Even een vraag mbt m’n eigen woning. Hoeveel procent op de vraagprijs wordt er tegenwoordig eigenlijk overgeboden? Ik heb een appartement op de begane grond in de Randstad (7 minuten fietsafstand naar Grote markt/Spui Den Haag), 75 m2, 2 slaapkamers en een patio van 3 bij 2.5 meter, volledig gerenoveerd in 2019. Vraagprijs is al redelijk hoog, iets boven 3ton. Ben benieuwd als de vraagprijs al redelijk hoog is, of er dan nog wel wordt overboden?
Heb nog een vraag mbt makelaars. Heb een kennismakingsgesprek gehad met een makelaarskantoor. Zij gaven aan dat ze de bezichtiging op 3 groepen baseren:
Groep 1: klanten uit hun eigen portefeuille
Groep 2: klanten van overige makelaarskantoren
Groep 3: dan pas de klanten via Funda.
Groep 3 wordt door de makelaar gezien als een minder serieuze groep. De makelaar geeft aan dat deze groep minder voorbereid is en dat t te merken is aan de vragen die ze stellen. Hij zei, jouw appartement is bij wijze van spreken al verkocht als groep 1 en 2 de foto’s zien van jouw appartement.
De makelaar zou mijn belangen moeten behartigen. Maar als de eerste groep ‘klanten’ uit hun eigen portefeuille komt, in hoeverre kan ik de makelaar dan vertrouwen dat ik daadwerkelijk alle biedingen binnen krijg, en dat zij niet selectief zijn in wat zij doorzetten naar mij? Groep 1 zijn immers ook hun eigen klanten die op zoek zijn naar een huis…
Daarbij wil ik ook de kans geven aan groep 3 om te bezichtigen. Hoe aan te pakken?