Sorry heb per ongeluk een boze smiley op je bericht gereageerd…
Ik vind het totaal niet eerlijk eigenlijk. Hier komt even mijn rant. Je hebt er als kind niks voor gedaan en het vergroot de ongelijkheid (want jubelton = ruimere financiering = stijgende prijzen) voor anderen. Dit terwijl die anderen ook gewoon belasting betalen over geld waar ze wel heel veel voor gedaan hebben. Vind het echt een beetje gestoord dat we het als land faciliteren om welvaart zo onbelast mogelijk over te dragen naar de volgende generatie en tegelijkertijd discussiëren over gelijkheid en gelijke kansen. Staat zo haaks op elkaar want de verschillen groeien alleen maar groter. Je laat eigenlijk de mensen met minder geld harder bijdragen aan de staatskas, terwijl zij ook al minder kunnen kopen. (Edit) Het idee van zuinig geleefd en voor hun kinderen gespaard klinkt natuurlijk heel sympathiek, maar we hebben het hier doorgaans over mensen die prima geleefd hebben en ook gespaard hebben. Het zijn natuurlijk niet de minima die elke euro omdraaien. Eerder de bijna pensionado’s die in een enorm gunstige tijd huizen gekocht hebben, een goed fijn leven met jaarlijkse vakanties en lekker uit eten geleid hebben en toevallig genoeg ruimte in de portemonnee hadden. (Einde edit) Is ook omdat ik sinds ik gewoon een zure trut ben die sinds uit huis gaan geen cent meer heeft gekregen, maar ik kan er echt pissig van worden als ik bedenk wat ik met een extra 100.000 zou kunnen kopen én dat we doorgaans overboden worden door mensen die zo’n belastingvrij cadeautje hebben gekregen terwijl ik ruim een derde van mijn inkomen afdraag. De dag dat we het gaan hebben over belastingvrij inkomen voor de groep die geen schenking krijg zal ik de jubelton minder haten.
Wij gaan donderdag een huis bezichtigen dat in de buurt waar we willen wonen ligt en hebben besloten tegen wat we als onze max zien (bedrag van onze max hypotheek. We (=vriend) hebben overwaarde die er dan nog af gaat) aan te gaan zitten als het bevalt. Zoveel hoop dat dat iets uit gaat halen.
Ik zie heel toevallig net een Story van Samya hierover, dus waarbij de Funda advertentie tekst al enorm gericht is op de “ouders van kinderen” (?)
Huis van 7 ton dus
Ik ben het zeker met je eens daarom ben ik in beginsel ook voor erfbelasting en schenkbelasting, maar ik vind ook dat het mogelijk gemaakt moet worden om iets te sparen voor je kinderen. Maar goed, ik denk dat we wel beter af zijn als de combinatie met het kopen van het huis beter afgeschaft kan worden, na het lezen van jouw bericht.
Denk dat hier inderdaad een stukje van de pijn zit. Een huis is natuurlijk ook gewoon een eerste levensbehoefte en leuk wonen willen we allemaal. Ik word echt niet jaloers als een vriendin een tesla kan kopen vanwege rijke ouders en ik in mijn toyota aygo rijd. Maar bij wonen vind ik het zó anders omdat ook de ondergrens van je woonwens tegenwoordig superduur is.
LOL, wie zijn die mensen die een ton krijgen van hun ouders want ik ken ze niet. Blijkbaar begeef ik mezelf in skere kringen
Ik begeef mezelf in te rijke kringen. Moet nieuwe vrienden zoeken. Vriendin van mij heeft een huis van 800.000 euro, volledig gefinancierd met schenking. Ander stel zoekt en heeft 130k aan schenking en familiebank hypotheek. Eigenlijk zoekt in mijn omgeving niemand zonder ouderlijk geld. (waarbij de side note natuurlijk is dat je in de stad Utrecht zonder extra’tjes vaak niet eens begint aan een huizenjacht omdat het kansloos is)
Omg jongens ik kan het niet geloven maar onze patatmanifestatie heeft gewerkt. Ons bod is geaccepteerd!
Yes! Wat top, gefeliciteerd! Waar patat niet goed voor is
Sowieso nieuw woord voor de forumvocabulaire
Dat is inderdaad wat mij ook enorm frustreert aan de huidige situatie. Het enige wat ik wilde was een simpel rijtjeshuis op een C-locatie om een beetje comfortabel te wonen met mijn gezin. Dat is toch niet zo veel gevraagd?
Uiteindelijk is dit gelukt door de jubelton (sorry) van mijn ouders en hebben we via via zonder makelaar gekocht. Nu wonen we alsnog in een heel simpel huis hoor, absoluut niets waar ik altijd van gedroomd heb. En dit was allemaal nét haalbaar terwijl ik een heel goed salaris heb.
