Was het maar zo’n feest haha. Maar doet verder niet af aan de rest van je bericht.
Ja @Nefertiti dit zijn wel gebruikelijke prijzen hoor! Ken genoeg mensen die 1200/1300 betalen voor een klein appartement
Oh dat vind ik nog vrij goedkoop klinken, maar dan zullen de huurprijzen misschien niet zo gestegen zijn ten opzichte van anderhalf jaar geleden? Want toen waren het ook al die prijzen, en wij zochten niet eens in het centrum.
Je moet heel veel geluk hebben en dan heb je geen twee onder een kapper maar een rijtjes huis met garage maar die zijn er bij mij in de straat nog wel voor onder de 5 ton. Met grote tuin.
(Woon vlak bij Utrecht.) Dus het kan wel maar het wordt steeds lastiger denk ik.
Lol het huis waar we vandaag naar keken ligt op rolafstand van: 1) een middelbare school, 2) de snelweg (a27), 3) de afvalstort 4) een treinstation, 5) bedrijventerrein. Het is 128m2 groot en matig onderhouden (kozijnen, houtwerk, badkamer, keuken, vloeren, muren zijn aan onderhoud toe). Nodig om te bieden? Minimaal 525.000 euro.
Oohh ik dacht dat je bedoelde dat 1200/1300 aan de hoge kant was! Omdat @anon50301661 het over de huurinkomsten had. Maar je bedoelde juist aan de lage kant. Ja er zijn ook zeker duurdere panden!
Oja haha nu klinkt het alsof ik een huisjesmelker ben die de huur te laag vindt.
Wij huren nu een heel fijn appartement en overwegen om te vragen of de huisbaas wil verkopen. Ik vermoed van niet, maar zitten hier nog nadelen aan waar ik aan moet denken?
We willen sowieso een deel renoveren, mocht dat van belang zijn.
Deze situatie is nu heel herkenbaar. Ook een huis bezichtigd waar we van te voren dachten dat het geweldig zou zijn, maar valt echt wel tegen eigenlijk. Met name qua onderhoud en klusproject. Het is in potentie echt heeeel mooi, maar oei wat veel werk. Zeker niet ons droomhuis maarja, voordeel is dat het daardoor goedkoper is, idd. Onze makelaar is ook wat negatief en met name over de verwachtte taxatie ed. Twijfelen nu of we tegen t advies van de makelaar in moeten gaan en toch nog een klein aantal procenten moeten overbieden
Mijn omgeving is voor de verandering wel positief. Iedereen zegt idd wat anderen ook al benoemen: wat moet en wat ‘moet’? Kun je het gefaseerd doen? Je hoeft niet direct in een perfect af huis, je kunt best kamer voor kamer klussen…
Wij hebben van onze verhuurder (een grote coöperatie) gekocht. Is hij ook de eigenaar van de rest van het pand? Is er een VvE met kapitaal? Als jij de enige andere bent in een VvE met 10 stemmen van de huisbaas en 1 stem van jou dan kan hij het onderhoud tegenhouden (als hij er zelf geen belang bij heeft) of verbeteringen weigeren, je bent dan altijd 1 tegen 10 zeg maar.
Nee, hij is een particulier die deze woning heeft gekocht. Ik vermoed dat hij wel meer panden heeft, en wellicht ook in dit gebouw, maar ik weet wel dat er heel veel anderen in de vve zitten. Dus dat is gelukkig geen probleem. Maar wel een goede om op te letten inderdaad!
Zijn jullie nog tegen andere dingen aangelopen? En konden jullie kopen voor een vrij gunstige prijs of was het net als voor ieder andere koper?
Ik heb in mijn hoofd de indeling al veranderd, een nieuwe vloer gelegd en de muren geverfd haha. Maar ik denk eerlijk gezegd dat hij niet eens wil verkopen.
Wij hebben al een tijdje geleden gekocht, als 1 van de eersten in dit complex, dus er was nog niet echt een precedent qua marktwaarde, de taxatie was toen (achteraf gezien) vrij gunstig voor ons, en we mochten er een half jaar over nadenken. In dat half jaar hebben ze een aantal woningen om ons heen op de vrije markt verkocht en die werden steeds iets hoger getaxeerd. Maar het scheelde gedurende dat half jaar 10-15k ongeveer, geen enorme kapitalen.
Verder vond ik het allemaal best makkelijk, je kent het huis al door en door, dus daar hoef je niet over te twijfelen. Enorme anti-climax bij de notaris als je een klein fortuin overmaakt en dan gewoon met je eigen sleutelbos weer naar je eigen huis terug mag
Verbouwen terwijl je in een huis woont vond ik wel echt verschrikkelijk, dat zou ik nooit weer doen, dat is wel iets om rekening mee te houden dat je je spullen dan ergens kwijt moet en bij voorkeur zelf ook even ergens anders woont als je ingrijpend wil renoveren.
