Huizen/woningmarkttopic #2

Het is idd echt een farce; onze huidige woning stond heel laag ingezet om flink overboden te worden, maar wij hebben het uiteindelijk gekocht voor toch een relatief “lage” prijs.

Zei de taxateur. Ooh ik taxeer de woningen hier gemiddeld op 320, maar dan zal ik deze wat lager taxeren want dat bespaart jullie weer belasting? Dus het is getaxeerd op 305, zodat er nog ruimte voor bouwdepot ipv dat uit eigen zak te betalen en konden we met het spaargeld versneld aflossen. Prima voor ons, maar wij stonden daar zo :thumbsup:

1 like

Zo bizar hoe het verschilt! Wij hebben een half jaar geleden in gld gekocht en niet hoeven overbieden. Op ons eigen huis was het winnende bod 30k hoger dan de vraagprijs maar ons huis was scherp in de markt gezet. Ik woon trouwens in een deel wat steeds populairder lijkt te worden onder mensen uit de randstad maar extreem overbieden valt gelukkig nog mee.

Wij zochten ook in GLD tussen de 3 en 3,5. Maar hebben vrij makkelijk een huis kunnen kopen met 10k overbieden, volgens mij hebben we daar echt veel mazzel mee gehad als ik dit hoor. Twee maanden geleden gekocht trouwens, weet niet hoe lang jullie al zoeken.

Wel langer dan dat. Ligt vast ook aan de regio. Misschien hebben wij ook gewoon pech, lees hier zoveel verhalen van maar 30.000 overbieden

Je kunt ook net pech hebben natuurlijk. Soms zoeken mensen al heel lang in dezelfde regio/wijk en dan zijn ze het zat en besluiten ze in 1 klap mega over te bieden. Wij zochten in onze stad heel lang in een wijk die heel populair was bij voormalig-Amsterdammers. Die gingen dan met hun overwaarde uit Amsterdam mega veel overbieden op (in mijn ogen) hele normale huizen. Toen we in een andere wijk gingen zoeken werd het voor ons wel beter.
(Dit was niet echt een antwoord op jou sorry.)

Waar ik woon in gld is overbieden van 60-70k de norm.

Ik denk dat het inderdaad dat het uitmaakt waar je woont in gld. Onze stad wordt ook overspoeld door mensen uit Utrecht en Amsterdam.

Dit speelt idd denk ik heel erg. Herken het zelf ook wel echt. Zooo klaar mee elke keer net te weinig te bieden dat je soms gewoon denkt “fuck it”. Helpt natuurlijk totaal niet mee aan de hele markt, maar het is ook haast een Prisoners Dilemma.

3 likes

Wij zijn hierdoor uit eindelijk in een lager budget gaan zoeken zodat we die ruimte hadden. Heel suf/stom want je help dan mee aan die verziekte markt (zelfde als dat we met een makelaar hebben gezocht, vind ik eigenlijk ook stom hoe dat nu gaat). Maar ja, wil je een huis of wil je principes… 🥲

2 likes

Ja stom hé, herkenbaar. Ook niet leuk voor de mensen die juist in die lagere prijsklasse willen kopen en níet kunnen overbieden. Het probleem verschuift zich gewoon… mja idd, keuze huis/principes is na verloop van tijd wel makkelijk gemaakt

2 likes

Daar ben ik dus een beetje bang voor. Dat het er mooi uit ziet en vervolgens toch bijna onleefbaar is door hitte en geluidsoverlast…

Ja wij zoeken niet eens in een klein gebied. 20 km rondom de stad waar we nu wonen.
Voelt ook wel erg intensief nu om elke keer weer een nieuwe plek te bekijken en je voor te stellen van willen we hier wonen, ook als je best een flink bod doet dan is het toch echt spannend en dan zijn we vaak meerdere keren bij t huis wezen kijken (in de buurt dan hè, bezichtiging is natuurlijk maar 1 keer)

Het droomhuis dat we nu hadden gezien ligt wel echt aan een heel drukke weg dus Miss dat het toch niet helemaal perfect is… maar ik wil zo graag :disappointed_relieved:

1 like

Fijn dat er hier toch een aantal gelukt is om een huis te kopen, gefeliciteerd! Dat geeft wel wat moed.
Wij kijken momenteel in een grote regio (buiten de randstad) en zitten niet echt aan een bepaalde plek vast, maar op dit moment verschijnt er barweinig in het segment waar wij zoeken. Hopelijk duurt dat niet de hele zomer.

