Huizen/woningmarkttopic #2

Ik kom er altijd dankzij zo’n doorgestuurd Funda-linkje met ‘Gekocht!’ achter dat ik echt de armoedzaaier in mijn ‘kring’ ben, terwijl ik vind dat ik het echt prima heb. Het is vaak het dubbele van wat ik zelf als normaal zou bestempelen.

4 likes

Op individueel niveau heel fijn voor jullie allemaal. wij gaan mogelijk ook een kleine familielening aan. Maar je (en wij ook) hebt hierdoor een enorme voorsprong op andere starters en dat is op groepsniveau niet eerlijk. Dat drijft prijzen op en zorgt ervoor dat mensen zonder jubelton of familielening niet meer mee kunnen doen.

Mijn moeder heeft het financieel ook heel zwaar gehad en is daar misschien onverstandig mee omgegaan. Maar zou dat mijn uitgangspositie moeten raken? Want dat is wat het op het maatschappelijk niveau doet. Wij hebben uiteindelijk niks met de posities van onze ouders te maken en toch heb jij een gigantisch belastingvoordeel, wat je helpt in de aankoop van een huis wat ik niet zal krijgen. (En er volgens mij niet zou moeten zijn. De kans dat ik later wel geld voor mijn kinderen heb is groter. Maar ik vind alsnog niet dat ik dat zomaar zou moeten kunnen geven).

8 likes

Plus: genoeg mensen die verstandig met geld om zijn gegaan maar die alsnog niet hypotheekvrij kunnen wonen (of überhaupt een hypotheek kunnen krijgen).

4 likes

Ik snap het nut van dit tegengeluid niet zo goed ofzo. Want wat wilde je nou precies zeggen?

14 likes

Als je 10 jaar zonder salaris en uitkering kunt leven ben je aardig geprivilegieerd in mijn ogen.

5 likes

@Mexi
Maar als t zo gaat zoals je zegt dat t gaat hoef je je toch ook niet aangesproken te voelen? Geniet ervan zou ik zeggen. Super fijn dat je moeder dit voor je kan doen. Het is niemand ook persoonlijk kwalijk te nemen als ze gebruik maken van bepaalde kansen of regelingen. Het gaat er alleen om dat de overheid het wellicht beter anders moet regelen. Ik denk dat je je een soort van verdedigt terwijl dat niet echt nodig is. (Niet dat ik dat zelf nooit doe op het forum.)

8 likes

Mijn vader had vandaag “commentaar” (groot woord het was meer een opmerking wat hem opviel zegmaar), en vraag me af of dst eigenlijk overal zo is of was.
Het kwam omdat wij dit jaar “gewoon” op vakantie gaan, net als elk jaar eigenlijk. Ondanks (of dankzij :joy:), we in afgelopen december in onze nieuwbouw zijn getrokken.

Hij vertelde dat het vroegâh (hij is van rond ‘50), heel normaal was om een huis kopen als prio te hebben.
Een paar jaar op een gehuurde zolderkamer van tante Annie van 80 die je via via kende om te sparen tegen hele lage huur en dan deed je wel haar tuin en boodschappen etc. Dan naar de bank en dat je je auto verkocht en de laatste duizend gulden dan ook in envelop naar de notaris bracht, en lopend terug ging. Maaar je had wel een huis :joy:!
De eerste 5jr ging je niet op vakantie, want je had een huis gekocht en dan was het geld op en ging je kamertje voor kamertje verbouwen (zelf of met familie). En dan kwamen er kinderen.

Ik weet niet goed wat daar in veranderd is. Ja als ik 3jr op een zolderkamer was gaan zitten bij een oma voor 350€ P/m met fulltime baan en salaris, had ik idd goed en flink kunnen sparen. En 5x geen vakantie spaart ook flink uit. En ja misschien kan ik dagelijks 15km naar m’n werk fietsen om die paar duizend euro ook nog te besparen (& die paar honderd per maand aan benzine en de auto etc etc). Maar dit is allemaal zo’n eh, ver van m’n bed show?
We vroegen ons hardop af: is dit in sommige kringen wel nog normaal? Is het bezitten van een huis minder belangrijk geworden (& daarmee de offers die men wil maken kleiner). Is het gewoon niet van deze tijd :thinking:? Omdat we al überhaupt niet bij tante Annie op zolder gaan zitten omdat we meer op ons zelf gesteld zijn. Of zijn er dus wel mensen die dit nog doen?

1 like

Wil je nu ieders specifieke verhaal horen?

Nee natuurlijk is het niet minder belangrijk geworden. Oudere mensen vertellen daarnaast best graag overdreven verhalen, maar het kan ook echt zo geweest zijn voor sommigen vroeger.

Wij zijn ook een zomer naar de Ardennen geweest ipv Italië, scheelde zo weer €1000. Maar lag ook aan carona.

4 likes

Haha nee maar ik ken uit mijn omgeving geen enkel specifiek verhaal, en was dus benieuwd of dit aan mijn omgeving ligt of niet.

Ik hecht bijv wel veel waarde aan wonen, maar niet zoveel dat ik m’n vakanties of auto er voor een tijd voor op wil geven. Dus in die zin zou ik dan kleiner gaan wonen.
Dus ik vroeg me af of die waarde wellicht veranderd is.

Ik denk dat het tegenwoordig juist als ‘raar’ wordt gezien als je het niet meer allemaal hebt en doet. Mijn vriend en ik hebben onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en als ik dan nu zeg tegen collega’s/vrienden/moeder dat wij van de zomer niet op vakantie gaan, want duur, dan is standaard de reactie ‘huh maar hoezo kan toch makkelijk’ dus het is nu eerder andersom dan in jouw voorbeeld

5 likes

Oh grappig dat dat dan zo verschilt. Die reactie hebben wij niet gehad nee, alleen maar verbaasde reacties.

