Huizen/woningmarkttopic #2

Apart als je daar aan meewerkt als notaris tbh.

Ik vind er ook wel wat voor te zeggen hoor. Ik zie dit vanwege mijn werk dus veel voorbij komen en het zijn echt niet allemaal mensen die van huis uit mega rijk zijn en een luxe levensstijl leven maar juist veel ouders die hun hele leven zuinig hebben geleefd om voor hun kinderen te sparen (en zelf wel geluk hadden om in een goedkopere tijd te kopen uiteraard). Ik vind dat toch ook wel iets eerlijks hebben, dat dat dan belastingvrij geschonken kan worden. De meeste mensen schenken ook niet precies een ton maar een bedrag tussen die 26.000 die je gewoon al kunt schenken en een ton in.

Feit blijft wel dat er in Nederland een grote vermogensongelijkheid heerst tov van vergelijkbare landen en dat dit natuurlijk niet echt bevordelijk is daarvoor. Ik ben daarom ook wel fan van schenkbelasting en erfbelasting, maar vind het wel eerlijk dat er een paar uitzonderingen zijn.

(Zelf krijg ik trouwens geen jubelton hoor dus daarom zeg ik het niet.)

1 like

Er staat in het onderzoek dat de Belastingdienst hier alert op is. Komt in de praktijk denk ik weinig voor maar krijgt wel veel media-aandacht.

1 like

Ik vind het vervelend dat het blijkbaar opgevat wordt als dat ik makkelijk denk over meer dan een ton per jaar verdienen als stel of hypotheken van 7 ton. Ik denk helemaal niet makkelijk over hypotheken van 7 ton, mijn hele punt is juist dat je als tweeverdieners relatief snel een leencapaciteit hebt die boven een half miljoen ligt, wat ik enorme bedragen vind. Je kunt als stel meer dan 2x aan hypotheek kan krijgen dan in je eentje. Stel je verdient in je eentje modaal, kun je een hypotheek van 180K krijgen. Maar als je allebei modaal verdient, kun je 415K aan hypotheek krijgen. Dat effect bedoelde ik.

2 likes

Het is inderdaad bizar om te zien hoe ongunstig de markt is voor singles ten opzichte van tweeverdieners. Maar in mijn beleving kun je als tweeverdieners alsnog niet snel een leencapaciteit boven een half miljoen krijgen hoor. (Alsnog allebei bovenmodaal + alle gunstige omstandigheden, geen studieschuld etc.) In mijn randstedelijke omgeving van 27-35 jarigen kan in de verste verte niemand dat.

6 likes

Hmm ik weet niet waar dit op gebaseerd is. 415 lijkt me wat ambitieus, of heb je spaargeld meegerekend? Als je allebei modaal verdient (37k uitgaande), dan zit je eerder op zo’n 360 vgm.

Hoe dan ook een bizarre situatie

5 likes

Ik vind dat ‘relatief vaak’ wel een beetje gepraat vanuit een bubbel waar blijkbaar heel veel geld wordt verdiend. Vond ik bij je eerdere opmerking ook al opvallend.

Je vat de term ‘tweeverdieners’ heel smal op denk ik, misschien vanuit wat je in je eigen omgeving kent? Voor mij (tweeverdieners met kinderen, beiden 4 dagen aan het werk) zijn de bedragen die jij noemt iig totaal niet realistisch/haalbaar.

6 likes

Ja of in zijn geval dat 1 een ton krijgt en de ander veel overwaarde heeft op z’n vorige koopwoning, dan kom je met 2 inkomens ook wel aan die 7 ton blijkbaar :flushed:

Het verschilt nogal per tool. Als ik 36500 (= modaal) als salaris invul 2x, dan kom ik bij de Hypotheker uit op 370k en bij ABN AMRO op bijna 4 ton.

Ik herken dit ook, wij vonden het ook bizar wat we konden lenen. Er kwam een maandbedrag uit dat gewoon bijna het loon van 1 persoon oversteeg. Zelfs met de (enorme) studieschuld van mijn man erbij, kwamen we op een bedrag dat we niet wilden lenen. Daarom ook gekozen voor een lagere hypotheek.

2 likes

Wat ik zie is dat ouders (in m’n omgeving, niet mijn eigen ouders) dan hun hypotheek overzetten ivm de gunstige rente en daarbij dan X bedrag extra lenen. Door de veranderende rente is het maandbedrag dan zo goed als gelijk en kost het je nauwelijks wat. Dit zou dan ook gunstiger zijn als je later in een verzorgingstehuis komt gezien anders de hypotheek al zo goed als afbetaald is en je dan je eigen huis op moet eten. Dus het is zeker niet altijd zo dat mensen het geld op de plank hebben liggen. Alsnog is het natuurlijk een mega privilege wat je alleen kan doen als je zelf ook een eigen huis hebt.

