Ik heb een hypotheek bij de bank waar ik al bij was. Ik had daar eerst gevraagd hoeveel ik zou kunnen lenen, daarna nog via een paar onafhankelijke sites met van die online tools berekend wat ik zou kunnen lenen, maar daar kwam altijd een lager bedrag uit.
Verder heb ik niet echt tips, maar stel dat je zoektocht een tijd duurt en je een aantal keer overboden wordt, zou ik daar niet gelijk over inzitten. Gaandeweg krijg je een beter beeld van waar je naar op zoek bent, wat je wel/niet belangrijk vindt in een huis. Als ik nu terugkijk ben ik bijvoorbeeld blij dat een aantal biedingen niet geaccepteerd zijn, omdat ik voor die huizen weliswaar waarschijnlijk minder betaald had, maar ik me daar ook minder fijn had gevoeld (bijv vanwege weinig lichtinval, locatie etc). Dus als je zoektocht lang duurt (wat aannemelijk is) dan is dat natuurlijk kut, maar het is niet helemaal nutteloos.
Ook kreeg ik zelf steeds beter een gevoel voor wat anderen zouden bieden, ik zie nu bijvoorbeeld in dat ik met het eerste bod dat ik ooit uitbracht geen schijn van kans maakte, terwijl ik toen dacht dat het een heel goed bod was. Hierbij kan het ook helpen om via de site van NVM online biedingen te bekijken, dan zie je waar bepaalde huizen voor weggaan.