Huizen/woningmarkttopic #2

Lastige situatie wel. Ik begrijp dat je het lastig vindt dat hij dan niks heeft bijgedragen. Ik zal dat dan idd ook in een samenlevingscontract zetten. Mijn vriend en ik zijn ook beide 50% eigenaar van ons huis. Alleen hij heeft een bepaald bedrag in het huis gestopt en ik niet, dus staat er in het samenlevingscontract dat als we uit elkaar zouden gaan, hij eerst dat bedrag krijgt en het dan pas verdeeld gaat worden. Vind ik ook logisch. Daar in tegen heb ik 90% van de inboedel ingebracht, maar heb ik dat niet laten vastleggen omdat hij maandelijks het dubbele aan inkomen heeft en dat ook op één hoop komt. Eerst vond ik dat heeel moeilijk (voelde me schuldig) maar wij proberen het nu echt te zien als ‘ons geld’ en niet meer als jouw en mijn geld (al hebben we ook nog wel onze eigen rekeningen maar alles komt binnen op de gezamelijke en we kunnen beide evenveel uitgeven). Bij ons heeft het gewoon echt heel erg geholpen om er open over te praten. Het is zo zonde als geld voor irritaties of problemen gaat zorgen. En mocht je er nu dus niet uitkomen; laat vastleggen wat voor bedrag (bv de waarde van de spullen) of goederen jij hebt ingebracht dus waar je bij eventuele uit elkaar gaan meer aanspraak op hebt.

2 likes

Dank iedereen voor de reacties! Ik ga het idd met hem bespreken, ben ook benieuwd wat hij zelf een eerlijke verdeling vindt. Ik denk dat ik het fair zou vinden als hij meer inlegt dan ik, zolang we dat laten vastleggen in het samenlevingscontract. En ook idd het bedrag wat ik aan meubels heb ingelegd, zodat dat als we ooit uit elkaar gaan eerlijk verdeeld wordt. Ik zal nog wel even terugkoppelen wat we gaan doen!

Ik betaal mijn eigen huur en gwl en boodschappen, hij betaalt af en toe wel boodschappen maar dan alleen als hij er ook van mee eet zeg maar. Hij heeft overigens ooit wel aangeboden mee te willen betalen aan mijn huur allen heb ik dat toen afgeslagen. Hij was toen nog niet zoveel bij mij als tegenwoordig. Wel betaalt hij straks 2 maanden de helft van mijn huur en gwl als we overlap hebben met hypotheek en huur vanwege de verbouwing, anders wordt het voor mij echt teveel.
Wel hebben we de stilzwijgende regel dat hij uit eten enzo wat vaker betaal(de) dan ik, voordat we de gezamenlijke rekening hadden. Sindsdien (paar maanden) doen we alles daarvan dus is er geen sprake meer van dat hij meer etentjes betaalt eigenlijk.

1 like

Ik kom hier ook meepraten! Mijn man en ik hebben een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen en zijn mega blij. Nu komen we in de malle molen van het regelen van hypotheek en nadenken over meerwerk en zo. Hypotheek komt alleen op mijn salaris, dus ben dan zo bang dat we het toch niet redden (man heeft op papier weinig inkomen gehad afgelopen jaren vanwege eigen bedrijf). Ergens komende 2 maanden krijgen we uitsluitsel!

5 likes

Is het echt alleen de toekomstige situatie of vind je het ergens (met terugwerkende kracht) ook onprettig dat hij zo goed als bij je inwoonde en geen huur hoefde te betalen (dus ook daardoor meer heeft kunnen sparen)?

3 likes

Nee dat niet zozeer hoor, hij heeft ook weleens voorgesteld wel mee te betalen aan mn huur maar dat hoefde toen van mij niet. Tis meer dat ik nu wat irritatie/teleurstelling bij mezelf merk omdat hij er nu zo klakkeloos vanuit gaat dat we alles 50/50 doen. Dat voelt niet helemaal eerlijk.

Even mijn 2 cents, wij twijfelden bij ieder huis, ieder huis had wel iets wat me niet aan stond. Tot het laatste huis, die was echt perfect qua gevoel. Ook dit huis heeft wat dingen die gedaan moeten worden, zoals andere deurtjes voor de keukenkastjes en andere kleinere dingen, maar dit huis gaf me op een of andere manier een heel fijn gevoel. Dus ja, de spark of joy bestaat wel.

Bij twijfel zou ik het sowieso niet doen, het is waarschijnlijk toch wel de bedoeling dat je er een flink aantal jaren gelukkig gaat wonen.

2 likes

Wij willen toch een bod gaan doen op het huis waar we hebben gekeken (ook al is de tuin op noord-oosten, de tuin is wel enorm, dus hopelijk toch voldoende zon). Alleen, de voorkeur van verkopers is pas overdracht in juni 2022! Ik vind dat wel heel lang wachten! De makelaar zei wel ‘dat het niet in beton gegoten was’, maar ik ben toch bang dat we geen kans maken als we als voorwaarde een eerdere overdracht doen
 Wat zouden jullie doen?

