Huizen/woningmarkttopic #2

Wij hebben onze appartement een jaar in de verhuur gehad. Met een verhuurhypotheek en daarnaast een ander huis gekocht. We hadden nog een kleine hypotheek op ons appartement, en ons nieuwe huis voor 100% gefinancierd. Wij hadden ook ongeveer voor 600 ton samen aan hypotheek. Het klopt inderdaad dat de taxatiewaarde bij een huurwoning lager is, dus je moet genoeg eigen geld hebben (ongeveer 30%). Wij hebben de selectie voor huurders laten doen via een verhuurmakelaar. We hadden fijne huurders, maar ze hebben opgezegd omdat ze een sociale huurwoning kregen toegewezen. Toen besloten het te verkopen omdat we andere dingen willen doen met de opbrengst. Ik vond verhuren niet eng of lastig, maar het klopt dat huurbescherming goed is nl. Onze huurders hadden eerst een contract voor één jaar, en daarna onbeperkt. Ik vond het rendement trouwens laag. Na aftrek van verhuurhypotheek, vve kosten etc., had ik beter m’n geld in indexfondsen kunnen stoppen. Hopelijk heb je hier iets aan.

3 likes

Hier heb ik zeker wat aan! Het moet, als we ervoor gaan, zeker wat opleveren. Zelf hebben we absoluut niet de tijd om constant in de weer te zijn ermee. Dit zorgt ook voor veel twijfels. Bedankt voor het delen van je ervaring

Wat is je afweging om te gaan verhuren versus die 150k overwaarde nu te cashen bij een verkoop?

Stel je vraagt ongeveer 1000 huur per maand, dan moet je het minimaal 12,5 jaar verhuren om 150k te halen. Dat is dan zonder alle lasten. Wij hebben zelf nooit iets verhuurd, want we wilden het gezeur niet en als ik deze berekening zie dan zou ik voor de overwaarde gaan.

5 likes

Maar het gaat toch niet alleen om de huurinkomsten. Een huis wordt (in ieder geval in de huidige markt) ook steeds meer waard. Daarnaast los je natuurlijk iedere maand ook een stukje hypotheek af. Dus je overwaarde stijgt iedere maand

1 like

Huis in verhuurde staat wordt niet veel meer waard. Die oorspronkelijke overwaarde wordt echt flink de kop in gedrukt als je er huurders in hebt zitten of in hebt laten zitten.

Tuurlijk is een huis in verhuurde staat minder waard maar een huis wordt over het algemeen aangehouden als meerjarenplan. Stel je voor dat die huurders er naar 10 jaar (ofzoiets) uitgaan, dan heb je dus wel 10 jaar je hypotheek kunnen aflossen. Het huis zou wellicht opgeknapt moeten worden. Maar wanneer die huurders eruit gaan dan heb je dus wel flink wat waarde in dat huis zitten (again op basis van de huidige markt). En als ze er niet uitgaan dan kan je in de tussentijd huurinkomsten innen.

Ik snap de algemene frustratie tegen huisjesmelkers, maar doen alsof een huis (in deze markt) geen goede investering is, snap ik niet.

Edit; en je kan er ook voor kiezen om tijdelijke huurcontracten aan te gaan. Ik wil hier geen tips gaan geven voor hoe je huisjes kan melken maar ik denk wel dat mensen onderschatten hoe veel dat op dit moment oplevert

1 like

Plus huurders hebben ontzettend veel rechten (gelukkig maar) waardoor je niet zomaar (of eigenlijk nauwelijks) kunt besluiten dat de huur is afgelopen wanneer je wel wil verkopen. Als een huurder niet betaalt, kun je diegene er ook niet zomaar uitzetten. Daarbij is een goede verhuurder zijn (wat je wel op zijn minst moet willen zijn als je dit dan toch doet, imo) ook prijzig.

@Flowermarket maar als je huurders besluiten 30 jaar te blijven zitten, doe je daar weinig aan. Tijdelijke huurcontracten zijn echt
 nja laat ik de discussie niet weer aanwakkeren maar ik vind dat als je dat expres gaat doen je echt wel even bij jezelf mag gaan nadenken waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Overigens moet je daar ook heel erg mee oppassen want huurders krijgen bij de rechter vaker gelijk dan verhuurders (nogmaals: gelukkig maar).

