Huizen/woningmarkttopic #2

Ouxo zonnegrens googlen! Dan kun je zien hoe het zit met de zon.

Wij hebben een tuin op het noordoosten en volop zon nu. Ja in het vroege voorjaar e late najaar is er geen zin in de achtertuin maar dan zitten we toch weer in de voortuin. Al die mensen die tegen ons zeiden dat we veel spijt zullen krijgen hadden het mis. We hebben genoeg zon.

2 likes

Ons bod is geaccepteerd! We zijn vrijdag gaan kijken en hebben toen een bod gedaan. Uiteindelijk werd het een inschrijving en moesten we voor zaterdag 16:00 ons eindbod doen. Wij hadden wel onder voorbehoud financiering van 250.000, dus niet het gehele bedrag. Onze makelaar raadde dat niet aan, want hij zei dat 95% van de huizen die hij verkocht ziet worden zonder voorbehoud financiering weggaan.
Wij hebben het toch gedaan, omdat het niet goed voelde en mijn vriend nog geen vast contract heeft.
Uiteindelijk hadden we het hoogste bod, maar de mensen daaronder hadden inderdaad geen voorbehoud financiering. De verkoopmakelaar heeft toen nog met onze makelaar gebeld en die heeft gezegd dat het geen probleem gaat zijn bij ons. Dus ze hebben toen toch voor ons gekozen!!
Heel spannend, want we gaan nu verhuizen van de stad naar een dorp en we kennen daar niet veel mensen. We hebben er ontzettend veel zin in, maar er is ook een stem in mijn hoofd die ā€˜NEEEE’ schreeuwt, vooral vanwege alles wat nu geregeld moet worden. De overdracht is namelijk 1 september en we moeten ons eigen huis nog verkopen.
Nouja, het zal wel loslopen, maar er komt dus een periode met flink stress aan :scream:

43 likes

Wij waren op zoek, maar hebben het uiteindelijk opgegeven omdat het voor ons niet te betalen was. Wij verhuizen nu naar een dorp, zie mijn andere bericht.

Wij hebben nu een tuin op het noorden en gaan ook weer naar een huis met tuin op het noorden. Ik vind het heerlijk maar ik zit dan ook nooit in de zon. Onze huidige tuin is 20 meter diep dus daar kun je altijd wel in de zon zitten maar als hij minder diep is dan is dat wel lastig.

Wij hebben bijna een jaar gezocht in Stad en het nieuwbouw-dorp waar ze nu zoveel aan het bouwen zijn. Uiteindelijk toch naar een ander dorp in de buurt gegaan vanwege de absurde prijzen en de ruimte

Beetje laat: maar ik zou hierin de bank volgen. Als zij al aangeven dat je een slag om de arm moet houden, denk ik dat je best een risico neemt als je dat niet doet. Andere optie is misschien een goede onafhankelijke adviseur zoeken die weet of er bij een eventuele nee nog een bank is die passendere voorwaarden heeft.

3 likes

Wij zijn momenteel huizen aan het bekijken en hebben zelfs al een bod gedaan, maar ik ben echt nog nieuw in deze wereld. Wat gebeurt er als je biedt zonder voorbehoud? Wij weten wat we max aan hypotheek kunnen krijgen en dit is genoeg om een huis naar wens te kunnen kopen + ± max 5% overbieden en hebben eigen geld voor kosten kopen en evt overschot bij taxatie. Kan je in dit geval bieden zonder voorbehoud of is dit niet verstandig?

Ik heb wel ooit een hele beboste tuin gehad en ging dan altijd uren zonnen in een parkje op 5 min lopen. Zoiets kan een oplossing zijn, is wel een beetje een gesleep met spullen. Misschien is het het waard voor je droomhuis.

Maar heel eerlijk: heb deze dagen wel heel veel plezier van m’n tuin op het ZW.

Ik denk niet dat wij dat zomaar voor jou kunnen bepalen. Het is zo afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Hoe zit het met jullie werksituatie? Zijn jullie in loondienst, of juist zzp’er? Hebben jullie een vast contract? Daarnaast, je weet wat je aan maximaal aan hypotheek kan krijgen, kijken jullie dan naar huizen van die prijs? Of juist flink eronder? Ruimte om 5% over te bieden lijkt mij nogal weinig namelijk. Ik weet niet in welke regio jullie zoeken, maar in het Noorden is 10% boven de vraagprijs bieden eerder normaal dan een uitzondering (ook bij de omliggende dorpen). Kortom, ik kan niet zo 1, 2, 3 antwoord geven op je vraag, ik denk dat je ook vooral moet doen waar je je veilig bij voelt.

