Huizen/woningmarkttopic #2

Wat denken jullie over een (deel) aflossingsvrije hypotheek? Ik ben echt de ultimate hypotheeknoob en mijn vriend kom ineens met een heel plan aanzetten. Het voelt voor mij als heel veel risico? Of valt dat mee? In principe als je 150000 aflossingsvrij hebt, moet je dat praktisch altijd wel kunnen aflossen met de waarde van het huis denk ik (als het nu 500000 waard is), maar toch voelt het alsof ik 60-jarige me in de vingers snij haha. Hoor graag jullie ideeen hierover?

Zou denk je hypotheekadviseur vragen. Die van ons raad dit ons ook aan (we vinden bij onze max hypotheek de maandlast veel te hoog, maar aan onze max staan nog leuke dingen te koop), maar ik voel me er ook totaal niet senang bij omdat je dus over dertig jaar eigenlijk nog ergens x duizend euro vandaan moet halen. Wat als je uitgaat van groei best kan, maar ik sluit verandering van de markt op de zeer lange termijn niet uit (+ om dan af te lossen moet je het huis verkopen en dus ook weer iets nieuws). Vind het financieel ook helemaal niet zo gunstig omdat je wel rente over het bedrag betaalt (ik denk dan: dan wil ik liever ook de aflossing erbij, want dan wordt het tenminste minder). Maar ik laat me graag overtuigen.

4 likes

Aflossingsvrij betekent natuurlijk niet dat je ook niet kunt aflossen! Maar ik vind het er heel erg van af hangen hoe veel % van de waarde van je huis je aflossingsvrij leent. Je mag natuurlijk 50% van je hypotheek doen maar als je ook nog overwaarde meeneemt bijvoorbeeld dan is het een kleiner onderdeel van je woningwaarde. Heb je het al eens met een hypotheekadviseur besproken?

1 like

We hebben gisteren onze financieel adviseur even gevraagd, en die zei dat het kon, maar meer nog niet haha. We hebben een afspraak staan om het in detail te bespreken/bekijken, dus dat volgt nog. Maar weet gewoon niet zo goed wat ik er zelf nou van vind… beetje met dezelfde redenen als @Shaaar. Je zit dan over 30 jaar ineens wel met een smak restschuld. Leuk dat je dan nu lagere maandlasten hebt, maar dan zit je dan (mogelijk) in de shit.

2 likes

Je kan ook iedere dag een mail krijgen met de nieuwe woningen op Funda, dan hoef je niet zelf te zoeken!

@the.rebel.club
Om je aflossingsvrije deel straks af te lossen hoef je je woning zeker niet te verkopen. Er van uitgaande dat je aflossingsvrije deel niet hoger is dan een bepaalde woningwaarde kun je tegen die tijd gewoon weer een nieuwe hypotheek afsluiten voor het aflossingsvrije deel. Met een deel aflossingsvrij is echt niks mis, zolang je maar niet boven een bepaalde waarde uit komt. Ik zou zelf sowieso niet meer dan 1/3 aflossingsvrij doen, dan zit je altijd goed.

4 likes

En dat is dan ook een box 3 lening, dus geen rente aftrek op het aflossingsvrije deel (dat bestaat alleen nog voor mensen die overgangsrecht hebben) en dit drukt ook op je maximale hypotheekbedrag want box 3 leningen tellen zwaarder mee.

Of ze na 30 jaar ineens komen vragen naar dat aflossingsvrije deel is ook nog niet echt bekend. Die situaties hebben zich (vrijwel?) niet voorgedaan omdat we pas relatief kort de keuze voor box 1 aflossingsvrij voor nieuwe hypotheken niet meer kennen. Heb wel eens voorwaarden gelezen (hypotrust) waarin letterlijk stond dat aflossingsvrij in een smak opeisbaar was na 30 jaar. Maar dat weet je adviseur waarschijnlijk ook wel.

