Huizen/woningmarkttopic #2

In Nederland is het ook echt niet officieel totdat je het voorlopig koopcontract hebt ondertekend… Had het destijds hier ook geplaatst, maar wij zijn na het accepteren van het bod ook nog overboden. Uiteindelijk zit ik nu wel in het huis, maar ook alleen maar omdat we toen mee zijn gegaan in het nieuwe bod en dus even duizenden euro’s meer mochten aftikken dan het bod wat eerder was geaccepteerd. Zelfs in een ‘verkopersmarkt’ als deze word je hierin als koper niet beschermd, helaas.

Was het maar beperkt tot die mensen die zoveel geld hebben liggen. Ik denk dat heel veel ouders dat geld uit hun huis halen. Boomers hebben tonnen verdiend op hun huis en zien dat het voor hun kinderen nu of nooit is om een voet tussen de deur te krijgen. Ze kunnen bv. de hypotheek ophogen op basis van de overwaarde of als hun hypotheek aflossingsvrij is het geld wat ze hebben gespaard om de eigen hypotheek af te lossen, schenken. Dat maakt het extra oneerlijk. Het privilege om een huis te bezitten erft zo over. Als je ouders hun huis huren zijn je kansen op deze markt zo veel kleiner.

9 likes

Mijn schoonouders hebben dit ook gedaan (relatief laag bedrag) zodat ze hun kinderen wat konden schenken en nog wat geld voor een kleine verbouwing konden gebruiken. Niet omdat ze geen spaargeld hebben, maar omdat ze ouder worden en de kans groter is dat ze op den duur in een verzorgingstehuis komen. Hun huis was bijna afbetaald, dus zouden ze ‘hun huis eerst op moeten eten’ (vgm heet dat zo?) als ze in een verzorgingstehuis oid terecht zouden komen. Als je nog een hypotheek hebt, is dat deel niet van jou dus kunnen ze niet van je verlangen dat je dat geld gebruikt voor je verblijf daar. Daarnaast is de rente nu zo laag dat als ze over zouden sluiten + wat extra lenen, niet eens heel veel meer zouden betalen maandelijks. Ik weet ook niet 100% hoe dit zit, maar zo hebben ze het ons uitgelegd. Het is dus ook wel een beeetje eigenbelang en een soort voorschot op de erfenis.

3 likes

Mijn vader wil over een paar jaar dat wij zo iets doen.

Wij kopen / krijgen dan zijn huis en dan krijgt hij het vruchtgebruik oid. Daarmee voorkom je idd dat je eerst je huis moet opeten, maar je voorkomt ook dat je heel veel erf belasting moet betalen ofzo.

Eigenlijk ook een voorschot idd op de erfenis. Ik weet er het fijne niet precies van, maar hij heeft dat balletje wel eens opgegooid bij ons.

1 like

Jaa die constructie ken ik idd ook. Blijkbaar is schenkbelasting (van dat huis) ook goedkoper dan erfbelasting. Maar moet zeggen dat ik dat ook niet precies weet want zelf nog nooit een schenking of erfenis ontvangen.

Het zijn slimme trucjes natuurlijk, maar ben mij er wel van bewust (met ouders en schoonouders met een koophuis) dat dit soort dingen er wel voor zorgen dat de kinderen van deze mensen wel weer dikke profijt hebben van hun ouders met koophuis in vergelijking met kinderen waarvan ouders een huurhuis hebben en hoe oneerlijk dat eigenlijk is.

3 likes

Het is lastig hè, want ik gun het die mensen die er profijt van hebben ook weer. Vrienden van mij hebben in de crisis een appartement in Amsterdam gekocht voor heel weinig geld en alle huizen rondom hen zijn ook 3x zo duur geworden. Zij zijn niet van plan om dat te verkopen, maar straks lekker naar een kleiner huisje buiten de stad te gaan en dit aan hun zoon te ‘geven’. Sja, vind ik fantastisch voor hun dat dat kan, maar het is ook erg dat er heel veel mensen zijn voor wie zoiets nooit een optie is.

Het ‘ophogen’ van de hypotheek kan wel vaak aflossingsvrij. Dan hebben de ouders dus geen extra kosten.

Stel hun huis is nu 500.000 waard en helemaal afgelost (want in de jaren 80 voor 70.000 gulden gekocht :no_mouth:) Dan kunnen ze zonder pijn een aflossingsvrije hypotheek afsluiten van 100.000.

Dan betalen ze wel rente… tegen de huidige tarieven geen enorm bedrag natuurlijk maar toch. Er zijn ook constructies zonder rentebetaling waarbij de rente opgeplust wordt bij de schuld, maar gratis is geld lenen nooit.

