Huizen/woningmarkttopic #2

Helder. Dit is ook wel een scenario waar ik ‘bang’ voor ben. Bedankt voor het delen van jouw/jullie ervaringen!

Zou rekening houden met veranderende wet- en regelgeving ook nog een factor kunnen zijn? Laatst ging het over sociale huurders met koopwoningen, gisteren stond een artikel in het Parool over woningvorming en verkamering (waar nu veel minder snel vergunningen voor worden verleend). Aangezien de maatschappelijke verontwaardiging breed gedeeld wordt en er wel ingegrepen zal moeten worden, zou het in de toekomst misschien wel heel anders belast e.d. kunnen worden. Ik hoop in elk geval dat wonen steeds meer als een recht dan als een markt zal worden gezien. Adviseurs die nu van de woningscrisis profiteren, zullen daar misschien minder naar willen kijken.
(Dit komt zoals ook eerder vanuit een wat naïeve positie misschien, maar is bedoeld als open vraag. Door het artikel uit het Parool weet ik nu dat ik me bijv. me eens beter moet gaan verdiepen in wat de gemeente(s) waar ik zelf zou willen wonen voor beleid voeren. Al was het maar om straks goed geïnformeerd te stemmen.)

3 likes

Je mag elkaar er altijd op wijzen. Helemaal op een openbaar forum in een topic waar mensen met verschillende achtergronden meepraten. Als je daar niet tegen kan dan moet je een dikkere huid krijgen of achter een zak met geld schuilen.

We vergeten alleen denk ik hoeveel geld de 1% van Nederland heeft. Denk niet dat iemand van ons zo veel verdient om daarvoor in aanmerking te komen. Dus dan werkt het alleen maar polariserend. Het lucht tijdelijk op natuurlijk, maar het houdt ons ook tevreden en houdt actie tegen.

1 like

Dat laatste vind ik wel een vreemde opmerking. Omdat anderen het slechter hebben, mag iemand niet klagen? Dan zouden wij in Nederland sowieso niet mogen klagen want er zijn altijd wel mensen die het slechter hebben dan wij.

Ik ben het met je eens dat @Perzikjes haar vraag hier gewoon mag stellen, maar het staat ook iedereen vrij om te reageren toch? Waarom mag je alleen op een positieve manier reageren?

4 likes

Eens! Helemaal tijdens een crisis op de huizenmarkt. Dan is de afweging ook een morele afweging.

Alleen in een normale situatie, zorgen extra huurhuizen of mensen met een huurhuis als beleggingsobject, juist voor doorstroom op de woningmarkt.

1 like

Mezelf goed te praten? Waarom zou ik mezelf goed moeten praten?

Het probleem zit hem er in dat veel mensen geen huis kunnen kopen omdat er geen huizen beschikbaar zijn. Dat heeft niks met de prijs te maken, maar met het tekort aan aanbod. En daar speelt @Perzikjes wel een rol in als ze haar huis wil verhuren.

Je zou heel goed gelijk kunnen hebben, maar als huurder ben ik net zo goed de sjaak. Ik weet dat ik nu veel geluk heb met mijn particuliere verhuurder (al lever ik daarvoor behoorlijk aan privacy in), maar daar zit een einde aan en huurwoningen voor middeninkomens zijn net zo problematisch. M’n kop in het zand steken, omdat het sowieso allemaal ellende is, heeft dan geen zin. En ik heb wat dat betreft al veel gehad aan meelezen. Anders had ik nu geen doorlopende inschrijving bij de sociale woningbouw gehad (omdat je nooit weet hoe dingen lopen) en wist ik niet wat een slimme aanpak was met aflossen (wat @Flamoes hier eerder ook noemde). Juist als dingen zo hopeloos zijn, heb ik voor mezelf het idee dat kennis en informatie opdoen - ook door de heel verschillende ervaringen van anderen te lezen - helpt om je iets minder machteloos te voelen. Al was het maar, zoals ik net ook schreef, om te weten waarop ik straks moet stemmen.

3 likes

Natuurlijk is de overheid hier verantwoordelijk voor, want je huis verhuren is gewoon legaal en als je de mogelijkheid hebt snap ik dat je het overweegt. Maar zoals iemand laatst in het corona-topic plaatste, je kunt ook onderdeel zijn van de oplossing ipv het probleem. Ik denk dat dat tegengeluid ook zeker geplaatst mag worden, dan kan @Perzikjes alsnog zelf een keuze maken wat ze doet (en de pro’s/cons dus tegen elkaar afwegen).

Blijf hem erin gooien vandaag, maar als je echt denkt dat je huis kunnen aanhouden en verhuren iets is wat anderen jaloers en afgunstig op zijn zegt dat heel veel over jouw karakter en je idee van succes. Heb veel dromen, maar mijn medemens uitbuiten is er geen.

Dit land gaat echt nog eens een keer ten onder aan de sympathie die het gross van de mensen voelt voor mensen die rijk worden ten kosten van anderen.

13 likes

Het hebben van een andere kijk heeft toch alles te maken met karakter? Je kan toch niet zeggen dat je dit alles oké vindt, maar helemaal los staat van wie jij bent en hoe je denkt?

