Ik kom hier even binnenvallen. Wij zijn ook al een tijd rond aan het kijken en willen vandaag weer een bod uitbrengen. We willen graag een persoonlijke brief toevoegen om hopelijk meer kans te maken. Wat zetten jullie in zo’n brief?
Gefeliciteerd, wat ontzettend fijn!
Bij ons behoede onze aankoopmakelaar ons juist heel erg voor een te hoog bod. Er werd dan gewoon gezegd; dit huis is ongeveer X waard en ik zal ook gewoon niet meer bieden. Alles wat je daar boven wilde bieden, moest je zien als een ‘emotionele prijs’. Het huis wat we uiteindelijk hebben gekocht, hebben we dus ook gekocht voor een hogere prijs dan dat de aankoopmakelaar adviseerde, omdat we het heel graag wilden hebben. Maar bij andere huizen hebben we die grens wel aangehouden en zijn het daarom dus niet geworden. Op zo’n moment ook wel frustrerend, maar achteraf ook wel blij mee want de bedragen voor wat die huizen (appartementen) weg zijn gegaan is echt bizar. Hadden wij achteraf ook echt niet willen doen, maar hadden wij anders uit wanhoop misschien anders ook wel geboden. Onze aankoopmakelaar hield ons een beetje down to earth zeg maar. Maar dat verschilt dus heel erg wie je hebt en hoe de werkwijze van die persoon is.
Pfff ik word hier zo boos van.
Maar hoe kom je daar dan achter dat het mensen waren zonder aankoop makelaar?
Wij hebben juist het idee dat we totaal niks aan onze aankoop makelaar hebben.
Bezichtigingen regelt hij niet, we moeten zelf op insta of Facebook het huis maar zien en dan hopen dat als we bellen er nog een plekje vrij is. De kans dat hij mee kan bezichtigen is klein. Dan bij biedingen zegt hij gewoon een bedrag, maar het kan ook een ander bedrag zijn. En alsnog moeten wij maar gewoon gaan kijken wat we bieden, want de aankoop makelaar heeft in deze markt ook geen idee. Naar eigen zeggen. Daarnaast onderhandelt hij ook niet voor ons.
Ben het eens wat met hierboven gezegd word, misschien is het logischer gewoon telkens je Max te bieden en hopen dat het genoeg is.
Overigens zeggen de meeste makelaren ook dat iedereen denkt dat ze binnenlopen, maar dat dat juist niet is. Het aanbod is zo klein, en daar hebben ze zelf ook last van qua inkomsten.
Ja ben ik het mee eens inderdaad. Het liefst willen we meer een ‘shark’ oneerbiedig gezegd. Een voorbeeld: onze vrienden hadden op een huis 530 geboden en toen heeft hun aankoopmakelaar losgepeuterd dat als ze 545 boden, ze het huis zouden hebben… dat hebben ze gedaan en zijn het geworden. Zoiets is natuurlijk onethisch, maar dat is wel hoe je in deze markt aan een huis komt. Onze aankoop makelaar vindt dat niet kunnen. Daar heeft hij gelijk in, maar tegenover dat staan 10 andere mensen die wel een aankoopmakelaar hebben die dat doet.
Samenvatting
hoe het nu bij ons is gegaan voor het laatste huis dat we zagen: -ik zag het huis op fb. -ik regelde bezichtiging met mijn vriend zonder makelaar - tijdens bezichtiging besloten dat we x bedrag wilden bieden. -makelaar zei dat dit te veel was en eerder x-40 k was. -makelaar had toevallig nog een gaatje en ging in zijn eentje kijken. -wij gingen bieden x-10 k uiteindelijk. Maar hebben laten weten dat we ook hoger nog wilden gaan zitten. -makelaar onbereikbaar op moment van bieding. -makelaar uiteindelijk toch kunnen bereiken en hij heeft per mail! Een bod voor ons gedaan waarbij hij een van de voorbehouden heeft vergeten (bouwkundige keuring), dus hoe kan je dan ook laten weten aan de verkopende partij dat er meer ruimte is . -het huis is uiteindelijk verkocht voor wat wij aanvankelijk in ons hoofd hadden.
