Huizen/woningmarkttopic #2

ik ben echt een totale noob in huizen kopen, maar ik moet onverwacht verhuizen en de huren zijn zo ontzettend hoog dat ik ook denk aan kopen (al gaat dat natuurlijk ook megalastig zijn als ik de verhalen hoor…). ik wil me dus een beetje gaan verdiepen in hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

waar hebben jullie een hypotheek? en wat zijn handige dingen om te weten als je een huis wilt gaan kopen (in je eentje)?

Ik zou als ik jou was meteen een vrijblijvend gratis gesprek aanvragen bij een hypotheekadviseur! Je vragen zijn zo afhankelijk van je persoonlijke situatie, dat we hier niet echt kunnen helpen gok ik haha.

2 likes

Herkenbaar. Ik ben half Nederlands maar met een buitenlandse achter- en voornaam. Als wij ons voor een nieuwbouwproject inschrijven, doen we dit ook altijd op naam van mijn vriend.

Ik werd net gebeld voor een bezichtiging. En de dame aan de telefoon vroeg als eerste of ik een aankoopmakelaar had. Toen ik nee zei, volgde er een diepe zucht. Ik mag gelukkig wel komen bezichtigen.

Ik snap wel dat het relaxter is als iemand een aankoopmakelaar heeft (want misschien serieuzer) maar ik vind het zo stom dat het bijna een verplichting wordt. Ik weet heel goed wat ik wil daar heb ik geen aankoopmakelaar voor nodig.

Wij hebben inmiddels de sleutels van ons huis! :star_struck: dit weekend al flink aan het klussen geweest. Ziet er nu nog uit als een ravage haha maar wordt echt heel mooi uiteindelijk denk ik. We willen eind augustus over dus we hebben ook nog de tijd.

Oja, zou nog terugkoppelen over de verdeling van het geld dat we zelf moesten bijleggen: mijn vriend had er zelf niet aan gedacht maar toen ik erover begon vond hij het redelijk om het bedrag aan meubels dat ik heb betaald te splitten. Hij legt dus wat meer in en ik wat minder, waardoor hij het bedrag aan meubels meer heeft ingelegd dan ik. Dit laten we ook vastleggen in een samenlevingscontract. Ben blij dat ik het toch heb aangesneden!

23 likes

Maar wat heeft weten wat je wilt te maken met een aankoopmakelaar? Een aankoopmakelaar beslist niet wat voor een huis jij wilt.

Ik bedoel ook ten aanzien van de prijs die ik wil bieden voor een huis.

Wij zijn dit weekend trouwens verhuisd en wonen er nu :heart_eyes: postte in februari voor het eerst hier mee dat we plotseling een huis kunnen bezichtigen dus het kan snel gaan. We zijn zoooo blij.

38 likes

Ja in mijn mening heeft een aankoopmakelaar daar echt veel meer verstand van, zeker met de huidige markt die echt met de dag lijkt te veranderen! Maar ieder zijn ding.

Ze gunnen elkaar gewoon t liefst de koop. Zo houden ze hun eigen beroepsgroep in stand. Er zijn natuurlijk ook gewoon een hoop nette makelaars maar als iemand zo reageert als je zegt dat je geen makelaar hebt, vind ik dat wel een ‘red flag’. Echt niet netjes van haar.

9 likes

Ik heb een hypotheek bij de bank waar ik al bij was. Ik had daar eerst gevraagd hoeveel ik zou kunnen lenen, daarna nog via een paar onafhankelijke sites met van die online tools berekend wat ik zou kunnen lenen, maar daar kwam altijd een lager bedrag uit.

Verder heb ik niet echt tips, maar stel dat je zoektocht een tijd duurt en je een aantal keer overboden wordt, zou ik daar niet gelijk over inzitten. Gaandeweg krijg je een beter beeld van waar je naar op zoek bent, wat je wel/niet belangrijk vindt in een huis. Als ik nu terugkijk ben ik bijvoorbeeld blij dat een aantal biedingen niet geaccepteerd zijn, omdat ik voor die huizen weliswaar waarschijnlijk minder betaald had, maar ik me daar ook minder fijn had gevoeld (bijv vanwege weinig lichtinval, locatie etc). Dus als je zoektocht lang duurt (wat aannemelijk is) dan is dat natuurlijk kut, maar het is niet helemaal nutteloos.

