Huizen/woningmarkttopic #2

als je dit zo leest, wordt die millennial generatie wel in 1 klap rijk (op groepsniveau), over een paar jaar :sweat_smile:

1 like

Alleen degenen met rijke ouders

4 likes

Ja daarom zei ik ook, op groepsniveau. Op individueel niveau worden de verschillen daardoor alleen maar weer groter.

3 likes

Niet helemaal. Van al het geld dat wij hebben is 2% van Mark Zuckerberg. Verder kan de generatiekloof tussen arm en rijk alleen doormiddel van een erfenis verkleind worden. :+1: fuck up wel.

4 likes

Wat er sindsdien veranderd is, heel wat denk ik! En niet in de laatste plaats dat de inkomens vervijfvoudigd zijn en de huizenprijzen vervijftienvoudigd?
Maar mijn vader is net zo hoor, heel herkenbare situatie! Hij verklaarde mijn jongere broer voor gek toen hij jaren geleden zijn geld wat hij verdiend had met z’n bijbaan in de bouw in bitcoin stak, van wat overbleef ging hij op vakantie. En hij bleef in de jaren erna maar bitcoin kopen
.Dat had hij volgens m’n vader beter kunnen wegzetten voor z’n toekomstige huis, nu was het ‘weggegooid’ :joy:
Inmiddels heeft m’n broertje al een leuk huisje gekocht

1 like

@Fishing los van dat het toen natuurlijk echt een andere tijd was ken ik meerdere koppels die voor een paar maanden (of langer :grimacing:) bij hun ouders ingetrokken zijn om na de aankoop van een nieuwbouwwoning geen dubbele lasten te hebben. En wij gaan dit jaar niet op vakantie omdat we het geld liever in de verbouwing stoppen. We hebben een klushuis dus het zou me niet verbazen als het de komende jaren vaker zo eindigt. Daar is op zich niks geks aan toch? Het is ook gewoon heel luxe en fijn als je in een jaar Ăšn een verhuizing verbouwing kunt betalen en daarnaast op vakantie kunt blijven gaan.

3 likes

Haha ja oké dat bij je schoonouders intrekken herken ik dan weer wel. Dat had ik verdrongen denk ik :crazy_face:

Ernstig verhaal

Wij zouden 2mnd bij mijn schoonouders gaan wonen, waar ook de kerstperiode inviel dus we dachten: Naja dan zit je toch al op elkaars lip dus ach, die 2mnd kan prima
 ook nieuwbouw idd, dus we zouden vanuit daar klussen, was ook nog dichterbij want we woonden eerst op 45min van ons nieuwe huis en nu dan maar 10/15. Dus ideaal.

En op vrijdag hadden we alles verhuisd. Sleutel overdracht: doei huurappartement!
En op maandag stond groot overal in het nieuws dat onze aannemer (bedrijf) failliet was. Er bleek fraude met de bouwgarant en weet ik het allemaal
 Waardoor we er uiteindelijk een JAAR gewoond hebben :sweat_smile:. Maar we durfden niet tussendoor te gaan huren want overal was het een jaar contract etc, en ons huis was eigenlijk af, dus zodra het juridisch geregeld was zouden we de sleutel krijgen. En dan zouden we weer voor duizenden euro’s aan een huurcontract vast zitten.

Ja dit had ik echt verdrongen :joy:

5 likes

Ahh no!! Dat is ook wel heel veel pech! Ik snap dat je dat verdrongen hebt haha. Wij hebben bij het vorige huis ook even (2 maandjes) bij m’n schoonouders gewoond terwijl ze toen precies in scheiding lagen. Voor dit huis was een van m’n eisen dat we als het echt uit zou lopen of iets dat we maximaal na een week logeren bij ouders/schoonouders een vakantiehuis zouden boeken want die situatie bij het vorige huis wil ik nooit meer.

2 likes

Hahaha ja maar dit was natuurlijk ook niet gepland :joy:! Dit was pure bittere noodzaak :joy::joy:
Achteraf kan ik er wel om lachen, maar in the heat of the moment dachten ik echt: ik ga naar die huurbaas en SMEEK de sleutels terug haha

Maar we hebben wel geleden voor dat huis ja hahaha.

