Sorry voor m’n dubbele post, maar wil hier nog even op reageren; wij hadden dus dat er een ander bod werd behandeld na de sluitingsdatum en toezegging richting ons. Onze makelaar en die ander legden ook uit dat dit helaas wel mag. De verkoopmakelaar vond het zelf ook oprecht vervelend voor ons, maar hij is juist verplicht om zo’n bod wel te melden richting verkoper, simpelweg omdat er nog niks was getekend. Ik denk dus dat klagen niet veel zin heeft, omdat een verkoopmakelaar juist verplicht is om dat bod alsnog mee te nemen. Je kan denk ik hooguit klagen in de hoop dat dit zo’n groot ding wordt na veel klachten dat er vanuit de politiek wat aan wordt gedaan?
Denk dat bemoeienis vanuit de politiek niet veel gaat helpen, gezien ze deels ook de aanstichter zijn van deze ellendige markt. Ze probeerden starters al te “helpen” met hun mooie oplossing afschaffing van overdrachtsbelasting voor starters. Dat geld wordt nu gebruikt om nog hogere biedingen te plaatsen door starters (en terecht hè). En de beleggers berekenen het door naar de huurders middels huurprijsverhoging in de vrije sector. Als ze jaren geleden begonnen waren met nieuwe huizen bouwen, dan was het probleem denk ik niet zo groot geweest. Al sinds de tweede Wereldoorlog is er een woningtekort.
Ik denk dat ook veel mensen beleggers juist dankbaar zijn dat zij wel de mogelijkheid hebben om grote panden, of bijvoorbeeld leegstaande winkelpanden te splitsen in meerdere huurwoningen of daarna te verkopen. Zo heb ik mijn appartement ook gekocht, het was een enorm pand, gesplitst door de belegger in drie appartementen. Zo zijn er drie starters er blij mee gemaakt, allemaal zorgvuldig uitgezocht door de belegger. Niet alle beleggers zijn huisjesmelkers, het zijn juist de rotte appels die opvallen.
Dit heb ik dus ook. Ik ben bij ons thuis degene die zakelijk alles regelt. Mijn vriend vindt het en niet leuk en is er minder goed in, maar nooit dat ik mijn naam als eerste zal invullen. Men heeft nou eenmaal meer vertrouwen in Gijs (als voorbeeld) dan in Samirah. Vind het ook bijzonder dat men hierboven niet lijkt in te zien dat een brief letterlijk werkt omdat je daar gebruik van maakt. Je speelt in op datgene dat je gemeenschappelijk hebt met de verkoper om een voordeel te behalen. Begrijp het helemaal, op deze markt moet je doen wat je kunt. Ik laat ook graag even vallen dat we hoogopgeleide tweeverdieners met goede functies zijn. Maar het is privilege én verkleint de kansen van andere kopers.
Ik heb vandaag mijn allereerste bezichtiging gehad en was de hele dag bloed nerveus. Uiteindelijk was het super casual. We twijfelen wel heel erg aan het huis omdat er zo’n 20 jaar niks aan gedaan is en de vraagprijs al 500k is. We hadden voor ons zelf 530k als max gezet maar twijfelen nu of we überhaupt een bod moeten doen.
Dus nog even goed nadenken!
Hadden jullie bij een bod alleen ook de namen (en daarmee mogelijk vooroordelen)?
Ik wist niet wie onze bieders waren namelijk. Van 1 stel wist ik wel dat 1 van de twee wit en jong en man was, want een week voor ze kwamen kijken stond er een echtpaar bij ons huis te gluren haha. En kwam ik net aan fietsen en vroegen ze: woon je hier? “Ja! Nog wel!”
en toen vertelden ze dat hun zoon volgende week gingen kijken hier haha.
Wij hebben morgen een bezichtiging naar aanleiding van onze flyer Er moet waarschijnlijk een heleboel aan de woning gebeuren, maar het plekje en de ruimte zijn volgens mij echt top.
Ik heb er zin in, maar vind het ook wel spannend omdat je zo weinig informatie over de woning hebt.
Als wij willen bieden moeten wij een onderscheid maken tussen het bedrag dat wij met een hypotheek financieren en het bedrag dat wij aan eigen geld willen inbrengen. Heeft iemand van jullie dit eerder gehad? Wij denken dat het is omdat de verkopers al een nieuw huis hebben gekocht en dus snel geld nodig hebben. Of zou hiervoor een andere reden kunnen zijn?
Aangezien wij het hele bedrag met een hypotheek moeten financieren kunnen wij niet op tegen mensen met 1,5 ton overwaarde die ze op de dag van tekenen kunnen overmaken naar de kopers.
Je maakt sowieso op de dag van tekenen het hele bedrag over naar de verkoper dus ik zie het verschil niet zo? Wij hebben de helft met eigen geld betaald en de helft hypotheek, iig onze helft moest 24 uur voor tekenen op rekening van de notaris staan en de verkoper krijgt het hele bedrag in 1 keer gestort van de notaris.
