Huizen/woningmarkttopic #2

Pfff ons voorbehoud voor financiering vervalt as maandag en nu hoor ik last minute nog even dat de bank toch twee stukken heeft afgekeurd nog.
Zijn waarschijnlijk wel dingen die nog aangepast kunnen worden (hoop ik!) maar het geeft me toch stress. Ik ben nu afhankelijk van mijn werk hoe snel zij reageren. En ik moest een verklaring typen voor iets en hoop dat ze daar niet moeilijk over gaan doen…

Dat denk ik achteraf ook inderdaad! We kregen helaas een mailtje dat de verkoper voor iemand anders heeft gekozen :disappointed:.

Maar weer verder op zoek, wordt er wel wat moedeloos van hoe lastig het nu is überhaupt een bezichtiging te krijgen haha.

Maar goed, ooit hebben wij geluk :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Surprise!!! :weary:

7 likes

Vergeet nog even niet dat je ook andere mensen een extra jubeltonnetje kan schenken
‘‘jij geeft mijn kind een ton, ik jouw kind een ton’’ hallo twee ton schenken

2 likes

Ik wil op dit moment nog niet kopen maar wordt soms wel zo zenuwachtig van m’n omgeving, m’n beste vriend vertelde gisteren dat ie samen met zijn partner een appartement heeft gekocht voor 7 ton (incl jubelton van de ouders natuurlijk), en een vriendin heeft ook net afgelopen week een woning gekocht met haar partner voor 9.3 ton :grimacing: WAT ZIJN DIT VOOR BEDRAGEN

4 likes

Ik doe echt iets fout in mijn leven :exploding_head:

4 likes

laten zij niet ook een koophuis achter met sicke winst?
niet dat dat het beter maakt maar scheelt wel

1 like

Ja die van 9 ton wel inderdaad hoor, maar die vriend huurt nu nog (van z’n ouders, die ook een woning voor beide kids hebben gekocht). Maar desondanks zijn dit toch bizarre bedragen :grimacing: ik schrik er echt van

Ja, 7 ton voor een eerste huis is veel maar onderschat ook niet hoeveel je kunt lenen op 2 inkomens. Als ik nu de tool van de hypotheker invul zouden wij ook een enorm bedrag aan hypotheek kunnen krijgen, maar daar staat tegenover dat ongeveer 80 procent van één van de netto inkomens dan naar de (bruto) hypotheek zou gaan. Dat zouden we financieel wel kúnnen opbrengen, maar het gaat wel ten koste van het besteedbaar inkomen voor andere dingen natuurlijk.

Ik ben me er ook van bewust dat ik spreek vanuit een privilege omdat we twee jaar geleden een huis hebben kunnen kopen dus niet te maken hebben met de nog heftigere woningmarkt dan toen het geval was. Maar ze blijven de leennormen voor stellen maar verruimen door een steeds groter percentage van het tweede inkomen mee te nemen in de berekening van de maximale hypotheek. Dat moet toch ook de prijzen opdrijven?

Ik heb een bezichtiging gepland bij een (betaalbaar!) (huur)appartement, maar het is vrij klein en echt midden in de stad. Weet niet of ik dat chill vind. Maarja, misschien moet ik nu ook niet kieskeurig zijn. Lijkt me wel onhandig als er bezoek wil komen met de auto ofzo of als ik zelf een keer een auto nodig heb. Of als ik wil gaan hardlopen dat je dan eerst door een mensenmassa heen moet voordat je bij een rustig stuk bent. Maar ook daar valt vast mee te leven.

1 like

Jullie hebben allemaal teringrijke vrienden ofzo? :joy:
Je kunt inderdaad een lening van 7 ton krijgen als je beiden boven modaal verdient en geen studieschuld hebt. Ik denk dat de gemiddelde starter daar nog niet is.

Edit: Even met een of ander tooltje uitgerekend. Als je gezamenlijke inkomen +/- 120.000 per jaar is, je verder geen BKR-registratie, alimentatie moet betalen of schuld hebt, dan kun je een hypotheek van ongeveer 7 ton krijgen.

11 likes

Dit las ik vanochtend ook. Ik vind het ook zó dom? Laten we rijke ouders hun kinderen een ton laten geven en dan verbaasd zijn dat alleen maar een paar rijke kinderen dit krijgen?! en dat ze dit geld ook echt gebruiken om een duur huis te kopen?! :anguished: Shocker.

