen dakkapel of mooie zonnepanelen, maar het is mijn huisje en ik ga de komende jaren weer geld bij elkaar sprokkelen en het zo stap voor stap opknappen. Geef niet op! :raised_hands:t2:

16 likes

Maar hoeveel nemen jullie dan aan als eigen geld? Vind dit altijd een moeilijke.

Wij hebben geen eigen geld hoeven te gebruiken voor de aankoop, maar voor de kosten koper en nodige verbouwing waren we wel 25.000€ kwijt. Om een inschatting te geven.

1 like

Dat is al een ander verhaal. In België moet je minstens 20% kunnen inleggen van je gewenste hypotheek en dan nog kosten verkoop.

Wij hebben bijna 17.000 over gemaakt naar de notaris voor kosten koper. Hierbovenop komt nog al het geld wat we willen steken in het huis naar onze smaak maken. En we zijn dan nog voor een vrij goedkope notaris gegaan. Vind dit al bizar veel geld. Laat staan als we 20% van de hypotheek nog hadden moeten inleggen.

1 like

Ja dat is allemaal logisch, de kosten voor de notaris zijn hier ook echt hoger en dat wilde de minister van Justitie lager zien.
De bank kan niets voor je doen tenzij je 20.000 per schijf van 100.000 euro kan inleggen. 100% lenen is hier niet meer mogelijk.

Wow maar hoe kan de gemiddelde mens dan een huis kopen? Dan moet je minimaal 60.000 inleggen voor een hypotheek van 3 ton + nog kosten koper :open_mouth:

1 like

Dat hangt af van de vraagprijs van het huis en of je geld nodig hebt om te overbieden. Ik denk dat je minimaal moet denken aan 50k.

1 like

Ja dat hoeft hier gelukkig niet!

1 like

Wij hebben 6000 euro eigen geld ingelegd, en daar zit de hypotheekadviseur ook bij.

Bizar weinig achteraf gezien, maar stinkend veel geluk gehad met de timing. We hebben onder vraagprijs gekocht, het volledige bedrag kunnen lenen en geen overdrachtsbelasting omdat we alles op tijd hebben kunnen regelen voordat de startersregeling niet meer zou gelden voor huizen boven de 4 ton.

We steken nu daarentegen wel meer dan 30.000 euro in de verbouwing, maar ik knijp echt wel in mijn handjes met hoe op het nippertje alles gelukt is zo.

3 likes

Je OuDeRs KuNnEn ToCh HeLpEn of jE mOeT mAaR sPaReN

@KipTokTok Ja ik zit hier in een regio waar je gelukkig niet moet overbieden en heb 20k gespaard maar we zijn er nog lang niet :sweat_smile:

1 like

Haha wtf echt extreem voor geprivilegieerde mensen is dit, dacht dat NL erg was

3 likes

En dan voor te stellen dat je in NL tot een paar jaar geleden gewoon tot 106% kon financieren :sweat_smile:

1 like

Ik heb woensdag een gesprek bij de hypotheekadviseur. Helemaal zin om me ook op deze markt te begeven nu!!

12 likes

Wie heeft een tip voor een goede hypotheekadviseur/ aankoopmakelaar in Rotterdam?

Ik kan Viisi aanraden als hypotheekadviseur!

1 like