Huizen/woningmarkttopic #2

Jep, dit was bij ons de reden, zeiden ze. Wij moesten onze afschriften ook opsturen.

Edit; wat best ironisch is, gezien ik nog student ben dus mijn collegegeld er gewoon af wordt geschreven maar duo dus nog niet (gelukkig leende ik toen niet meer), en mijn vriend nog geen 2 jaar afgestudeerd was, dus als hij een studieschuld zou hebben, dat nog niet zichtbaar was op zijn afschriften.

2 likes

Je kunt die betaling toch ook stopzetten? Niet als aanrader maar bedoel meer: mensen vinden altijd wel een manier.

Geen idee of dat zomaar kan… maar dit werd aangegeven als reden plus het kunnen checken van je inkomensverklaring omdat je daar makkelijk mee kan sjoemelen(??)…

Ooh dat zou kunnen, geen idee. Maar voor ons was dat niet nodig. Kreeg alleen te horen dat het ivm die studieschuld was, die afschriften en omdat het verder niet relevant was voor ons hebben wij daar verder niks mee gedaan. Ook was er nog iets met witwassen, maar het kan ook zijn dat dat iets anders was. Zoveel moeten invullen en aanleveren (geen ZZP’er)

Dat van die afschriften is raar. Volgens mij mogen ze dat alleen met het doel om te zien dat inkomen wordt bijgeschreven en een check van je NAW gegevens. Voor zover ik weet mogen ze naar niks anders kijken en mag je dat dus allemaal zwart maken zodat het onzichtbaar is. Wij mochten ook absoluut never nooit op rekeningen kijken van onze hypotheekaanvragers, dat was echt een no no.

4 likes

Dit werd zojuist weer even bevestigd. Na lang wikken en wegen zijn we tot de conclusie gekomen toch ook maar een aankoopmakelaar in de hand te moeten nemen. We hebben hier vorige week met een makelaar over gebeld. Het zou gaan om een percentage van 1%. Nou helemaal kut maar moet dan maar.
Krijgen we zojuist het contract doorgestuurd, staat daar 1.25% in??? Dat is nog eens €1000!!! :cry:
Ik kan echt wel janken.

Is die 0.25 dan niet inclusief BTW? Lelijk dat ze daar dan bij het noemen van 1% niks over hebben gezegd in dat geval.

Wow wat een geld! Ik betaal een vast bedrag van 1000ā˜ŗļø

Hmm zou kunnen? Maar we hebben deze makelaar ook via via aangeraden gekregen en die zeiden daar ook niets over. Ook alleen maar die 1%, en zij hebben ook pas net een huis via hem gekocht. Ze wonen er nog niet eens.

1 like

Kun je niet iets van zeggen? Van hey er was toch een afspraak van 1%?

2 likes

Ja dat gaan we proberen. Ik hoop dat hij gewoon hoog inzet maar het ook voor 1% doet.

1 like

Zou inderdaad even navragen waar het verschil nou is ontstaan. Als 1% is toegezegd en het is opeens hoger is het echt je goed recht niet met ze in zee te gaan. Heb net even gecheckt, bij ons was het 1% koopsom + 21% BTW over dat bedrag.

1 like

Vind je het niet fijner om een aankoopmakelaar te vinden die een vast bedrag hanteert? Blijf dit raar vinden namelijk want nu ontstaat er een belangen conflict. Jij wil een zo goedkoop mogelijk huis, maar hij krijgt een percentage van het aankoopbedrag dus is gebaat bij een hogere prijs… :thinking:

10 likes

Nou, ja op zich wel. Het probleem is echter dat we zoeken in een plaats waar we weinig tot geen contacten hebben en ik wil graag een positieve recensie uit eerste hand voor ik met een makelaar in zee ga. (Zoals uit voorgaande posts al blijkt, ik vertrouw deze mensen voor geen meter en ik haat ze allemaal.) En over deze man hadden we goede verhalen gehoord maar ik voel het zelf tot nu toe niet zo heel erg.

Goed, long shot waarschijnlijk maar weet iemand van jullie een goede aankoopmakelaar in Haarlem?

1 like

Een vast bedrag is in mijn optiek ook niet belangenloos. Bij een vast bedrag heeft een aankoopmakelaar het belang om jou zo snel mogelijk (met zo min mogelijk werk) aan een woning te helpen. Een hoger bod betekent meer kans om de woning te krijgen, dus ook bij een vast bedrag is een aankoopmakelaar erbij gebaat dat jij hoog biedt.

3 likes

Bizar! Wij hadden niets te verbergen en waren verplicht de rekeningafschriften te versturen. Gezien we het toch wel veel privacy vonden, hadden we de namen zwart gemarkeerd. Dat werd toen geweigerd, want ze moesten echt alles transparant in kunnen zien :sweat_smile: Achteraf waren ze wellicht bang dat we een studieschuld bij DUO verborgen hielden, maar dat was niet het geval.

Vandaag eerste papieren ondertekend voor het nieuwbouwhuis! Kan nog steeds niet geloven! Opeens zo snel gegaan. We moeten voor september al een keuken hebben uitgezocht en midden september de badkamer. Had het echt niet meer verwacht dat het allemaal zou lukken. Zo blij, maar ook zo moe haha. Wat veel keuzes moet je maken en wat een informatie! Wel echt heel leuk. Nu lekker pinterest boards maken :grin::grin:

14 likes

Vandaag ons eerste bod op een huis ooit gedaan! We hebben 55.000 boven de vraagprijs geboden, maar zijn het alsnog niet geworden, omdat het huis voor 150.000 boven de vraagprijs is verkocht! Dit is in een stad in het oosten van het land. Absurd!

4 likes

:confused: zieke markt gatver joh

2 likes

Interesse omdat ik ook in het oosten van het land kijk, ging dit om een starterswoning of niet eens?