Huizen/woningmarkttopic #2

Omdat onze aankoopmakelaar die informatie had ontfutseld bij de verkoopmakelaar. Mag officieel niet nee (en ik ben het er eigenlijk ook niet mee eens), maar afgaande op alle anekdotes hier in dit topic gebeurd dat nu zo ongeveer overal. :frowning:

1 like

Ja inderdaad, overal behalve onze aankoopmakelaar… 🥲 ik heb nu meerdere keren het idee gehad dat we op deze manier overboden zijn.

1 like

Wij zijn een huis gaan bezoeken vandaag en het is echt wat wij willen. Voel nu wel lichte paniek :smiley:

19 likes

Ik kom even binnenvallen in dit topic. Vriend en ik wonen momenteel in een huurwoning, zoeken wat anders en hebben een nieuwbouw huur-project gevonden. Maar de gegevens die je in moet voeren om jezelf in te schrijven voor het project, dus VOOR je een woning/contract toegewezen krijgt, zijn belachelijk.

We hebben al onze salarissen al ingevuld, informatie over onze huidige huurwoning, adressen van onze werkgevers, informatie over onze werkcontracten, inclusief documentennummers van onze paspoorten. En dan ook nog dit?

Dus we moeten al deze gegevens verstrekken, terwijl we niet eens weten of we überhaupt een woning krijgen? Mag dit gewoon?

Edit: dit gaat dus niet om koop, maar om een HUURwoning.

Ik heb geen verstand van nieuwbouw maar dit is precies wat wij aan moesten leveren bij de hypotheekadviseur.

1 like

Ja precies! Omdat je een huis wilt kopen. Voor een hypotheek volledig begrijpelijk.

Maar puur en alleen om jezelf in te schrijven voor een loting van vrije sector huur-woningen, zonder dat je weet of je überhaupt wordt geselecteerd of niet. Ik snap dat ze het kunnen doen omdat er zo veel vraag is, maar ik vind dit echt best wel ver gaan.

Geen ervaring met nieuwbouw maar vind het eerlijk gezegd wel bijzonder dat ze nu al een volledige kopie van je legitimatiebewijs vragen. Want neem aan dat dit de vragen zijn vanuit het project? Sowieso vragen ze echt al wel heel veel privacy gevoelige gegevens.

Ik ben in ieder geval altijd voorzichtig met kopieën van mn ID aanleveren. Bij onze recente hypotheekaanvraag hoefde ik in t voortraject alleen een kopie aan te leveren aan onze hypotheekverstrekker waarbij de belangrijkste gegevens zwart zijn gemaakt. Pas toen het definitief werd hoefde ik hem helemaal geven.

Zie hieronder ook even wat de overheid hierover zegt. Niet alle bedrijven mogen dit van je vragen namelijk.

3 likes

@Flamoes Heb even mijn bericht aangepast, gaat dus om een huurwoning, niet om koop. Heb het misschien duidelijker moeten vermelden :wink:

@DahliaDavin Ja dat vond mijn vriend dus ook. Vooral omdat het om een loting gaat. We hebben nu overal een blanco pagina als bijlage geüpload en gezegd dat we bij het opstellen van een contract verdere gegevens verstrekken in overeenstemming met de AVG.

@Calypso Ik heb in meerdere huurwoningen gewoond en ik heb dit nog nooit meegemaakt, vandaar dat ik zo opgefokt ben haha. Maar blijkbaar is dit de nieuwe standaard als je in een nieuwbouw project wilt wonen? Het idee dat ze allemaal privacygevoelige gegevens beheren, vind ik gewoon niet zo prettig. En wat jij zegt: dat ze je werkgever op gaan bellen om na te gaan of je een vast contract hebt? Snap dat je dat heftig vond.

2 likes

Ik moest dit vorig jaar ook aanleveren toen ik op nieuwbouw huur had gereageerd.
Belachelijk inderdaad, want er was veel te veel animo dus al die moeite voor niets gedaan.

1 like

Voor een huurwoning nog wel? Ik vind het echt wel heel ver gaan in zo’n voortraject. Verstandig dat jullie geen kopie hebben ingestuurd.

Val ook van mn stoel dat bedrijven echt werkgevers bellen, er is toch een werkgeversverklaring afgegeven. Ondertekend, gestempeld en wel. Samen met alle gegevens die aangeleverd moeten worden lijkt me dat je dan wel redelijk safe zit qua aangeleverde gegevens. Ze weten nog net je pincode niet :sweat_smile:.

2 likes

Ja vriend en ik vielen ook van onze stoel! :sweat_smile:
Die gegevens kunnen we allemaal verstrekken, daar ligt het probleem niet. Maar het gaat ons om het principe dat je in een voortraject zit van een loting voor HUUR en iedere poep en scheet moet bewijzen.

