Dit gaat over België!
Ja dat snap ik! Maar hoezo, is het dan normaal in België?
Ja dat zijn wel zowat de bedragen die ik in mijn omgeving hoor… In België moet je dus ongeveer 20% van de waarde + notariskosten etc zelf kunnen inleggen. Maar veel mensen (niet ik ) krijgen een heel mooi bedrag van hun ouders! Als je als koppel elk 50k van je ouders krijgt bijvoorbeeld, zit je al gauw aan dit soort bedragen.
Damn, zijn er nog Belgische grootgrondbezitters die een dochter willen adopteren?
Wij hebben ons voorbehoud zo gezet dat we uit zouden komen qua spaargeld als we niet de volledige financiering zouden krijgen, en dat lag net boven de vraagprijs. Maakte volgens onze makelaar ook niet uit, hij vond vooral dat ons voorbehoud een soort zekerheid richting de verkopers moest zijn van “hey kijk we bieden ook een gedeelte zonder voorbehoud dus als het huis onder ons bod wordt getaxeerd bezitten wij over voldoende eigen geld om dit op te vangen en zullen wij niet de koop ontbinden”. Dat werkte bij ons wel prima. Vooral ook omdat we een uitdraai van de Hypotheker meestuurde die aangaf wat onze leencapaciteit was als soort extra geruststelling. We hebben overigens niet in de stad een huis gekocht maar in een dorp in de buurt van een grote stad (waar de markt nog niet zo gek is als in Den Haag of Rotterdam of Utrecht ofzo).
Aha dat is nog wel een idee! Wij hebben zo’n toets gedaan voor nieuwbouw, wellicht kunnen we dat meesturen. Ik zal het eens voorstellen aan de aankoopmakelaar. Bedankt!
Heel bizar! Dat is op mijn werk ook eens gebeurd met huur, de eigenaar wilde een vestiging vestiging in het buitenland openen en het huurcontract had hij al toegestuurd gekregen. Hij belde de verhuurder om er een kleine aanpassing in te laten doen, maar de verhuurder zei dat iemand anders al eerder had getekend dus dat het niet meer doorging. Uiteindelijk hadden meerdere partijen het contract gekregen en kreeg degene die als eerste tekende het pand?
Mijn vader heeft mijn broer ooit geld ‘geschonken’, maar laten vastleggen dat het gewoon ingehouden wordt van z’n erfenis. Dus eigenlijk is het een voorschot op de erfenis dan.
Van wat ik zie krijgen de meesten dat bedrag gewoon, maar ik weet natuurlijk niet altijd hoe dat “achter de schermen” geregeld wordt. Soms is een deel ook een lening inderdaad. Maar een vriendin heeft bijvoorbeeld ook gewoon een huis gekregen van haar ouders! Ik kon me vanuit mijn eigen situatie ook nooit zoveel voorstellen bij dat soort rijkdom maar het bestaat toch wel echt…
In Nederland is het ook echt niet officieel totdat je het voorlopig koopcontract hebt ondertekend… Had het destijds hier ook geplaatst, maar wij zijn na het accepteren van het bod ook nog overboden. Uiteindelijk zit ik nu wel in het huis, maar ook alleen maar omdat we toen mee zijn gegaan in het nieuwe bod en dus even duizenden euro’s meer mochten aftikken dan het bod wat eerder was geaccepteerd. Zelfs in een ‘verkopersmarkt’ als deze word je hierin als koper niet beschermd, helaas.
Was het maar beperkt tot die mensen die zoveel geld hebben liggen. Ik denk dat heel veel ouders dat geld uit hun huis halen. Boomers hebben tonnen verdiend op hun huis en zien dat het voor hun kinderen nu of nooit is om een voet tussen de deur te krijgen. Ze kunnen bv. de hypotheek ophogen op basis van de overwaarde of als hun hypotheek aflossingsvrij is het geld wat ze hebben gespaard om de eigen hypotheek af te lossen, schenken. Dat maakt het extra oneerlijk. Het privilege om een huis te bezitten erft zo over. Als je ouders hun huis huren zijn je kansen op deze markt zo veel kleiner.