Edit; vind het ook soms echt schokkerend wat mensen kunnen lenen en soms dan ook doen. Leuk dat je nu een goede baan hebt en veeeel verdiend, maar stel dat je straks wat minder wilt werken ivm bv kinderen. Vraag me af of mensen dat hebben meegerekend. Ik kan soms al wakker liggen van onze hypotheek en die is lang niet zoveel en dik onder ons maximale bedrag. Denk dat als ik een hypotheek heb van 700.000 ik helemaal nooit meer slaap hahah. Maar moet zeggen dat ik ook echt wel schrok van alle mogelijke senario’s die de hypotheekadviseur ons liet zien. Wil je ook gewoon niet over nadenken verder.

Oh zo! Dat wist ik niet, ik ging er vanuit dat deze mensen dan gewoon een spaarrekening met 100k erop hadden. Nou ja, fijn dat er dan iig voor hun ook nog een voordeel aan zit.

Zullen vast ook wel mensen zijn hoor, maar die ken ik persoonlijk niet haha. Weet dat bovenstaande ook wel voorkomt!

Ik was uitgegaan van de definitie die CBS in 2021 geeft aan een modaal salaris, 36.500 excl vakantiegeld dus ik had daar nog 8 procent bij op geteld omdat vakantiegeld verplicht is.

Maar dat maakt verder ook niet uit, dat zijn details. Jullie punt is ook duidelijk @Branko @Rosalala. Ik ben me er terdege van bewust dat zo’n hoge leencapaciteit niet standaard of normaal is en dat de randvoorwaarden (baan waarmee je een hypotheek kunt krijgen, geen of lage studieschuld, liefst samen kunnen kopen) ook gunstig moeten zijn. Ik heb niet het idee dat vriend en ik in een bubbel zitten qua omgeving, maar qua persoonlijke situatie natuurlijk wel.

2 likes

Je kunt vragen om verlenging! Moesten wij ook doen om soortgelijke redenen

1 like

Welke scenario’s bedoel je precies? :grimacing:

2 likes

Wij hebben 17 dagen nadat ons bod geaccepteerd is nu alles rond. Volgens mij is dat heel snel maar vond het echt zenuwslopend. Op het laatste moment had ik nog gedoe omdat de bank nog een aanvullende brief wilde van mijn werk bij de intentieverklaring en die konden ze niet verstrekken. Hierdoor werd mijn inkomen lager ingeschat door de bank. (Als we een hoger bod hadden gedaan/duurder huis hadden we gekocht hadden we het ook niet gered dus wel echt geluk gehad.) Terwijl we ons dus wel hebben laten adviseren door een grote naam, dus dat zegt ook niet alles.

Maar goed, blij dat ik weer kan slapen.

17 likes

Wij gaan over een uur een bod uitbrengen, voor het eerst met aankoopmakelaar. Al de hele dag mega nerveus.

Vriend is nu een frietje halen voor lunch, om ons nieuwe huis alvast te vieren. Als dat geen manifestatie is… :star_struck:

13 likes

Wat we te kort zouden komen ten opzichte van nu als één van ons inkomen zou verliezen door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid etc.

2 likes

Oh echt he! Ik kan daar soms ook nog wakker van liggen. Vooral dat het haast gunstiger is dat een van ons overlijdt dan dat een van ons arbeidsongeschikt raakt :sob:. Wij hebben daarom voor een veel lagere hypotheek gekozen dan ‘mocht’ en de schenking gebruikt om de hypotheek te verlagen. Dan maar even sparen voor verbouwingen ipv de schenking daarvoor gebruiken. Moet er niet aan denken dat we helemaal klem zitten door een veel te hoge hypotheek gebaseerd op een salaris dat we nu verdienen maar naar verwachting komende jaren niet zo hard meer stijgt (andere baan met CAO, minder werken vanwege evt kinderen, etc).

2 likes

Oh herken dat heel erg, ik heb elk doemscenario uitgerekend toen wij onze hypotheek moesten regelen. Vind het daarom wel balen dat de huizen tegenwoordig zo belachelijk duur zijn, als je dan iets groters wil betaal je flink meer terwijl er zoveel kan veranderen aan je situatie…

3 likes