2 likes

Kan heel snel, bij mij was het de volgende dag al, maar ik heb ook van iemand gehoord dat het 3 dagen was.

1 like

Wij hebben dit op aanraden van de hypotheekadviseur, over 90.000€ ofzo. Als we dan straks met dit bedrag als restschuld blijven, kan je daar een nieuwe hypotheek over afsluiten en kost dat je maar 140€ per maand ofzo :slight_smile: voor ons het waard zodat we nu meer van ons geld kunnen genieten.

1 like

Je zet het niet in een keer voor 30 jaar vast he, je mag een deel/het hele bedrag op een gegeven moment omzetten in een hypotheek met maandelijkse aflossing.

Wij zijn van plan sowieso een per jaar met bijv. 13e maand of vakantiegeld een extra aflossing te doen. Dat deel zou bijv. aflossingsvrij kunnen.

1 like

Jaaa I know, maar vind het fijner op de kaart te kijken haha. Lekker overzichtelijk. Maargoed heb gisteravond even een halfuurtje alles aangeklikt en m’n orde zit er weer in :grimacing:.

2 likes

Zou het even navragen bij de notaris, meestal de dag erna behalve als het huis op vrijdag passeert dan gaat er een weekend overheen.

2 likes

Bij mij zeiden ze 2-3 dagen na overdracht, maar het stond er dezelfde dag al op!

1 like

Dit was dus echt een droomhuis en nu ben ik helemaal gespannen omdat onze halve stad dit een droomhuis lijkt te vinden en we dus 95% kan hebben om dik mis te grijpen. Fuck deze shit, heb gewoon buikpijn.

3 likes

Heb je al bezichtigd? En wanneer moet je een bod uitbrengen (ervan uitgaande dat het op inschrijving is)? Ik ga iig voor je duimen!

Wij hebben vanmiddag ons bod uitgebracht op de woning die we afgelopen maandag hebben bezichtigd. Ik denk (en vooral hoop) morgen al wat te horen. Er zit zeker een kans in dat wij het worden.

2 likes

Ja vandaag gekeken, maandag wss een inschrijving. Maar de vraag is of de taxatiewaarde en bod een beetje overeenkomen. Zo’n eventueel gat zouden we met een familielening eventueel wel kunnen dichten. Leuk is het niet.

2 likes

Ga voor je duimen!

Wij hebben vandaag ons droomhuis bezichtigd. De aankoopmakelaar was zelf volgens mij een beetje verliefd geworden. Het staat in de leukste wijk van het dorp en echt in topstaat. Je kan er letterlijk zo in. Dit gaat echt onwijs overbieden worden en we moeten nog een week wachten tot de biedingen sluiten. Ik vraag me echt af hoe ik deze week ga overleven…

3 likes

@tessel dat zou minder zijn inderdaad. Maar als ik je zo hoor is het huis het eventueel wel waard om dat risico te lopen. Ik vraag me ook af of een taxatie van ā€œonsā€ huis ook maar enigszins in de richting van ons bod komt. En dat voelt ook heel vervelend ook al weten we dat we een eventueel verschil kunnen dichten met eigen geld.

@JustinBieber klinkt heel goed! Wel lastig om te bepalen wat je dan moet gaan overbieden om het huis ook echt te krijgen.

1 like

We hebben de aankoopmakelaar gezegd wat hij denkt dat volgen wij. All in zijn we bereid te gaan er is gelukkig veel ruimte in wat we kunnen lenen met wat het huis zal gaan kosten en overwaarde van ons huidige huis. Hij gaat het bespreken met de andere collega’s en wat wij erbij voelen en daarin ene middenweg zoeken.

3 likes

Pfoe spannend. En herkenbaar ook… dat je eigenlijk meer moet uitgeven dan je eigenlijk idealiter zou willen. Verder gewoon puur nieuwsgierig: wat maakt dat dit jullie droomhuis is? Vind ik altijd leuk om te horen, hoe iedereen weer iets anders perfect vind :smiling_face_with_three_hearts:

1 like