Denk dat als je een hoger bedrag zelf in kan leggen dat meer zekerheid geeft aan de verkoper dan iemand die nog moet kijken of je het hele bedrag wel van de hypotheekverstrekker krijgt en dat het daarom is?
Nee dit klinkt echt raar. Je moet gewoon op dag x dat bedrag op tafel leggen, waar dat vandaan komt is gewoon aan jou om te regelen
Ja, maar de kans dat het afketst omdat de financiering niet rond komt kan groter zijn bij iemand die 100 procent met een hypotheek moet financieren, in vergelijking met iemand die zelf een zak geld inlegt. Alleen al in het scenario dat de taxatiewaarde lager uitpakt dan het bod, kun je dan uit eigen middelen het verschil inleggen? Denk dat de verkoper dat wil achterhalen @NewBlood
Ik denk dat te maken heeft met zekerheid en eventuele overbieden in combi met de taxatie. Hoe meer eigen geld, hoe groter de kans dat je het rond krijgt. Qua overbieden is het zo dat je niet meer geld geleend krijgt dan de taxatiewaarde. Stel vraagprijs is €300.000, jij biedt €350.000 (want je kan zoveel hypotheek krijgen) en de taxatiewaarde is €325.000, moet je €25.000 zelf inleggen want je krijgt dus maar hypotheek tot aan de taxatiewaarde, ook als je eigenlijk meer kunt lenen. Als je geen eigen geld hebt, maar wel gaat overbieden is er dus een grotere kans dat je de hypotheek niet rond krijgt.
@kleinmeisje @anon3765766 Bedankt voor de toelichting! Dat zal het wel zijn dan. Wij hebben wel genoeg spaargeld om de overbieding te kunnen financieren maar hopen dat de koopsom bijna gelijk is aan de taxatiewaarde, zodat we ons spaargeld kunnen gebruiken voor het opknappen van het huis. Maar worst case hebben we wel genoeg spaargeld om het bedrag boven de taxatiewaarde uit eigen zak te kunnen betalen.
Vind het lastig om al bij het bod vast te leggen dat we 20k uit eigen zak willen gaan betalen, terwijl het verschil tussen ons bod en de taxatiewaarde nog onbekend is. En indien de taxatiewaarde = koopsom, we het gehele bedrag met een hypotheek willen financieren.
Beetje warrig verhaal misschien maar hoop dat het duidelijk is
Kun je dat niet in een toelichting vermelden? Dat je wel x spaargeld hebt liggen, maar indien de taxatie goed uitvalt, je 100% wil financieren met een hypotheek.
Ja, goede!
Ik zou ze persoonlijk niet al te wijs maken, eerlijk gezegd. Je hebt het geld en dat zou ik er gewoon neerzetten. Je kan een voorbehoud afspreken (als je bv 20.000 euro hebt wat je er in zou kunnen steken buiten k.k etc, het voorbehoud zetten op bod - €20.000). Mocht de taxatiewaarde dan rond het bod zitten, kan je het alsnog gewoon volledig financieren met hypotheek. Het gaat hen uiteindelijk niks aan hoe je het huis gaat betalen, als je het maar doet. Uiteraard wel alleen dingen zeggen die je eventueel waar kan maken in het slechtste geval en vooral doen wat goed voelt
Ik zou het wel aangeven. Dat kan ook een deel onzekerheid bij de verkopers wegnemen. Stel jij hebt 40K eigen geld. Als je daarbij ook aangeeft wat je max aan hypotheek kan krijgen. Geeft het voor de verkopende partij een deel zekerheid dat je het ook echt kan betalen.
Dit was ook ons plan maar we hebben niet vermeld dat we, indien mogelijk, de hypotheek zouden aanvragen voor het hele bedrag. Dat gaat ze namelijk niets aan. @NewBlood
Ze vragen het inderdaad vanwege zekerheid. Dus stel je biedt 320 maar je biedt onder voorbehoud van 300 dan zijn zij zekerder dat het ook echt lukt. Dat jij uit eindelijk wel in eerste instantie een hypotheek aanvraagt voor 320 gaat hen niet zoveel aan. Het gaat er alleen om dat het voorbehoud pas geldt als je de hypotheek niet rond krijgt voor 300 dus dat je dat dan moet aantonen ipv dat je er ‘vanaf’ kunt als je 320 niet rond krijgt.
Ja, is ook eigenlijk wel logisch maar ik vind dit dus echt fucked up. Kies dan iemand die biedt zonder voorbehoud van financiering, of met beperkte voorbehoud van financiering als je graag zekerheid wil hebben. Maar gewoon straight vragen bij ieder bod vind ik echt zo brutaal en een teken van hoe fucked up de huizenmarkt is atm.
Wat ongelooflijk brutaal van de verkoper. Ik zou echt de neiging hebben om niet naar waarheid -en zoveel mogelijk in mijn voordeel- te antwoorden.