Eens met jouw opmerkingen, de reacties hier zijn nog overspannener dan de woningmarkt zelf. En mensen die een hypotheek van 6 ton kunnen krijgen zijn niet automatisch ‘teringrijk’. Tuurlijk, je hebt een goed salaris nodig om dat te kunnen krijgen, maar laten we niet doen alsof je 5000€ salaris in de maand nodig hebt om zo’n hypotheek te krijgen. Not even close zelfs.

14 likes

Ja joh, blijf allemaal naar beneden trappen en dan doen alsof het onterecht is dat de mensen onderaan boos zijn.

stel clowns

4 likes

joe joe

1 like

En @Cauchi.

Maar het gaat toch niet om de bedragen van de huizen of het feit dat ze een huis van 6 ton kan kopen? Volgens mij vallen de meeste hier over de krapte op de woningmarkt en dus het gebrek aan huizen, niet over de prijzen van die huizen. Ik begrijp niet waarom dat argument telkens aangehaald wordt.

Wellicht moet je nog eens teruglezen dan. Ik heb dit weekend nog in dit topic gezegd dat ik me er super van bewust ben dat het allemaal klein leed is. Maarja ik voel me er rete kut over dat we na 12 maanden zoeken nog geen huis hebben en zou er stevig voor betalen als ik niet nog een keer die heuvel van anticipatie en teleurstellen op moet op zoek naar een eengezinswoning. Dus wat dit argument betreft heb je het echt tegen de verkeerde. Ik heb mijn eigen leed overigens ook niet aangehaald (in mijn hoofd)

Laatste wat ik hierover ga zeggen, want moet weer gaan werken, maar ik vind het echt knap hoe je enerzijds kan vinden dat dit geen individuele issue is en anderzijds vindt dat de overheid iets moet doen. Bij de overheid werken mensen zoals jij en ik, in de politiek zitten mensen zoals jij en ik. Je kunt niet allerlei problemen zien en vinden dat die okay zijn in de prive situatie en er pas toen doen op overheidsniveau. De overheid volgt net zo goed de mening van het volk. Er is wel meer legaal wat we niet oké vinden. We maken allemaal deel uit van hetzelfde systeem. And I get it: het is makkelijker om sympathie te voelen voor de aardige dan voor de onaardige, maar ik weiger te geloven dat ik hier de boosdoener ben omdat ik niet met een spandoek klaarsta om de volgende huisjesmelker de markt op te helpen.

@anon18050057 serieuze vraag: bij welke hypotheekverstrekker krijg je 600.000 euro hypotheek met een bruto inkomen van twee keer modaal/5000? Want ik neem aan dat je het niet hebt over netto 5000 euro, want dan verdien je gewoon behoorlijk goed en snap ik je punt niet?

13 likes

Er zitten hier ook genoeg mensen die familie/vrienden/buren/collega’s hebben die zelfs geen goedkoper huis kunnen kopen. Mijn schoonzus is alleen en kan niet eens een huis onder de 2 ton kopen. Alsof iedereen hier zo egoistisch is dat het alleen over hun eigen situatie gaat, soms kun je ook opkomen voor anderen die met problemen zitten waar je zelf geen last van hebt.

7 likes

De reacties in dit topic zijn toch heel logisch? Er is een gigantisch tekort aan woningen en iemand plaatst een reactie over het oh zo moeilijke dilemma of ze een of twee huizen moet behouden.

En even als je slim bent verkoop je dat huis. Verhuren levert altijd gezeik op. De overwaarde van dat huis voor jullie gezamenlijke hypotheek is echt een win/win. Lagere maandlasten en minder rente betalen levert echt veel meer op. Dat is de morele maar zeker ook de betere keuze.

10 likes

Het niet a la minute kunnen kopen van een huis met grote tuin is inderdaad geen groot drama. Maar een koophuis is de manier waarop heel veel vermogen opgebouwd wordt. Als je nu de boot mist, kan het zijn dat je er op een later moment niet meer tussen komt. Dus het werkt vermogensongelijkheid in de hand, voornamelijk voor mensen zonder jubelton of familielening aka de mensen zonder vermogende ouders. Dus de huidige situatie is er wel een om boos over te worden en als leed te omschrijven.

1 like

Totaal niet relevant in de discussie hierboven maar: nee, op €5000 netto krijg je geen hypotheek van 6 ton, laat staan bruto. Hypotheek van 6 ton komt bruto op een maandlast van >€2000 pm uit, voor HRA weliswaar maar toch. Ik schat dat je rond de 120K bruto moet zitten voor een hypotheek van 6 ton dus wel als je allebei rond de 5K bruto zit

1 like

Bij Munt o.a. op basis van twee salarissen ruuuuuim onder de 5000€ bruto.

@Ovenschaal Nee, dat is juist het rare eraan: het is niet te doen qua maandlasten! Je ‘mag’ die hypotheek krijgen, maar het komt dan neer op een maandelijks hypotheekbedrag dat ongeveer gelijk ligt aan één van de salarissen. Dat iemand dus een hypotheek van 600k kan krijgen, betekent niet dat diegene ‘reterijk’ is - was het enige punt dat ik even wilde maken, omdat iemand daar over viel. Maar wat jij zegt, het klopt eigenlijk van geen kant.

@anon3765766 Nu wordt het wel heel klein en particulier hoor, maar ja dat kan dus wel. Het ‘kan’ volgens de bank, maar in de praktijk kan het dus eigenlijk niet.

1 like