Ik ben samen met mijn vriend ingeloot voor een nieuwbouwwoning en het is zo’n leuk huis! Aan het water met een trapgevel. Echt mijn droomhuis! We hadden niet verwacht dat we kans zouden maken, maar het is dus toch gelukt! Aankomende dinsdag gaan we tekenen. De opleverdatum ligt pas eind 2023/2024, dus dat is nog een hele tijd wachten. We moeten nog even goed kijken wat we met ons huidige appartement gaan doen, want het is lastig voorspellen in deze bizarre markt. Het liefst zet ik het nu al te koop, want dan is die horde maar vast genomen, maar we moeten zelf natuurlijk ook nog ergens wonen de komende 2.5 jaar.
Haha ja dat lijkt me ook een anti-climax. Bedankt voor de info!
Heeft iemand hier ervaring met intrekken bij iemand die een koopwoning heeft en hoe hebben jullie dat destijds geregeld?
Extra complicerende factor hier is dat het een erfenis is waarbij het idee dus is dat dit verkocht kan worden in de toekomst en de winst dan dus hetgeen is je ‘erft’.
Ik neig er naar om af te spreken dat we een gelijke split maken tussen hypotheeklasten en kosten voor boodschappen/gas water licht etc. Zodat je allebei toch hetzelfde bijdraagt aan het huishouden maar ik geen hypotheek van een ander aflos of recht zou hebben op een deel van eventuele winst/erfenis. Maar misschien hebben jullie hier nog goede input/aandachtspunten, toch altijd fijner dan online blogs erover lezen.
Niet helemaal mee eens. Stel de ander betaalt 900 hypotheek, jij al het andere a 900. Jouw deel gaat allemaal op, dat van hem is deels rente, deels aflossing waarmee hij dus vermogen opbouwt. Ik zou je ook inkopen zoals @Ovenschaal zegt. Dat verkoop argument vind ik geen reden om dat niet te doen.
Iemand ervaring met bieden op een huis van de alliantie als je zelf geen ex sociale huurder bent?
Als inkopen een optie is dan zou ik dat overwegen. Je kunt er nu wel zo over denken maar hoe langer je daar woont, hoe meer geld je er toch instopt bijv. als je een keer iets wilt verbouwen of de ketel gaat stuk oid.
Mijn zus heeft ook in deze situatie gezeten. Zij ging vrij snel al samenwonen en vond inkopen toen nog beetje te heftig. Zij zijn uiteindelijk in samenwerking met de notaris op een constructie gekomen dat ze de helft meebetaalt aan de rente en de vaste lasten. En voor wat betreft de inboedel werd ze dan wel eigenaar van waar ze aan had meebetaald. Bij een breakup zouden die spullen daar dan wel blijven maar had ze recht op een bedrag gebaseerd op de dagwaarde geloof ik. Sws goed om e.e.a. vast te leggen bij de notaris, want ook bij overlijden kunnen erfgenamen je er vrij snel uitgooien.
Ja, ik!
Ik ben een zenuwpees op gebied van de huizenmarkt en bieden. En vraag mij af als je hoger zou bieden dan iemand met voorrang gaan ze dan alsnog voor degene met voorrang?
Wil graag m’n kans een beetje kunnen inschatten.
Succes met dit! Goed op papier zetten wat je opties zijn… Ik sluit me aan bij @tessel.
Als je je niet wil inkopen (of mag inkopen ) adviseer ik geen ene cent richting de hypotheek, wellicht een beetje naar rente als “huur” en alle andere vaste lasten 50/50.
Ik heb dit gesprek best vaak met vrienden en m’n vriend. Iedereen denkt hier het zijne van en ik zie een duidelijk verschil tussen de huiseigenaren en de huurders haha. Mijn vriend is door mijn vriendinnen ook gaan twijfelen over wat hij zou willen: eerst was hij voor inkopen en nu is ie voorstander van dat ik alleen g/w/l doe (maar hij woont in een klushuis uit 1930 dus dan roep ik ook succes met alle verbouwingen hehehe). Nou laat ik een sociale huurwoning in Utrecht achter, die ik never nooit meer ga terug krijgen, dus ik ga echt niet zo maar inwonen in Friesland zonder schaapjes op het droge…
Dat is dus ook iets waar ik over zou nadenken! Wat laat je achter, ga je dat - mocht het nodig zijn - ooit terug krijgen of zij je dan zelf iets kunnen kopen etc.
Extra thought: je zou kunnen laten registeren wat de huidige taxatie-waarde is en dat als het verkocht wordt het erfenis gedeelte (de overwaarde?) dan niet van jou is. Uiteindelijk heeft hij ook al een gedeelte afbetaald dus je gaat sowieso niet meer op een nette 50/50 aan rechten uitkomen.