1 like

Nou wij zitten weer midden in de rollercoaster voor een nieuw huis. Dinsdag kijken, maar ik kan me er al bijna niet meer op verheugen. Wat een schijtzooi haha ik weet toch al dat we dit huis niet gaan kunnen bemachtigen. We hebben nu 2x echt belachelijk fors overbode (17 en 19,5%) en beide keren niet geworden. Ik wordt moedeloos, maar ook steeds meer een beetje roekeloos voor mijn gevoel. Ben bereid om nu dus 20% te overbieden (onder het mom van “fuck it, dan heb ik maar een huis”), en eerlijk gezegd? Ik denk dat dat nog steeds niet genoeg gaat zijn. :face_vomiting:

3 likes

Cannot relate :rofl:

12 likes

Precies hetzelfde hier. Woensdag huis kijken wat wel oké is, donderdag kijken naar iets dat best wel is wat we willen. Die van woensdag geef ik nog kans, donderdag weet ik gewoon nu al: al leggen we alles op tafel is er toch wel weer een gek die eroverheen gaat. (Vorige keer dus bijna 20% overboden en inderdaad kansloos).

1 like

@Shaaar @the.rebel.club pff herkenbaar! Hier ook telkens na een teleurstelling zeggen we tegen elkaar, we laten het nu rusten, kijken over een tijdje wel weer. Maar dan komt er weer een nieuw huis te koop en ga je weer die emotionele rollercoaster in.

We gaan dinsdag kijken bij een huis waar best wat moet gebeuren, maar de indeling is zo kut. De keuken is echt klein en zit aan de voorkant, dus geen uitbouw mogelijk (wel erkertje) de huiskamer is juist weer enorm groot. Liefst willen we een keuken met kookeiland(je), iemand hier creatieve ideeën voor?

1 like

Kun je een eiland maken waar nu de eettafel staat. En de eetafel naar de woonkamer verplaatsen. Of zo’n lang eiland waar ook een laag eettafel gedeelte is gemaakt. Of de eettfal waar nu de keuken is met nog wandkasten voor voorraad.

1 like

Je zegt dat er best wat aan het huis moet gebeuren; is omgooien van de woonkamer en keuken een optie? Of de keuken midden in de kamer. Dan maak je aan de voorkant bijvoorbeeld werkruimte of een speelhoekje, eettafel zou kunnen staan waar hij nu staat en vanaf dat punt dan een lange keukenwand met eiland? En dan eventueel nog uitbouwen (op termijn?) voor een wat ruimere zithoek.

2 likes

Zou het wat zijn om de keuken vooral tegen de lange muur te zetten met een kookeiland richting de plek waar nu de keuken zit (let niet op mijn geweldige tekenskills, maar zoals de zwart ingetekende gebieden hieronder)? Ik heb voor de vorm nu in de hoek van de keuken even een (ontbijt)tafel gezet, maar daar kan ook een kinderspeelhoek/bureau/plantenhoek met zitje of whatever komen. De grote woonkamer houd je dan over voor een zithoek en daar heb je ook nog ruimte voor een grote eethoek.

Dit plan lijkt mij trouwens alleen geschikt als je vooral vanwege functionaliteit een kookeiland wilt. Als je gezellig met gasten wilt kletsen terwijl jij staat te koken, is deze opstelling denk ik minder geschikt.

1 like

Ik denk dat de keuken en woonkamer samen bovenin misschien wel past, dit is een royaal eiland en dan heb je denk ik nog genoeg ruimte om er omheen te lopen, je kan dan in de oude keuken een tv/lees/speelhoekje maken:

De woonkamer in de oude keuken lijkt mij heel krap, maar als je je hele leven in de woonkeuken doorbrengt kan dat misschien wel bij jullie passen:

De keuken onderaan houden maar een beetje uit de hoek trekken kan ook, nadeel vind ik dat je het hele stuk naast de gang eigenlijk niet gebruikt, in die ruimte daaronder past eigenlijk geen eiland, dit is een vrij klein eiland en dan kun je er al niet meer omheen lopen, dus dan zou je terug op een L-keuken of twee lange kastenwanden uitkomen:

4 likes

Waaauw bedankt voor alle reacties! Mijn vriend is helemaal verbaasd dat iedereen zo meedenkt haha. Ik heb zelf niet het creatieve vermogen hiervoor. We gaan dinsdag het huis bekijken en dan kijken welke ideeën passen! Thanks!

3 likes

Welk programma gebruik jij hiervoor? Dit ziet er zo handig uit, ik wil het ook voor onze verbouwing

Gewoon floorplanner, dan kun je een plaatje uploaden en dan kun je die overtrekken met muren en meubels :slight_smile:

2 likes