Huizen/woningmarkttopic #2

Wij zitten in dezelfde situatie. Voel me idd geprivilegieerd, maar snap je frustratie/dilemma volkomen. Voor je geld wil je natuurlijk wel een huis dat aan je eisen voldoet.

1 like

Helemaal mee eens. Wij zijn binnen een paar maanden enorm in budget gestegen door een (significante) salarisverhoging. Maar zelfs met die stijging kunnen we nu bepaalde buurten afschrijven die twee maanden geleden met een minder budget WEL konden. Zo hard stijgt de markt. Daar valt niet tegenop te sparen of te carrièretijgeren.

1 like

Verschilt ook of je in die 5000 bruto per maand vakantiegeld en EJU meeneemt. Onze adviseur doet gewoon alles wat er per jaar binnenkomt/12 als maandsalaris. Zo rekent de bank vaak en dan zit je al snel veel hoger dan als je gewoon aanhoudt wat er op je loonstrookje straat.

Was gister toevallig bij de hypotheekadviseur dus de cijfers dwalen nog wat door mijn hoofd.

1 like

Omdat ik denk dat je het echt niet vervelend bedoelde: vraag dit soort advies aan een notaris en niet in een topic waar de meerderheid een arm en een eerstgeborene zou geven voor een koophuis.

4 likes

Nou dit artikel is wel heel toevallig nu :grimacing::no_mouth:

Zeker niet vervelend bedoeld maar vragen naar ervaringen in een huizentopic lijkt mij niet iets heel geks. Een notaris kan mij adviseren maar niet zijn persoonlijke ervaringen delen. Juist dit laatste ben ik naar op zoek.
Gelukkig via de PB al een aantal fijne ervaringen mogen ontvangen dus al met al heeft mijn oproep mij wel gebracht waar ik naar op zoek was.

7 likes

Ah fijn wat herkenning, thanks! Ik kan alleen maar denken; hadden we maar gekocht😑. Nu komen we eigenlijk weer op dezelfde klasse huizen uit waarvan we 2 jaar geleden dachten, dit is het nog niet want dan kunnen we na 2-5 jaar weer verhuizen (en ik was een beetje verhuismoe destijds)

2 likes

Wauw, aan de heftigheid van de reacties te zien lijkt het wel of het verhuren van je eigen huis moreel gelijkstaat aan pedofilie ofzo. Echt niet oké, hoe gefrustreerd je ook bent over de huizenmarkt.

Ik ben blij om te lezen @perzikjes dat je via pb nog wat adviezen hebt meegekregen waar je wat aan hebt. Ik heb zelf geen ervaring met het verhuren van een eigen woning, maar ik adviseer en procedeer voor veel verhuurders (wil iemand ook daar nog op schieten? Doe dat dan vooral via pb en laten we het topic daar niet mee bevuilen) en vooral bij particuliere verhuurders zie je dat problemen met de huurder vaak voor veel stress en onrust zorgt. Naast de vraag hoe je de verhuur praktisch het beste kan regelen en wat de risico’s zijn, kan het dus verstandig zijn om jezelf ook af te vragen of je mentaal bent opgewassen tegen de onzekerheid en stress bij problemen.

Oh, en laat je in je uiteindelijke beslissing vooral niet leiden door een aantal haatreacties hier. Als je je eigen eigendommen al niet mag verhuren vanwege je morele verplichtingen tegenover de huizenmarkt, dan zouden alle huizeneigenaren ook wel eens uit zichzelf afstand mogen doen van de hypotheekrenteaftrek (vanuit diezelfde morele verplichting tegenover de huizenmarkt). Daar valt ook niemand op individueel niveau over.

17 likes

Volgens mij is genoeg duidelijk gemaakt dat het hier niet gaat om iets dat niet mag. Maar dat er gefrustreerde reacties komen op zo’n vraag is toch logisch als de (langdurende) wanhoop in dit topic zo duidelijk is? Zoals @Victoria al eerder zei:

Afstand doen van hypotheekrenteaftrek wordt ook moeilijk als je geen huis kunt kopen in deze markt :sweat_smile: Maar for real: ik vind het een beetje flauw om de frustratie die hier naar boven komt opzij te schuiven omdat er niet OOK kritiek is op hypotheekrenteaftrek (kritiek hebben op het een sluit het ander niet uit).

9 likes

Maar je snapt toch wel dat een dak boven je hoofd; een eerste levensbehoefte voor gaat op winst maken? Dat je dit niet ziet is wel een teken van de vergevorderde individualisering in de maatschappij.

1 like

Een huurhuis is ook een dak boven je hoofd en daarmee wordt voldaan aan de eerste levensbehoefte die een woning is. Dus ook als het huis wel verhuurd zou worden wordt het niet geheel onttrokken aan de woningmarkt, al vind ik het als je naar het grotere geheel kijkt ook moreel gezien niet wenselijk als mensen meerdere koophuizen bezitten om daar een financieel slaatje uit te slaan.

4 likes

Frustratie oké, maar sommige reacties zijn echt buitensporig. Ook als je langdurig wanhopig bent (tot welke groep ik tot voor kort ook nog behoorde, so I can relate) is het niet oké om op een nette vraag volledig uit je plaat te gaan of om een individu zo extreem te veroordelen op iets wat inderdaad gewoon mag en waar het systeem in faalt.