Echt belachelijk. Vond dit met nieuwbouw al idioot. Projecten met honderden inschrijvers die willen dat je je paspoort en inkomensgegevens upload terwijl de kans dat je het wordt kleiner is dan 1%? Bij huur vind ik het al helemaal bizar. Je maakt mij ook niet wijs dat al hun systemen volledig waterdicht zijn en je dus goed met al die privégegevens kan omgaan.

4 likes

Misschien weten jullie dit al, maar je heb recht om te weten of bedrijven die jullie gegevens hebben verzameld die nog steeds opgeslagen hebben. Zéker als je niet bent ingeloot dan zouden ze deze gevoelige info allang weggegooid moeten hebben.

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/recht-op-inzage
Op deze pagina kun je een voorbeeldbrief downloaden waar ze binnen een maand op moeten reageren. Doen ze dit niet, vragen ze er geld voor óf hebben ze nog een kopie van jouw paspoort in bezit (terwijl je er dus niet huurt) stuur dan vooral je klacht naar de AP. (Of ze er wegens onderbezetting iets mee doen is een tweede, maar toch.)

11 likes

Heb jouw post even bewaard, thanks voor de tip.

2 likes

Ook een gek moment om binnen te vallen. Ons bod is 2 weken terug geaccepteerd, zitten nu te wachten op taxatierapport (als t goed is uiterlijk morgen binnen) en dan wordt de definitieve hypotheek aanvraag gedaan. Super blij met dit topic de afgelopen week, heb vanaf de eerste post teruggelezen en heel veel nuttige info verzameld. Dus dank jullie!

Bij ons was het extra spannend omdat mijn man (waarschijnlijk) ASS heeft en totaal in paniek raakte toen bod werd geaccepteerd. Paniek bleef bijna een volle week en hij wilde op een aantal momenten afzien van de koop. Zit dus nog steeds klein beetje in de zenuwen want morgen laatste dag bedenktermijn. Ben pas echt rustig, en hopelijk ook ruimte voor blijdschap, als het helemaal geregeld is.

3 likes

Lijkt mij dat hier geen grondslag voor is, maar wat wil je ertegen doen als je mee wil loten :woman_shrugging: Genoeg mensen die dit wel allemaal aanleveren.

Je zou kunnen bellen en vragen waar ze deze gegevens voor willen gebruiken en op basis van welke grondslag zij dat doen. Ze komen ongetwijfeld met een gerechtvaardigd belang maar deze hoeveelheid aan informatie lijkt me echt onzinnig (en dus niet mogen op grond van de Avg). Heb zelf twee weken discussie met een notaris gevoerd omdat we echt te veel aan moesten leveren wbt informatie van onze schenkers en zij niet aan konden geven waarom (WWFT maar zelfs dat is geen grond voor meteen maar alles opvragen om jezelf evt een tweede belletje te besparen). Uiteindelijk hebben wij veel minder aangeleverd dan gevraagd en nooit meer iets over gehoord, gewoon kunnen tekenen voor ons huis. Maar snap dat je geen risico ook nwil lopen als je wil loten voor een koopwoning.

2 likes

Vrijdag wordt ons nieuwe huis getaxeerd na de verbouwing en ik vind het zo spannend of we onze investeringen/verduurzaming terug gaan zien in de nieuwe waarde. We zijn deze dagen nog als een gek aan het klussen om puntjes op de 1 te zetten want zo’n deadline na maanden verbouwen zorgt wel voor nieuwe motivatie. Geen idee waarom ik er zo zenuwachtig voor ben want we gaan hier als het goed is voorlopig niet weg maar toch :grimacing:. Voor de schuld/marktwaarde verhouding zou het wel gunstig zijn!

3 likes

Ik denk dat je op basis van deze gegevens wel kan concluderen dat het geen echte loting gaat zijn :roll_eyes: vind dit echt een beetje bizar.

1 like

Nope:
https://www.ad.nl/gouda/1100-woningzoekenden-staan-in-blote-kont-bouwer-mailt-adressen-en-inkomens-rond-alles-was-te-zien~a1a55e09/
Bij dit project waren alle gegevens (waaronder ook inkomen en vermogen) naar iedereen die zich had ingeschreven toegemaild, echt heel erg.

2 likes

Wat bizar. Wat iemand in dat artikel ook zegt: die combinatie van je adres én je eigen vermogen.

Edit: ik heb echt een mega wantrouwen opgebouwd op deze markt. Er is ons net medegedeeld dat we pas na de bouwvak gaan tekenen en ik denk alleen maar: ja ja, eerst zien dan geloven. Zolang het niet zwart op wit staat vier ik niks.

1 like