Huizen/woningmarkttopic #2

Geen ervaring mee, maar kun je de bank niet bellen en het voorleggen? Dan weet je concreet waar je aan toe bent en weet de bank ook waar ze rekening mee kan houden.

2 likes

Volgens mij is dat niet erg, ze kunnen dan alle andere documenten al op dinsdag indienen en dan hoor je vanzelf wel van de bank of ze nog iets nodig hebben. Dat kan je dan later uploaden :slight_smile: heel veel mensen hebben hun papieren nog niet compleet bij de eerste keer indienen.

1 like

Bij wie moet je de documenten dinsdag inleveren? De hypotheekadviseur of de bank?

365.000 overwaarde :sob:

Wij wilden in eerste instantie kopen met een starterslening omdat mijn inkomen niet meetelde (werkte via een uitzendbureau) maar uiteindelijk niet gedaan / een andere optie gezocht. De eerste 3 jaar los je inderdaad niet af. Het is best wel een ingewikkeld proces op papier volgens onze adviseur. Je moet de hypotheek al in orde hebben voor je een starterslening kan aanvragen, maar als die wordt afgewezen (bijv omdat je niet genoeg binding hebt met de omgeving) sta je stom te kijken. En daarnaast vonden wij de voorwaarden niet heel goed. We hadden ‘maar’ 10.000 euro nodig, en zouden met rente en afsluitkosten a 750 euro, bijna 14.000 euro kwijt zijn. Je zit ook met een hele harde grens. In onze zoekgemeentes was de max koopsom toen 225.000. Een euro meer en je komt niet meer in aanmerking. Die harde grens vonden wij ook best lastig.
Op de site van Svn kun je kijken wat de voorwaarden en de max koopsom en max starterslening is. Wij vonden het in eerste instantie een mooie oplossing maar door de hele toestand en kosten eromheen zijn wij er dus niet mee doorgegaan.

1 like

Jeetje, in 7 jaar bijna mijn hele huis aan overwaarde erbij. Wat bizar zeg. Wel slim om dan naar het buitenland te verhuizen want dat is de enige manier waarop je echt iets hebt aan die overwaarde.

1 like

Jeetje bizar! Fijn voor hen, maar wel weer even een reality check dat ik nooit in zulke artikels zal verschijnen :joy:

2 likes

Dit is mijn volledige huis + 90k :joy:. Maarja wij wonen hier sinds januari en als ik nu zou verkopen zou ik alweer 20.000 meer kunnen krijgen dan wat wij hebben betaald. Het is echt niet meer leuk.

Dat hebben wij ook
Wij wonen hier nu ruim een jaar en kunnen in het beste geval ruim 50.000 meer krijgen dan wat wij betaald hebben
Het is een bizarre markt

Een vriend van mij heeft twee weken geleden een huis gekocht wat mijn absolute droomhuis is qua locatie en type huis. Aan het begin van onze zoektocht naar een huis (1.5 jaar geleden) en hebben we ook een keer een bod gedaan voor op eenzelfde type huis (iets kleiner) in dezelfde straat en dat zijn we toen niet geworden. Nu met de enorme stijging van de prijs zijn de huizen in die straat geen optie meer voor ons. Hij keek in een veel hogere prijsklasse dan wij en ook naar huizen die zo ‘onbereikbaar’ waren voor ons dat ik nooit een jaloers gevoel heb gehad. Maar nu heeft hij dus dit huis gekocht zodat hij heel veel kon overbieden en nog een ruim budget overhield om het helemaal naar zijn smaak te maken met een uitbouw en alles nieuw etc. En op een of andere manier kan ik het gewoon niet laten gaan. Ik ben natuurlijk heel erg blij voor hem want ik gun hem alles, maar omdat dit 1.5 jaar geleden voor de mega gekte ook gewoon een optie was geweest voor ons ben ik nu zo jaloers. Echt vreselijk vind ik het van mezelf, maar ik ben er gewoon echt al dagen een beetje sacho door. Heeft vooral natuurlijk ook te maken met dat het bij ons niet lukt, maar ik vind mezelf echt vreselijk haha. Ik ben normaal echt nooit jaloers. Naast veel stress haalt deze huizengekte ook gewoon het slechtste in mensen naar boven blijkbaar (of ja, laat ik voor mezelf spreken, bij mij gebeurt dat dus haha)

