Mijn vriend heeft een kluswoning gekocht toen we pril samen waren. Ben overal bij geweest en we zijn kort na de aankoop samen gaan wonen en na de oplevering (jaar later) daar ook samen gaan klussen. Ik betaal naar rato mee aan alles behalve de aflossing en de verbouwkosten. Met de hierboven genoemde reden: hij bouwt vermogen op in de woning, ik sta als hij weg gaat met lege handen in een dure stad. Meubels heb ik aangeschaft en zijn van mij. Huis is vervolgens tegen onze verwachting in flink in waarde gestegen. Deal is dat hij zijn kosten aftrekt van de overwaarde en we dan de overwaarde splitsen. Maar dat heeft ook te maken met dat we met de kennis van nu (4 jaar later) eigenlijk best graag samen hadden willen kopen en beiden heel veel energie in deze woning hebben gestopt. Daarnaast zijn we na een tijdje elkaars erfgenamen geworden zodat ik hier kan blijven wonen in het rampscenario dat hem iets overkomt. Hoe we dit allemaal doen staat op papier (samenlevingscontract) behalve het overwaarde deel want dat is niet vast te leggen. We hebben mede daarom ook besloten samen iets nieuws te willen kopen waar we beiden aandeel in hebben.
Als je echt van plan bent de zoektocht te starten en je jezelf hier ziet wonen zou ik nu een makelaar waar je een goed gevoel bij hebt benaderen die evt ook meteen mee kan. Als je daarna pas gaat zoeken ben je misschien laat. Daarnaast kan die makelaar ook kritisch meekijken of het droomhuis echt zoān droom is.
Wat @Shaaar zegt. Je hebt ook overeenkomsten met makelaars voor een eenmalige koopbegeleiding. Dan heb je dus niet zoān pakket en betaal je alleen als je het huis koopt. Dat hebben wij ook eerst gedaan en zo hadden wij ook door dat we met onze uiteindelijke aankoopmakelaar wel verder zouden willen.
Mijn (inmiddels) man is bij mij ingetrokken toen ik nog een koopappartement had. Hij wilde sowieso al gaan verhuizen en kon nog niks kopen. We hebben toen de rente (naar rato) verdeeld en ik betaalde de aflossing. Dat zou ik sowieso even lostrekken want anders betaal je alsnog meer dan de ander. Overige kosten betaalden we ook samen. Vonden we beide prima, mān man was zo ook veel goedkoper uit dan toen ie nog huurde.
We hebben trouwens wel een jaar later samen een huis gekocht, dus nu bouwen we beide iets op. Dit was altijd al het plan dus speelde ook wel mee in de verdeling. Mochten jullie van plan zijn om daar nog lang samen te blijven wonen, dan is het denk ik wel slim om te kijken of je je kunt inkopen omdat jij anders nooit iets gaat opbouwen.
Hier word je niet vrolijk van.
22.3 op de gemiddelde woning in mijn stad. Is dus gewoon bijna 100.000 euroš±
GƔtverdamme, 21% in mijn regio; maar ik zie idd dat een andere regio er niet veel beter op wordt. Wat een ziekte, zeg.
Wij denken over een pauze. Het sleept zoveel energie, kost zoveel moeite en geld en levert geen enkel succes op. We zijn moedeloos en helemaal op. Elke keer die hoop gevolgd door teleurstelling. Daarnaast is onze aankoopmakelaar een complete eikel die enkel denkt aan zijn eigen belang, dus zijn we ook klaar met hem. Maargoed, ons huur appartement wordt volgend jaar gesloopt dus hier kunnen we niet oneindig blijven. Dus heel relaxed zitten we nou ook weer nietā¦
(PS. Iemand nog goede ervaringen met een makelaar in regio Utrecht? Niet in Utrecht zelf.)
Ik heb opzich wel een okƩ makelaar (wel eens strubbelingen gehad maar altijd netjes opgelost en wel superfijn als extra paar ogen, want hij ziet alles) die ook Vleuten, de Meern etc doet. Of zoek je breder?
Nee echt rondom. Zou je t in een dm willen delen?
