Huizen/woningmarkttopic #2

Hopelijk lukt het zo! En dan zelf nog even als een mallemoer sparen (als je dat niet al doet). :crossed_fingers:

1 like

Ja doen we inderdaad. En volgens mij krijg ik volgende maand nog een klein bonusje, dat zou echt een geschenk uit de hemel zijn.

1 like

Zal even navragen hoe dit precies zit, want je krijgt dan een schenking en dat moet je goed aangeven. Ze kunnen op je afschrift natuurlijk zien dat het geld is overgemaakt naar je. Fijn dat jullie nu een plan hebben. Schrikken zeg!

3 likes

Ik hoop voor je dat het met dat plan allemaal lukt! Zo kut om ineens met die extra tegenslag en onzekerheid te zitten.

1 like

Moet je tegenwoordig bij de hypotheekaanvraag al aan kunnen tonen dat je het geld hebt? Ik heb ook een schenking gehad bij de koop van een huis jaren geleden en toen werd dit bij de notaris geregeld, voor de hypotheekaanvraag was dat toen nog niet van belang. Wel super fijn dat jullie het zo hopelijk op kunnen lossen!

Hangt van de verstrekker af, maar als er een redelijk gat zit is het niet ongewoon om dit te vragen. Ofwel in de vorm van een verklaring bijv. maar liefste van bewijs dat de gelden ook al op de spaarrekening staan.

1 like

@Branko
Hebben jullie met een aankoopmakelaar geboden die heeft geholpen met het bod? Zij overleggen meestal met collega-makelaars (die ook kunnen taxeren) als ze niet zeker zijn dus misschien kunnen zij nog een collega inschakelen?
*oh nvm lees nu pas van je oplossing.

@Bailey
Je moet een verklaring van de schenker hebben en vaak moet diegene ook een afschrift van de bank sturen maar dat zal de hypotheker wel kunnen aangeven denk ik.

1 like

Daarom altijd met de taxateur bespreken of die telefonisch een 1e informele schatting kan maken. Was met de mijne ook, die persoon werd aangeraden door de hypotheekverstrekker. Hij zei zelf ook, ik snap het en ik zou het maar bij een ander proberen. De 2e (aangeraden door verkoop makelaar zelf) heeft wel de gewenste “prijs” opgegeven. Wat heel raar is, want ze bleek er veel meer werk van te hebben gemaakt. Haar rapport zag er veel logischer en duidelijker uit mbt de vergelijkbare objecten etc. En nog los van of dit principieel juist is (snap nog steeds niet waar dat verschil in zat. Ging om 10k)

2 likes

Toen wij een huis gekocht hadden en ons oude huis gingen verkopen had de taxateur me ook gebeld ivm de overbrugging, we hadden gegokt op een verkoopprijs van 265k maar de taxateur kwam met een taxatie van 239k. Telefonisch besproken wat we nodig zouden hebben en hij kon er 245k van maken, maar meer ging echt niet want was niet realistisch. Nou prima, dan houden we het op 245k (we hadden gelukkig genoeg spaargeld om dat verschil zelf in te leggen als het huis voor minder zou verkopen). Vervolgens ontvingen we het taxatie-rapport, heeft ie toch een waarde van 265k opgegeven :sweat_smile:. Helemaal prima natuurlijk, maar sindsdien vertrouw ik taxateurs niet meer :joy:

4 likes

De notaris wil bij de overdracht straks kunnen zien waar je eigen geld vandaan komt, je moet rekeningafschriften sturen waarmee je aantoont dat het jouw geld is. Dus als ze dan zien dat je vader dit heeft gestort, moet je voor dat bedrag een leningovereenkomst laten zien. Je moet dat echt even goed uitzoeken waar dat aan moet voldoen, rente die je evt moet betalen etc want anders accepteert de notaris je eigen geld niet.

1 like

Het kan eventueel ook een schenking zijn. Die mag je gewoon overmaken. (Weet niet of je een partner hebt @Branko maar je vader kan eventueel ‘onder uitsluitingsclausule’ in de omschrijving zetten als hij dat wil.)

1 like

Maar mag ze het bedrag dan ook weer terugstorten tussentijds?

Ik denk dat dat een direct opeisbare lening is dan maar not sure. Zou t met de notaris bespreken (ook om te voorkomen dat je straks ineens schenkbelasting moet betalen want over een direct opeisbare lening tegen onzakelijke rente ben je schenkbelasting verschuldigd maar geen idee of dat ook zo is als je het meteen terugbetaalt.)

Bedankt voor de mental support allemaal, had het echt nodig. :upside_down_face:

@Flamoes @Zitzak Bedankt voor het meedenken. Wij hebben hier totaal geen kaas van gegeten dus het is goed dat jullie me erop wijzen. Bij wie kunnen we het beste informeren naar de mogelijkheden? Als in, wie staat er aan onze kant? Ik vind het namelijk spannend om dit aan de notaris te vragen. Moeten we het toneelstuk niet juist voor hem/haar opvoeren?

Ik denk de hypotheekadviseur*. Wij zouden eerst ook gaan kopen met een schenking en toen was volgens hem een verklaring + bankafschrift van de schenker voldoende voor de aanvraag van de hypotheek. Je hoeft dan helemaal niet over te maken en terug over te maken. Je vader kan dan tzt het bedrag wel overmaken (evt onder uitsluitingsclausule) en dat valt dan onder de verhoogde schenkingsvrijstelling waardoor je ook geen belasting verschuldigd bent. (Die kun je wel maar 1x in je leven gebruiken.)

*Niet per se voor een toneelstukje dus. Denk niet dat dat nodig is.

