Huizen/woningmarkttopic #2

Even een vraag mbt m’n eigen woning. Hoeveel procent op de vraagprijs wordt er tegenwoordig eigenlijk overgeboden? Ik heb een appartement op de begane grond in de Randstad (7 minuten fietsafstand naar Grote markt/Spui Den Haag), 75 m2, 2 slaapkamers en een patio van 3 bij 2.5 meter, volledig gerenoveerd in 2019. Vraagprijs is al redelijk hoog, iets boven 3ton. Ben benieuwd als de vraagprijs al redelijk hoog is, of er dan nog wel wordt overboden?

Heb nog een vraag mbt makelaars. Heb een kennismakingsgesprek gehad met een makelaarskantoor. Zij gaven aan dat ze de bezichtiging op 3 groepen baseren:
Groep 1: klanten uit hun eigen portefeuille
Groep 2: klanten van overige makelaarskantoren
Groep 3: dan pas de klanten via Funda.

Groep 3 wordt door de makelaar gezien als een minder serieuze groep. De makelaar geeft aan dat deze groep minder voorbereid is en dat t te merken is aan de vragen die ze stellen. Hij zei, jouw appartement is bij wijze van spreken al verkocht als groep 1 en 2 de foto’s zien van jouw appartement.

De makelaar zou mijn belangen moeten behartigen. Maar als de eerste groep ‘klanten’ uit hun eigen portefeuille komt, in hoeverre kan ik de makelaar dan vertrouwen dat ik daadwerkelijk alle biedingen binnen krijg, en dat zij niet selectief zijn in wat zij doorzetten naar mij? Groep 1 zijn immers ook hun eigen klanten die op zoek zijn naar een huis…
Daarbij wil ik ook de kans geven aan groep 3 om te bezichtigen. Hoe aan te pakken?

Zit je nog in de fase dat je makelaars aan het vergelijken bent of ben je er al uit? Gezien je het over een vraagprijs hebt. Ik heb niet eerder van deze werkwijze gehoord en snap je reservering over behartigen belangen. Als je nog geen makelaar hebt gekozen dan loont het sowieso om nog een aantal anderen te benaderen om te vergelijken.

1 like

Ik mocht zelf kiezen of ik de vraagprijs hoger in wou zetten of wat lager en daarbij de gevolgen van. Ik woon in een dorp in gelderland en hier worden appartementen onder de 3 ton gemiddeld zo’n 70.000 overboden. Een makelaar mag nooit of te nimmer zowel aankoop als verkoop doen. Ze mogen hun aankopende klanten erop attenderen dat dit appartement eraan komt maar geen adviserende rol op zich nemen. De meeste makelaars houden zich hier netjes aan omdat als uitkomt dat dit niet netjes is gebeurd hij een slechte naam kan krijgen en daarbij heel veel klanten kan verliezen…

1 like

Volgens mij is het alleen maar heel voordelig voor jou dat ze groep 3 pas als laatste inplannen voor bezichtigingen. Er zijn ZO veel mensen die een huis zoeken en degene die nu nog geen aankoopmakelaar hebben zullen in de meeste gevallen nog aan het orienteren zijn en dus inderdaad minder serieus zijn. Natuurlijk blijft er een groep zijn die nooit een aankoopmakelaar zal nemen, maar zeker in de randstad ken ik eigenlijk niemand zonder aankoopmakelaar. En degene die geen aankoopmakelaar hebben die kijken alleen rond om te bepalen wat ze willen maar zullen nooit een bod doen zonder aankoopmakelaar.

3 likes

Een makelaae mag toch niet optreden namens zowel kopende als verkopende partij? Daar wees onze aankoopmakelaar nog op. Zo klinkt groep 1 in ieder geval. Onze makelaar, zelfde stad, zei dat we rekening moesten houden met minimaal 10% overbieden. Wij zochten wel in andere wijken volgens mij (10-15 minuten fietsen).