Alleen al k2 tov k1 2021 is 13% bij ons, een van de hoogste van NL
Ja frustrerend is dat hé, als het aanbod gewoon uitblijft. Komt wel vanzelf, maar vraagt idd veel geduld⦠Wij zoeken bij voorkeur idd aan de oostkant, maar staan ook open voor richting t westen. Zal eens specifiek bij een aantal makelaars navragen of ze begeleiding bieden in ons favoriete dorp haha
Heeft iemand ervaring met een motivatie brief voor een nieuwbouwproject? Zijn er nog bepaalde doās en donāts?
Ik zou even de zoekfunctie gebruiken, het is al vaak over motivatiebrieven gegaan in dit topic.
Oh ga ik doen, dat zal dan in het vorige topic zijn geweest. Bedankt voor de tip
Ik snap je gevoel helemaal hoor, wij hadden dit ook en hebben toen net op tijd tóch geluk gehad. Je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt, maar wilde alleen maar zeggen dat het kwartje net een keer wel de juiste kant op kan vallen. Maar snap je wel hoor. Elke keer die emotionele investering voor Jan lul. De enige tip die ik heb is misschien jezelf emotioneel afsluiten (maar neemt niet weg dat het ontzettend veel tijd kost) en een leukere makelaar kiezen. Misschien wat veranderen aan je voorbehouden (als je die al hebt en alleen als je je daar prettig bij voelt) maar denk dat het uit eindelijk toch meer geluk is.
Begrijp uit je bericht dat je ook samen zoekt. Kijken jullie ook altijd samen? Wij hebben het op een gegeven moment verdeeld. Misschien niet optimaal maar wel minder tijdrovend.
Thanks voor de tips. Wij proberen ons idd echt vast te houden aan ādat we ooit een keer wĆ©l de gelukkige zijnā, maar het begint wel zwaar te worden. We kijken en doen nu alles samen inderdaad, juist om allebei goede feeling bij het huis te kunnen krijgen. Hebben allebei die emotionele investering wel echt nodig om het enorme geldbedrag neer te kĆŗnnen leggen. Ik moet een beetje dromen en fantaseren over hoe het zou zijn om er te wonen, om het op te kunnen brengen zo belachelijk te bieden⦠helpt niet mee dat we ook beide een heel stressvolle periode hebben op werk, dus kunnen ook gewoon heel weinig hebben op het moment.
Maargoed. Op naar de volgendeš
Wij moeten besluiten of we voor 12 uur een bod uitbrengen of niet. Twijfel zo want het huis is wel prima maar er is maar 1 ingangsroute de wijk in (drie routes uit) en daar staat dit huis op de hoek, de hele tuin grenst dus aan de drukke straat. We wonen nu aan een soort pleintje dat wel rustig is behalve dan krijsende kinderen. Heb in theorie liever auto geluid dan krijsende kinderen⦠hoe weet je nou hoe irritant het is en hoe druk t echt is? We zijn een paar keer gaan kijken maar dan wisten we t ook niet goed. Mān vriend is er vanmorgen gaan zitten en telde 67 autoās in een half uur. Maar ja nu weten we dat⦠en dan? Ik wil zo graag verhuizen, ben zo klaar hiermee
Het huis is uit 2004 en in de ventilatie roosters zit een soort demping. Er zijn wel twee ramen gesprongen maar weet niet of dat er wat mee te maken heeft, vast niet. Er is een verplichte beukenhaag en daar staat een schuttinkje voor
Het voelt zo krom ook want wonen nu veel dichter bij t centrum en rustiger⦠en daar is t dan dubbel zo ver weg en dan zit je aan een drukke straat. Maar de buurt is wel veel netter dan waar we nu wonen en ik vind het huis ook mooier, al verschilt het op papier weinig met ons huis.
Heeft die een ultimatum gegeven dan? Zou t vergelijken met andere makelaars. Wij kenden onze aankoopmakelaar al en klikt heel goed en ze begrijpt wat we willen en waarom we willen verhuizen. Dat vonden wij ook wat waard.
Ik kreeg als tip van iemand die voor zijn lol inschrijft op nieuwbouwhuizen om gewoon op te schrijven dat je 3 ton overwaarde hebt, dan wordt je altijd uitgenodigd (en vaak ook ingeloot) en dan kan het daarna altijd āineensā zo zijn dat je die overwaarde toch niet hebt ik zeg niet dat je dit moet doen, maar dit is wat hij deed en het werkt elke keer.