Weet niet of ik hiervoor in het goede topic zit of dat het in het in het relatieleedtopic moet:
Mijn vriend en ik hebben dus een huis gekocht en moeten in totaal zo’n 22.000 euro zelf bijleggen (incl. Notaris, hypotheekadviseur, aankoopmakelaar, verschil verkoopprijs-taxatie, etc). Dit doen we 50/50 en dat kunnen we allebei ook prima betalen van ons spaargeld.
Nu is het zo dat mijn vriend veel meer spaargeld heeft dan ik, ongeveer het dubbele. Dat komt voor een groot deel omdat ik al een huurappartement had toen wij een relatie kregen en hij om die reden niet zelf hoefde te huren, dat vond hij zonde. Hij pendelde eigenlijk tussen zijn ouders en mij, en nu tegenwoordig (veel) meer bij mij dan bij zijn ouders. Daarnaast hoeven we nauwelijks meubels te kopen omdat al mijn meubels meegaan naar het nieuwe huis. Ik heb destijds denk ik zo’n 6500 euro betaald aan m’n hele inrichting. Het stoort mij eigenlijk dat mijn vriend niet zelf bedenkt dat dit wat scheef ik. Of zien jullie dit anders? Mijn moeder vindt dat hij in elk geval het bedrag van de meubels extra moet inleggen, omdat ik dat als het ware ook extra inbreng. Ze vindt zelfs dat hij eigenlijk ook meer dan de helft van de 22.000 euro moet betalen, omdat hij dankzij mij veel heeft kunnen sparen. Anders beginnen we nooit ‘gelijk’, en blijft hij altijd veel meer geld hebben dan ik, terwijl we toch straks samen een huis en kind hebben.
Ik twijfel heel erg, snap wat ze bedoelt maar vind het ergens ook heel gierig en kinderachtig om alles nu zo ik geld te gaan uitdrukken. Daarnaast kom ik er ook niet uit of hij, stel dat ie meer gaat inleggen, het volledige bedrag van de meubels of slechts de helft meer zou moeten inleggen. Wat vinden jullie? Hoe zouden jullie dit verdelen/hebben jullie dit verdeeld?