3 likes

Nee, ik zeg toch dat ik de tool van de hypotheker heb ingevuld voor mijn eigen situatie en verbaasd ben door het bedrag wat we zouden kunnen lenen en wat ik daar de nadelen van vind (bijna een volledig inkomen naar de hypotheek).

Wij hebben het geluk gehad dat we wel bijna direct na afstuderen een huis hebben kunnen kopen en hadden toen gemiddelde startsalarissen voor WO afgestudeerden. Maar als ik onze inkomens van 2 jaar geleden (toen wij ons huis kochten) invul in de huidige tool van de hypotheker kom ik alsnog op +75.000 uit ten opzichte van wat we toen aan maximale hypotheek konden krijgen. Komt wel deels ook door de lagere rente dan toen maar de regels zijn ook verruimd en dat resulteert in grotere leencapaciteit.

Ik snap wel wat je bedoelt en ik weet ook niet of het wel of niet voor hogere prijzen zorgt. Maar in mijn omgeving zie ik juist dat mensen die dat zich kunnen permitteren zich juist heel bewust zijn van hoe veel ze kunnen lenen en juist heel weloverwogen niet op hun max gaan zitten. Alleen dit zijn tegelijkertijd ook de mensen die een ton van hun ouders krijgen en daarmee dus hele dure huizen kopen (zoals in het artikel beschreven) maar alsnog relatief lage maandlasten hebben.

Ik verbaas me er vooral over hoeveel boomers een ton gewoon over hebben om aan hun kind te geven…

24 likes

Ja, dat alleen is al een enorm privilege natuurlijk. Wij hebben bijna op onze max een huis gekocht omdat we niet anders konden in de markt die er toen was waar wij een huis hebben gekocht (Randstad, onder de rook van één van de vier grote steden). Maar inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder en zijn onze inkomens ook gestegen dus zouden we echt (in mijn ogen) bizarre bedragen aan hypotheek kunnen krijgen puur op onze inkomens gebaseerd. Maar nogmaals, ik ben me er ook van bewust dat niet op de max kúnnen kopen al een enorm privilege is. Ik wilde alleen wat context geven bij hypotheekbedragen van meer dan een half miljoen, want dat klinkt (en is natuurlijk) enorm veel geld voor een hypotheek maar je zit er als tweeverdieners makkelijker aan dan je denkt.

1 like

Ben je gevoelig voor geluiden? Ik woon momenteel boven het winkelcentrum van een heel klein gezapig dorp en ik wil het nooit meer, maar ik stoor me dus wel snel aan geluiden.

Zeurverhaal over in het centrum wonen

Je hebt in de zomer altijd kinderen die op straat staan te schreeuwen of met scooters staan te toeteren. Hier is dat in ieder geval echt iedere avond. Daarnaast wordt ik meerdere keren per week om 6 uur 's ochtends gewekt omdat ze de winkelstraat schoonmaken met een hogedrukspuit of bladblazer. Daarnaast maakt het echt een intens lawaai als de supermarktmedewerkers die rij met karren weer verplaatsen.
En oja, mensen laten ook aan de lopende band hun hond buiten aan een paal staan die dan vervolgens een half uur lang onafgebroken gaat blaffen. Dat kan hier wel 6x op een dag gebeuren. Dat soort dingen realiseer je je denk ik niet echt als je alleen af en toe door een winkelstraat loopt om boodschappen te doen.

Maar op geluidsoverlast na vond ik het wel prima. Zo dicht bij de winkels wonen is ook heel handig.

2 likes

Je zegt het alsof het niets is, maar samen 120.000 per jaar verdienen is toch niet gebruikelijk? En al helemaal niet als starter lol. Zo makkelijk krijg je geen lening van 7 ton hoor

Als je modaal verdient (wat al veel is), dan zit je aan 75.000 ofzo. Dus dan zou je ver boven modaal moeten verdienen

11 likes

Dat was precies het punt dat ik wilde maken.

3 likes

OH oeps hahah, we denken idd hetzelfde. Ik ‘schrok’ gewoon van de reactie van @anon3765766, hoe makkelijk daarover gedacht wordt

4 likes