Overigens: als je biedt zonder voorbehoud financiering en je krijgt uiteindelijk de financiering toch niet rond, moet je een boete van 10% van de aankoopprijs betalen. Dat is echt zonde van het geld, dus je moet het echt zeker weten.

3 likes

Als je biedt zonder enige voorbehoud is er een kans dat je 10% van die prijs als boete moet betalen. Komt weinig voor, maar gebeurt wel.

2 likes

Ah dat van die 10% boete wist ik dus al niet. Wij hebben beide een vast contract in loondienst en tot nu toe hebben wij huizen bekeken waarbij wij nog ruimte hadden om ± 5% over te bieden, maar die vraagprijzen waren al aan de hoge kant en huizen in een prijsklasse daaronder is zeker nog mogelijk.

Was me in ieder geval nog niet duidelijk wat nou precies het verschil was tussen wel/niet onder voorbehoud bieden, maar zo’n boete schept al meer duidelijkheid waarom je met voorbehoud zou bieden.

1 like

Je zou ook nog voorbehoud financiering van een bepaald bedrag kunnen doen, en dan voor een bedrag waarvan je zeker weet dat je dat voor elkaar kunt krijgen. Wij hebben dat bij ons bod ook gedaan en dat heeft dus wel een beetje geholpen (zeker omdat onze makelaar daar nog contact over heeft gehad en heeft verzekerd dat het wel goed zou komen).
Succes met de zoektocht!

1 like

Is 5% overbieden voldoende in jullie omgeving? Hier staat gemiddeld 15% voor. Gelderland en tegwnwoordig is het vaak zelfs meer dan dat…

Ik zat me trouwens af te vragen he… in het kader van bieden zonder voorbehoud tot een bepaald bedrag. Stel, hypothetisch, dat je een huis wil kopen dat 400.000 kost. Je bied 440.000, met voorbehoud van financiĆ«n tot 400.000 omdat je 40.000 spaargeld hebt. Wat als je, for some reason, dan alsnog de hypotheek niet rond krijgt? Over welk bedrag betaal je dan de boete? 440.000, toch? Of alleen over die 40.000?

De volledige koopsom inderdaad.

1 like

maar ik ben daarvan in de war, want als je wel het hele bedrag onder voorbehoud bied, dan betaal je toch helemaal geen boete als je de hypotheek niet rond krijgt? dus waarom betaal je dan wel een boete over het gehele bedrag, als je niet het gehele bedrag zonder voorbehoud hebt gedaan? dan kun je net zo goed helemaal niet met voorbehouden bieden?

1 like

Als de bank je een hypotheek van niet meer dan 399.000 wil geven betaal je geen boete. Krijg je die 400.000 gefinancierd maar om wat voor reden dan ook krijg je de 440.00 niet bij elkaar dan betaal je de boete.

Als je je hypotheek niet rondkrijgt, gebeurt er niks. Want je hebt onder voorbehoud van die 4 ton geboden. Je betaalt dan ook geen boete. Het is aantrekkelijk om een lager bedrag onder voorbehoud te bieden, zodat je als verkoper in elk geval ā€œweetā€ dat ze het hypotheekbedrag makkelijker kunnen halen, ze ook kunnen betalen als de taxatie lager uitvalt en dat er voldoende eigen geld is.

Edit:
Als je je hypotheek niet rondkrijgt, moet je dit ook echt aantonen met een afwijzing bij de notaris. Dus stel je krijgt de hypotheek wel rond, maar die 40.000 niet, betaal je gewoon 10% boete over de hele koopsom.

1 like

Nee dan krijg je dus geen boete want dat is het voorbehoud

Maar hoe zou je hiermee de hypotheek niet rondkrijgen dan waardoor je een boete betaald? Want je biedt onder voorbehoud tot 400.000 dus als dat niet lukt dan betaal je niks want voorbehoud? En als je wel 400.000 krijgt is er niks aan de hand want die overige 40.000 eigen geld? Tenzij de taxatie opeens €380.000 ofzo is dus je nog €20.000 tekort komt, ik weet niet hoe het dan zit met je voorbehoud maar in deze markt is geloof ik de taxatie vrijwel nooit lager dan de vraagprijs.