3 likes

Een huis kopen is voor mij zo hocuspocus en onze hypotheekadviseur kan het voor mij niet echt duidelijk uitleggen. Misschien dat iemand mij hier wat verder kan helpen, Google heb ik uiteraard al geraadpleegd.

Momenteel hebben mijn partner en ik een koopwoning, met naar alle waarschijnlijkheid veel overwaarde. Als in een verdubbeling.
Wij willen graag goedkoper gaan wonen. De verwachting is dat we 50% van de som aan overwaarde in de nieuwe woning willen stoppen en 50% hypotheek.

Alleen wij hebben momenteel weinig eigen geld en ik kan gewoon niet vinden wat je van te voren al moet betalen. Dus wat je van eventueel spaargeld zou moeten betalen en wat niet van je overwaarde kan. Heeft iemand hier een lijstje van of weet waar ik dat kan vinden?

Daarnaast krijg ik het benauwd van die taxatie. Stel wij willen een huis kopenkopen voor 300k, waarvan 150k hypotheek en 150k overwaarde van het vorige huis. De woning wordt voor 250k getaxeerd, dan is er geen enkel probleem voor de hypotheek toch?
Hopelijk kan iemand mij helpen :grimacing:

Mijn partner heeft ons huidige huis gekocht en ik was daar niet bij betrokken. Daarnaast was het een nieuwbouwhuis en hoefde er geen woning verkocht te worden.

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Hier kan ik wat mee.
Mocht ik nog wat inhoudelijkere vragen hebbem over dat 2e zal ik je pb’en.

@Bambam Ja, heb je gelijk in inderdaad. Op mijn andere vragen had hij wel een duidelijke uitleg, maar hierop kreeg ik gewoon geen eenduidig antwoord voor mijn gevoel.
Ik houd van controle dus ik wil gewoon ja of nee + uitleg horen, maar misschien heb ik dat ook niet duidelijk aangegeven bij hem.

Bij ons is het als volgt gegaan:
Wij hadden ongeveer 10.000 spaargeld en overwaarde op de woning, mede omdat wel al een deel van de hypotheek afbetaald hadden. Om op safe te spelen heeft de hypotheker hiervoor 55.000 aangenomen. Onze nieuwe woning hebben we gekocht voor 280.000

Omdat je overwaarde pas vrij komt als je woning verkocht wordt, wordt hiervoor een aparte, kortlopende hypotheek afgesloten, de overbruggingshypotheek… Deze wordt helemaal afbetaald op het moment dat onze woning verkocht is. Dit hoef je bij overwaarde niet van je spaarreening te betalen. Dit hoeft ook niet meegenomen te worden in de taxatiewaarde, en je verlaagd gelijk je hypotheek, in ons geval wordt de hypotheek dan 235.000.

Voor de resterende hypotheek van onze huidige woning is een aflossingsvrije hypotheek aangevraagd, dat zouden jullie ook kunnen doen. Wij hebben dus straks, als onze huidige woning verkocht is, 2 hypotheken, een aflossingsvrije en 1 die wel afgelost moet worden. Zo hou je je maandlasten mooi laag, en de woning zal nooit minder waard worden dan onze aflossingsvrije hypotheek dus dat zal nooit een probleem zijn.

De hypotheek mag niet hoger zijn dan je taxatiewaarde, in ons geval dus 235.000. Als je dus maar een hypotheek nodig bent van 150.000 bij een aankoop van 300.000 dan is een taxatiewaarde van 250.000 geen enkel probleem.

Overigens zijn bij ons de kosten koper ook meegenomen in de overwaarde, daar hoef je dus geen geld voor in te leggen. Wij hebben geen enkele cent in hoeven leggen, als je een woning met overwaarde hebt dan is dit dus niet persé nodig.

Voor wat betreft de kosten taxateurs: die kun je direct betalen maar de meeste taxateurs willen dit ook wel via de notaris doen, dus bij je kosten koper in.

Tipje: maak vast een afspraak voor een energielabel, die wachtlijst is erg lang en je bent verplicht die te overhandigen als je bij de notaris bent!

2 likes

Wat een fijne uitleg, thanks! Ga dat energielabel zeker aanvragen, had al gelezen dat dat vrij lang duurt inderdaad.

Dit begrijp ik alleen niet helemaal. Waarom hebben jullie een andere hypotheek afgesloten voor het resterende deel van jullie huidige woning? Omdat de overdracht niet tegelijk is en om zo de kosten laag te houden?

Wij hebben nu op de huidige woning nog ongeveer 171.000 hypotheek (annuïteit). Het huis zal vermoedelijk voor ong. 370.000/400.000 verkocht gaan worden.
Het huis wat we op het oog hebben, zouden we max. voor 270.000 willen kopen (vraagprijs 250.000). Dan is er een beetje context wellicht. De hypotheekadviseur adviseerde om een draagplichtovereenkomst op te stellen. Dus in geval van 270.000 zou het dan 135.000 hypotheek worden en 135.000 overwaarde. (Onze huidige woning staat op naam van mijn vriend)

1 like

Zoals hierboven ook al gezegd kan je inderdaad maximaal 100% van de taxatiewaarde van de woning financieren. Als dat op basis van inkomen ook past natuurlijk.

Als je, zoals in jouw geval, niet 100% van die marktwaarde financiert voor de aankoop van de woning, omdat je overwaarde in je huidige woning hebt, kunnen de bijkomende kosten van de aankoop (advieskosten, taxatiekosten, notariskosten, eventueel overdrachtsbelasting, etc.) gewoon meegefinancierd worden.

Volgens mij moet je als onderdeel van de hypotheekaanvraag wel kunnen aantonen dat je tijdelijk de dubbele lasten van twee woningen kan dragen. Voor de overbruggingshypotheek. Dat doe je volgens mij wel met een bankafschrift van je spaargeld.

1 like