Ben ook benieuwd wat het begin van het einde van de Corona crisis doet met de woningmarkt. Kan me voorstellen dat mensen uit grote steden die verder weg kijken toch nu merken dat met mooi weer en terrassen men toch liever in de stad blijft wonen. Ook als de baas straks gaat verwachten dat je vaker op kantoor moet komen.

2 likes

Ik heb een bod gedaan op een huis, deadline was vandaag om 13:00 en zie nu op funda dat het onder bod is. Maar ik raak hier enorm gestrest van. Merk dat ik er op bepaalde momenten en buikpijn van krijg.

2 likes

Wij hebben ook weer een bod gedaan. Moest voor 4 uur. Dus ik ging er vanuit dat we vandaag wel iets zouden horen. Maar nee zei de makelaar, morgen gingen ze het rustig bekijken en dan wel eens laten horen of het wel of niet wat was geworden. Aaahh nog langer in spanning :disappointed: Maar door die houding denk ik niet dat wij het geworden zijn…

Ja, dat is ook mijn ervaring met inschrijvingen die sluiten om 16 uur. Kom op, je weet toch wat je wil? Hoe moeilijk is het om zo’n bod te kiezen?

2 likes

Voor de mensen die het afgelopen jaar een woning hebben gekocht. Ben benieuwd of jullie een bouwkeuring hebben laten uitvoeren. Wij gaan een woning uit 1986 bezichtigen en wij twijfelen of het in de huidige markt doorslaggevend kan zijn voor de verkopende partij om een bod wel of niet te accepteren.

Bouwkeuring gedaan?

• Nee, want nieuwbouwwoning/recent gerenoveerd
  • Ja, woning ouder dan 20 jaar
  • Nee, woning ouder dan 20 jaar
  • Ja, woning jonger dan 20 jaar
  • Nee, woning jonger dan 20 jaar
  • Overig, want …

0 stemmers

Ja, huis uit 1930. We hadden wel de luxe dat het huis al een half jaar te koop stond, we onder vraagprijs hebben gekocht en die mensen dus niet echt ergens nee op konden zeggen.

Ben wel blij dat we het hebben laten doen, want nu weet ik iig dat het echt fantastisch is onderhouden en we geen dure onderhoudskosten zoals dingen aan het dak of de kozijnen gaan hebben de komende jaren.

3 likes

Ik had het niet in m’n voorwaarden maar ik heb het wel laten uitvoeren (en ook zo gepland dat ik nog in m’n bedenktijd zat).

Mn aankoopmakelaar heeft er ook goed over kunnen adviseren omdat hij ook vaak in huizen in dezelfde straat was geweest.

2 likes

Nee bij een huis uit 1924 :grimacing:. De aankoopmakelaar onderhandelde voor ons en belde dat de verkopende partij het aan ons wilde verkopen voor de vraagprijs op voorwaarde dat we geen bouwkundige keuring deden omdat hij in dat geval de bezichtigingen na ons wilde laten doorgaan met voor ons het risico dat een ander ook zou bieden. Dus toen zijn we akkoord gegaan. We wisten wel van te voren dat we het huis heel flink zouden verbouwen en dat er asbest was. Gekke dingen zouden we dus waarschijnlijk toch wel zelf tegen komen.

Ons vorige huis uit 1953 is wel gekeurd door de kopers. We vonden het wel even spannend maar ik vond het eigenlijk een beetje tegenvallen hoeveel de keuring voorstelde. Punten die uit de keuring kwamen waren oa een scheve dakpan op de schuur, de knieschotten op zolder die niet overal waren geïsoleerd, houtworm in de schuur, slechte dorpels en de zinken goten die op den duur moeten worden vervangen.

Alleen de houtworm was voor ons een verrassing en hebben we in overleg met de kopers aangepakt en de dakpan hebben we recht gelegd.

2 likes