Weet je zeker dat die inkomensverklaring nodig is? Dit is volgens mij afhankelijk van de uiteindelijke geldverstrekker. Ik ben zzp’er, mijn man is in loondienst en heeft daarnaast nog een bedrijf (ook eenmanszaak) en wij hebben maart 2021 getekend voor onze huidige woning (bedrijfswoning met bijbehorende grond op ons prive en loods en bijbehorende grond + inrit op man zijn bedrijf). Mijn man zijn bedrijf bestaat sinds januari 2020, maar voor ons beiden was een jaarrekening over 2020 (en bij mij wel over de afgelopen 3 jaar) genoeg. Omdat mijn man zijn bedrijf nog geen 3 jaar bestond en pas sinds 2020 moest zijn jaarrekening 2020 door onze accountant ondertekend zijn, bij mij was dat niet nodig omdat ik natuurlijk al jarenlange IB en jaaraangiftes heb.
Voor het privegedeelte hebben we mijn man zijn zzp-inkomsten niet mee laten tellen qua wat we konden lenen, maar daar moest wel bewijs van komen dat er geen verlies in zijn bedrijf zat doormiddel van een jaarrekening. Onze accountant heeft die toen snel definitief gemaakt (was februari, dus nog niet definitief). Mijn inkomsten telden wel mee, maar een inkomensverklaring was dus niet nodig.
Feit dat het een bedrijfswoning is zorgde trouwens wel voor een hoop extra gedoe, stress en benodigde documenten en moeilijkheden. Maar dus geen extra inkomensverklaringen nodig.