2 likes

Denk eerder dat de situatie dan wordt dat ze gewoon niet meer kunnen optreden als aankoopmakelaar voor die mensen. Zo ging het bij ons iig wel, als wij iets wilden bezichtigen wat onze aankoopmakelaar aanbood, moesten we met een andere aankoopmakelaar gaan.

1 like

Ik wil het op zich niet opnemen voor de makelaar (want waarom zou je) maar zei hij/zij echt klanten uit eigen portefeulle of bedoelde ze niet eerder mensen die zich hebben ingeschreven voor een mailinglijst met het aanbod? Dat ze eerst hun eigen lijstje gebruiken en daarna die Move mailinglijst waar meerdere bij zijn aangesloten.

2 likes

Je betaalt de boete omdat je het huis niet overneemt ondanks afspraak daartoe (de koopovereenkomst). De ontbindende voorwaarde is een middel om zonder boete onder de koopovereenkomst uit te kunnen komen als je voldoet aan de voorwaarden die je hebt afgesproken. Dat zou ook de voorwaarde verkoop eigen woning kunnen zijn bijvoorbeeld. De boete is afhankelijk van de koopsom en staat verder los van de inhoud van de ontbindende voorwaarde.

2 likes

Geen antwoord op je vraag maar die 7 minuten fietsen precies vond ik geinig om te lezen haha
Niet 5
Of 10 of circa

3 likes

Hahahaha ja, ben van de details :sunglasses:

1 like

Zou inderdaad ook kunnen, thanks voor je antwoord! Heb in ieder geval nog een afspraak gemaakt met een andere makelaar om te vergelijken.

2 likes

Dat kun je nooit zeker weten. Ik ken uit mijn omgeving een verhaal waarbij inderdaad biedingen zijn verzwegen door de makelaar.

Daarop aanhakend: aankomende donderdag ga ik een super serieus bod uitbrengen op een woning en omdat ik in groep 3 val en niet interessant ben voor de makelaar, doe ik dat bod ook bij de bewoners in de brievenbus (en dat laat ik aan de makelaar weten). Dat zal de makelaar vast niet leuk vinden, maar dan weet ik wel dat mijn bod bekend is bij de verkopers. Het enige wat me dan nog kan gebeuren, is dat de makelaar na het sluiten van de biedingstermijn anderen nog de gelegenheid geeft om daar overheen te gaan. Dat is ook niet netjes, maar het gebeurt en de verkoper wordt daardoor iig niet benadeeld.

7 likes

Onze hypotheek is rond!!
Wij hadden dus geboden zonder financieringsvoorbehoud dus vond het toch wel spannend, ook al leenden we flink onder ons maximum bedrag. Dus ben erg opgelucht nu!

46 likes

Serieus, hoe is diegene erachter gekomen uiteindelijk?

Wat slim bedacht! Dat is idd wel een fijne manier als je in groep 3 valt om op te vallen. Zou ik als verkoper wel heel erg kunnen waarderen! Heel veel succes :crossed_fingers:t2:

Zo leuk! Gefeliciteerd! Als het allemaal meezit mogen mijn vriend en ik volgende week tekenen voor onze nieuwbouwwoning! Wij hadden het ook niet verwacht met alle inschrijvingen, maar er kwam na weken weer een huis vrij!

8 likes

De verkoper is daar niet achtergekomen. De kopers kwamen na de overdracht in gesprek met iemand die ook een bod had uitgebracht op de woning (hoger en niet onder strengere voorwaarden). Ze hebben de andere partijen maar in onwetendheid gelaten.

Bedankt! Het gaat echt om een bijzonder plekje in de wijk (aan de rand en enorm groene omgeving), dus we hopen dat het gaat lukken. We hebben iig op elk punt waarop je een voorbehoud zou kunnen bedingen behoorlijk wat zekerheid, dus we nemen geen enkel voorbehoud op. Daarnaast kunnen we volledig tegemoetkomen aan de wensen voor overdracht en bieden we ruim over de toch al hoge vraagprijs heen. Deze woning zou daarmee echt ver boven de prijs weggaan waarvoor vergelijkbare woningen (op een minder groene en rustige plek) een half jaar geleden weggingen. Ook het percentage waarmee we overbieden ligt hoger dan elke vergelijkbare woning die het afgelopen jaar in dit dorp is overgedragen.

