Huizen/woningmarkttopic #2

Wel goed nieuws voor jouw overwaarde. Maar ja het is echt bizar he? En de prijs stijgt ook nog steeds, waar ik keek (inmiddels gekocht maar kijk toch nog op funda) lijken de prijzen ten opzichte van een half jaar geleden 20.000 duurder ofzo.

1 like

Als jullie bijv. 50.000 euro overbieden op de vraagprijs, hebben jullie dan ook echt 50.000 euro aan spaargeld? Of gaan jullie ervan uit dat de taxateur hoger taxeert dan de vraagprijs?

Bij een collega van mij heeft dit dus slecht uitgepakt. Het huis is lager getaxeerd en ze hebben de overbieding niet als spaargeld. hij woont nu weer bij zijn ouders tot het moment van overdracht om geld te besparen.

Wij hebben het overboden bedrag niet cash, wel mogelijkheid tot familielening. Is hier eerder ook wel eens besproken. Je (en de aankoopmakelaar) moeten kritisch kijken naar de prijzen waar andere woningen recent voor weggegaan zijn. Dat is vaak al hoger dan de vraagprijs.

2 likes

Wij gaan de overbieding betalen uit de overwaarde van ons huidige huis.

2 likes

Wij ook overwaarde huis! En hebben evt ook extra spaargeld.

1 like

Wij hadden het niet uit spaargeld. Hebben wat meer dan 50.000 overboden, maar hebben gegeken naar waar de huizen in dezelfde straat voor gingen. Ons huis was gewoon heel laag op de markt gezet dus we hebben het risico genomen dat de taxateur gewoon vooral kijkt naar de verkoopprijzen van de rest van de straat. Is ook goedgekomen, taxatie lag er flink boven.

3 likes

20k is een nog understatement. Er zit in sommige wijken inmiddels makkelijk 60.000 euro meer op een huis sinds eind vorig jaar. De brug over bij mijn huis wordt een grote nieuwbouwwijk gebouwd en zij verhogen elke fase de prijzen. Sinds oktober 2020 is de prijs voor hetzelfde type huis 110.000 gestegen. Denk steeds: waar houdt het op.

4 likes

Wij moeten het voor een groot deel van de taxatie hebben, maar de makelaar heeft altijd best een goed beeld van wat mogelijk is qua taxatie en neemt daar een voorzichtig standpunt in in. In de regio waar ik woon hoor je veel dat je best gemakkelijk de vraagprijs getaxeerd krijgt, ook als dat meer dan 50.000 euro boven de vraagprijs ligt. Sommige huizen staan ook bewust laag in de markt om een hype te creëren. Daarbij heb ik wel eens gezien dat de taxatiewaarde 100.000 boven de vraagprijs lag.

Omdat wij deze strategie kozen hebben we trouwens ook vaak gehad dat we niet meer konden bieden, al zouden we het er zelf wel voor over hebben gehad en daardoor zijn we het ook best vaak niet geworden.

Bieden met spaargeld of overwaarde heeft overigens wel het voordeel dat he dat deel zonder voobehoud kunt bieden.

*Ik weet trouwens niet of dit gebruikelijk is maar onze makelaar regelt dat de taxatie nog binnen de bedenktijd wordt gedaan.

2 likes

Wij hadden ook het spaargeld. Taxatiewaarde lag uiteindelijk hoger dan de vraagprijs, maar nog wel een stuk onder ons bod.

Dit dacht ik tot een paar dagen geleden ook :disappointed_relieved:

1 like

Yes wat goed!! Gefeliciteerd :heart_eyes: mensen al dat gemanifesteer hier lijkt z’n vruchten af te werpen

5 likes

Dat zou niet zomaar kunnen als het goed is. Je moet een gevalideerde taxatie hebben en je kunt niet zomaar meerdere gevalideerde taxaties van 1 pand maken met flinke verschillen in waarde in een kort tijdsbestek. Althans, dat zou het validatiesysteem tegen moeten houden. Zo was het 3 jaar geleden in elk geval, toen is het fiks strikter geworden.

2 likes

Wij hadden 35k boven de vraagprijs geboden. En ons huis is precies op ons bod getaxeerd.

1 like

Super!! Gefeliciteerd :partying_face:

2 likes

Ons huis is onlangs lager getaxeerd dan de verkoopprijs en de taxateur belde ons nog om ons de mogelijkheid te geven een andere taxateur te zoeken. Zouden hem dan wel moeten betalen natuurlijk maar dan zou hij het rapport gewoon niet ‘insturen’ ofzo? Hij gaf wel aan dat hij dacht dat het niet zo kansrijk was omdat de meeste makelaars dezelfde modellen etc gebruiken, maar het kan dus blijkbaar wel? Wij hebben het niet gedaan overigens.

Jaaaa gefeliciteerd joh! :partying_face:

1 like

Wij hopen op een hogere taxatiewaarde en hebben daar wel “rekening” mee gehouden in bijv eigen geld wat we daardoor over houden om te klussen. Maar hebben t wel zo uitgedacht dat mocht het lager getaxeerd worden dat we dan met al ons eigen geld alsnog uit zouden komen (maar dan wonen we in een ongeklust klushuis haha)

2 likes

Wat fijn! Gefeliciteerd! :grin:

1 like

Wij zoeken in Gld en hebben nog nooit een bieding meegemaakt waar een bod van minder dan 110 bovenop de vraagprijs heeft gewonnen :worried: (en we kijken tussen de 3-4 ton)

Ja het is hier echt gekkenhuis!