Huizen/woningmarkttopic #2

Ja dat is allemaal logisch, de kosten voor de notaris zijn hier ook echt hoger en dat wilde de minister van Justitie lager zien.
De bank kan niets voor je doen tenzij je 20.000 per schijf van 100.000 euro kan inleggen. 100% lenen is hier niet meer mogelijk.

Wow maar hoe kan de gemiddelde mens dan een huis kopen? Dan moet je minimaal 60.000 inleggen voor een hypotheek van 3 ton + nog kosten koper :open_mouth:

1 like

Dat hangt af van de vraagprijs van het huis en of je geld nodig hebt om te overbieden. Ik denk dat je minimaal moet denken aan 50k.

1 like

Ja dat hoeft hier gelukkig niet!

1 like

Wij hebben 6000 euro eigen geld ingelegd, en daar zit de hypotheekadviseur ook bij.

Bizar weinig achteraf gezien, maar stinkend veel geluk gehad met de timing. We hebben onder vraagprijs gekocht, het volledige bedrag kunnen lenen en geen overdrachtsbelasting omdat we alles op tijd hebben kunnen regelen voordat de startersregeling niet meer zou gelden voor huizen boven de 4 ton.

We steken nu daarentegen wel meer dan 30.000 euro in de verbouwing, maar ik knijp echt wel in mijn handjes met hoe op het nippertje alles gelukt is zo.

3 likes

Je OuDeRs KuNnEn ToCh HeLpEn of jE mOeT mAaR sPaReN

@KipTokTok Ja ik zit hier in een regio waar je gelukkig niet moet overbieden en heb 20k gespaard maar we zijn er nog lang niet :sweat_smile:

1 like

Haha wtf echt extreem voor geprivilegieerde mensen is dit, dacht dat NL erg was

3 likes

En dan voor te stellen dat je in NL tot een paar jaar geleden gewoon tot 106% kon financieren :sweat_smile:

1 like

Ik heb woensdag een gesprek bij de hypotheekadviseur. Helemaal zin om me ook op deze markt te begeven nu!!

12 likes

Wie heeft een tip voor een goede hypotheekadviseur/ aankoopmakelaar in Rotterdam?

Ik kan Viisi aanraden als hypotheekadviseur!

1 like

Dit kan ook altijd nog: Nathalie wil van miljoen mensen ƩƩn euro voor haar droomhuis | RTL Nieuws

1 like

Ik krijg ineens een throwback naar toen ik 8 jaar was en hetzelfde idee had. Maar mijn ouders hebben mij toen uitgelegd dat dit nogal immoreel was :smile:

8 likes

Ja wij ook… Ik schrik ook van alle spaarbedragen die ik op internet lees. Wij hebben nu rond de 40k, kunnen wel flink sparen per maand maar alsnog kunnen we dus op dit moment niet meer dan 20k overbieden. Maar daar red je het dus niet meer mee in de huidige markt en eigenlijk is er ook niet meer tegen op te sparen. En alle boomers die in hun chille huis met grote tuin maar zeiken ā€œdat we ons niet gek moeten laten makenā€ of mijn moeder die zegt ā€œniet overbieden hoor, het huis is al zo duurā€. Onze ouders kregen destijds een subsidie? om een huis te kopen en wonen lekker vrijstaand voor 300 euro pm ofzo. Echt om te janken 🄲

1 like

Het ligt er wel aan waar je gaat wonen hoor :slight_smile: je hoeft nog niet overal zooooveel te overbieden.

1 like

Ja dat is natuurlijk ook zo! Wij zoeken in kleine dorpen, maar alsnog gaan de huizen die wij bezichtigen voor giga bedragen weg. Laatst zelfs een voor +30% haha vreselijk. Maargoed, even een positieve noot; ik merk dat er weer wat meer huizen online komen! Dus wie weet hebben we eens geluk :blush:

1 like

Ja maarja als heel m’n familie en vriendenkring in west-Nederland woont, moet ik dan in m’n uppie midden in Drenthe in een dorpje gaan wonen omdat ik daar misschien nog net een appartement kan krijgen :frowning:

3 likes

Hangt van zo veel dingen af. Of je moet overbieden, of je een aankoopmakelaar hebt, de notariskosten, of je overdrachtsbelasting moet betalen etc. Ik denk dat wij ca 6000 euro hebben betaald uiteindelijk (kosten koper, hypotheekadviseur, aankoopmakelaar, taxatie etc. Wij hadden geen overdrachtsbelasting) maar wij hebben daarnaast nog een behoorlijk bedrag eigen geld ingelegd om een lage hypotheek te hebben en daar hadden we ook voor gespaard. Los daarvan, heb je ook geld nodig voor evt verbouwen, klussen, of gewoon verven. Wij gingen telkens uit van ca. 15-20k euro eigen inleg voor het huis financieren en kopen maar dat viel dus behoorlijk mee achteraf gezien. Zijn dat inmiddels al wel kwijt aan het opknappen van ons (klus)huis :crazy_face:

Er zijn ook nog dorpjes in het westen waar dat niet zo is :stuck_out_tongue: maar ik ontken het probleem niet hoor! Het is natuurlijk erg moeilijk op het moment, maar ik wilde toch moed inpraten dat het nog wel kan.

Die notarisrechten in Belgiƫ zijn inderdaad echt enorm overdreven. Alle notarisprijzen zijn ook hetzelfde dus goedkoop/duur bestaat gewoon niet. Die mensen werken (de onze toch) ook zo traag en ik moest elke week wel eens bellen of mailen om er een beetje achter te zitten vreselijk.
Voor ons huis (439k) waren de kosten voor koper 40 000 EUR!

Samenvatting

Notariskosten: 35 000 EUR
Bankkosten: 5000 EUR

1 like