2 likes

Zie mijn edit: je kan ook kiezen om steeds huurcontracten van Max 2 jaar aan te gaan bijvoorbeeld. Ik begrijp dat dat (helaas) ook vaak gebeurt.

Het is op zich natuurlijk actief en ordinair overheidsbeleid om de huurmarkt flexibel te maken met die tijdelijke contracten. In het artikel hieronder wordt geschat dat nu zelfs 47% van de nieuwe contracten flexibel is. Enige voordeel is voor verhuurders, want het ondermijnt volledig de bestaanszekerheid van (m.n. jonge/nieuwe) huurders. Al is de huurbescherming nog wel onveranderd. Het moreel kompas van de meesten heeft dat feilloos door, want zelfs de Quote zit deze dagen openlijk op huisjesmelkers te haten. Toch heeft Ollongren deze week nog in een kamerbrief min of meer op mini-pandjesbazen aangestuurd met het beter benutten van de bestaande woningvoorraad. Best een krankzinnige situatie.

Edit: Ben wel benieuwd in hoeverre huizenbezitters die het getroffen hebben, realiseren dat het ook hun aangaat. Verschillende scholen in de Randstad dreigen na de zomervakantie niet open te kunnen door personeelstekort. Dat hangt heel sterk samen met het gebrek aan betaalbare woningen in die regio. En zo werkt het op allerlei vlakken door.

3 likes

Uhm nee zo werkt het over het algemeen niet.

als er een appartement wordt gekocht, dan kan dat met een verhuurhypotheek en vaak ook nog met een deel aflossingsvrij.

De maandelijkste lasten en de inleg zijn dan (relatief) laag en het rendement relatief hoog. Hoe is dat geen goede investering?

Ik bedoelde dat het rendement niet alleen zit in de huurinkomsten maar dus ook in de waardestijging van de woning. En dat er ook veel (direct) rendement wordt gemaakt omdat er een gedeelte aflossingsvrij wordt gefinancierd waarmee je de schuld voor je uitschuift (of dat slim is, is een tweede).

Maar goed het ging mij er meer om dat mensen doen alsof huisjesmelken niet (of weinig) rendabel zou zijn. Dat is het (helaas) wel. Dat is nou juist het hele probleem. Ook omdat je over de huurinkomsten geen belasting betaald. Als het niet rendabel zou zijn dan zou niemand het doen en dan waren er veel meer koophuizen beschikbaar.

Terug naar belangrijkere zaken: mijn vriend en ik hadden deze week een bezichtiging. Ik vond het op het eerste gezicht prima. Maar er blijkt toch nog heel veel aan het huis te moeten gebeuren. De vraagprijs is echter wel prima. Het stomme is dan dus dat ik dan toch ga twijfelen. Het is zeker niet ons droomhuis maar ik ben ook bang dat de markt nog verder overspannen raakt en dat we over een aantal maanden spijt hebben dat we geen bod hebben uitgebracht.

2 likes

Zie je jezelf er enigszins wonen? Zo ja, dan zou ik denk ik toch een bod uitbrengen waarmee je uiteindelijk met de koopsom + verbouwingskosten op een voor jullie acceptabel bedrag uitkomt.
Ik zelf vind de tijd nu tĂ© spannend om te lang te blijven zoeken naar “droomhuizen”.
Maar als je jezelf er niet ziet wonen dan niet doen natuurlijk.

2 likes

Er ligt helaas ook nog een wetsvoorstel dat de wettelijke regeling voor tijdelijke contracten nog ruimer maakt: tijdelijke huurcontracten mogen voor max 3 jaar worden aangegaan, een eerste contract dat binnen 3 jaar afloopt mag worden verlengd en er mag een minimale huurperiode worden afgesproken van maximaal een jaar.

Dan kun je de volgende situatie krijgen: huurder krijgt een contract voor 2 jaar met minimale duur van 1 jaar. Hij moet dan minimaal een jaar blijven zitten en kan in die periode niet opschuiven als hij ergens anders meer zekerheid vindt. In zijn tweede jaar gaat hij toch alvast verder kijken, want een verlenging is nog niet zeker. Dan wordt die onzekerheid een paar maanden voor het einde van zijn huurcontract weggenomen en mag hij een jaar verlengen. Huurder blij, maar kan wel weer direct verder blijven zoeken want hij heeft gezien dat een jaar zo om is. Uiteindelijk settled deze huurder voor een andere huurwoning waarbij hij weer een tijdelijke huurovereenkomst krijgt aangeboden. Inmiddels zijn de huurprijzen ook weer flink gestegen en is het eigenlijk niet meer te betalen. Maarja, welke keuze heb je?

