Huizen/woningmarkttopic #2

Herkenbaar, alhoewel het bij jou nog wel een paar tandjes erger is. Ik had toen ook de hypotheekadviseur erop aangesproken dat ik alle communicatie deed en dat toch mijn vriend structureel als eerste werd genoemd. Toen kreeg ik als antwoord terug dat banken dat zo willen als er informatie aangeleverd wordt? :roll_eyes::clown_face:

Oooh, ik vind dat zo een hatelijk antwoord.
De brieven dan onze gemeente komen wel op mijn naam binnen omdat ik net iets ouder ben (7 weken).
Heb ooit eens gehad toen ik nog alleen was ging kijken voor een appartement met een goede vriend. Toen ging die verkoopmakelaar tegen hem van alles uitleggen en doen. Dus die vriend zo:’ joh, ik koop het niet hĆ©? Dat is haar pakkie an, ik ben alleen mee voor de support’.
Die kop van die incompetente makelaar ook.
Was wel meer mis met zijn houding

7 likes

Volgensmij wordt de oudste in het huishouden aangesproken. Tenminste bij mijn zusje en een vriendin zijn de brieven aan hun gericht en niet aan hun vriend, en zij zijn beide ouder dan hun partner.

1 like

Ja dit, ik ken ook een vrouw die als eerste stond omdat zij ouder is.
Ik was namelijk ook verontwaardigd bij de hypotheekadviseur, maar ben jonger dan mijn partner.

1 like

Haha damnit, ik ben namelijk wel ouder dan mijn vriend 🄲

1 like

Haha tegen mij zei de verkoopmakelaar een keer dat ik maar aan mijn vriend moest vragen hoeveel ik mocht overbieden toen ik meteen een bod wilde doen. Hij gebruikte zelfs het woord centjes.

6 likes

Wat een klapmongool.
Kan je toch niet maken.
Stel jij bent degene die het meeste in het laatje brengt? Halve zool, heb je een klacht ingediend?

3 likes

Dit viel me zo erg op ook bij het hele huis kopen-proces ja. Ik heb een huis gekocht met een goede vriend van mij, maar tijdens bezichtigingen hebben we nooit ontkent dat we een stel waren. En de makelaar refereerde gewoon (waar ik bij was) naar mij door ā€˜je meissie’ te zeggen tegen die vriend van mij? Ik vond dat zo raar.

3 likes

Ik kom mee doen met hysterie.
Ineens is ons droomhuis te koop gekomen. Wilden zelf net aan een verbouwing beginnen, maar dit is echt een once in a lifetime dingetje…
Gaan van de week bezichtigen, samen met 32 anderen :roll_eyes:
Ik ben helemaal een beetje misselijk, want ik wil dit huis heel graag.

7 likes

Ik heb ook in deze situatie gezeten en wij zijn het geworden. Er is hoop.

3 likes

Ik hou zeker hoop! Hebben jullie nog iets bijzonders gedaan naast (warschijnlijk) het hoogste bod neerleggen?
We nemen een makelaar mee in ieder geval.

Wij hadden ook geluk met de verkoopmakelaar bij wie we klant waren. Zij hebben ons toen verwezen naar een collega, die heeft een taxateur gevraagd naar de waarschijnlijke taxatieprijs en daar konden we wat bovenop doen maar met enige zekerheid en dus zonder voorbehoud… dat was hier helaas geen optie maar het lijkt allemaal goed te gaan :crossed_fingers:t2:

1 like

Spannend! Hier is het sowieso bieden met gesloten envelop. En hij staat (naar wat wij denken) te laag in de markt qua prijs. Hopelijk kan onze makelaar iets betekenen…

1 like

Ik heb recent een huis gekocht als single en heb mij ook vaak geĆ«rgerd aan hoe ik behandeld werd. Sommige makelaars en bankiers waren echt neerbuigend of betuttelend of namen mij niet serieus…
1 bankier spande de kroon en zei bijvoorbeeld dat ik zelf geen woning kan betalen, zeker niet in de stad. En hij herhaalde steeds dat ik maar moest wachten op ā€œmijn prins op het witte paardā€. Want als jong en mooi meisje moest dit toch geen probleem zijn volgens hem?! :roll_eyes:
De huizenmarkt is zo al een gekkenhuis, het seksisme en de mansplaining kon ik heus wel missen.

