Ik vind het totaal niet eerlijk eigenlijk. Hier komt even mijn rant. Je hebt er als kind niks voor gedaan en het vergroot de ongelijkheid (want jubelton = ruimere financiering = stijgende prijzen) voor anderen. Dit terwijl die anderen ook gewoon belasting betalen over geld waar ze wel heel veel voor gedaan hebben. Vind het echt een beetje gestoord dat we het als land faciliteren om welvaart zo onbelast mogelijk over te dragen naar de volgende generatie en tegelijkertijd discussiëren over gelijkheid en gelijke kansen. Staat zo haaks op elkaar want de verschillen groeien alleen maar groter. Je laat eigenlijk de mensen met minder geld harder bijdragen aan de staatskas, terwijl zij ook al minder kunnen kopen. (Edit) Het idee van zuinig geleefd en voor hun kinderen gespaard klinkt natuurlijk heel sympathiek, maar we hebben het hier doorgaans over mensen die prima geleefd hebben en ook gespaard hebben. Het zijn natuurlijk niet de minima die elke euro omdraaien. Eerder de bijna pensionado’s die in een enorm gunstige tijd huizen gekocht hebben, een goed fijn leven met jaarlijkse vakanties en lekker uit eten geleid hebben en toevallig genoeg ruimte in de portemonnee hadden. (Einde edit) Is ook omdat ik sinds ik gewoon een zure trut ben die sinds uit huis gaan geen cent meer heeft gekregen, maar ik kan er echt pissig van worden als ik bedenk wat ik met een extra 100.000 zou kunnen kopen én dat we doorgaans overboden worden door mensen die zo’n belastingvrij cadeautje hebben gekregen terwijl ik ruim een derde van mijn inkomen afdraag. De dag dat we het gaan hebben over belastingvrij inkomen voor de groep die geen schenking krijg zal ik de jubelton minder haten.
Wij gaan donderdag een huis bezichtigen dat in de buurt waar we willen wonen ligt en hebben besloten tegen wat we als onze max zien (bedrag van onze max hypotheek. We (=vriend) hebben overwaarde die er dan nog af gaat) aan te gaan zitten als het bevalt. Zoveel hoop dat dat iets uit gaat halen.