Huizen/woningmarkttopic #2

Ik heb mijn aankoopmakelaar doordat hij de makelaar was bij een bezichtiging van een huis waar ik ging kijken. Hij nam toen echt de tijd voor dat huis (sowieso al een unicum in deze tijd…) maar we hebben toen ook best lang staan praten over onze wensen in het algemeen en gecheckt of ze ook aankoop deden en onder welke voorwaarden (vaste prijs, no cure no pay). En toen we ergens wilde bieden weer contact opgenomen.

Ik vond het zelf ook echt top dat ik buiten kantoortijden altijd kon bellen en snel reactie kreeg (en dat dingen ook snel geregeld waren, ik vind dat ook echt belangrijk, dat je niet het gevoel hebt dat jij erachteraan moet maar dat de aankoopmakelaar dat doet). En hij heeft een goed idee van wat er verder verkocht wordt in de buurt en adviseerde op basis van onze wensen en wat er mogelijk was.

2 likes

Wij hadden wel een courtage met percentage van de aankoopprijs maar ruim onder de vraagprijs geboden en wij wilden eerder omhoog dan onze makelaar… dus zegt niet alles!

2 likes

Ik vind het best vervelend dat je in deze markt bijna verplicht bent om een aankoopmakelaar in te schakelen om er tussen te komen.

Wij weten heel goed wat we wel en niet willen en hebben al eens eerder een huis gekocht (ook zonder makelaar). Maar het simpelweg inplannen van een bezichtiging kan al niet eens meer zonder makelaar. Daar word je toch moedeloos van.

Onze aankoopmakelaar werkt met een vast bedrag, wat in staffels omhoog gaat naarmate je meer bezichtigingen doet. Daarnaast een bonusregeling als er onder de vraagprijs aangekocht wordt, dat is dan dacht ik 9% van het bedrag onder de vp. Vind ik een erg transparante en faire werkwijze.

Ligt er denk ik ook aan waar je zoekt, maar krijg je ook het aanbod via makelaars (bijvoorbeeld nieuwsbrief)? Ik had me overal ingeschreven en als ik dan snel reageerde kwam ik er altijd wel doorheen, als het een dag later op funda stond was het eigenlijk altijd te laat.

1 like

Ah dat is een goede tip. Dank! Wij zoeken in Amsterdam dus dat wordt nog wat

1 like

Nog eventjes iets over een aankoopmakelaar. Wij staan inmiddels in contact met één, op basis van ‘no cure no pay’. Maar in het opgestelde contract lees ik wel dat je buiten hen om geen huis mag kopen. Dan ben je hen alsnog de courtage (à €4000) verschuldigd. Waarschijnlijk dom van mij hoor, maar ik dacht dat ‘no cure no pay’ iets vrijer was… Het probleem is vooral dat we hiernaast ook in een heel andere regio rondkijken waar deze aankoopmakelaar ons niet van dienst kan zijn. Ik vind het nogal wat, vastzitten aan die €4000! - tenminste, we gaan toch ooit een huis kopen…

Om een taxatie is het ons trouwens niet te doen, het gaat puur om het onderhandelen in een overbelaste regio.

Zie ik iets over het hoofd?

1 like

Vind het niet heel onlogisch, denk dat je dan het contract moet ontbinden voordat je zonder hen een huis koopt.

Misschien is dit van mij dan weer dom maar als het no cure no pay is, betekend dat toch dat je kan opzeggen zonder te hoeven betalen? Als jij dan ergens anders een huis ziet, dan zeg je het contract op en ga je zelf dat andere huis kopen? Of denk ik nu te makkelijk? Ik vind het ook echt wel wat om voor €4000,- vast te zitten. Wat een geld ook voor een aankoopmakelaar zeg!

1 like

Nou, ik kom net bij de hypotheekadviseur weg en mocht ik een huis willen kopen, zijn er twee mogelijkheden:

• Naar Oost Groningen verhuizen
  • Nieuwe baan

top dit :+1:

14 likes

Oja, contract ontbinden natuurlijk… Was ik even vergeten :woman_facepalming:
Ik ga kijken of ik daar meer info over kan vinden. Ook wel zo handig voor als er in de tussentijd iets heel anders voorvalt.

Ja niet te doen toch. Terwijl ik -vind ik- best aardig verdien, maar goed, dat is ook omdat een deel bonussen zijn of mijn mobiliteitsbudget is wat wordt uitgekeerd. Dat kun je sparen natuurlijk, maar in de tussentijd stijgen de huizenprijzen net zo gezellig mee.

Nouja heb al besloten dat ik voorlopig mijn huis nu wat leefbaarder ga maken, want verhuizen is nu geen optie.

Die taart, wat een goed idee! :grin:

2 likes

Oost Groningen is best leuk.

Nee wat dramatisch. Wij kregen 3 jaar geleden ook de boodschap mee dat we nog net een garagebox zouden kunnen kopen. Toen nog twee jaar flink (meer) gewerkt en gespaard! Wat zijn jouw vooruitzichten?

Zo’n gesprek had ik vorig jaar ook. Toen ben ik maar weer lekker duur gaan huren :joy:

Ja altijd zo flauw dat als je kinderopvang toeslag aanvraagt (of whatever voor soort toeslag) je leasebudget/mobiliteit/bonus ineens wel meetelt maar bij een hypotheek aanvraag niet haha. :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Er zijn hypotheekadviseurs die wel een variabele bonus mee rekenen! Maar dan heb je wel beperkte keuze en bij ons was dat zeker niet de meest gunstige…

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat wij als particulieren zonder aankoopmakelaar echt voor spek en bonen meedoen. Dus hier even een polletje.

Voor de mensen die in het afgelopen halfjaar een huis hebben gekocht:

• Dit is gelukt met een aankoopmakelaar. Ik woon nu op een minder gewilde plek (Achterhoek, Twente, Groningen, kop van Noord-Holland, etc.)
  • Dit is gelukt zonder aankoopmakelaar. Ik woon nu op een minder gewilde plek (Achterhoek, Twente, Groningen, kop van Noord-Holland, etc.)
  • Dit is gelukt met een aankoopmakelaar. Ik woon op een gewilde tot zeer gewilde plek (Een grote stad, Randstadgebied etc.)
  • Dit is gelukt zonder aankoopmakelaar. Ik woon op een gewilde tot zeer gewilde plek (Een grote stad, Randstadgebied etc.)
  • Dit is gelukt met een aankoopmakelaar. Ik woon nu in België.
  • Dit is gelukt zonder aankoopmakelaar. Ik woon nu in België.

0 stemmers

1 like

Aankoopmakelaar was voor ons alleen gunstig om via Move het aanbod een dag eerder te zien en een beeld te krijgen bij recente transactieprijzen. Uiteindelijk hebben we zelf het bod geplaatst (buiten de aankoopmakelaar om) omdat ik niet vertrouwde dat hij alleen ons (klant)belang behartigde :expressionless:

1 like

Zijn er nog minder gewilde plekken? Hier in (een dorp buiten) Groningen hebben we ook ‘gewoon’ 100k over moeten bieden zonder voorbehoud :sob:

2 likes