Meestal doe je de brief bij je bod toch? Ongevraagde brieven door de brievenbus zou ik ook wel minder vinden inderdaad.
Dat weet je dus niet altijd of iemand het net wel - of net niet kan betalen. Genoeg mensen die uiteindelijk de hypotheek niet rond kunnen krijgen hoor. Balen voor jou als verkoper dat je dan net mensen hebt uitgekozen die het uiteindelijk niet rond kunnen krijgen terwijl je een na hoogste bieder bijvoorbeeld iemand was die het met gemak kan rondkrijgen.
Dan kun je het hele proces weer opnieuw opstarten.
Ja maar dat weet je nooit zeker toch. Iemand kan schrijven in een brief dat 'ie tandarts is maar werkloos zijn bijvoorbeeld (en dat niet zeggen). Of iemand zegt dat 'ie in een winkel werkt, dan denk je hmm die verdient misschien niet veel, maar dat weet je gewoon niet, misschien heeft hij/zij wel megaveel spaargeld. Nouja hoe dan ook gewoon onzin
En in deze tijd raak je je huis toch wel zo kwijt
Ooh jullie bedoelen bij een bod, en niet op een random moment door de bus.
Wij worden nu bestookt door jonge stellen die ons huis willen kopen en daar word ik echt kriegel van. Doe je research, dit hele gebouw wordt verhuurd en er staan er maandelijks een paar op funda.
Ik zou persoonlijk in deze markt toch voor knaken gaan dan voor zekerheid hoor. Het is niet dat je je huis dan weer helemaal op de markt moet zetten namelijk. Vaak kun je de nummer 2, 3, 4 etc. alsnog bellen als 1 de financiering niet rond krijgt. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. Ik snap het ook wel als mensen voor meer zekerheid kiezen.
Zelf hebben wij de laatste keer gedeeltelijk zonder voorbehoud geboden, maar ik vind het eigenlijk echt onverantwoord tenzij je het cash hebt liggen.
Maar helpt zo’n brief echt dan? Als verkoper ga je toch gewoon altijd voor het hoogste bod i.c.m. de gunstigste voorwaarden? Dit is wellicht anders als het hoogste bod afkomstig is van een belegger. Maar tussen twee particuliere partijen zou ik als verkoper gaan voor het hoogste bod. Dus alleen in het uiterste geval dat twee particuliere partijen hetzelfde bod en dezelfde voorwaarden hebben, kan het in je ‘voordeel’ werken.
Maar het hoogste bod is niet automatisch het bod met de gunstigste voorwaarden. Als je net twee boden dichtbij elkaar hebt en de laagste heeft de beste voorwaarden, zou een brief bij mij wel de doorslag kunnen geven.
Ja dat hangt natuurlijk helemaal van je situatie af. Als ik bijv 1,5 ton al overwaarde heb op mn appartement en nr 1 biedt €1500 meer dan nr 2, maar nr 2 heeft meer spaargeld en kan veel meer lenen en nr 1 is een twijfelgeval, dan zou ik persoonlijk voor nr 2 gaan. Maar zoals ik al zei verschilt dat per persoon!
Ik hoorde trouwens dat mensen tegenwoordig ook andere extra’s bij hun bod en brief doen. Zoals bijvoorbeeld in Amsterdam een heel luxe diner in een bekend restaurant. Of (erg betrouwbare bron) op Instagram dat men in Amerika kaartjes voor Disney bij een bod doet.
Nee, dat is niet zo. Er zijn ook mensen die hun huis graag aan iemand geven die ze het gunnen en ook kan een heel hoog bod betekenen dat diegene de hypotheek niet rond krijgt, dus het is niet per se altijd het hoogste bod. Althans, in ons geval niet.
Ik vind dat ‘gunnen’ zo lastig. Hoe vaak zouden mensen van kleur die gunfactor krijgen? Ik gok over het algemeen minder vaak dan witte stellen.
Of krijgen ze juist de gunfactor omdat er gedacht wordt dat ze nooit de gunfactor krijgen?
Is het boden of biedingen?
Maar hoe weet je of iemand een kleur heeft? Is uit een brief niet meteen te halen en uit alleen een bod helemaal niet toch?
Net gehoord dat we het 3e hoogste bod waren. En dat terwijl wij al 19,5% hebben overboden, en dat voor een klushuis
Ik zie echt niet hoe ons dit OOIT gaat lukken zo
Biedingen. Bod heeft geen Nederlands meervoud, zie ik.
Nee, maar als je een brief met foto’s bijvoegt wel. Ik denk dat dat ongelijkheid in de hand kan werken.
En bij huurhuizen is het onderzocht, er zijn makelaars en verhuurders die niet willen verhuren aan mensen van kleur. Is een bekend probleem. Zou me goed kunnen voorstellen dat dit bij koophuizen ook zo zou kunnen zijn.
@apeiros ik hoop het, maar bij huurhuizen werkt het juist andersom
Oh ja wist het echt even oprecht niet. Beide klonk gek haha
Ik wist het ook niet, maar had geen zin om het op te zoeken bij het plaatsen van de post, haha.
Ja dan zou ik dus echt geen voorstander zijn van foto’s. Hier worden de biedingen bij de meeste makelaars anoniem voor verkoper ingedient. Dus je weet enkel het bedrag en de voorwaarde. Vind dat het meest eerlijk imo.