Is dan vaak ivm nieuwbouw. Bij ons in de straat hadden van de 8 woningen 6 hun huis te koop gezet met een soort “op afroep”. Dus die kopers waren dan akkoord met wachten tot het nieuwe huis werd opgeleverd
 en dat duurt dan makkelijk een jaar. Nummer 7 had direct verkocht en ging een jaar huren en nummer 8 waren wij, en wij hebben de laatste 2mnd in een vakantie chaletje gezeten :crazy_face:

Omg dit herinner ik me nog, wat heftig was dat!

Raadde hij aan om niet een ander voorstel te doen of juist om niet mee te gaan met hun ‘eis’? Ik vind t wel lastig, want wil dit huis wel heel graag, maar niet zo lang wachten
 (en dan ga ik weer denken, maar wil ik het dan wel graag genoeg? Pff mindfuck)

Ssst niet over beginnen :see_no_evil::cold_face:

1 like

Ik twijfel nu ook super erg
 De sfeer en afstand tot het centrum zijn geweldig, maar het is echt een kleine woning. Ik moet bijna al mijn meubels ervoor wegdoen. Ben best gehecht aan sommige (erfstukken) :slightly_frowning_face:. Maarja misschien ga ik deze sfeer/locatie nooit meer vinden!

(Oja ook goed mogelijk dat we niet eens reële kanshebbers zijn haha. We dachten dat het overbieden in dit plaatsje wel mee zou vallen, maar helaas!)

1 like

Oh ik zou echt proberen ongeacht het huis geen erfstukken weg te doen!
Is er een mogelijkheid om het huis ooit te vergroten?

Het huis waar ik over twijfel ligt naast een natuurgebied, iets wat ik heel graag wil. Maar daardoor wandelen langs alle kanten van de tuin veel mensen met honden. Ik denk dat mijn hond daar heel onrustig van wordt. En het huis is in slechte staat (wel goedkoop).
Maar ik ben dus ook bang om nooit meer een betaalbaar huis naast een natuurgebied te vinden.

1 like

Wij hebben in januari voor een huis getekend (maart hypotheek rond) voor een huis waarvan we eind december pas de sleutels krijgen. Hier was het ook een harde eis van de verkopers. Wij waren meteen zo verliefd op het huis dat we dat er wel voor over hebben. Daarnaast waren we het bezichtigen en de afwijzingen enzo helemaal zat. We wonen voor nu nog prima dus dat is voor ons ook geen probleem.

We hebben de afgelopen tijd gebruikt om nog wat te sparen, alle meubelzaken te bezoeken en rustig te bedenken wat we willen qua inrichting enz. Nu is er voor ons vooral een groot gevoel van rust. We moeten wel een jaar wachten, maar het is wel allemaal geregeld en we hebben straks een mooi huis waar we echt verliefd op zijn, en we hebben alles in alle rust kunnen voorbereiden.
Als deze kans niet op ons pad was gekomen, waren wij er waarschijnlijk ook niet meer tussen gekomen, met de stijgende prijzen en dat dat voor ons niet haalbaar is.

De lange hypotheekofferte is wel een dingetje waar je op moet letten, maar wij hebben de hypotheek nu bij rabo met een offerte termijn van 12 maanden en betalen hier niets extras voor.

4 likes

Ja wel met de plusvoorwaarden idd, maar daar waren wij ook zonder deze offerte termijn al op uitgekomen. We hebben het nu gecombineerd 20 en 30 jaar vaststaan tegen 1,51 en 1,21 procent.
We waren eerst bij twee andere banken aan het kijken en daar moesten we 0,20% en 0,25% van de koopsom per maand ‘boete’ betalen voor het overschrijden van de offertetermijn na 4 en 6 maanden. Vandaar dat het voor ons niet tot hogere kosten heeft geleid.

Ah grrr ik had me zo voorgenomen om me niet teveel verheugen op het huis waar we dinsdag gaan kijken, om opnieuw te grote teleurstelling te voorkomen als we de hoogste bieders weer niet zijn
 Maar nu heb ik t alweer helemaal ingericht in floorplanner natuurlijk, oeps :grimacing::grimacing:

5 likes

Hahaha jaaa :joy::ok_hand:t3:

2 likes

Ja allemaal please ook manifesteren voor mij morgen :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

(ik heb ook dit hele huis al verbouwd en ingericht :joy: incl enorme tuin)

8 likes

Idioot eigenlijk hĂš haha. De tuin heeft bij mij ook al de bbq op de juiste plek staan :joy: Ik duim voor jullie!! Hebben jullie een klap kunnen geven op een bedrag? Of laten jullie het afhangen van wat jullie makelaar evt kan lospeuteren aan hoogste bod? :crossed_fingers:t3:

3 likes