Huizen/woningmarkttopic #2

Nee heb je gelijk in hoor! Bedoelde meer of ze nog een ander idee had, hoe dit wellicht goed opgelost kan worden

1 like

Ohh wat balen… Ik dacht dat dit eigenlijk heel weinig voorkwam.
Heb je zelf nog een huis te verkopen?

Maar die persoonlijke lening drukt wel heel erg op je maximale hypotheek obv inkomen of heb je daar nog flink ruimte? Ik zou dat normaliter nooit zeggen, maar ik zou dat wel overwegen. Gewoon afsluiten ergens waar je ā€˜m ook zonder boete kunt aflossen en dat dan meteen doen met dat geld dat van je vader komt tzt? Aangezien dat maar een paar maanden zou duren dan.

1 like

Ja dat dacht ik ook. We werden denk ik ook een beetje overmoedig door alle verhalen die rond gaan. Maar zo zie je maar…
Wij hebben helaas geen huis te verkopen.

@mikselke Ja ik ben nu vooral even aan het bijkomen van de schrik en logisch nadenken komt later weer. Maar zoiets moet het wel gaan worden denk ik. Geen huis + boete van 40.000 euro is echt geen optie, dan kunnen we denk ik nooit meer een huis kopen.

1 like

Nee snap ik. Die 40k tover je ook niet zomaar op tafel toch? En dan zit je inderdaad met lege handen. Shitsituatie… Ik zou dat eens navragen bij de Hypotheker, als het obv inkomen nog past met een persoonlijke lening (zou ik wel zo laag mogelijk houden) daar als de wiedeweerga achteraan gaan. Dat is vaak online wel snel gefixt bij betrouwbare partijen.

Pfoe wat rot! Snap dat je behoorlijk in de stress zit nu zeg.
Ons huis is 12,5k lager getaxeerd dan de verkoopprijs, de taxateur belde ons voor hij het rapport ging insturen nog om ons de mogelijkheid te bieden nog een andere taxateur in te schakelen. Hij zou het rapport dan gewoon niet insturen, dus zou dan ook niet geregistreerd staan volgens mij. Zouden hem wel moeten betalen gewoon uiteraard. Volgens mij is het wel gebruikelijk om een second opinion aan te vragen hoor, onze aankoopmakelaar kwam daar ook gelijk mee. Overigens zei de taxateur wel dat hij zich afvroeg of het zin had om een second opinion te doen, want alle taxateurs maken gebruik van dezelfde modellen volgens hem.
Dus blijft een risico dat het niks oplevert en je wel weer 400 euro extra kwijt bent.

Heb je een aankoopmakelaar, kan die je misschien adviseren?

Maar je hebt dus eigenlijk qua hypotheek wel de ruimte maar door de taxatie nu een probleem?
Volgens mij is dat waar iedereen bang voor is in deze idiote markt maar idd zelden gebeurt :slightly_frowning_face:

Ja ik weet het niet precies maar volgens mij zitten we ruim 50k onder onze max. Dus het is niet alsof we op een huis azen dat ver boven ons budget ligt. En we hebben naar mijn idee ook echt (voor deze tijd dan) geen debiel bod uitgebracht. Wel uiteindelijk iets hoger dan we wilden, maar niet uitzonderlijk.

Zou het komen doordat de laatste weken best veel berichtgeving is geweest over de markt en taxateurs in het bijzonder? Dat ze nu voorzichtiger zijn?

Goed we hebben een plannetje. Mijn vader heeft volgens mij het bedrag wel, maar dan daarna ook niets meer. (Moet nog even goed informeren :grimacing:) Dus ik ga hem vragen om dit toch naar me over te maken zodat ik een bankafschrift kan opsturen voor het gereed maken van de hypotheekaanvraag. Dan stort ik het weer terug en dan heeft hij het geld definitief wel voor me op het moment van overdracht.