En over de hypotheekrenteaftrek: er zijn wel degelijk gelijkenissen. Beide zorgt voor een grotere vermogensongelijkheid tussen huurders en huiseigenaren en om een hypotheek te krijgen heb je die renteaftrek in je berekening idd nodig, maar de meeste mensen die eenmaal een hypotheek hebben kunnen in de praktijk ook zonder hypotheekrenteaftrek rondkomen (want ze konden bijvoorbeeld ook lange tijd een huur betalen die fors hoger was dan de maandlasten die bij hun hypotheek horen). Waarom wordt het één op individueel niveau extreem veroordeeld en het ander totaal niet, terwijl er ook enorme frustraties bestaan over het systeem van de hypotheelrenteaftrek? Dat staat voor mij niet in verhouding tot elkaar.

En @Pierlala hoe kom je bij die conclusie (ik bedoel vooral die over mij, maar je mag natuurlijk ook ingaan op wat mijn individuele kijk op zaken zegt over de maatschappij)?

8 likes

Maar door deze praktijken worden de prijzen omhooggeduwd. Huren kost veel meer dan kopen. En daarmee word de vermogensongelijkheid alleen maar weer vergroot. Het is echt puur egoïsme om alleen maar voor jezelf te kiezen.

Natuurlijk heb je gelijk dat huurders geen vermogen opbouwen door stenen en dat niet-gesubsidieerde huur duurder is dan kopen. Dat is ook zuur, zeker als er mensen zijn die (veel) meer dan 1 huis hebben, er niet hun hoofdverblijf hebben en winst maken op het bezit van meerdere huizen. Dat vind ik zelf ook, maar ik reageerde op je opmerking dat de eerste levensbehoefte van een dak boven je hoofd boven winst maken gaat, maar een koophuis is geen eerste levensbehoefte. Een betaalbare woonruimte wel en daar gaat het mank als er winst wordt gemaakt op wonen.

3 likes

Maar goed als die huren zo blijven verdubbelen omdat er winst op gemaakt dient te worden dan kunnen mensen op een gegeven moment dat dak boven hun hoofd niet meer betalen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat bepaalde mensen zich te gelde maken ten koste van anderen. En dat vind ik een individuele levenshouding.

4 likes

Ik heb net bij Munt op basis van de inkomens van kijn vriend en mij, zonder schulden berekend wat onze maximale hypotheek is en dat is zoals bij elke bank maximaal 525.000 euro. Wij verdienen meer dan 5000 (samen) euro per maand, dus gangbaar is het niet. Was me al aan het afvragen of er zoveel veranderd is in een jaar. Of bedoel je als je allebei 5000 euro per maand verdient? Maar dan gaat het verhaal niet echt op, want dan ben je denk ik toch echt wel een beetje behoorlijk rijk (ben je ook als je meer dan 5000 per maand verdient in mijn ogen).

1 like

Nee we verdienen samen zoiets, maar op basis van de gesprekken met onze hypotheekadviseur kwam dit bedrag eruit. Verder niet veel spaargeld of andere geweldige voorwaarden, behalve 1 vast contract. Wij waren ook verbaasd. Snap zelf ook niet helemaal hoe het kan.

Ik ben het helemaal met je eens dat we allemaal ook zelf een verantwoordelijkheid hebben voor de wereld die we creëren. Ik zou persoonlijk bijvoorbeeld niet een eigen woning willen aanhouden voor verhuur, maar dat betekent niet dat ik op dit forum andere mensen hard hoef toe te spreken of te veroordelen als zij eraan denken om dat wel te doen. Over dat laatste gingen mijn berichten, het eerste staat daar los van.

Ik vind de vergelijkingen die je maakt heel treffend en ook op die vlakken zijn individuele initiatieven natuurlijk enorm helpend. We hebben het over woningen als eerste levensbehoefte, maar bijvoorbeeld milieu kan de mensheid op lange termijn maken of breken. Dat is natuurlijk super fundamenteel. Maar denk dan aan de volgende situatie: iemand hier op het forum post dat ze veel voor werk vliegt, zelf ook op vliegvakantie gaat, alle wasjes in de droger stopt om te drogen, haar tuin lekker vol heeft gegooid met beton, toch wel graag vlees eet en 20 minuten per keer doucht (lekker overdreven, maar je snapt wat ik bedoel: iemand handelt slecht als het gaat om het milieu). Dan kan ik het daarmee oneens zijn en daarop reageren, maar iemand heeft er toch niks aan als ik alleen maar keihard veroordeel? Ik kan veel beter de discussie voeren op basis van tips en uitleg zonder die veroordeling.

1 like

Ik vind dit soort vergelijkingen heel onnodig

12 likes

Je kan ook kritiek uiten zonder per se het doel te hebben iemand tot ander gedrag te bewegen of dat iemand er anderszins iets ‘aan heeft’. Dus ik ben het er niet mee eens dat het altijd veel beter is om de discussie op basis van tips te voeren.

2 likes