Mijn reactie op dit verhaal zou echt zijn: ga jij maar bij tante An op zolder wonen en sparen en dan kijken of je in een jaar de prijsstijging gespaard krijgt. Boomers vergeten vaak de specifieke voorwaarden van hun eigen situatie. Elke generatie vertelt zichzelf graag dat die daaronder lui en roekeloos is. Tuurlijk ga je op vakantie als je al in je fijne huis woont en dat gewoon kan betalen. Tuurlijk ga je een jaar goedkoop wonen als dat uiteindelijk een huis oplevert. Maar in een markt als deze concludeer je dan na een jaar dat je alleen maar verder van je doel af bent komen te staan.

14 likes

Het ging helemaal niet over roekeloos zijn, volgens mij heb ik dat ook niet genoemd? Dat was de toon van ons gesprek ook totaal niet. Er was helemaal geen oordeel richting ons.

Het ging ook niet specifiek over de huizenmarkt vandaag de dag, ja die is ontspoord, maar ook bijv 7jr geleden (toen wij ons eerste huis kochten).

Ik heb wel eens gelezen dat onze generatie veel waarde hecht aan belevenissen, dus wat dat betreft zouden vakanties/reizen daar wel onder te scharen zijn.

Denk ook dat de afweging van veel factoren afhankelijk is. Als je minimaal een 80m2 appartement nodig hebt voor je familie en daarvoor moeilijk het geld bij elkaar krijgt, wil je daar echt wel een paar vakanties voor opgeven. Als je sowieso 150m2 kan kopen en met vakanties misschien 170m2, ja dan voel je minder noodzaak om niet meer te reizen denk ik.

@Molotov haha genauu

3 likes

Oh dan interpreteerde ik dat verkeerd. Was ook niet bedoeld om je vader te bashen hoor. Maar het is een ding (al eeuwenlang) dat de oudere generatie kritisch is op hoe jongere generaties zaken aanpassen. Dat was het enige wat ik ermee wilde zeggen.

Maar een bloedserieus antwoord. Er is gewoon heel veel veranderd. Tante An zit over het algemeen minder op dat inwonende neefje/nichtje te wachten. Zeker als het luxe is en geen noodzaak. We hebben veel meer opties. Vakantie kost over het algemeen geen klein vermogen meer. De woningmarkt is er anders aan toe. We hebben minder baanzekerheid. We trouwen later en kiezen later voor een gezin, waardoor een ruim huis niet meer de eerste prioriteit hoeft te zijn. We leven gewoon tientallen jaren laten en daar horen andere keuzen bij. We vergeten het soms, maar veel ouders van twintigers/dertigers hadden in hun jonge jaren niet eens de ruimte om dagelijks thuis te douchen. Toch trekt men graag vergelijkingen over generaties om daarmee conclusies te trekken over het handelen. Zo simpel is dat nog niet.

5 likes

Ja zo iets kan ik me ook wel voorstellen? Misschien überhaupt ook dat we de mogelijkheid hebben om dat soort dingen te doen, en dat dat er vroeger niet echt was? Volgens mij ging je met de boot naar zuid Afrika als je daar heen ging, en deed überhaupt niemand dat.
En de druk dat je dat eigenlijk wel effe moet doen voor je kinderen krijgt. En een zogenaamd “grote mensen leven” start.

Zeker bij ‘onze’ generatie zit bij een bepaalde groep veel welvaart icm een relatief hoge levensstandaard (een jaarlijkse vakantie, vaak uit eten gaan, wekelijks uitje/terrasje etc. is niks bijzonders meer).

En die mensen kunnen zich dit dus permitteren; je hoeft niet te kiezen.

Ik vraag me specifiek bij dit topic (edit: of miss wel het héle forum?) wel altijd af in hoeverre hier een groep vertegenwoordigd is die écht écht buiten de boot valt binnen deze woningmarkt. Het gaat veel over de jubelton (en die wordt niet zo vaak gegeven), maar de meeste mensen die hier posten hebben iig royale (dubbele inkomens), een dure maar voor hen betaalbare huurwoning, een opleiding met kans op een goede baan, een degelijk sociaal vangnet of op een of andere manier een voordeeltje/kans waardoor het vaak uiteindelijk wel goedkomt. Maar je hebt natuurlijk in NL ook veel mensen voor wie dit helemaal niet geldt.

Als je kijkt naar bv mijn wijk wonen daar best veel mensen in een (lang geleden aangeschaft) koophuis die met hun banen (denk kapper/thuiszorg, etc) in deze markt naar mijn idee geen enkele kans zouden maken, maar waar de vrije sectorhuren denk ik ook niet voor op te brengen zijn? En sociale woningbouw is er ook te weinig. Heb deze mensen niet direct in mijn omgeving, maar ben ook echt wel heel benieuwd naar dat perspectief… dat lijkt me helemaal hopeloos :worried:

9 likes

Tuurlijk is dit topic geen afspiegeling. Ik denk dat er een hele grote groep mensen niet eens na kan denken aan een huis en dus ook niet mee praat. Het voelt totaal niet zo, maar als je zoals in mijn gevoel de kans hebt om een jaar in een peperdure stad te zoeken behoor je toch wel tot de happy few.

1 like

De behoeften en prioriteiten kunnen tussen generaties verschillend zijn natuurlijk, alleen het is niet perse verkeerd. Onze generatie heeft gewoon minder geld te besteden in vergelijking met wat de boomers hadden.

1 like