Maar dat zegt natuurlijk nog niks. Deze week nog zag ik twee woningen voor dezelfde of een hogere vraagprijs langskomen die voor mijn idee een stuk meer nadelen hebben (rare indeling, kleiner, tuin op het noorden, toe aan modernisering, maar wel een eigen oprit en officieel een twee-onder-een-kap in plaats van een rijtjeshuis). Ook die woningen gaan als zoete broodjes over de toonbank. Mij niet gezien daar, dus ik zet alles op alles voor de woning die wij hebben bezichtigd.

1 like

Ik zit er momenteel een beetje doorheen. Ik dacht vroeger dat het leuk zou zijn om een eerste huis te kopen, maar ik vind het emotioneel echt heel zwaar. Zó’n groot deel van de laatste weken gaan op aan bezichtigingen, nadenken over alles en vooral teleurstellingen verwerken. Pff…

Enerzijds ben ik mega bang dat de situatie alleen maar verslechterd en dat we echt NU NU NU alles op alles moeten zetten om er nog tussen te komen. En nadat ik dit artikel las zit ik helemaal in de stress.
Ik vind het vooral zooo kut dat iedereen (huizenbezitters) om mij heen de situatie zo lijkt te bagatelliseren. Ja lekker praten vanuit je gouden villa, lul! :frowning: Ik maak me echt zorgen over de toekomst en ook over het feit dat wij (onze generatie) waarschijnlijk niet meer hoeven te rekenen op een (volwaardig) pensioen. En dat als ik niet nú een huis koop, ik misschien wel voor altijd financiële stress ga houden. (Maar zó veel verstand van economie e.d. heb ik niet, dus wellicht kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.)

Anderzijds ben ik er heeeelemaal klaar mee en wil ik eigenlijk gewoon even wachten tot de hele situatie iets rustiger is geworden. (Maar dan schiet ik dus meteen weer in de stress want wtf, nog 4 jaar VVD? Hoe de fuck gaat er dan iets worden aangepakt?)
Geen idee wat ik met deze post wil, denk even wat frustratie van me afschrijven.

9 likes

Ik vind het lastig inschatten want ik ben totaal geen econoom, maar ik vind het artikel ook wel heel erg uitgaan van dat kopen 1. altijd het beste is en 2. altijd overwaarde/winst op moet leveren (terwijl je initieel denk ik koopt omdat je er wilt wonen en niet als investeerder die een huis koopt, op laat knappen en weer verkoopt). Hij spreekt van een kloof maar aan de ene kant van wat hij beschrijft staan dan mensen die de huurbaas worden van de anderen. Terwijl er denk ik nog een hoop tussenzit. En dan is de titel erg suggestief.

Maar goed de situatie is desalniettemin natuurlijk beroerd en stressvol zeker omdat je met zoveel tegelijk aan het zoeken bent dat asociale overbieden en ik hoop dat het je lukt om een huis te vinden waar je graag in wilt wonen :blush:

4 likes

Poe poe. Er is echt een DROOM van een huis online gekomen en we gaan dinsdag kijken, maar om deze te bemachtigen moeten we wel echt diep gaan qua bieden ben ik bang. Wordt een beetje misselijk van het bedrag dus weet nog niet helemaal of we eraan gaan beginnen haha, maar jeetje wat een leuk huis :house:

9 likes

Ik moest de Funda app updaten en nu zijn al mijn bekeken woningen weer oranje 🥲🥲🥲🥲. Nu moet ik alles weer aanklikken voordat ik elke ochtend weer kan zien wat voor nieuwe oranje huisjes er weer bij zijn gekomen

2 likes