Dit kan ook altijd nog: Nathalie wil van miljoen mensen één euro voor haar droomhuis | RTL Nieuws
Ik krijg ineens een throwback naar toen ik 8 jaar was en hetzelfde idee had. Maar mijn ouders hebben mij toen uitgelegd dat dit nogal immoreel was
Ja wij ook… Ik schrik ook van alle spaarbedragen die ik op internet lees. Wij hebben nu rond de 40k, kunnen wel flink sparen per maand maar alsnog kunnen we dus op dit moment niet meer dan 20k overbieden. Maar daar red je het dus niet meer mee in de huidige markt en eigenlijk is er ook niet meer tegen op te sparen. En alle boomers die in hun chille huis met grote tuin maar zeiken “dat we ons niet gek moeten laten maken” of mijn moeder die zegt “niet overbieden hoor, het huis is al zo duur”. Onze ouders kregen destijds een subsidie? om een huis te kopen en wonen lekker vrijstaand voor 300 euro pm ofzo. Echt om te janken 🥲
Het ligt er wel aan waar je gaat wonen hoor je hoeft nog niet overal zooooveel te overbieden.
Ja dat is natuurlijk ook zo! Wij zoeken in kleine dorpen, maar alsnog gaan de huizen die wij bezichtigen voor giga bedragen weg. Laatst zelfs een voor +30% haha vreselijk. Maargoed, even een positieve noot; ik merk dat er weer wat meer huizen online komen! Dus wie weet hebben we eens geluk
Ja maarja als heel m’n familie en vriendenkring in west-Nederland woont, moet ik dan in m’n uppie midden in Drenthe in een dorpje gaan wonen omdat ik daar misschien nog net een appartement kan krijgen
Hangt van zo veel dingen af. Of je moet overbieden, of je een aankoopmakelaar hebt, de notariskosten, of je overdrachtsbelasting moet betalen etc. Ik denk dat wij ca 6000 euro hebben betaald uiteindelijk (kosten koper, hypotheekadviseur, aankoopmakelaar, taxatie etc. Wij hadden geen overdrachtsbelasting) maar wij hebben daarnaast nog een behoorlijk bedrag eigen geld ingelegd om een lage hypotheek te hebben en daar hadden we ook voor gespaard. Los daarvan, heb je ook geld nodig voor evt verbouwen, klussen, of gewoon verven. Wij gingen telkens uit van ca. 15-20k euro eigen inleg voor het huis financieren en kopen maar dat viel dus behoorlijk mee achteraf gezien. Zijn dat inmiddels al wel kwijt aan het opknappen van ons (klus)huis
Er zijn ook nog dorpjes in het westen waar dat niet zo is maar ik ontken het probleem niet hoor! Het is natuurlijk erg moeilijk op het moment, maar ik wilde toch moed inpraten dat het nog wel kan.
Die notarisrechten in België zijn inderdaad echt enorm overdreven. Alle notarisprijzen zijn ook hetzelfde dus goedkoop/duur bestaat gewoon niet. Die mensen werken (de onze toch) ook zo traag en ik moest elke week wel eens bellen of mailen om er een beetje achter te zitten vreselijk.
Voor ons huis (439k) waren de kosten voor koper 40 000 EUR!
Samenvatting
Notariskosten: 35 000 EUR
Bankkosten: 5000 EUR
Ja en Quickie wilde die toch naar beneden krijgen want dit is echt niet te doen en je kan ook niet zonder notaris
Waaaaaat!!! Bizar?! Dat is echt heel erg veel.
Maar je hoeft niet alles wat je overbiedt uit je spaargeld te betalen toch? Wij hebben echt wel meer overboden dan dat we überhaupt aan spaargeld hebben, maar het huis is gewoon getaxeerd in de buurt van ons bod waardoor we bijna alles wat we overboden hebben meefinancieren in de hypotheek.
Ik ben het helemaal met je eens en dan denk ik nog dat mensen op dit forum/in dit topic qua salarissen nog vrij ruim boven gemiddeld zitten… vraag me dan steeds af hoe dat is voor mensen die een 1 - 1,5 modaal salaris hebben. Helemaal als dat uiteindelijk betekent dat je gewoon níet op de plek/stad kan wonen waar je je toekomst voor je zag/je naasten wonen. Lijkt me heel moeilijk.
(Mag overigens zelf niet echt klagen want heb al een koophuis, maar in deze tijd was dat vrees ik echt niet te doen geweest, wij hadden/hebben ook zeker geen tientallen k’s op de bank…)
Hier gaat vrijwel alles weg op inschrijving en daarbij moet je aangeven tot welk bedrag je met voorbehoud doen. Volgens onze makelaar heeft het geen zin om met voorbehoud hoger dan de vraagprijs te bieden. Door sommige verkoopmakelaars wordt het zelfs in de mail met uitleg over het biedingsproces geschreven. Maar jullie nemen dus dat risico of doen jullie met voorbehoud hoger dan vraagprijs?
Lol wat?? Dan is een voorlopige deal toch ook geen drol waard lol alsof je op marktplaats op een fietsje biedt en de verkoper akkoord is, en je dan terwijl je onderweg bent om m op te halen een berichtje stuurt met “grapje trouwens, iemand anders biedt toch meer, zie maar of je het jou nog meer waard is”
Man man wat is dit voor wereld. Ben ik gedoemd als ik m’n hele leven in m’n huurflatje blijf? Nouja ik wil het niet eens weten want ik zal toch wel moeten.
Ik ga in een doos onder een brug wonen
HONDERDDERTIENDUIZEND euro??? Wat ís dit? Sorry hoor maar in welke wereld kunnen mensen honderd!!!duizend!!! Euro sparen???
Ik denk dat hier overwaarde in verwerkt zit?
Oja tuurlijk. En stel dat die groep van 25-30 jaar stellen zijn die samen 70,000 eigen geld heeft voor hun eerste woning en die tot dat moment thuis hebben gewoond met heel weinig kosten en dus vrijwel hun hele salaris hebben kunnen sparen, dan kom je daar wel op ofzo.
Pffffff wat een kutwereld doei