Dit alles had ik dus makkelijk zelf kunnen doen, zonder die makelaar, en had ook best zelf de verkopende partij willen bellen om te vragen of ons bod van x-10 k genoeg was of dat we nog hoger moesten gaan zitten
Exact dit. Mega frustrerend, en zelfs ertussen komen bij bezichtigingen helpt hij niet echt bij.
Nee uiteindelijk dus niet aan ons verkocht, maar als we geboden hadden wat we aanvankelijk dachten waarschijnlijk wel…
Dat weet onze aankoopmakelaar dan te achterhalen via de verkopende makelaar!
Ik denk dat de aankoopmakelaars ook gewoon niet goed te vergelijken zijn. Als ik jouw verhaal vergelijk met wat die van ons doet dan is dat ook wel een bizar verschil. Wij hoeven alleen maar een appje te sturen en dan regelen zij de bezichtiging op een zo vroeg mogelijk moment, ze gaat mee naar bezichtiging, maakt een rapportje met alle negatieve en positieve punten van het huis en grote onderhoudsdingen, als we willen bieden advies over wat een goede prijs zou zijn en dan vlak voor de deadline nog bellen zodat als ze nog last minute info heeft gekregen we ons bod nog kunnen aanpassen want tussendoor zoekt ze ook de hele tijd contact met de verkopende makelaar om informatie los te peuteren. En dan na het bod regelt ze alles qua taxatierapport en notaris enzo. Dus of je wat aan een aankoopmakelaar hebt hangt denk ik vooral ook van de taken die ze doen!
Wauw dit klinkt echt super! Zoiets is precies wat wij eigenlijk willen! Dat is inderdaad een extreem verschil ja! Wij zoeken in Nijmegen, dus mocht iemand nog een aankoopmakelaar in Nijmegen weten die op deze manier werkt dan houd ik me aanbevolen.
Praktisch vraagje, misschien weet iemand hier het want ik kan het online niet vinden: is het verplicht om je huurcontract om te zetten naar op naam van één huurder als een van de twee huurders besluit te verhuizen? Of is dit een gevalletje ‘geen slapende honden wakker maken’?
Volgens mij niet verplicht, maar voor jezelf heel wenselijk. Als je dit niet doen, dan zijn jullie beiden aansprakelijk voor de betaling van de huur, ook al woont één van de twee er niet meer.
Gefeliciteerd!
Whoohoo! Gefeliciteerd en succes met het geregel de komende tijd
Wij zijn net gebeld door de verkoper van ons toekomstige huis of we zin hebben om zaterdag even langs te komen. Hij heeft namelijk nog wat dingen ter overname, en dan kunnen we gelijk nog even een rondje doen en even een bakje koffie drinken aldus zijn woorden! Ik vind dat echt zo leuk, haha, kijk er helemaal naar uit!
Bij welke aankoopmakelaar zit je nu?
Hoi allemaal! Ik meld me hier ook!
Hoe lang duurt het bij jullie over het algemeen voordat je hoort of jouw bod het geworden is?
Dit is de tweede keer, we moesten voor vandaag 12 uur het ingediend hebben.
De eerste keer werden we al een half uur later gebeld maar toen waren we ook zwaar overboden.
Dit keer hadden we meer ruimte en hebben we er een brief bij gedaan.
Nu zit ik al sinds 12 uur bij m’n telefoon te wachten haha. Dit is echt zenuwslopend.
Ik denk dat er geen touw aan vast te knopen valt! Ik hoorde het een uur na de sluiting van de inschrijving, maar heb ook vaak genoeg gehoord dat er veel later pas contact opgenomen werd.
Succes in ieder geval, fingers crossed!
Dat is echt heel verschillend. Soms werd ik inderdaad een half uur later gebeld, soms pas ergens in de loop van de volgende dag. Meestal gaf de makelaar van te voren wel een beetje aan wat ik kon verwachten qua tijd. Veel of weinig overboden en wel of geen brief maakte daarbij voor mij geen verschil. Succes met afwachten, zenuwslopend altijd!
Even persoonlijk leed. De huizen van rond de 3 ton worden hier momenteel tussen de 40.000 en 60.000 euro overboden. Terwijl er nog heel veel geld in de verbouwing gaat zitten. Het is gewoon bizar dat je met 25.000/30.000 euro overbieden geen simpele rijtjeswoning meer kunt krijgen.
Meestal eind van de dag!