Huizen/woningmarkttopic #2

Spannend @tessel @JustinBieber!!

Wij hebben ook weer wat op het oog. Laatst postte ik over een oké huis in de stad naast het dorp waar we eigenlijk willen wonen, maar dat bleek niks te zijn (een issue met buren). Alsof het zo moest zijn kwam vlak daarna ineens een woning in ons favoriete dorp te koop. Van buiten niet het meest aantrekkelijke huis, maar wel goed gemoderniseerd, veel ruimte van binnen en een rustige ligging. Wel gelijk flink aan de prijs vergeleken met vergelijkbare huizen, dus we twijfelen enorm over de prijs die we voor het huis over hebben. Eerst maandag maar eens bezichtigen en dan gaan we serieus nadenken over de hoogte van het bod.

3 likes

Klinkt als best wel een fors bedrag. Ter referentie: wij hebben minder dan de helft betaald en dat was een percentage (1 dacht ik) van de aankoopprijs. Onze makelaar deed daarvoor exact hetzelfde wat jij nu beschrijft, ipv rondrijden hebben wij wat Funda linkjes gestuurd. Als zij er uiteindelijk voor gaat zorgen dat je hartje Amsterdam iets onder de vraagprijs kan kopen, of als je opzoek bent naar een huis van +8 ton en t dus ca 1% is kan ik het me ergens voorstellen. Maar klinkt eerlijk gezegd gewoon best wel heel duur…

1 like

Haha ja dat laatste is wel het geval :smiley: met 1% zou in dit geval de aankoopmakelaar de betere optie zijn.

@anon50301661 Is het ook een ‘sjieke’ makelaar ofzo? Of kan je ergens uit opmaken waarom hij zichzelf zo prijst?

2 likes

Haha dan heb ik niks gezegd, wij hebben iig 1% betaald en dan klinkt 8K bij meer dan 8 ton weer wat minder gek.

2 likes

Ligt die 8.000 ook niet aan jullie prijsklasse? Ik weet dat onze aankoopmakelaar ook fors duurder wordt in de hogere prijsklasses. Daarnaast is een ochtend rondrijden en echt wensengericht meedenken iets dat de onze ook niet standaard doet (wel wensen uitvragen en meedenken bij specifieke huizen, maar niet samen bedenken wat je wilt). Vind het (mits dit bedrag no cure no pay is en je hebt contract goed kan ontbinden als die persoonlijke ondersteuning toch mee valt) best meevallen. Tenzij je al perfect weet wat je wilt, dan zou ik wellicht voor een kleiner pakket ergens anders gaan.

3 likes

No shame, lekker toch. Als ik zonder grote zorgen over mijn financiële toekomst in een heel mooi huis zou kunnen wonen, zo ik het ook doen.

2 likes

Zouden jullie bieden zonder voorbehoud van financiering? Ik hoor dit steeds vaker maar het voelt niet ok om te doen. We kunnen het dubbele lenen volgens de bank van wat we gaan bieden maar toch raadde ze het af. Ben alleen bang dat er iemand vlak onder dit die zonder doet en dan dus wint… what to do?

2 likes

Ja ik zit met hetzelfde. Wij doen nu sinds de vorige keer met voorbehoud tot taxatiewaarde x zodat je laat zien dat je overbiedt met wat geld in je zak. Die taxatiewaarde is dan wel echt reëel en hopelijk is dat binnenkort voldoende :crossed_fingers:t2:

2 likes

Ik vind het gewoon gekkenwerk dat mensen zo ver gaan om maar het huis te krijgen, voel me er ergens niet goed bij maar het is wel oprecht mijn droomhuis en ik heb het geld mocht het fout gaan. Maar we hebben het dan wel over 38.000 euro…

2 likes

Oke maar waar zou het dan fout gaan? Want als de taxatie laag uitvalt, zou je dat gat kunnen dichten met je spaargeld? Want je hoeft niet het hele bedrag te lenen natuurlijk.

2 likes

Ja ik zou het gat kunnen dichten, maar dan is wel het spaargeld weg en heb ik geen huis. Vind dat best een bizarre gedachte…

Nee ik bedoel, stel je (over)biedt en zegt 315. De taxatie is 290 en dat kan je dus lenen. Kan je dat gat dichten? Zo ja, dan kan je het huis betalen en hoef je geen boete te betalen (maar heb je wel veel geld betaald alleen om een huis te kopen :joy:)

Maar het gaat erom of we de hypotheek rond krijgen ja of nee. We hebben kopers voor ons appartement en zullen 160.000 overwaarde meenemen. Twijfel om dat te vermelden maar wel onder voorbehoud te doen. Wat getaxeert gaat worden is voor ons met die overwaarde niet heel erg relevant want dat gat is sowieso te dichten…

En is er een reden dat dat bij jullie spannend is? Ondernemer/zzper oid? Of beide een vast contract?

Vriend heeft vast contract ik ben ZZPer met een bar slecht jaar vorig jaar ivm corona. Ik heb 1/5 verdient van normaal. Maar de bank die onze hypotheek gaat verstrekken weet hiervan en hebben mijn inkomen op een bepaald gemiddelde gezet waarmee we ruim 500.000 zouden kunnen lenen. Dit gekd tot 1 juli 2021 daarna moeten ze het weer opnieuw berekenen. We zouden safe moeten zijn maar de bank adviseerde toch dat je het nooit weet wat er tegen kan zitten… maar in principe zou je moeten zeggen dat we safe zitten.

1 like

Ah ja, ik snap het. Wel gaar dat ze een bedrag noemen en een soort zekerheid lijken te bieden maar dan toch ‘je weet maar nooit ‘ eraan toevoegen. En stel de hypotheek leunt op het inkomen van je vriend, kan je ditdroomhuis dan betalen met die overwaarde?

Wel kut om dit zo allemaal te moeten bedenken, je zou willen dat volledige voorbehoud van financiering gewoon zou kunnen voor het geval je onder een bus komt en je vriend toch maar dit huis niet gaat kopen.

Nee op het inkomen van m’n vriend alleen gaan we het niet redden. Ik ben degene die het geld binnenbrengt haha. Anders had ik het wel aangedurft. Ergens durf ik het wel aan en denk ik komt vast goed, maar het gaat ook zo tegen mijn principes in hoe ver mensen gaan. Er is niks meer realistisch aan deze huizenmarkt…

1 like

Wij hebben ook weer een nieuw huis op het oog, helemaal naar onze smaak, alleen… het heeft een tuin op het noorden. Wij zijn allebei echt zonaanbidders, dus dit is zó balen! Iemand ervaring met een tuin op het noorden? Gaan we hier spijt van krijgen?

1 like

Hangt helemaal af van de diepte van de tuin en de bebouwing rondom je huis. Ik heb ooit gekeken bij een huis met tuin op het noorden, en toen had de makelaar een app waarmee hij kon zien tot welke tijd je zon hebt op die plek. Of anders aanbellen bij de buren en vragen tot hoe laat ze zon hebben?
Ik heb het toen niet gedaan omdat er na 13.00 geen zon meer was, voor mij is dat ook heel belangrijk.

Mijn ouders hebben een tuin op het noorden. Hij is diep genoeg zodat je eigenlijk altijd wel ergens zon hebt maar je moet wel wat vaker willen verplaatsen. Helemaal in het voorjaar als de zon nog niet zo hoog staat heb je 's avonds geen zon meer.