Maar er is dus hoop! Uiteindelijk heb ik een super huisje gevonden, in de stad, zonder een prins aan mijn zijde :blush:

24 likes

Wij zijn ongeveer het zelfde kwijt (maar dan aan vast bedrag, geen percentage). Ik denk dat het best een fair bedrag is eigenlijk. De vraag is alleen of je een aankoopmakelaar nodig hebt. Bij ons was dat al voor het plannen van de bezichtigingen noodzakelijk. Daarbij heeft het er ook echt wel voor gezorgd dat we bij de koop een streepje voor hadden (hoewel dit wel oneerlijk is natuurlijk).

2 likes

Ligt aan het budget. 0.5% over 250.000 euro is natuurlijk iets anders dan over 800.000. Wat houdt een geheel traject in? Is dat als je deze woning koopt of mag je als je deze niet koopt onbeperkt blijven zoeken. Inclusief bezichtigingen en aankoopbegeleiding? Heb je verder een fijn gevoel/goede recensies bij deze aankoopmakelaar? Als je je oog op ƩƩn specifiek huis hebt zou ik het ook mee laten wegen dat deze makelaar zegt de verkopende goed te kennen. Niet echt ethisch, maar het vergroot je kansen

1 like

Tja. Je weet het niet. Er zijn altijd onzekerheden geweest en die zullen er altijd blijven. Zorg dat je zelf wat zekerheden inbouwt.

Bij ons is dat dat we ruim onder onze max hypotheek hebben gekocht, zodra het kan flink gaan investeren in verduurzamen of extra aflossing, familie kunnen inschakelen voor extra lening bij noodsituaties (lucky bitches, sorry) en de rente 20 jaar vastzetten.

2 likes

Dat is in de huidige markt een hele logische angst en daar heb ik ook veel last van gehad. Om mezelf niet gek te maken denk ik aan het alternatief: een grotere woning gaan huren tegen dezelfde/hogere maandelijkse lasten die elk jaar stijgen. Mogelijk gooi ik een gedeelte van mijn spaargeld weg doordat ik nu een huis koop, maar als ik blijf huren weet ik zeker dat ik dat geld weggooi. En mocht de markt ooit slecht zijn wanneer je wilt verkopen, dan kun je ook goedkoper aankopen en valt je verlies per saldo dus mee. Hopelijk heb ik tegen die tijd ook redelijk wat kunnen aflossen zodat het ook praktisch goed te regelen is.

Het scenario wat ik wel lastig blijf vinden, is het scenario waarbij mijn vriend en ik uit elkaar zouden gaan wanneer de markt is ingestort. Dan gaan we sowieso een probleem hebben met de hoogte van de hypotheek en het eigen geld dat we er allebei in hebben gestopt. Voor dat scenario steek ik mijn kop in het zand in de hoop dat het zover niet komt.

Zo, dat was mijn spreekbeurt. Vragen over het laatste onderwerp worden niet beantwoord.

3 likes

Je kunt niet in de toekomst kijken maar je kunt wel de rente lang vastzetten (call us crazy maar wij hebben 30 jaar) en (als het kan) een huis kopen waar je niet over een tijdje uit moƩt (stel je weet bijv. dat je 6 kinderen wil binnen 5 jaar en je koopt nu een huis met 1 slaapkamer).
Zolang je er blijft wonen maakt het niet echt uit dat het onderwater staat natuurlijk. Mocht je toch willen/moeten verhuizen heb je hopelijk al een stuk afbetaald. De reden waarom veel huizen in de crisis onderwater stonden is omdat mensen aflossingsvrije hypotheken hadden en niet hadden afgelost/belegd/gespaard.

En hoe ik mezelf niet gek laat maken: ik zie het huis niet als een investering maar als een fijne plek om te wonen. Mocht ik er een behapbaar verlies op maken dan is dat maar zo.

7 likes

Ik sluit me aan bij de mensen hierboven. Het kan mij soms ook benauwen, maar wij hebben niet onze max hypotheek. Daarnaast hebben we een huis die het liefst tijdelijk is (want niet groot), maar in het geval van nood (dus stel de huizenmarkt klapt in of het wordt nog onbetaalbaarder) kunnen we een extra slaapkamer maken, mochten we een kindje willen. Dit was een eis die we niet wilden laten vallen, juist om wat meer rust in ons hoofd te hebben haha. Wij hebben er ook eigen geld in gestopt en het zou inderdaad zonde zijn, maar het geld was ook voor het huis bestemd, dus nemen we dat risico. Daarnaast ben ik mij er ook bewust van mocht het bv 10% zakken, dat niet alleen ons huis, maar ook een volgend huis zakt, ook al voelt het op zo’n moment wel even kut. In het geval van werkloosheid of uit elkaar gaan hebben we een hypotheek met NHG. Daarnaast; met huren ben je het geld sowieso kwijt.

1 like