Ik snap dat aan de huidige regeling van tijdelijke contracten nadelen zitten voor verhuurders, maar het alternatief is dan een contract voor onbepaalde tijd. Dit wetsvoorstel zal tijdelijke huurcontracten nog meer in de hand werken ben ik bang :woman_facepalming:

1 like

Lastig. Kan het wel voor enige tijd een fijne woonplek worden als je de dingen die moeten gebeuren aanpakt? En is de prijs inclusief verbouwing dan ook nog te doen?

1 like

Wat vind je van de locatie? Heel cliché maar dat is het enige wat je niet kan veranderen aan een huis. De binnenkant kun je altijd stap voor stap aanpakken als het budget er niet naar is om alles in één keer te doen. Dat hebben wij ook gedaan, we wonen er nu 2,5 jaar en aan het einde van het jaar als de nieuwe keuken wordt geplaatst is het écht af. Heeft ook wel iets leuks, de tijd kunnen nemen om stap voor stap de volgende verbetering bij elkaar te sparen. Zo lang je jezelf er minstens 5 jaar ziet wonen en de omgeving leuk is, zou ik een poging wagen.

Ik had bij ons huis ook niet het droomhuis gevoel. Wel een fijn gevoel, mooie ruimtes en een gunstige locatie. Droomhuizen zijn denk ik maar voor heel weinig mensen weggelegd, wil niet zeggen dat je uit FOMO maar een huis moet kopen wat eigenlijk niet goed voelt.

2 likes

Nou toen we binnenliepen waren we in eerste instantie echt verkocht. Het zag er goed uit en het had een klein tuintje (wat in de buurt waar wij zoeken bijna onmogelijk is).

Maar toen we verder keken en onze roze bril afdeden waren er toch veel haken en ogen. De hele keuken moet er bijvoorbeeld uit want er zit geen koelkast in :worried:. De koelkast staat nu ergens in een kast op de gang (vanwege ruimtegebrek). Daarnaast slapen de huidige bewoners op een matras op de zolder omdat de ruimte daar zo krap is. Dus we zouden dat helemaal moeten uitbouwen (als dat ĂŒberhaupt mag). Dus al met al wordt het dan toch een heel duur project.

1 like

Ik zou ook kijken naar wat ‘moet’ en moet.
Wij hadden een makelaar die bijv. zei: ‘deze keuken/badkamer is al 10 jaar oud dus die moet binnenkort wel worden vervangen’ terwijl het er in onze ogen nog prima uitzag. Een losse koelkast is misschien niet je wens maar hoe erg is dat om een tijdje mee te leven als het huis verder heel leuk is? (Dit is geen retorische vraag maar meer iets wat ik bij mezelf zou nagaan. Niet rechtop kunnen staan in de slaapkamer zou ik bijv. zelf wel een dealbreaker vinden.)

2 likes

Hmm inderdaad moeilijk

Ben het wel eens met wat iemand hierboven zei, de locatie kun je niet veranderen maar binnen kun je alles in je eigen tempo naar smaak opknappen.

Maargoed, eerlijk is eerlijk, wij hebben onlangs ook op een aantal huizen geboden en ik ben stiekem achteraf blij dat die het niet zijn geworden. Daar moest voor dat we er ĂŒberhaupt in konden zĂł veel aan gebeuren, ik had mijn burnout al bijna ingepland.

4 likes

Is de zolder de enige slaapkamer? En zou je een dakkapel kunnen plaatsen? Volgens mij is een dakkapel aan de achterkant van het huis niet vergunningsplichtig, dat zou je uit kunnen zoeken. Een dakkapel is relatief gezien niet zo gek duur, volgens mij kom je met 10K een heel eind. Geen koelkast in de keuken is onhandig, maar misschien kun je één keukenkast opofferen voor een koelkast? Keukenkastjes zijn meestal standaard maten (60cm breed) dus daar kun je ook een (inbouw)koelkast voor in de plaats zetten. En de inbouwkast voor de koelkast kun je ook op maat en in dezelfde kleur als de rest vd kastjes laten maken, zijn speciale renovatiebedrijven voor.

2 likes