Edit: Ben wel echt een lucky bastard met deze vader. Omg anders waren we zo fucked. :sob:

9 likes

Hopelijk lukt het zo! En dan zelf nog even als een mallemoer sparen (als je dat niet al doet). :crossed_fingers:

1 like

Ja doen we inderdaad. En volgens mij krijg ik volgende maand nog een klein bonusje, dat zou echt een geschenk uit de hemel zijn.

1 like

Zal even navragen hoe dit precies zit, want je krijgt dan een schenking en dat moet je goed aangeven. Ze kunnen op je afschrift natuurlijk zien dat het geld is overgemaakt naar je. Fijn dat jullie nu een plan hebben. Schrikken zeg!

3 likes

Ik hoop voor je dat het met dat plan allemaal lukt! Zo kut om ineens met die extra tegenslag en onzekerheid te zitten.

1 like

Moet je tegenwoordig bij de hypotheekaanvraag al aan kunnen tonen dat je het geld hebt? Ik heb ook een schenking gehad bij de koop van een huis jaren geleden en toen werd dit bij de notaris geregeld, voor de hypotheekaanvraag was dat toen nog niet van belang. Wel super fijn dat jullie het zo hopelijk op kunnen lossen!

Hangt van de verstrekker af, maar als er een redelijk gat zit is het niet ongewoon om dit te vragen. Ofwel in de vorm van een verklaring bijv. maar liefste van bewijs dat de gelden ook al op de spaarrekening staan.

1 like

@Branko
Hebben jullie met een aankoopmakelaar geboden die heeft geholpen met het bod? Zij overleggen meestal met collega-makelaars (die ook kunnen taxeren) als ze niet zeker zijn dus misschien kunnen zij nog een collega inschakelen?
*oh nvm lees nu pas van je oplossing.

@Bailey
Je moet een verklaring van de schenker hebben en vaak moet diegene ook een afschrift van de bank sturen maar dat zal de hypotheker wel kunnen aangeven denk ik.

1 like

Daarom altijd met de taxateur bespreken of die telefonisch een 1e informele schatting kan maken. Was met de mijne ook, die persoon werd aangeraden door de hypotheekverstrekker. Hij zei zelf ook, ik snap het en ik zou het maar bij een ander proberen. De 2e (aangeraden door verkoop makelaar zelf) heeft wel de gewenste ā€œprijsā€ opgegeven. Wat heel raar is, want ze bleek er veel meer werk van te hebben gemaakt. Haar rapport zag er veel logischer en duidelijker uit mbt de vergelijkbare objecten etc. En nog los van of dit principieel juist is (snap nog steeds niet waar dat verschil in zat. Ging om 10k)

2 likes

Toen wij een huis gekocht hadden en ons oude huis gingen verkopen had de taxateur me ook gebeld ivm de overbrugging, we hadden gegokt op een verkoopprijs van 265k maar de taxateur kwam met een taxatie van 239k. Telefonisch besproken wat we nodig zouden hebben en hij kon er 245k van maken, maar meer ging echt niet want was niet realistisch. Nou prima, dan houden we het op 245k (we hadden gelukkig genoeg spaargeld om dat verschil zelf in te leggen als het huis voor minder zou verkopen). Vervolgens ontvingen we het taxatie-rapport, heeft ie toch een waarde van 265k opgegeven :sweat_smile:. Helemaal prima natuurlijk, maar sindsdien vertrouw ik taxateurs niet meer :joy:

4 likes

De notaris wil bij de overdracht straks kunnen zien waar je eigen geld vandaan komt, je moet rekeningafschriften sturen waarmee je aantoont dat het jouw geld is. Dus als ze dan zien dat je vader dit heeft gestort, moet je voor dat bedrag een leningovereenkomst laten zien. Je moet dat echt even goed uitzoeken waar dat aan moet voldoen, rente die je evt moet betalen etc want anders accepteert de notaris je eigen geld niet.

1 like

Het kan eventueel ook een schenking zijn. Die mag je gewoon overmaken. (Weet niet of je een partner hebt @Branko maar je vader kan eventueel ā€˜onder uitsluitingsclausule’ in de omschrijving zetten als hij dat wil.)

1 like

Maar mag ze het bedrag dan ook weer terugstorten tussentijds?