14 likes

Denk dat dit een heel normaal gevoel is. Herken het iniedergeval. Lijkt me eerder opmerkelijk als je er geen gevoel bij hebt. Je gunt het anderen, maar het is logisch dat dat lastiger wordt als het jou niet meer lukt. Nog buiten beschouwing gelaten hoeveel frustratie je hebt als je zo lang zoekt en je elke keer weer minder huis kan kopen voor hetzelfde of meer geld. Ik fietste op een begeven moment steeds chagrijnig door wijken omdat ik alleen maar dacht: leuk hoor hier, maar dat huis kan ik niet betalen en dat huis daar zijn we grof op overboden. Voel je dus niet schuldig, een beetje vriend begrijpt dit prima en het gevoel wordt denk ik vanzelf minder als het minder vers is. Hoop echt dat jullie snel slagen.

6 likes

Dit was bij mijn huis (dus dat ik heb gekocht 1,5 jr geleden).
Jaren 30 huis in Blijdorp, vrij populaire groene wijk in Rotterdam maar men keek er gewoon niet “goed” doorheen. Lelijke inbouwkasten (geen originele) die ik eruit heb gehaald. Niet goed onderhouden laatste jaren

Het was geen koopje daar niet van maar er was gewoon heel weinig animo voor, verbaasde de verkoop makelaar ook heel erg (die toevallig mijn aankoop makelaar was, dus aan mij had hij op dat vlak ook niets hehe)

1 like

Mijn huis exact hetzelfde verhaal. Ligt in een vrij populair stukje, tussen twee grote steden in. Ook jaren 30, super karakteristiek, maarja, oubollig van binnen en de foto’s waren niet zo goed genomen. Pas bij de bezichtiging zagen we dat alles, ondanks niet onze smaak, wel echt van prima kwaliteit was. Nu zijn we alles rustig aan het verbouwen. Dus ja, @nello, denk dat het bij dat soort huizen een kwestie is van een vertekend beeld door hoe het wordt aangeprezen.

3 likes

Wij gaan morgen een bod doen! Echt een heel hoog bod, ik ben nu al nerveus.

6 likes

Hier ook precies wat anderen al beschreven. Er was nauwelijks animo voor ons huis terwijl andere huizen dik boven de vraagprijs weggingen. Dat van ons stond een maand op de markt en hebben we voor de vraagprijs gekregen. Het was het eerste huis dat we gingen bezichtigen en wij deden dat tbh vooral om referentiemateriaal te hebben voor deze wijk maar hebben het dus gekocht. Op de foto’s leek het klein en gedateerd. In werkelijkheid is het ruim en licht en vooral een kwestie van een lik verf (Okee alles waar verf opzit, moet geverfd worden maar het stucwerk en hout is in perfecte staat en de trappen verven viel achteraf best mee). Wij waren echt positief verrast maar kan me ook voorstellen dat andere kijkers vooral de hoeveelheid werk zagen.

Wij hebben ons nog weken afgevraagd wat dan het addertje onder het gras is maar wonen er nu ruim 3 maanden en nog niks geks tegengekomen. Wel ook 30K al kwijt om de keuken en vloer onze smaak te krijgen, alles verven en de elektriciteit naar de 21e eeuw te krijgen.

3 likes

Een vriend van mij had zoiets ook een half jaar geleden. Hij heeft een huis gekocht waar maar 5 mensen kwamen bezichtigen (terwijl het er hier in de omgeving al snel 50 met wachtlijst zijn) omdat de foto’s heel ongelukkig waren. Omdat ze een of andere lens/effect hadden gebruikt leken alle kamers heel breed maar de plafonds op de foto super laag, terwijl het huis in werkelijkheid kleiner was maar wel ruimtelijker door hogere plafonds. Ik vind het echt onwerkelijk dat dat zo veel invloed kan hebben.

Brutalen hebben de halve wereld: let op de prijs en datum.
Edit: in de bewerkingsgeschiedenis staat zelfs nog €470

Bijzonder dat ook de postcode veranderd?

Duimen jullie mee, voor 12 wordt ons bod gedaan :crossed_fingers:
Het is toch iets lager geworden dan we eerst in ons hoofd hadden, hebben we een beter gevoel bij.
Vind het zo spannend!

24 likes

WE HEBBEN HET!
Ik kan het niet geloven, zo blij!

114 likes