Ik hoop ook heel erg dat ze dit gaan aanpakken! D66 heeft wel in hun verkiezingsprogramma staan dat ze de jubelton willen afschaffen (net als PvdA, GL, SP). CDA wil beperken dus dat is in ieder geval iets.
Jij echt de meest wijze persoon op deze forum. Elke keer leer ik iets van je. Nooit bij stil gestaan hoe averecht dat junelton werkt. Terwijl het heel logisch is dat het geen goed doet aan de ongelijkheid. Echt Thanks
Haha I feel flattered, maar ik zeg ook vaak genoeg dingen die nergens op slaan hoor.
Ze heeft gewoon 800.000 GEKREGEN? Wow! Hebben die ouders de loterij gewonnen ofzo. Maargoed je betaalt dan daar wel echt veel belasting over toch?
—————
Vind dat net als met die studielening. Joe heel leuk dat de overheid zegt van ja je ouders moeten maar betalen, maar dat is wel lekker makkelijk gezegd. Ik ben financieel niks te kort gekomen bij m’n ouders maar m’n studie moest ik zelf betalen waardoor ik nu toch een fikse studieschuld heb. Als ik rijke ouders had, was dat wss niet zo. Zo begin je echt wel kut aan je werkleven en dat heeft ook echt mega invloed op je hypotheek en dus op het kopen van een huis (ik heb dan geluk dat mijne nu nog niet meetelde want nog studerende, maar dat is ook een uitzonderlijke situatie). Denk dat je dat nu ook steeds meer terug ziet omdat de generatie ná de beurs, nu langzamerhand huizen kunnen kopen. De mensen die een jubelton krijgen, hebben over het algemeen ook geen schuld (denk ik?) waardoor ze nog meer voorsprong hebben.
Nah het ligt iets anders, maar om het zo abstract mogelijk te maken: ouders met een hele goede business die al hun kinderen grote bedragen hebben gegeven. Wel belasting over betaald, na alle gunstige regels (belastingvrij schenken, jubelton etc) benut te hebben.
En ja het is gewoon vergroting van ongelijkheid. In die evaluatie van de jubelton is ook gekeken naar de inkomens en vermogensposities naar degenen die een jubelton krijgen of geven en degenen die dat niet krijgen. Daarin zie je ook: het is gewoon groter maken van ongelijkheid. Mensen die een jubelton ontvangen, hebben over het algemeen al een groter vermogen en een groter inkomen en kopen met de jubelton duurdere huizen. Zal me niet verbazen dat als je schulden erin meeneemt de personen die een jubelton krijgen doorgaans ook minder schulden hebben.
Volgens mij zegt niemand hier dat het niet mag of dat individuen er fout aan doen het in te zetten. Er zijn regelingen voor en je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet maar de erfenis afwacht (met veel belasting). Maar beleidsmatig werkt het gewoon niets zoals bedacht, lagere maandlasten, maar het geeft een deel van de starters juist een voorsprong op de rest. Net als die afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters, het werkt gewoon averechts.
Vond deze wel mooi en aansluiten bij dit topic. Kennelijk is Nederland niet het enige land dat qua huizenmarkt op slot zit (ik hoor overigens ook van Duitse collega’s dat Duitsland ook verschrikkelijk is momenteel)
Ik vind het bijna gemeen om dit te zeggen, maar natuurlijk ben je blij dat het bestaat: je plukt er immers voordelen van. Maar ik vind het bijna verbazingwekkend dat je dit niet leest en denkt: mijn moeder heeft financieel toch hier en daar geluk gehad. Tuurlijk neem je dit geld aan, dat veroordeel ik niet. Maar er zijn zoveel dingen die net iets anders hadden kunnen lopen in dit verhaal en dan had je aan de andere kant van de streep gestaan en hier misschien ook anders over gedacht. Je moeder had bijvoorbeeld een jaar voor de reorganisatie van baan kunnen wisselen. Gewoon zoals het leven gaat. Dan had ze geen zak geld meegekregen.
De jubelton en andere maatregelen gaan uiteindelijk niet om specifieke situaties waarin mensen echt wel verstandigere keuzes hebben gemaakt. Het gaat om basale gelijkheid. Wil je een land worden waar afstamming bepalend wordt voor dingen die zo simpel zijn als woongeluk. Waar je je leven lang kan werken en sparen maken maar de generatie voor jou uiteindelijk bepalend is voor wat je wel en niet kan.
Overigens hoor ik nergens vooroordelen. Het accepteren van je ouders rijkdom maakt je geen minder mens. Ik ga nog altijd met liefde langs in het bizarre droomhuis van de vriendin hierboven. Ik snap alleen echt niet waarom je het zou willen verdedigen tegenover mensen die dat geld niet krijgen en aankaarten dat het raar is dat er een regeling bestaat waarin je belastingvrij geld kan doorsluizen.
Maar dit is dan toch ook geen jubelton maar een familielening? Want dat is sowieso al heel anders