Ook kreeg ik zelf steeds beter een gevoel voor wat anderen zouden bieden, ik zie nu bijvoorbeeld in dat ik met het eerste bod dat ik ooit uitbracht geen schijn van kans maakte, terwijl ik toen dacht dat het een heel goed bod was. Hierbij kan het ook helpen om via de site van NVM online biedingen te bekijken, dan zie je waar bepaalde huizen voor weggaan.

3 likes

Ik vond een aankoopmakelaar wat dat betreft juist wel handig omdat die kon bepalen of ons bod (of in ieder geval het gedeelte van het bod dat we wilden financieren) ook getaxeerd kon worden. Hier is een bod boven de taxatiewaarde namelijke eerder regel dan uitzondering.

(Plus dat wij zonder aankoopmakelaar niet eens konden bezichtigen omdat het dan al ‘vol’ was, maar goed dat is hopelijk niet overal zo.)

1 like

In de markt waar ik kijk is kijken zonder aankoopmakelaar al vaak geen optie omdat het dan al vol zit. En hier zijn de biedingen niet meer logisch, als mijn vriend en ik iets bedenken zegt aankoopmakelaar hoger en dan nog worden we overboden. Er is niks meer logisch aan onze huidige markt waar wij zoeken. Zonder aankoopmakelaar maken we sowieso geen kans helaas.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er in deze markt geen logische top meer is…

Ik hoop zo dat deze markt ooit nog eens als een boomerang terug komt in het gezicht van makelaars.

23 likes

Ik denk wel dat markt als boomerang terug komt op het gezicht van de makelaars. Maar ik vrees dat dan ook heel veel mensen daar dan de dupe van zullen worden😔 wanneer blijkt dat mensen veel te veel geld hebben betaald voor hun huis. Ben daar zelf ook bang voor vandaar dat ik me niet ‘gek’ wil laten maken door een aankoopmakelaar om maar meer te bieden op een huis.

1 like

Pff net voor de zoveelste keer de ene hoogste bieder geweest. Ik baal echt zo erg, weet gewoon niet meer wat ik aanmoet met mijn frustratie. We zijn weer hoger gaan zitten, bij elk bod komt er 10.000 bij en verschuift onze grens en WEER is er dan iemand die dan 10.000 of 15.000 boven ons zit. Ik begin na 1.5 jaar echt door te draaien.

7 likes

In mijn ervaring zijn het juist de mensen zonder aankoopmakelaar die zich ‘gek laten maken’ en op een gegeven moment na de zoveelste keer een extreem bod doen. Wij zijn ook al een paar keer overboden met gestoorde bedragen waarvan onze makelaar echt zo zat te kijken :scream: en ook aangaf dat dat het huis op geen enkele manier waard was. En dat waren tot nu toe elke keer mensen zonder aankoopmakelaar. Natuurlijk houden ze elkaars beroepsgroep in stand, maar er zijn ook echt wel aankoopmakelaars die je ervoor behoeden om gigantische bedragen te overbieden.

6 likes

Het lijkt erop dat ik een koopwoning heb gevonden! :tada:

Toen we anderhalve week geleden flyers bij mensen in de brievenbus deden, hadden we niet de verwachting (wel de hoop natuurlijk) dat het wat zou opleveren. Maar een week later zaten we bij een ouder stel op de koffie, hebben we een concreet (hoog :fearful:) bod neergelegd en vanochtend kregen we het bericht dat de verkoper met de prijs akkoord is en contact opneemt met een makelaar voor de zakelijke kant van het verhaal.

We komen op een mooi plekje, maar OMG wat moet er veel aan dat huis gebeuren. We hopen voldoende spaargeld te hebben om de benedenverdieping volledig aan te pakken. Boven moet dan maar op een later moment.

53 likes

Ah wat fijnGefeliciteerd met jullie huis :smiley: ! En wat fijn dat de folderactie niet voor niets was.

2 likes