Mijn schoonouders hebben dit ook gedaan (relatief laag bedrag) zodat ze hun kinderen wat konden schenken en nog wat geld voor een kleine verbouwing konden gebruiken. Niet omdat ze geen spaargeld hebben, maar omdat ze ouder worden en de kans groter is dat ze op den duur in een verzorgingstehuis komen. Hun huis was bijna afbetaald, dus zouden ze ‘hun huis eerst op moeten eten’ (vgm heet dat zo?) als ze in een verzorgingstehuis oid terecht zouden komen. Als je nog een hypotheek hebt, is dat deel niet van jou dus kunnen ze niet van je verlangen dat je dat geld gebruikt voor je verblijf daar. Daarnaast is de rente nu zo laag dat als ze over zouden sluiten + wat extra lenen, niet eens heel veel meer zouden betalen maandelijks. Ik weet ook niet 100% hoe dit zit, maar zo hebben ze het ons uitgelegd. Het is dus ook wel een beeetje eigenbelang en een soort voorschot op de erfenis.
Mijn vader wil over een paar jaar dat wij zo iets doen.
Wij kopen / krijgen dan zijn huis en dan krijgt hij het vruchtgebruik oid. Daarmee voorkom je idd dat je eerst je huis moet opeten, maar je voorkomt ook dat je heel veel erf belasting moet betalen ofzo.
Eigenlijk ook een voorschot idd op de erfenis. Ik weet er het fijne niet precies van, maar hij heeft dat balletje wel eens opgegooid bij ons.
Jaa die constructie ken ik idd ook. Blijkbaar is schenkbelasting (van dat huis) ook goedkoper dan erfbelasting. Maar moet zeggen dat ik dat ook niet precies weet want zelf nog nooit een schenking of erfenis ontvangen.
Het zijn slimme trucjes natuurlijk, maar ben mij er wel van bewust (met ouders en schoonouders met een koophuis) dat dit soort dingen er wel voor zorgen dat de kinderen van deze mensen wel weer dikke profijt hebben van hun ouders met koophuis in vergelijking met kinderen waarvan ouders een huurhuis hebben en hoe oneerlijk dat eigenlijk is.
Het is lastig hè, want ik gun het die mensen die er profijt van hebben ook weer. Vrienden van mij hebben in de crisis een appartement in Amsterdam gekocht voor heel weinig geld en alle huizen rondom hen zijn ook 3x zo duur geworden. Zij zijn niet van plan om dat te verkopen, maar straks lekker naar een kleiner huisje buiten de stad te gaan en dit aan hun zoon te ‘geven’. Sja, vind ik fantastisch voor hun dat dat kan, maar het is ook erg dat er heel veel mensen zijn voor wie zoiets nooit een optie is.
Het ‘ophogen’ van de hypotheek kan wel vaak aflossingsvrij. Dan hebben de ouders dus geen extra kosten.
Stel hun huis is nu 500.000 waard en helemaal afgelost (want in de jaren 80 voor 70.000 gulden gekocht ) Dan kunnen ze zonder pijn een aflossingsvrije hypotheek afsluiten van 100.000.
Dan betalen ze wel rente… tegen de huidige tarieven geen enorm bedrag natuurlijk maar toch. Er zijn ook constructies zonder rentebetaling waarbij de rente opgeplust wordt bij de schuld, maar gratis is geld lenen nooit.
Neeeneeeneeee. Het eerste (bijna droom)huis waar we op hebben geboden een poos geleden blijkt voor 3000 meer te zijn verkocht dan wij hebben geboden. Dit had ik liever niet geweten. Nu zit ik weer met dit huis in mijn hoofd ipv het huis waar we vandaag op gaan bieden
Jeetje wat ontzettend zuur… Hebben jullie een aankoopmakelaar? Het is niet fair, maar zij kunnen nog wel eens bellen of het bod in de buurt zit. Ben benieuwd of daar iets mee gedaan gaat worden trouwens nav dit artikel gisteren. Zal wel niet zo’n vaart lopen.
Hebben we wel, maar die zijn gelukkig nog niet met dit soort fratsen gekomen. Zou ik me ook niet helemaal goed bij voelen