Neeeneeeneeee. Het eerste (bijna droom)huis waar we op hebben geboden een poos geleden blijkt voor 3000 meer te zijn verkocht dan wij hebben geboden. Dit had ik liever niet geweten. Nu zit ik weer met dit huis in mijn hoofd ipv het huis waar we vandaag op gaan bieden

1 like

Jeetje wat ontzettend zuur… Hebben jullie een aankoopmakelaar? Het is niet fair, maar zij kunnen nog wel eens bellen of het bod in de buurt zit. Ben benieuwd of daar iets mee gedaan gaat worden trouwens nav dit artikel gisteren. Zal wel niet zo’n vaart lopen.

1 like

Hebben we wel, maar die zijn gelukkig nog niet met dit soort fratsen gekomen. Zou ik me ook niet helemaal goed bij voelen

3 likes

het is wat de godganse dag gebeurt, ondanks de beroepscode

2 likes

Holy moly! Mijn vriend en ik zijn gewoon vandaag gebeld dat er gewoon een huis in het nieuwbouwproject is vrijgekomen! We hoorde eind april dat we niet tussen de gelukkig zaten. We baalde zo erg. En nu zijn we dus gebeld over dat er een huis vrii is gekomen en wij als eerste kans maken. We moeten nu nog alleen het spannendste doen, namelijk aantonen dat we genoeg moneys hebben. Dus wordt nog spannend of ze er ook mee akkoord gaan. Ik hoop het zo!

De vader van mijn vriend heeft er blijkbaar achteraan gezeten, veel gebeld etc. Ik had geen idee, maar stalken van zo bouwbedrijf loont. 8 juni hebben we het gesprek :grin:

45 likes

Oh wat fijn!!

2 likes

Iemand die een aankoopmakelaar kan aanraden in de omgeving Den haag / Rijswijk/ Voorburg / Leidschendam?

Ik heb je een privé bericht gestuurd (denk ik haha, geen idee hoe dit werkt)

1 like

Hans Scheenstra. Echt een top netwerk heeft hij ook, doet veel extra voor je en altijd bereikbaar. (En je krijgt een super lekkere taart op de dag van de sleutel overdracht van hem)

8 likes

Hoe hebben jullie de keuze voor een aankoopmakelaar gemaakt?

Veel online vergelijken, bedenken wat je belangrijk vindt (ik vond het bv belangrijk dat ze snel konden reageren omdat dat in deze markt gewoon nodig is), en ook gewoon gesprekken aanvragen met ze. Belangrijkste is om echt te luisteren naar je gevoel. Het is ontzettend veel geld dus je mag ook echt wat verwachten. Wij hadden een keuze gemaakt maar deze meneer kwam zijn afspraken gelijk al niet na dus voordat we het officieel maakte zijn we er mee gestopt. Daarna in zee gegaan met iemand anders en dat vonden we wel gewoon prettig. Iemand moet ook een beetje bij je passen zeg maar. Wij hadden een gesprek met iemand die direct begon over bieden zonder voorbehoud en daar ook echt op door ging. Dat wilden wij gewoon echt niet dus vonden die man niet bij ons passen. Daarnaast hebben makelaars gewoon echt verschillende werkwijzes. Die van ons behoede ons echt voor te hoge biedingen ook al wist je dan eigenlijk al dat dat hem niet ging worden soms. Op zo’n moment soms frustrerend maar achteraf wel echt het beste voor ons. Je hebt ook makelaars die zeggen; oke dit moet je bieden en dan heb je hem wss, met het risico dat je wel echt veel meer betaald dan dat hij eigenlijk ‘waard is’. En sommige mensen vinden dat fijner. Bedenk vast wat voor aanpak meer bij jou past en vraag tijdens zo’n gesprek gewoon hoe zij ter werk gaan.

3 likes

Ik heb online een beetje vergeleken, voor zover dat kon, en reviews gelezen. De makelaar die wij hebben gekozen zat in de buurt, was zelf actief in de wijken waar we zochten dus hadden wel het beeld dat ze de markt goed kenden (uiteindelijk totaal ergens anders gekocht haha) en we hadden een heel goed eerste gesprek. Ik vond het belangrijk dat ze luisterden, mee dachten en meteen al aan konden geven of onze wensen realistisch waren. Ik vond het zelf heel fijn Dat deze makelaar altijd mee ging met bezichtigingen en heel transparant was over hun aanpak en prijs. Zou verder echt een NVM makelaar nemen en de overeenkomst goed doorlezen voor je met ze in zee gaat. Ik wilde daarnaast een makelaar die elke stap met ons samen ging doen omdat wij totaal ontzorgd wilden worden omdat we er gewoon allemaal niet zo’n zin en tijd voor hadden.

1 like