Huizen/woningmarkttopic #2

@Rozevarken dit maakt het allemaal stukken duidelijker thanks! :grin: Geeft weer genoeg gespreksstof haha.

1 like

Je moet sowieso je oude hypotheek op papier aflossen als je een nieuwe hypotheek aangaat. Wij doen dit dus middels een nieuwe, aflossingsvrije hypotheek. Dit gaat allemaal automatisch bij de notaris hoor! Feitelijk wordt hij natuurlijk pas afgelost op het moment van overdracht van onze oude woning, want dan komt ook pas de overwaarde etc vrij.

1 like

Na meerdere pogingen toch er maar voor gekozen om een aankoopmakelaar te regelen. Gelijk voor aankomende week maar ook weer drie bezichtigingen ingepland dus ben benieuwd.

2 likes

Wat is jullie ervaring met de vraagprijs tegenover de WOZ waarde van een huis?
Het verschil is bij de woning die wij willen kopen vrij groot, en dan helemaal met het bod wat wij willen doen…

In mijn ervaring is dat verschil altijd erg groot. Onze woz is dit jaar zelfs gedaald en slechts 2/3 van de normale verkoopprijs momenteel, de verkoopprijs is dan weer fors gestegen. Woz van het huis dat we nu gaan kopen ligt ook 60.000 onder de aankoopprijs.

2 likes

Ah oke, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken dat we echt veel te hoog gaan bieden…
Als jullie kijken naar de geschatte waarde op Huispedia, klopt dat dan ongeveer?

Nee, huispedia loopt in mijn regio gigantisch achter. Vind de geschatte waarde van Walterliving een stuk sterker. Daar kan je ook zien wat er recent verkocht is en zelfs zij lopen altijd best een beetje achter. Voorbeeld: huispedia geeft voor een huis ongeveer 229-231 (onder woz), Walter geeft 267-323. Met 323 als nieuwprijs en het is behoorlijk nieuw. De makelaar schat in dat 330 een adequate verwachting is en dat kan in enkele maanden nog iets meer worden.

2 likes

Ah thanks, dat komt beter in de buurt lijkt me :slight_smile:

Ik vind bij walter living de omschrijving soms vaag.
Dan zeggen ze: prijs x als het huis goed onderhouden is, prijs x als er wat aan gedaan moet worden. Maar hier worden huizen waar nog best wat aan gedaan moet worden vaak alsnog rond die hoogste prijs getaxeerd.
@Nova als je er echt niet zeker over bent/zenuwachtig over bent zou ik met een aankoopmakelaar bieden tbh. Dat scheelt gewoon stress en je hebt minder risico dat je iets biedt dat helemaal niet getaxeerd kan worden.

Ja we hebben een aankoopmakelaar! Hij zegt dat er een x bedrag geboden kan worden om grote kans te maken.
Dat was lager dan wat wij dachten, dus nu ben ik een beetje aan het twijfelen haha.

Ik hoop dat hij stiekem wat inside info kan lospeuteren bij de verkoopmakelaar…

1 like

Ah op die manier! Bij ons was er helaas vaak nog wel een verschil tussen wat onze makelaar ons aanraadde maximaal te bieden (omdat het niet voor meer getaxeerd kon worden) en het uit eindelijke hoogst uitgebrachte bod. Sommige mensen kunnen hoger bieden omdat ze het bijv. cash hebben liggen. Daarop hebben we heel wat biedingen ‘verloren’. Vandaar mijn reactie.

Als je zelf hoger zou bieden/kunt bieden kun je altijd nog overleggen met de makelaar natuurlijk, want anders sla je jezelf straks misschien voor je kop dat je niet naar je eigen gevoel hebt geluisterd. Zij zijn ook niet alwetend, zeker niet in deze markt. Maar het is in ieder geval fijn dat je iemand hebt die meekijkt en die meer weet over taxatie.

Zeker, ik ben heel blij dat we hem erbij hebben.
We zijn zelf namelijk niet echt op zoek, maar dit huis is een once in a million kans zeg maar…
Er komt waarschijnlijk nooit meer iets vergelijkbaars op ons pad, kleine kans in ieder geval.
We verkopen ons eigen huis ook, zelf 12 jaar geleden aangekocht, dus goede overwaarde.
Dus we kunnen echt dik overbieden, maar ik vind het toch doodeng.

Er is ergens (weet niet meer waar) een podcast waar de bedenker van Walter uitlegt hoe het tot stand komt en waarom het in deze markt vaak: staat van de woning + wat een gek ervoor heeft is. Hij legt daarin ook uit hoe je daarmee om kan gaan. Vind dat verhaal best kloppend voor woningen waar we afgelopen tijd naar hebben gekeken. Maar wel eens: de aankoopmakelaar deed tot nu toe vaak de meest accurate inschatting

1 like

Bij mij is de woz ongeveer 80% van wat ik vorig jaar voor het huis heb betaald. De prijs op huispedia lijkt wel aardig te kloppen, die is hoger dan wat ik er vorig jaar voor heb betaald en ik ga er vanuit dat ik dat bedrag ook wel zou kunnen krijgen als ik mijn huis nu verkoop. Walter Living kent mijn straat niet haha

Even een update van mijn paniekbericht van gisteren.
De taxateur heeft het definitieve taxatierapport ingeleverd en daarin is de waarde toch ineens 10.000 euro hoger, dit betekent dat we nu geen probleem meer hebben.
Geen idee hoe dit werkt. Gisteren was het nog: Het wordt dit bedrag, een hoger bedrag kan ik gewoon echt niet verantwoorden. Naar nu: Oh, het is toch 10.000 euro meer geworden!
Maargoed, super fijn voor ons. Ik kan weer rustig slapen. :smile:

51 likes

Pfff dit soort shit. Snappen de taxateurs het zelf nog?

Maar wel fijn voor jullie!

Ohh wat fijn!

1 like

Fijn!! Hij mag natuurlijk niet hardop zeggen dat hij er even 10.000 euro bijtovert.

Was bij ons ook zo… we hadden gebeld om gewoon algemeen iets te vragen over het taxatierapport en mijn vriend had iets van “ja jammer van die 5000 euro” gezegd. Toen zei de taxateur ook dat hij daar niet zoveel aan kon doen, maar hij kon wel even zijn calculatie nalopen. En hop, 5000 euro erbij. Best wel vals eigenlijk, maar wij waren er blij mee. Toch weer 5000 euro voor de verbouwing.

6 likes

Moet je nagaan hoe snel de prijzen in deze markt stijgen: vandaag kan een huis zo €10.000 meer waard zijn dan gisteren! :joy:

Maar zonder gein super fijn voor jullie!

10 likes

Kan iemand mij enigszins geruststellen? Ik moet mijn documenten voor hypotheek uiterlijk op een dinsdag inleveren, afspraak voor het gesprek is de maandag erna. Nu weet ik dat één document pas woensdag komt, en als ik pech heb donderdag. Als ik de afspraak verzet wordt het 3 weken later ivm vakanties dus dat wil ik eigenlijk echt niet. Zijn banken hier echt heel streng mee?